Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - emmern

Sider: [1] 2 3 ... 59
1
Model 3 / Sv: Performance på vinteføre
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 23:03 »
Fra å gå fra Model X til Model 3 på vinterføre ga meg en noe aha opplevelse. Fra Model X som nesten var umulig å få ut i sladd eller hjulene til å låses i sving med noe hard regen til Model 3 overrasket. X er en større og tyngre bil, men savner den konstante 4x4 som ligger aktiv på X'n under 3-4 grader.

Ja det er nok dette. Samme med S.
Teslabjørn argumenterte for "Winter Mode", der 4x4 var aktivert hele tiden.

2
Model 3 / Sv: Performance på vinteføre
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 22:53 »

Akkurat som det er med andre biler med 4x4?

Om det er glatt så bråslipper man selvsagt ikke gassen i en sving, det er å be om trøbbel. 

For meg høres alt som er beskrevet her ut som førerfeil - folk får enten kjøpe seg en "kjipere bil" eller lære seg å kjøre den de har kjøpt.  På godt og vondt.

Jeg hadde en S før, og den var ikke så aggressiv i regen som denne. Og det finnes ingen mellomting. Helt klart en tilvenningssak. Førerfeil my ass. Det burde være en mulighet til å minke regen uten om å være ørforsiktig med å slippe opp gassen!

3
Model 3 / Sv: Performance på vinteføre
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 10:17 »
Creep du tenker på?

Nei den vil vel rulle når du slipper bremsen, jeg vil ikke det heller, vil helst ha "stop". Jeg vil at den skal stoppe opp, men ikke bremse så hardt på snøføre. Jeg husker ikke innstilligene, men jeg mener å huske at det ikke var noen "chill" regen setting.

4
Model 3 / Sv: Performance på vinteføre
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 09:38 »
I tilfelle du ikke var klar over det: hvis du dytter girspaken et halvt hakk opp/ned (avhengig av om du er i drive/reverse) så setter du den i nøytral, da triller den uten regen. Det kan oppleves tryggere i nedoverbakker.
Ment som et tips, ikke argument.

Ja kanskje jeg burde gjøre det. Burde ha vært en setting mellom "Hold" og "Roll"

5
Model 3 / Sv: Performance på vinteføre
« på: Mandag 18. Januar 2021, klokken 13:15 »
Takk for svar så langt folkens!

Kjører LR og den sitter godt. Det som kan være uvant for mange er at bilen er bakhjulsdrevet frem til disse slipper. Først da trår forhjulene inn. I sving med pådrag så merkes det med at baken slipper seg litt ut, for så å sitte dønn. Uvant om man ikke har kjørt bakhjulsdrevet bil før. Kan det være det du opplever?

Når jeg f.eks. triller ned en nedoverbakke så sklir den ut i svingen uten at jeg gasser noe spesielt. Men så er det full regen på da. Hvis ieg svinger brått så fortsetter den bare rett fram, og jeg synes denne gjør det mye mer enn min S gjorde.

6
Model 3 / Performance på vinteføre
« på: Mandag 18. Januar 2021, klokken 01:40 »
Jeg er en lykkelig eier av en 2021 Performance med 20" vinterdekk som bestilles med bilen.
Jeg merker at denne har veldig lett for å skli til siden i svinger osv på snøføre. Jeg har ikke hatt dette med Sen jeg hadde før.
Er det rett og slett slik disse 20" lavprofil vinterdekkene er?

7
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 21:27 »




Dette er min nye hobby, istedenfor å fortelle det samme igjen og igjen så siterer jeg meg selv til alle de som er for triggerhappy på å svare til å lese tråden.

hva mener du med det?

8
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
« på: Lørdag 09. Januar 2021, klokken 21:53 »
tipper de må gjøre om litt på koden sin for batteri temp/varmepumpe mgmt, men dette er fullt løsbart der iaf, selv om det er sykt kipt nå

Det er jo NÅ det er viktig, så jeg håper de kommer med en fix veldig snart.
Hvis man kjører 300 km uten ladestopp, og uten lademuligheter der man kommer, så skal man ut på motorveien med iskaldt batteri på veien tilbake til lader, den er litt kjip. Da har man kanskje 25-30% igjen hvis man startet på 100%.

9
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
« på: Fredag 08. Januar 2021, klokken 19:27 »

Synd at Nyland testet rekkevidde og effektivitet i bilen med LG batteri, hadde vært interessant å se SMT-tall for Panasonic.

Han har det:

https://www.youtube.com/watch?v=FqGR6X5Wfhc
https://www.youtube.com/watch?v=Zx59coh_8I4
https://www.youtube.com/watch?v=sj3vUh5RqMc

10
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
« på: Fredag 08. Januar 2021, klokken 16:33 »
han har testet en performance med panasonic batteri, battery test, med masse teknisk informasjon
Jeg tenkte på den videoen han la ut i dag, der han kjørte i -17 grader med og uten forvarming, med og uten varme i bilen, etc.
Batteritemperaturen var på 10 grader, og fikk ikke med meg at han nevnte noe om power limit.
Det var LR med LG-batteriet..

11
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
« på: Fredag 08. Januar 2021, klokken 14:09 »
Akkurat. Den ser ut til å suge ut varmen fra batteriet for å bruke det i kupeen. da hjelper det lite med forvarming med mindre du vil bruke batteriet som varmeflaske

12
nordmenn og våres fiksering på hengerfeste. det er mer her i livet enn hengerfester...

Så disse igår og hadde samme tanke:

Bitteliten Smart med hengerfeste
https://www.finn.no/199560904

Grøm 911 GT2 med bur og hengerfeste
https://www.finn.no/195678686

Denne 911 er også litt morsom:
https://www.finn.no/202405437

  :laugh: :laugh: :laugh:

13
Da kjøper du Tm3P, da får du alt.

Den er dårligere på hengerfeste, bakkeklaring og hjul. Så nei takk. Skulle gjerne hatt MER bakkeklaring, ikke mindre. Vurderer XC40 også, men Tesla er suveren på lading og rekkevidde. Av hjul vil jeg ha mest mulig gummi, og minst mulig felg.
nordmenn og våres fiksering på hengerfeste. det er mer her i livet enn hengerfester...

14
Model 3 / Sv: OBD dongler som funker med TM3
« på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 17:27 »
Hvordan er dette mht. tollgebyr?

Bestilte vel min mens det enda var 350kroners grense på toll så jeg betalte ikke noe. Vet ikke hvordan det er i dag.
Fra 1. januar var det toll fra 1. krone på næringsmidler, frem til 1. april gjelder fortsatt 350,- grensen for deg som privatperson.
Hvis du bestiller fra Amazon så håndterer de dette for deg, og da slipper du unna fortollingsgebyr.
Betalte 1245,- for OBDLink og kabel med "hurtigfrakt", inkludert avgift på cirka 250,-
Posten tar for eksempel 149,- i fortollingsgebyr, så da hadde det blitt 400,- istedenfor
DHL tar visstnok over 300,-, så da er du oppe i 550,-

Ikke super-relevant for tråden, men kjekt å være obs på at nettsider som ikke fikser dette for deg kan medføre ganske betydelige gebyrer avhengig av fraktselskap.
takk, men mener at det var 1 april 2020 og ikke 2021?

15
Model 3 / Sv: OBD dongler som funker med TM3
« på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 21:02 »
Skjer ikke noe skummelt. OBD2 standarden bruker de samme pinnene på alle enheter, eneste som skjer er at dongelen ikke skjønner datan den får.
Tror ikke man kan skrive noe data til bilen heller med å benytte denne metoden. Får vel bare lest ut data.
Akkurat. Ja jeg er mest bekymret for at denne greier å henge med all dataen. Det som skiller de billige fra de dyre er ikke bare standarden, men også en raskere mikrokontroller som kan ta unna mer.

Jeg kjøpte min kabel her:
https://www.gpstrackingamerica.com/product-category/adapters/tesla-adapters/
Det er jo ett år siden da, så kansje man får de billigere nå. Kom i ett brev i posten etter bare noen dager.

Hvordan er dette mht. tollgebyr?

Sider: [1] 2 3 ... 59