Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Carkub

Sider: [1] 2 3 ... 9
1
Audi e-tron / Rapport fra turer med e-tron
« på: Lørdag 27. Juni 2020, klokken 01:11 »
Kjøring Oslo - Geilo - Trondheim (via Valdresflya) i dag. Nesten 700 km og trengte kun 30 min lading på 150 kW lader.

Forbruk på 18,7 kWh/100km. 2019 modell 55. Start og stopp på ca 50 moh. Dette med skiboks og 19’ felg.
Maks fartsgrense 90 km/t gjør at skiboks øker forbruket forbausende lite. Straks man kjører 90 og fortere blir det mye mer merkbart.


2
Audi e-tron / Ettermontering av hengerfeste
« på: Tirsdag 28. April 2020, klokken 17:43 »
Hvorfor brukes ikke mer rustbestandig plate og skrue på på strømtilkoblingen ved hengerfestet?!


3
Audi e-tron / Sv: Klunkelyder i hjuloppheng er standard
« på: Mandag 27. April 2020, klokken 11:25 »
Lyden kommer i noen fartshumper og andre humper. Kan minne om kyllingbenet/lenkearms foring. Det er på høyre side foran, har lest et sted om andre med samme ulyd.
Det høres ikke rett ut nei, og er noe annet enn "kneppelydene" alle har.
Kan det være dette (som jeg lenket til i tidligere post): https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/33 ?

4
Audi e-tron / Sv: Klunkelyder i hjuloppheng er standard
« på: Lørdag 25. April 2020, klokken 22:51 »
Fant en video av (u)lyden ved rattutslag i lav hastighet fra en Q7 (samme lyd som e-tron)
https://youtu.be/Cg7g_UT2_nc?t=6

Tillater meg også å kopiere inn en forklaring fra en annen eier fra Facebook:
"Dette er drivaksel mansjettene som lager lyd med full sving. Som nevnt ovenfor kun når det er vått/fuktig. Dette kommer av at disse «bulkene» på drivaksel mansjetten kommer i mot hverandre og «gnikker» mot hverandre. Dette var noe som ikke var vanlig før. Det kommer av at de gamle mansjettene var laget av gummi ( kun det). Nyere mansjetter som er brukt på Etron ( mener at Q7,Q5 og A6 har samme problemet), er blanding av gummi og form for plaststoff. Mye mere holdbare enn de gamle men i våre tilfeller så lager det lyd. Jeg har tatt dette opp med sentralt hold pga dette er ikke et premiums merke verdig. Enig i at det ikke er gøy å parkere bilen og du må rygge litt fram og tilbake med denne knirkelyden. Her må Audi gjøre en forbedring."

5
Audi e-tron / Sv: Klunkelyder i hjuloppheng er standard
« på: Lørdag 25. April 2020, klokken 21:51 »
Mener du «kneppelyder» ved rattutslag? Det har alle i større og mindre grad, litt avhengig av hvor fuktig det er.

Eller tenker du på annen form for klunkelyder?
Hva kommer de kneppelydene av? Er det noe mekanisk eller?

Jeg spør nysgjerrighet for jeg har aldri merket noe kneppelyder når jeg har kjørt 50/55.
Ja, gjerne fullt rattutslag (typisk parkering). Mener det er blitt fortalt at det er mansjetter som gnisser? Prøver å unngå å svinge max da det nesten er flaut med så mye «ulyd» fra en eller omtrent lydløs bil..
«Kjent» og «by design»: https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/5
Jeg så en gang noen som la ut video, skal se om jeg finner den.

Forøvrig er det andre som melder annen ulyd i luftfjæringen, noe jeg aldri har merket noe til: https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/33

6
Audi e-tron / Sv: Klunkelyder i hjuloppheng er standard
« på: Lørdag 25. April 2020, klokken 16:47 »
Mener du «kneppelyder» ved rattutslag? Det har alle i større og mindre grad, litt avhengig av hvor fuktig det er.

Eller tenker du på annen form for klunkelyder?

7
Audi e-tron / Sv: Audi E tron baklys
« på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 08:50 »
Disse stripene:

8
Audi e-tron / Sv: Ladere integrert i navi?
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 18:07 »
Jeg må allerede oppdatere svaret mitt; prøvde nå å planlegge noen ruter i myAudi appen. Da er ionity med! (men planleggeren virker å ikke være helt optimalisert, ionity inkluderes ikke på flere ruter der dette hadde vært best.)

Det vises også tilgjengelighet på laderne i ruteplanleggeren i appen! Ionity, samt for Grønn kontakt, bkk, fortum!



Skal se hvordan det er i bilen ved anledning.

9
Audi e-tron / Sv: Ladere integrert i navi?
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 17:45 »
Dette er ikke et område bilen imponerer. De gangene i starten etter jeg fikk bilen og fikk lavt batterinivå forslo den bensinstasjoner. Etter noen måneder, foreslo den bortgjemte 22 kW AC stasjoner, før den nå endelig foreslår hurtigladere og foreslår lademengde per stopp. Men fremdeles er ikke IONITY med (mener å ha lest at det har begynt å dukke opp hos noen?) 

Så dette er et område som faktisk blir stadig bedre. Men sammenliknet med tesla er det milevis unna, det er ikke status over om ladere er tilgjengelig eller opptatt og batteriet forvarmes ikke for optimal ladehastighet - og det er plug-And Charge (noe som forhåpentligvis kommer til e-tron).

e-tron er en god bil på veldig mange andre områder da!

10
Audi e-tron / Sv: Standard skinnseter
« på: Torsdag 30. Januar 2020, klokken 22:54 »
Basert på tysk prisliste:
Skinn på sitteflater foran og de to ytterste setene bak + setevangen på venstre side av førersete (der man går inn)
Kunstskinn på resterende setevanger(sidestøtte + siden av setet tror jeg), midtarmlene, hodestøtter, dørkledning og midtsetet bak.
Takk, veldig nyttig!
Så blir spørsmålet om man bør ha ulik behandling, eller bruke «anbefalt» skinnbehandling også på kunstskinnet..? Tar også gjerne imot anbefalinger på hva slags produkt som bør brukes!

11
Audi e-tron / Sv: Standard skinnseter
« på: ſøndag 26. Januar 2020, klokken 16:56 »
Vi har disse setene og er godt fornøyde. Setevarmen er rask og effektiv så kulde er ikke noe problem. På sommeren tenkte vi heller ikke at de var spesielt klamme, men er jo uansett en ide å kjøle ned bilen i forkant (om appen virker).

Jeg synes standardsetene i skinn/kunstskinn ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder.

Jeg har ikke funnet ut hvor det er skinn og hvor det er kunstskinn, skal spørre forhandler om dette. Eneste minus jeg har merket med setene er at det blir «sitterynker» som beskrevet her: https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/32

12
Audi e-tron / Sv: Tilbakekalt for bytte av kjøleveske på el-motor.
« på: Tirsdag 21. Januar 2020, klokken 13:59 »
Tror denne støyen kommer fra ringkjernetransformatorer. De er veldig følsomme for DC-komponenter på nettspenningen. Det låter ikke pent, men er ikke skadelig.
Dette er et ganske kjent problem i HiFi kretser, det er mange forsterkere med store ringkjernetrafoer.
https://www.atlhifi.com/shop/bare-pcb/pcb-for-dc-trap-blocker-filter-for-toroidal-transformers-toroids/

Merk at "DC-komponenter" ikke har noe med likestrøm fra batteriet å gjøre. Laderen utgjør en kompleks belastning av nettet og trekker ikke strøm symmetrisk om nullpunktet for vekselspenningen. Det er derfor man har B-type vern.
Takk for nyttig info. Bra det ikke er skadelig for utstyret, bare husfreden! Fruen hadde to krav før overgang til elbil:
  • Det skal ikke bli noe tull eller problemer med lading hjemme
  • Det skal være mulig å skru på varme med mobilen så man aldri trenger isskrape
Det har gått dårlig så langt, men nå har appen faktisk blitt mer stabil og forhåpentligvis kan støyen fikses med filter av noe slag.
Har du noen erfaringer med slike filtre? Jeg har spurt elektriker, men de vil ikke installere noe de ikke vet om vil gi effekt eller ikke.

Det som er synd er at Audi har valgt en løsning for e-tron som skaper mye mer problemer enn det som er tilfelle for andre elbiler (kanskje med unntak av Zoe).
Møller er lite på ballen på dette, men det har nok naturlig årsak i at de prioriterer mer «akutte» problemer som motor, nightvision, lekkende takluker, ettermontering hengerfeste etc - samt å selge og utlevere nye biler.

13
Audi e-tron / Tilbakekalt for bytte av kjøleveske på el-motor.
« på: Tirsdag 21. Januar 2020, klokken 10:40 »
Støy i induksjonstopp samtidig med lading av E-tron, er en intens during som er uavhengig av høy/lav effekt eller 1-fase 230v/3-fase 400V. Jeg har begge typer.
Samme her, i tillegg får vi irriterende lyd fra TVen (uavhengig om den er av eller på, bare den er koblet til strøm). Så irriterende å være på kjøkkenet eller stua om bilen lader..

Og for å understreke, vi har prøvd å lade flere andre elbiler, og ingen andre gir støy så langt (Kia e-Niro, Tesla model S, BMW i3, Mercedes B)

Det er et problem for mange, uvisst hvor stort omfanget er da det er litt avhengig av hva slags elektrisk utstyr man har i huset.

Men nå er vi litt på siden av bytte av bakre motor, bør kanskje starte egen tråd.

14
Audi e-tron / Tilbakekalt for bytte av kjøleveske på el-motor.
« på: Tirsdag 21. Januar 2020, klokken 10:28 »

Og, om ikke annet, så har man vel krav på å få dekket ekstra utgifter ved fossil låne bil som bom, ekstra drivstoff utgifter mm. Selvfølgelig litt avhengig av hvor lang låner periode...
Har spurt om å få bensin og bom kompensert, men det var ikke aktuelt. Har ikke vært kranglete på det da det ikke er snakk om så mange 100-lapper, men enig med deg i prinsippet.
Uansett verre med tapt fri- og arbeidstid og ulempene med mindre egnet låne/leiebil.

15
Audi e-tron / Sv: Tilbakekalt for bytte av kjøleveske på el-motor.
« på: Tirsdag 21. Januar 2020, klokken 00:09 »
Nærmer seg vel omlevering for dere snart? Summen av antall feil, spesielt de som ikke blir løst, kan utgjøre en "vesentlig mangel".
Bilen har heldigvis fungert veldig bra og vi har aldri hatt problemer "underveis". Nå har jo appen også satt rekord i å fungere sammenhengende flere uker, håper det fortsetter. Bilen er solid, med unntak av små irritasjoner over enkelte områder i sw som bærer preg av å være designet med tradisjonell "forbrennings-logikk" og av ingeniører uten tilstrekkelig brukertesting (aktivering og planlegging av klima og lading som eksempler).

For å modifisere litt, dette er hva bilen har vært inne for:
  • 3 ganger for skifte av bakre motor/drivlinje - en gang initiell testing, deretter grundig testing over flere dager før 1 dag for selve byttet.
  • Skifte av setetrekk med produksjonsfeil
  • Skifte av hendel (bestillingsdel) på sete som brakk ved skifte av setetrekk  :laugh:
  • Ettermontering av hengerfeste
  • Tilbakekalling ifm plombering av kjølevæske etc, samt justering av spylervæskebruk på frontsensor
  • Tilbakekalling ifm potensiell lekkasje via ladeluke til batteri
  • Bytte av dørdeksel med "panel gap" etter at selger insisterte da jeg omtalte panelet å ha "Tesla-kvalitet"
Neste uke: Justering av dørhåndtak som blir "stående ute" og bakrutevarmer som har sluttet å fungere.

Møller har egentlig stilt bra opp synes jeg, med unntak av problemer jeg (og flere andre) har knyttet til støy i elektriske apparater (induksjonstopp, micro, TV etc.) i huset ved lading. (kun ved lading av e-tron, Tesla, kia etc. går uten problemer).

Sider: [1] 2 3 ... 9