Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - stashman

#1
Plugg-inn hybrider / Sv: Strømpris?
tirsdag 06. juni 2017, klokken 19:32
Jeg tenkte helt feil i forbifarta. Jeg betaler selvf. 17 NOK per 100km og ikke per 25. Denne traden kan nok slettes :P :P :P :P
#2
Plugg-inn hybrider / Strømpris?
tirsdag 06. juni 2017, klokken 18:43
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/06/Sannheten-om-dyre-plug-in-hybrider-og-lading

4Kroner for en full lading var ikke verst. Tatt i betraktning del av nettleien som beregnes per kWh + spotpris, så lander jeg på 17NOK per 8.7Kwh i min GLC 350e. Burde jeg bytte leverandør?
#3
GLC 350e offroad. Installert 16A (egentlig 32A) veggboks i garasjen. Kjørt nå 720km og 520 ren elektrisk. 4.2L/100km i følge bilen. Kjøres på vanlig hybrid modus i comfort. Når batteriet er tomt (25-30km avhengig av tempen ute), så viser den rundt 10L/100km i forbruk.
#4
Lade hjemme / Sv: Lading i enkelgarasje = $$$$ til elektriker?
mandag 10. april 2017, klokken 23:03
Stilig. Takk
#5
Lade hjemme / Sv: Lading i enkelgarasje = $$$$ til elektriker?
mandag 10. april 2017, klokken 17:59
Sitat fra: Elmo på søndag 09. april 2017, klokken 21:52
Sitat fra: stashman på torsdag 06. april 2017, klokken 18:31
. . . . . jeg vet dessverre ikke hvor mange KW min lader støtter.  . . . . Bilen er en mercedes glc
Mercedes glc 350e plug-in hybrid har 3,6kW (16A) lader og 8,7kWt batteri.

Har du noe link til denne infoen? Jeg har forsøkt å finne dette hos mercedes og i håndbok som står online, uten hell. Takk
#6
Lade hjemme / Sv: Lading i enkelgarasje = $$$$ til elektriker?
mandag 10. april 2017, klokken 17:58
Takk det besvarer spm mitt. Boksen er ikke lik lader, lader sitter i bilen  ;D. Da skal jeg få bedt om å få installert en veggboks som kan regulere 16A inn til laderen. Koster omtrent det samme som ny kurs med CEE kontakt og separat jordfeilbryter + sikring.
#7
Lade hjemme / Sv: Lading i enkeltgarasje = $$$$ til elektriker?
mandag 10. april 2017, klokken 17:37
Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. april 2017, klokken 17:56
Dette er til opplysning en ladestasjon, altså kun et rele mellom husets strømnett og bilen, eller for å si det på en annen måte, ikke en hurtiglader. Det er bilens lader som brukes. Denne støtter opp til 22 kW ladere, så har du en bil med slik lader ombord og 400V anlegg i huset vil det likevel gå raskt. Ladestasjonen kan brukes på alle biler, også de med minst lader, nemlig 3 kW.

Gjelder fremdeles: http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner


Jeg er litt forvirret her. Jeg forstår det slik at med en slik veggboks trenger jeg ikke ladekabel MED kladd (hvor kladden etter min forståelse er bilens lader og regulerer ladestrømmen?), men en type 2 til type 2 kabel uten mellomledd. Da skjønner jeg det slik at veggboksen erstatter kladden i kabelen og tillater samtidig fortere lading pga høyere A inn? Slik du beskriver det forstår jeg veggboksen bare som en annen type plugg, som har integrert jordfeilbryter, men som fremdeles krever kladden mellom bil om veggboks, for å regulere ladestrøm?

Takk!
#8
Lade hjemme / Sv: Lading i enkelgarasje = $$$$ til elektriker?
søndag 09. april 2017, klokken 10:31
Huset ble bygd i 2014 og alle andre sikringer er 15A, slik at denne er "nedsikret" ifølge elektriker. Jeg er usikker om hva kvadrat betyr (går ut fra at det er diameter på kabel?), men det står 2x2.5mm +J under mm2?

Han vet selv ikke hvorfor dem gjorde det slik, men mener at det kan ha vært mtp billading. Jeg er enig mtp ladestasjon, men jeg skal selge leiligheten i 2018 og prisniveauet står ikke helt i relasjon til hva jeg får ut, bortsett fra hvis dem legger en høy-A ledning. Jeg skulle motta et skriftlig tilbud fredag, men det har ikke tikket inn. Har vært i kontakt med en annen elektriker, som ikke tilbyr slike oppsett i det hele tatt.. huff.
#9
Lade hjemme / Sv: Lading i enkelgarasje = $$$$ til elektriker?
torsdag 06. april 2017, klokken 18:50
Takker! Da skjønner jeg det riktig at ladestasjonen som jeg referte til her ville bety mode 3 lading? Da trenger jeg bare en type II kabel uten kladd i tillegg, og samtidig kan lade med høyere hastighet?

Dette ville da bety for meg at prisen som er angitt via elektriker brude være den samme hvis jeg kjøper stasjonen separat og bare ber om installasjonen i garasjen..
#10
Lade hjemme / Sv: Lading i enkelgarasje = $$$$ til elektriker?
torsdag 06. april 2017, klokken 18:42
Det var interessant å høre. Dvs at varianten 1 og 2 du nevner har samme ladefart, men variant 2 er safest. Den har elektrikeren ikke nevnt i det hele tatt. Jeg tror jeg ber noen flere på befaring..
#11
Lade hjemme / Sv: Lading i enkelgarasje = $$$$ til elektriker?
torsdag 06. april 2017, klokken 18:31
Takker for svarene, jeg vet dessverre ikke hvor mange KW min lader støtter. Men jeg skjønner det riktig at en veggboks slik i annonsen støtter sterkere ladestrøm enn det jeg får via min vanlig strømuttak i garasjen. (Bilen er en mercedes glc, med mode2 ladekabel).

Så hvis jeg ser det riktig er prisen for arbeidet det samme (ny kurs må uansett legges ned fra sikringsboks), men da ville det lønne seg å kjøpe en veggboks med integrert jordfeilbryter, i stedet for en vanlig strømuttak med separat jordfeilbryter og sikring (som da kan lade bare med 16A)?

Jeg bor i Tromsø i tilfellet noen kan anbefale en elektriker som er kjent med slike ting her.
#12
Plugg-inn hybrider / Beste forsikring?
torsdag 06. april 2017, klokken 18:12
Hei,

jeg venter en GLC 350e om noen dager. Bilen leases og jeg lurer litt hvilken forsikring dere har valgt. Jeg flirter med DNB, som inkluderer parkeringsskader uten bonustap når 3dje parten stikker fra ansvaret, noe som jeg har dessverre en del erfaring med. Samtidig så står det forbausende nok en særskilt paragraf om skade på batteripakke ved hybridbiler, hvor det beregnes en separat egenandel av 10% reparasjonskostander per annum, dvs. f.eks 20% etter to år.
Hos mercedes ligger pakken i bagasjeromsgulv og strømmen kobles inn bak til på høyre side. Jeg kan godt tenke meg at en enkel men saftig fender-bender bakfra kan føre til ikke uvesentlige skader på oppkobling/pakken og jeg har egentlig ikke lyst å sitte med så mye egenandel.

Dette er ikke tilfellet hos f.eks. storebrand, men her taper man bonus ved parkeringsskader.

Har noen av dere erfaring med slike ting, evt. erfaring med prisnivå ved skade på batteripakken, eller en forsikring dere kan anbefale?

Takk!
#13
Lade hjemme / Lading i enkelgarasje = $$$$ til elektriker?
torsdag 06. april 2017, klokken 17:37
 Hei :),

jeg venter leveranse av en ladbar hybrid. Under testfasen har jeg ladet bilen via mode2 kabel og vanlig strømuttak i garasjen (Sikret med 13A, men kurset brukes også av lys i garasjen + garasjeporten). Siden kurset ligger litt utilpass hadde jeg (naivt nok) tenkt å be elektriker å flytte kurs/splitte kurs til en bedre plass. Avhengig av prisen hadde jeg evt. vurdert å sette inn separat ladingsboks med egen høy A kurs for å kunne hurtiglade bilen.

Men så kom nedturen etter befaring.

1. Å bare splitte/flytte det eksisterende kurset med formål om billading er ikke lov. Da må det legges ned ny ledning fra sikringsboks i leiligheten og så må det installeres en egen sikring + jordfeilbruker. Bare sikring/bryter koster 5-6000 kroner, i tillegg kommer arbeidet å legge ned kabel i eksisterende kanal og vi havner på 12000 NOK  :o

2. Å installere en veggboks som tillater lading med mere ampere krever at det legges ned en tykkere ledning, som sannsynligvis ikke passer i samme kanal, samt at veggboksen alene begynner ved 10000 kroner + jordfeilbryter etc.

Jeg må si at jeg er litt forbløffet over prisnivået her. Jeg spurte også om hva egentlig ulempen er ved å bare bruke stromuttaket som ligger per nå, men det kunne han ikke direkte svare på. Er det brannfarlig å bruke vanlig strømuttak med mode 2 lader, sikret mot 13A? Jeg har også sett annonsen for denne: http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner. Den er jo åpenbart billigere enn alt han snakker om. Er dette en stasjon som er egnet for hurtiglading (altså >16A) og som da bare trenger en separat strømledning fra sikringsboks?

Takk!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA