Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Pippus

Sider: [1] 2 3 ... 11
1
Audi e-tron / Sv: Sunn batteribehandling
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 20:41 »


Men igjen, bilen skal brukes, man må ikke gå til overdrivelse!


Nettopp....og det du beskriver som din "plan for lading og bruk" er vel det som jeg kaller en overdrivelse. Tenk også på at (batteri-)temperaturene halve året i Norge, er med på å betydelig redusere degradering av batteriet. Dvs at man vil vel ikke merke noen vesentlig reduksjon i rekkevidde/kapasitet før det har gått 40år ved 15000/år

2


Så derfor tror jeg egentlig at problemstillingen er den motsatte. Altså at etron straffes mindre for høy hastighet enn en mindre og lettere bil.
Det er sikkert riktig...relativt sett..., men pga form, luftmotstand, vekt og liten effektivitet..., så "taper" den også reelt sett i alle hastighetsområder. Jeg mener hvis man sammenligninger effektivitet med en liten og lett elbil..
Tilstrekkelig rekkevidde i luksuriøs stillhet er uansett viktigere for meg 8)

3
Audi e-tron / Sv: Logget spenningen på 12V batteri (for de teknisk interesserte)
« på: ſøndag 19. April 2020, klokken 18:29 »
e-tron har 66Ah AGM-batteri for 12 V, som skal ha ørlite høyere ladespenning enn vanlige startbatterier. Men samtidig viser Hårek sine grafer at det ligger nært 13 V uten belastning (før testen starter). Alt over 12,8 V ubelastet regnes som 100% oppladet på AGM. Så startbatteriet blir nok helt ladet opp, om enn ikke på disse vedlikeholdssyklusene når bilen er parkert.
e-tron har et 68Ah AGM batteri. Det er riktig som du sier at ved 12,7-12,8V hvilespenning så regnes batteriet for å være 100% oppladet. Hvilespenningen er imidlertid litt vanskelig å måle montert inn i en elbil, da batteriet da skal hvile i noen timer( meningene varierer mlm 6-24 timer) helt ubelastet. Dashcam og annet elektronisk trekk forstyrrer en slik måling....

4
Audi e-tron / Sv: Logget spenningen på 12V batteri (for de teknisk interesserte)
« på: ſøndag 23. Februar 2020, klokken 23:00 »
Må innrømme visse svakheter i måleoppsettet. Sjekket måleverdien tidlig i forløpet, men tenkte ikke på å kontrollmåle underveis.
Nå har jeg sjekket mot en referansespenning og fant 0.6V feil. Så lagde en ny graph med korrigerte verdier.
Da øker spenningen først fra 11.6V til 13.1V ved første lading. Er tilslutt stabil på 12.2V.
 [ You are not allowed to view attachments ]
Dette er sammenfallende med mine funn og det gir to litt ubesvarte spørsmål!
1: Hvor høy voltspenning er "cutoff" ved vedlikeholdslading ved parkering. Det kan se ut som om det "bare" lades opp tilsvarende 50-60% på 12 volten(Hvilket i utgangspunktet ikke er problematisk) og "overlater" resten av ladingen til kjøremodus.
2: Hvor stor kapasiteter det på denne vedlikeholdsladingen? Nok til å kompensere for stort strømtrekk på dashcam?(alle sensorer med høy følsomhet som gir i enkelte situasjoner tilnærmet filming 24/7 i parkeringsmodus) Blackvue 900 2ch trekker vel rundt max 900mA med alt på(ca 10-11W ved 12v). Batteriet i -Tron er på 68At. Dvs ca 36 timer med full pupp før batteriet er på ca 50%/12,1v fra fulladet..

Har ikke funnet effekt-tall for vedlikeholdslading ved parkering

5
Audi e-tron / Sv: Logget spenningen på 12V batteri (for de teknisk interesserte)
« på: ſøndag 23. Februar 2020, klokken 20:57 »
Jeg tror det er noe feil med de spenningsmålingene der. På den positive siden viser dette tydelig at bilen vedlikeholdslader, men voltspenningen som registreres er for lav. Jeg har selv logget spenning ved lading("motor på") til 13,88v og tenning på(motor av) til mellom 12,99v til 13,19v. Logget spenning ved 12v batteri på 48% var 12,25v, noe som sånn nogenlunde stemmer med teori. Ved (antatt) lading i parkert tilstand var spenningen 12,81v (v/56% på 12 volten), noe som indikerer at det lades også ved parkering, men med en vesentlig lavere ladespenning enn ved "motor på". loggen var koblet rett på batteriet og hadde ingen feilkilder ved spenningsfall til obd-port. Hvor nøyaktig instrumentet målte er jo en annen diskusjon.....
Målingene gjort ved 8 grader. Ladespenningen øker normalt ved lavere temperaturer...

6
Audi e-tron / Sv: Logget spenningen på 12V batteri (for de teknisk interesserte)
« på: ſøndag 23. Februar 2020, klokken 20:56 »
Jeg tror det er noe feil med de spenningsmålingene der. På den positive siden viser dette tydelig at bilen vedlikeholdslader, men voltspenningen som registreres er for lav. Jeg har selv logget spenning ved lading("motor på") til 13,88v og tenning på(motor av) til mellom 12,99v til 13,19v. Logget spenning ved 12v batteri på 48% var 12,25v, noe som sånn nogenlunde stemmer med teori. Ved (antatt) lading i parkert tilstand var spenningen 12,81v (v/56% på 12 volten), noe som indikerer at det lades også ved parkering, men med en vesentlig lavere ladespenning enn ved "motor på". loggen var koblet rett på batteriet og hadde ingen feilkilder ved spenningsfall til obd-port. Hvor nøyaktig instrumentet målte er jo en annen diskusjon.....

7
Audi e-tron / Sv: Problemer med ladetimer
« på: Fredag 29. November 2019, klokken 22:34 »
Er det flere som ikke får ladetimer til å fungere?
Jeg setter ladetimer til å starte lading kl 2300 og stoppe kl 0800.
Når jeg setter inn kabelen f.eks kl 1700 starter lading med det samme og er ferdig i 0700-tiden.

Kan det være at den ikke bryr seg om starttidspunkt for å rekke å bli ferdig til 0800?

Du må også huske å aktivere tidsstyrt lading. Trykk på klokke symbolet øverst på siden der du stiller inn ladeplan, eller aktiver den på mmi når du slår av tenningen( og før du åpner døra) funksjonen er aktiv når det er en rød strek under klokkesymbolet....

8
Audi e-tron / Sv: App
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 12:38 »
Jeg har hørt at problemene i hovedsak rammer de med Android operativsystem og spesielt Samsung telefoner.

Kjenner ikke til dette direkte, men siden jeg har IOS så kan det jo faktisk være noe i dette. Dere som opplever mye problemer er det Android eller IOS dere har?
Jeg har installert på både Galaxy s7 og iphone x. Begge gir like store problemer og som regel samtidig. Da er jeg også styrket i troen på at mye av problemene ligger på server/bil siden

9
Audi e-tron / Sv: App
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 00:41 »
Ikke ironi. Nå kjenner jeg ikke tallet på leverte E-tron på verdensbasis, men vi kan nok trygt si det er over 10000. Bare i Norge vil jeg tippe det er over 2000 leverte. Av disse er det ikke svært mange som rapporterer om konstant ustabil app.
Jeg tror i motsetning til deg at problemene potensielt sett gjelder stort sett alle. Potensielt sett fordi det er en rekke kjøpere som rett og slett ikke benytter seg av denne muligheten og da heller ikke oppdager den sviktende funksjonaliteten. Andre bryr seg ikke. Når feilens karakter ligger i kommunikasjonen mlm app-server-bil-server-app, så er det en uunngåelig konklusjon at dette også handler om selve kommunikasjonsstrukturen og programkodingen, og da...da gjelder det stort sett alle enten de er oppmerksom på det eller ikke

10
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: Fredag 27. ſeptember 2019, klokken 13:04 »

Med en vekt på ca. 700kg for etron 55 batteriet kan man anta at det trengs 560kJ eller 155Wh pr. grad man må varme batteriet. For etron 50 med 140-150 kg lavere vekt snakker vi i så fall om rundt 125 Wh pr. grad. Det betyr i så fall at det på en kald vinterdag (-10 grader) går med henholdsvis 5.4kWh eller 4.4kWh med varmeenergi for å få opp temperaturen i batteriet til optimal temperatur på 25 grader. I tillegg må man også kompensere for varmetap til omgivelsene.

Veldig interessant! Har du regnet inn væskekretsens(glykol?) masse med tilhørende ledningsnett?. Dette skal også varmes/kjøles....hver gang.

11
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 21:52 »

Under pkt 2 forutsetter det at man har tilgang til 150kW lader. Om man bruker 50 kW vil lavere forbruk gi etron 50 bedre ladehastighet (km/t) enn etron 55.

Kanskje bare bli enig om å kalle det feks. en elbils "forflytningshastighet". Ladehastighet blir fort tatt til inntekt for hastighet på ladingen uten korrektiv for forbruket(selv med km/t som vedlegg ::))
Just sayin...

12
Audi e-tron / Sv: Grønn produksjon av E-tron
« på: Tirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 00:02 »

Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert?

I fare for å bli idiotforklart, så er mitt enkle svar er nei!( ..og er det ikke grønnere kjøre kollektivt ;)) Dessuten synes det å være vanskelig å få entydige svar på hva en «grønn» produksjon egentlig er.

Jeg opplever spørsmålet ditt kanskje litt...rart. Litt pretensiøst kanskje. Men det har nok bare med meg å gjøre.
Er du genuint interessert i statistisk materiale om dette, så anbefaler jeg å lage en poll på det

13
Audi e-tron / Sv: Ettermontering av hengerfeste
« på: Mandag 12. August 2019, klokken 15:13 »

Med BE lappen kan man kjøre bil inntil 3.500kg + henger inntil 3.500kg (her er det faktisk fysisk vekt som gjelder, og ikke total tillat vekt på hengeren).
M

...og tok man BE før 19 januar 2013, så er det i seg selv ingen vektbegrensning på henger :)

14
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
« på: ſøndag 04. August 2019, klokken 15:43 »
".....
Model Y med 50kwt går sikkert lenger enn E-tron med 71kwt-batteri?
En innskutt unødvendighet

Jeg vet jo at du elsker å benytte språklige virkemidler for å trigge avsporinger, men for deg som antydningens mester, blir dette for åpenbart...

15
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« på: Fredag 17. Mai 2019, klokken 16:49 »
Jeg vil tro at det kan være problematisk å ukritisk benytte gjennomsnittsfart som en form for "sannhetsvitne" i kombinasjon med forbruk. 8 mil i 80 km/t, eller 8 mil i 160 km/t+ en 1/2 time "kø". Gjennomsnittsfarten forblir den samme, men forbruket vil bli størst der farten er høyest..
I beste fall kan det være en indikator

Sider: [1] 2 3 ... 11