Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tomv.h

#1
Model Y / Sv: Tesla Model Y Midnight Cherry Red
fredag 05. mai 2023, klokken 23:18
SitatMøt Midnight Cherry Red
Fra og med 6. mai kan du besøke oss hos utvalgte Tesla-lokasjoner for å være blant de første til å oppleve den nye Midnight Cherry Red-lakken, se oversikt over hvilke lokasjoner som har bilen utstilt lenger ned.

Midnight Cherry Red er utviklet på det avanserte lakksenteret i Gigafactory Berlin-Brandenburg, og er en intens metallisk farge med dramatisk dybde som skifter med lyset.

Dersom du bor i Oslo-området ber vi deg være oppmerksom på at teamet vårt hos Tesla Skøyen kommer til å ha bilen utstilt i Bogstadveien 6. mai. Du kan derfor velge mellom Bogstadveien, Tesla Oslo Nord og Tesla Bærum hvis du ønsker å se bilen i Oslo-området den 6. mai. Tesla Skøyen vil ha bilen utstilt fra 8. mai.

Skodje-Ålesund
Bergen-Åsane
Bergen-Kokstad
Brumunddal
Drammen
Haugesund
Hønefoss
Molde
Bærum
Oslo-Nord
Oslo-Skøyen
Sarpsborg
Stavanger
Steinkjer
Tønsberg
Trondheim

Øvrige Tesla-butikker vil innen få dager ha Midnight
Cherry Red utstilt.

Epost fra Tesla i dag om at det nå blir mulig å få sett den live hos utvalgte forhandlere
Blir spennende å se hvor den ser ut i virkeligheten.
#2
Focus / Sv: Priser service e-Focus
torsdag 30. september 2021, klokken 19:35
Sitat fra: grimli på onsdag 14. juli 2021, klokken 20:22
Sitat fra: tomv.h på onsdag 14. juli 2021, klokken 16:34
Gammel tråd, men prøver likevel

Noen som har oppdaterte priser på service nylig?
Har bestilt 4 års service, og det ble antydet ca 6500 inkludert EU

Tror dette også var inkludert bytte av bremsevæske.
EU er 950,- og bremsevæske har vært ca 1000,- tidligere. Det betyr at service da er ca 4500,-
Rimelig bra prisøkning når det har vært ca 2000 de forrige gangene, siste gang i September 2020

Det var ganske dyrt, synes jeg. Jeg betalte nylig ca 2400 for service hos Melhus Bil i Trondheim, 2018 modell.

Får oppdatere tråden etter at service gjennomført.
Fortsatt ok pris på service. Noe under 3k, men måtte også bytte bremser bak pga rust, så noen kroner ble det likevel.
#3
Focus / Sv: Priser service e-Focus
onsdag 14. juli 2021, klokken 16:34
Gammel tråd, men prøver likevel

Noen som har oppdaterte priser på service nylig?
Har bestilt 4 års service, og det ble antydet ca 6500 inkludert EU

Tror dette også var inkludert bytte av bremsevæske.
EU er 950,- og bremsevæske har vært ca 1000,- tidligere. Det betyr at service da er ca 4500,-
Rimelig bra prisøkning når det har vært ca 2000 de forrige gangene, siste gang i September 2020
#4
Mach-e / Sv: Tester av Mach-E
søndag 21. februar 2021, klokken 00:34
Teslabjørn nettop gjeninnført 1000km test, totalt 11 timer og 30 minutter


https://youtu.be/m7m3ehVMMpg

https://youtu.be/KiYf5kWloRc
#5
Focus / Sv: MyFordMobile - Focus Electric 2017
lørdag 19. september 2020, klokken 01:05
Har også en 2017, har hatt stabil tilgang hele tiden, bortsett fra noen dager i begynnelsen av denne uka da jeg ikke fikk kontakt.
Det kom igang igjen av seg selv, kanskje det har vært gjort noen oppgraderinger i system.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Varme i elbiler
fredag 19. oktober 2018, klokken 14:39
Focus har kun varmeelement, ikke varmepumpe.

Har ikke erfaring med andre elbiler, men varmeapparatet på Focusen er overraskende bra. Skal ikke stå mange minuttene med totalt nedfrosset bil før isen begynner å tine på frontruta. Har aldri hatt problemer med å holde varmen, men behov for komfort merkes godt på rekkevidden.

Mener jeg har lest at enkelte har montert diesel vannvarmer for å oppnå bedre rekkevidde vinterstid. Burde være fullt mulig da oppvarming av kupe og kjøling/oppvarming av batteriene er væskebasert
#8
Focus / Sv: Noen som har bestilt/ prøvekjørt nye fokus?
tirsdag 28. august 2018, klokken 23:17
Da er det på tide å komme med en oppsummering etter 1. år med el bil.

I løpet av det siste året har det blitt 16.000 km i vår 2017 Focus Electric.
Bilen fungerer glimrende til vårt bruk. Stort sett til/fra jobb og litt småkjøring. Men også noen lengre turer innimellom.

Snittforbruk over hele året er ifølge bilen, 193 Wh/km.
Det er stor forskjell på sommer og vinter. Realistisk rekkevidde sommerstid opp mot 200km, men på veldig kalde vinterdager kanskje ned mot 120km.
Kjører stort sett med klimaanlegg på 22˚C. Så er nok noen km å hente på å redusere på komforten.

Har en fast tur jeg har gjort noen ganger i løpet av året på 150km i løpet av en dag. 80km er motorvei med 100km, resten landevei med varierende farstgrenser. Sommerstid går denne turen med god margin, selv om en presser fartsgrensen på motorveien. Mens vinterstid med kuldegrader så går det sakte på motorveien hvis man skal ha håp om å komme fram uten ladestopp.


#9
Focus / Sv: Spesielle felger på elbil?
tirsdag 22. august 2017, klokken 21:06
Sitat fra: Nysgjerrigfocus på tirsdag 22. august 2017, klokken 17:40
Okei, men må man bare kjøpe lettere felger da eller? Har med delskinn og ladekabel :-)

Dette er ikke noe jeg kan, men tror at du må ha felger som er godkjent for bilen. En av grunnene til at det er forskjellige felger kan være at det er høyere lastindeks / totalvekt på El. Focus. Det betyr da at dekk og felger må tåle mer vekt enn for standard Focus.

Fikk du ikke tilbud av forhandler om pakke med felger og vinterdekk?
Jeg fikk tilbud på originale 17" felger med vinterdekk til rett under 17k ferdig med bilen.

Vet at det er noen som har kjøpt standard 16" istedet til vinterdekk for å spare noen kroner.
Usikker på hvilken risiko en tar ved å gjøre det så lenge felgene er i riktig dimensjon.
Det kan muligens skape problemer på EU kontroll hvis en har på feil felger/dekk.


#10
Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 09:21
Send bildet til Grønn Kontakt?

Har sendt en melding og tipset de om denne tråden
#11
Focus / Sv: Noen som har bestilt/ prøvekjørt nye fokus?
tirsdag 22. august 2017, klokken 00:06
Da har jeg vært med i den "eksklusive" klubben av Ford Focus Electric eiere i en uke. :) :) :)

Sålangt svarer bilen til forventningene. Foreløpig kun til og fra jobb som er ca 46km t/r. Så har ikke fått testet ut hvor langt jeg kan tøye rekkevidden. Snittforbruk t/r ifølge logg ca 160wh/km.

Ser ut som, og kjører som en standard Focus, bortsett fra at det ikke er noe lyd når man setter i gang.
Litt dekkstøy i 80-90kmh, men det er vel vanskelig å ikke legge merke til da det ikke er noe annet som lager lyd.

Kan man klare seg med det litt begrensede bagasjerommet så er dette et veldig godt alternativ i dag.
(hvis man da klarer å få tak i en ;)). 

Noen betraktinger:
- Man må bestille skinnseter for å få varme i setene (Var klar over det før jeg bestilte, så det er på plass)

- Type2 ladekabel følger ikke med, medfølgende ladekabel er 10A.

- Ikke adaptiv cruisecontrol, så man må passe avstand selv. Ikke noe problem, men kan bli litt ekkelt når man er vant til det fra den andre bilen.

- Sync3, Fords siste versjon av infotainment, med støtte for Android Auto og Car Play. AA var plug & play på min telefon.
  Men den integrerte navigasjonen er også veldig bra, med mulighet for å søke etter ladestasjoner i nærheten.
  Ladestasjoner skal oppdateres automatisk dersom kobler bilen til nett (Wifi f.eks hjemme)

- App for status og kontroll, rask oppdatering av status på bil. Også sporing av bilens posisjon

- Forvarming kun med ladekabel tilkoblet, og tidspunkt må settes i kalender. Har ikke funnet funksjon for "start nå"
#12
Sitat fra: goggo på søndag 20. august 2017, klokken 10:24
Sitat fra: tomv.h på søndag 20. august 2017, klokken 00:00
GK har nettopp satt opp 3 nye hurtigaldere av typen Veefill ved Obs, Sørlandssenteret.
(Se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34229.msg600217.html#msg600217)

Men kablene var veldig korte, og laderne var plassert langt inn på murplattingen, i tillegg er det satt opp en solid bøyle foran laderen slik at den ikke skal bli påkjørt.

Grønn Kontakt har offisiell åpning av denne ladestasjonen lørdag 26.august kl 12-14.
Hvis du har muligheten til å stikke innom der da så har du en god anledning til å demonstrere problemet for dem. Eventuellt om du tar kontakt med dem og spør om de vil møte deg der på et annet tidspunkt.
Jeg er sikker på at de er takknemlige for tilbakemelding - de ønsker jo fornøyde kunder og størst mulig trafikk på sine ladere. 
Dette problemet er jo spesielt kritisk der hvor det bare er Vefill stasjoner, og kan jo enkelt løses ved at de setter på en litt lengre ladekabel på disse laderne.

mvh
Hugo

Prøvde meg på en ny test når det ikke var så mange folk tilstede  :)

Ved å plassere bilen halvveis over på plassen til høyre og tyne fronten helt inn mot laderen så rakk kabelen akkurat. Uten park sensorer foran og alene i bilen så føltes dette ikke helt trygt.

Dette er helt på grensen av hva som er mulig. Det medførte også sideveis belastning på ladekontakten som nok ikke vil være bra i lengden.
Så dersom det finnes alternativer i nærheten så hadde jeg nok heller valgt det. Alternativt parkert med siden til og okkupert minst 2 plasser.

30 - 50cm ekstra lengde på kabelen, så hadde dette ikke vært noe problem.
Legger ved noen bilder for å illustrere situasjonen.
#13
Focus / Sv: Spesielle felger på elbil?
mandag 21. august 2017, klokken 16:45
Hei

Har også ny Focus Electric.
Min forhandler sa at det var spesielle felger pga høyere totalvekt på El focus enn på standard, derfor spesielle felger.

Ifølge vognkort så har El.Foscus høyere lastindeks (94) på dekk/felger enn standard Focus (91)
Det er også høyere totalvekt, 2085kg på El. Focus og 1900kg på vanlig 5 dørs.
Så jeg antar at det er forklaringen på at det er andre felger.

Et par andre tips:
- For å få varme i setene så må du bestille seter med delskinn.
- Det følger ikke med type2 ladekabel, må bestilles separat.
#14
Tar opp igjen temaet i denne tråden.

Har nettopp fått meg elbil og tenkte jeg skulle prøve meg på å hurtiglader før jeg legger ut på langtur.

GK har nettopp satt opp 3 nye hurtigaldere av typen Veefill ved Obs, Sørlandssenteret.
(Se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34229.msg600217.html#msg600217)

Men kablene var veldig korte, og laderne var plassert langt inn på murplattingen, i tillegg er det satt opp en solid bøyle foran laderen slik at den ikke skal bli påkjørt.

Jeg har en Ford Focus Electric, og der er ladeporten plassert bak forhjulet foran på venstre side.
Parkerte med fronten inn med det jeg mente var nødvendig avstand til kant/bøyle foran laderen. Men da var kabelen ikke lang nok. Siden dette bare var en test så prøvde jeg ikke mer.
Mulig jeg kunne fått det til hvis jeg hadde trykket bilen helt inn til laderen og justert litt sideveis. Men da hadde jeg fort okkupert 2 plasser da laderne også står ganske tett.

Er dette standard på denne type lader? Slik at man i tillegg til å lete etter hurtiglader også må lete etter de som har kabel med riktig lengde?

Nå er det ikke aktuelt for meg å hurtiglade her, da jeg bor i nærområdet. I tillegg er det flere andre hurtigladere i området med kabler som er lange nok.



#15
Focus / Sv: Noen som har bestilt/ prøvekjørt nye fokus?
lørdag 19. august 2017, klokken 13:06
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 16. august 2017, klokken 10:33
Sitat fra: Mmore1875 på fredag 23. juni 2017, klokken 21:57
Skal signere kontrakt neste fredag, så etter signering er det bare å smøre seg med tålmodighet.
Kunne være opp til 30 uker leveringstid i følge forhandleren og bestillingen tredje ikke i kraft før i september i følge forhandleren.

Noe sier meg at Ford overhode ikke er interessert i å selge denne bilen... Du signerer kontrakt i mai, men besillingen vil ikke bli godkjent før i september, med levering etter over 1/2 år, på en bil de i utgangspunktet ikke har problemer med å produsere....

Du er nok inne på noe vesentlig her. Forhandlerne er nok mer enn interessert i å selge bilen, men Ford sentralt  ser ut til å ha innført en del begrensinger i forhold til de andre bilene de selger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA