Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kaiat

#1
Har opplevd lignende selv på min 2014-modell, spesielt i regnvær. Klarte da å fikse det (tror jeg) ved å rengjøre ladeporten med contact cleaner (ikke helt å anbefale) og trykkluft på boks. Nissan selv har som et av servicepunktene å rengjøre ladeporten med trykkluft, men dette kan jo være oversett om en tar service selv (som meg) eller bruker et ikke-merkeverksted. Er det mye dritt rundt kontakten og det er fuktig, kan dette føre til krypstrømmer på avveie. Siden laderen ofte rapporterer om "isolasjonsfeil", har jeg lurt på om det er noe her.

Jeg har også lurt på om det er noe softwaremessig da jeg primært har hatt trøbbel med nyere ladere. Eldre ladere har fungert bra for min del.
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: For høy egenvekt - lite nyttelast
tirsdag 26. mars 2024, klokken 12:20
Sjekket du nyttelasten på Enyaq da? Jeg har registrert at enkelte utgaver av den har også ganske stusselig nyttelast, spesielt om det er godt utstyrte biler.
#3
Det er mulig at det er en kombinasjon av flere ting som gjør at Nissan avslutter app-tilgangen for de eldste bilene nå. Om det kreves påkostninger ellers på f.eks. server eller lignende, kan det være lite kostnadseffektivt å bruke penger på dette nå når nettet legges ned neste år uansett. I tillegg er jo appen for hele Europa, så det er mest trolig at beslutningen er tatt i Japan uten at nedleggingen av det norske 2G-nettverket har noen større betydning fra eller til. I USA har jo Nissan lagt ned appen for de eldste bilene på 2G-nettet for en god stund siden.

#4
Til og med 2016 står det her: https://www.motor.no/aktuelt/nissan-kutter-leaf-app/266732

Jeg hadde planlagt å installere OVMS på min 2014-modell når 2G-nettet en gang ble lagt ned, men får vel fremskynde de planene nå. Bruker egentlig ikke appen så mye per i dag, men veldig greitt når du trenger det. I tillegg gir vel OVMS litt flere funksjoner enn Nissan-appen.
#5
Zoe / Sv: Z.E. 40 erfaringer
mandag 26. februar 2024, klokken 09:37
Du kan prøve https://catcar.info/en/

Der er det delekataloger til flere bilmerker inkludert Renault.
#6
Solterra / Sv: Prøvekøyring av Solterra
torsdag 08. februar 2024, klokken 10:28
Toyota har bedre garantiordning. Følger du service på merkeverksted, utvides garantien opp til 10 år. Muligens et viktig punkt for den typiske Toyota-kunde?

Personlig heller jeg mer mot Subaru da den har hendler bak rattet for å justere regenerering (jeg liker å ha den muligheten).
#7
Fisker / Sv: Fisker Alaska
lørdag 27. januar 2024, klokken 13:27
Grunnen til at den ikke vil hete Alaska her, er nok fordi Renault opp til ganske nylig har solgt en pickup i Europa med navnet Alaskan (rebadged Nissan Navara) og sannsynligvis sitter med rettighetene til navnet ennå.
#8
Den nyere skjermen mangler luke til SD-kort oppe til høyre.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Kombinere AC og Heat?
tirsdag 19. desember 2023, klokken 11:48
Varmepumpe og AC henger i hop, ja. Men det er et PTC-element også, så det er to varmekilder (PTC og varmepumpe). Noen Leaf har kun PTC-element, dette gjelder Leaf opp til "faceliften" ca.medio 2013 og Visia/S-versjonene etter dette.
#10
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
mandag 18. desember 2023, klokken 11:15
Sitat fra: suverin på søndag 17. desember 2023, klokken 18:44
Sitat fra: kaiat på onsdag 29. november 2023, klokken 09:43Har du veid bilen med full oppakning? Fant ut tilfeldig at Forester'en min kjører med overlast med fullpakket bil, så jeg er opptatt av at det er god reell nyttelast på neste bil. Solterra virker til å være av de bedre kandidatene på papiret i hvert fall.

Svingte innom vekta idag. Fem stk i bilen, takboks og bagasjerom lasta med det vi pleier for en helgetur på alpint. (to par ski mindre enn normalt).

Klokka inn på 2440kg. Så da har jeg 110kg å gå på, tillatt totalvekt er 2550 ifølge vognkortet.

Takk for at du sjekket ut dette. Var på vekta med min gamle Forester nå i helga selv for å kontrollsjekke. Faktisk egenvekt uten fører ligger ca. 150 kg over oppgitt egenvekt i vognkort, så da er det ikke rart at det blir overlast.
#11
Ariya / Sv: Salgstall Ariya vs. Toyota bZ4X
tirsdag 05. desember 2023, klokken 09:11
Har lagt merke til at det er kommet en god del bZ4X i taxidrift i den siste tiden. Det er muligens en del drosjeeiere som har byttet ut Prius'ene sine?
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Kombinere AC og Heat?
fredag 01. desember 2023, klokken 10:38
Det er riktig at AC skrus av når du velger Auto, men jeg skrur bare AC på igjen. Den regulerer automatisk likevel.
#13
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
onsdag 29. november 2023, klokken 09:43
Sitat fra: suverin på tirsdag 28. november 2023, klokken 12:45
Sitat fra: syklisten på tirsdag 28. november 2023, klokken 12:30Den er for liten til å være en familiebil og for stor til å være en bybil.

Trodde også den var for liten som hovedbil for fem. Vi handlet den egentlig som erstatning for bil 2, og vi hadde en Spacetourer med tusenvis av liter bagasjeplass og kapteinstol til alle fem, som hovedbil.

Etter Solterra kom i hus, ble ikke dieseldyret brukt, og vi solgte den. Det har gått over all forventning å ha Solterra som primærbil! Nå på vinteren klarer vi oss med Thule Motion XT XL (500l) på taket. Da får vi greit med oss fem par alpinski, fem par alpinstøvler, fem hjelmer, fem bager + alt smårasket.

På sommeren, når vi skal ha med seks sykler og full oppakning for mange aktiviteter, kobler vi på hengeren. Men det måtte jeg gjort på alle biler som ikke er i Spacetourer-klassen :)

Har du veid bilen med full oppakning? Fant ut tilfeldig at Forester'en min kjører med overlast med fullpakket bil, så jeg er opptatt av at det er god reell nyttelast på neste bil. Solterra virker til å være av de bedre kandidatene på papiret i hvert fall.
#14
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
tirsdag 28. november 2023, klokken 09:09
Jeg har ikke kjøpt, men vurderer den. Kjører Subaru i dag og har sansen for merket. Subaru har vel kommet litt i bakevja generelt de siste årene hva angår norske bilkjøperes bevissthet. Når det gjelder Solterra, ser jeg at det begynner å rulle en del bZ4X på veiene så Subaru mister nok en del salg den veien. Toyota har bedre garanti også.

Personlig kunne jeg tenke meg noe bedre hengervekt, ellers virker bilen grei.
#15
Mekanisk / Sv: Mystisk lekkasje
onsdag 25. oktober 2023, klokken 09:44
Sjekk om mansjetten er hel. Er den sprukket, finnes det universale delbare mansjetter å få kjøpt. Disse er ikke så vanskelige å montere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA