Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - kaiat

Sider: [1] 2 3 ... 66
1
Når det gjelder oppdatering av ladestasjoner:
Ladestasjoner får man jo online så lenge man har SIM-kort. Det er i alle fall slik jeg oppfatter det. Så den håpløse, årelange forsinkelsen som var i f eks Leafen, syns jeg nå er eliminert.

Min 2014 Leaf oppdaterer da ladestasjoner hele tiden? Men det var kanskje annerledes når du hadde Leaf? Ganske snerten funksjon forøvrig, som gjør at jeg faktisk bruker orginalnavigasjonen til tross for at kartet er håpløst utdatert.

2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Bertel O. Steen går foran med godt eksempel
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 10:12 »
Lettere å finne en schuko-kontakt når du er ute på tur, f.eks. på besøk hos noen. Det er da jeg bruker ladekabelen. Hjemme har jeg ladeboks.

På den andre side burde det vurderes om det skulle ha vært noe slags subsidieordning for montering av ladeboks hjemme slik som i UK.

3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Bergheim Auto konkurs, hva ift Chevy Bolt?
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 15:13 »
Det er flere bilforhandlere som driver med Chevrolet, så det burde være mulig å få hjelp. VS Auto i Drammen, Topp Auto på Gjøvik, Holmane Bil i Egersund og Bil og Gummiservice på Ørsta selger nye Chevrolet pickuper og tar service på disse. De fikser sikkert en Bolt også. Holmane Bil har selv importert Bolt, samt at Topp Auto og Bil og Gummiservice også er Opel-verksteder og har sikkert vært borti Ampera-e.

Det største problemet til denne karen er selvsagt at han ikke har garanti, men service bør ikke være noe problem.

4
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Ledninger under baksetet
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 09:01 »
Ok, my bad. Trodde det var de firkantete kontaktene du mente.

5
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Ledninger under baksetet
« på: Torsdag 14. Mai 2020, klokken 10:14 »
Har ikke noe videre greie på disse bilene, men det der ser da ut som ISO-kontakter til bilstereo? Med tanke på at de er skjøtet inn på eksisterende kabling i bilen, får det meg til å tro at dette er noe slags hjemmemekk utført av en tidligere eier.

6
Tesla Pickup / Sv: Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt
« på: ſøndag 10. Mai 2020, klokken 15:04 »
Hengervekt:
Single motor: 3,4 tonn
Dual motor: 4,5 tonn
Tri motor: 6,3 tonn
Merk at personbiler i Norge ikke kan trekke mer enn 3500 kg. På lastebiltilhengere over 3500 kg er det krav til luftbremser.

Vil bare kjapt nevne at elektriske tilhengerbremser (som brukes i USA) er nå tillatt i Norge. Dermed skulle det gå bra med større henger enn 3500 kg også på norske veier. Det er allerede importert hengere med elektriske bremser som brukes bak full-size USA-pickuper.

7
Fiat / Sv: Batteribytte/oppgradering
« på: ſøndag 10. Mai 2020, klokken 14:43 »
Ja, de har lik batterikapasitet - men det er ikke det samme batteriet.

8
Fiat / Sv: Batteribytte/oppgradering
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 08:12 »
Ingenting felles med 500e og Leaf så vidt jeg vet. Det skal være Bosch som har snekret sammen elbil-biten her.

Står litt om det her: https://www.bosch.com/stories/quiet-enthusiasm/

9
Nissan e-NV200 / Sv: e-NV200 og ABRP
« på: Tirsdag 05. Mai 2020, klokken 11:40 »
Takk for svar. Kjenner til Rapidgate, men det har liten betydning for oss da det ikke blir Tesla-Bjørn-etapper med barn i bilen uansett. Med de dagsetappene vi har i dag med dieselbilen på langtur, regner jeg med et eller to ladestopp. Kjører maks 4-5 timer på en dag. Regner vi med 60-70 km/t i gjennomsnittshastighet, blir det altså maks 350 km for dagen.

Bilen ellers er jo enkel, men det er greitt for oss. Vurderer sterkt 7-seter da vi kan plassere et barn bak. Med 3 barn på samme seterad blir det av og til en del ugreie...

10
Nissan e-NV200 / e-NV200 og ABRP
« på: Tirsdag 05. Mai 2020, klokken 08:00 »
Funderer litt på å bytte ut diesel-SUV'en med e-NV200 40kWh og har i den forbindelse lagt inn de mest vanlige langturene vi har på abetterrouteplanner.com for å sjekke hvordan vi kommer ut med ladestopp og rekkevidde. Når jeg har gjort denne øvelsen med vår 2014-modell Leaf 24kWh, stemmer forbruket som ABRP oppgir ganske bra med det faktiske forbruket på bilen.

Men ABRP oppgir et lavere forbruk på e-NV200 (både 24kWh og 40kWh) enn på Leaf'en. Det får jeg ikke helt til å stemme. Greitt nok at Leaf ikke er noen forbruksvinner, men e-NV200 med sin kassebil-form må da komme noe dårligere ut? Drivverk og batteri er jo det samme. Det er riktignok noe mindre og smalere hjul på e-NV200 enn Leaf, så det er kanskje noe å hente der, men likevel...

Noen e-NV200-eiere som har noe erfaring med ABRP? Stemmer utregningene med det virkelige liv, eller er det "way off"?

11
Mekanisk / Sv: 2014 Leaf: Hvilke bremseskiver?
« på: Mandag 04. Mai 2020, klokken 08:30 »
Har 2014-modell selv (produsert i februar 2014) og oppdaget det før bestilling. Av erfaring stoler jeg ikke på at deleselgerene finner riktige deler og kontrollsjekker alltid med bilmerkets orginale delekataloger og produsenten av delen før bestilling. Bilprodusentene endrer gjerne på ting midt inne i et modellår og det gjelder å holde tunga bent i munnen når du skal ordne med deler selv.

12
Mekanisk / Sv: Slakk i venstre bikkjebein?
« på: Mandag 04. Mai 2020, klokken 08:21 »
Kan ta feil (er ingen faglært mekaniker), men mener det er dette stabilsatorstaget her: https://www.skruvat.no/Stang-stabilisator-P341936.aspx

13
e-Golf / Sv: Deler for e-golf / egolf Fase1
« på: Tirsdag 14. April 2020, klokken 16:02 »
Sjekk også https://www.bruktdel.no/

For begge sidene kan du se etter hele delebiler, det er nemlig ikke alltid at alle delene ligger ute. Jeg ser at det er noen biler der med hel front. Da er det bare å ta kontakt med den aktuelle hoggeren og spørre om fangeren fremdeles er tilgjengelig.

14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Brink hengerfeste
« på: Mandag 06. April 2020, klokken 08:12 »
Det er ikke serienummeret på hengerfestet da? At *******M*D, *******M*E eller *******M*P angir hvilken revisjon av hengerfestet det er snakk om? Jeg fant monteringsanvisningen på nett og det ser ut til at det er oppgitt et annet tiltrekningsmoment på boltene på *******M*D og *******M*E enn på *******M*P.

15
MG ZS EV / Sv: Bare to nakkestøtter i baksetet på MG?
« på: Fredag 03. April 2020, klokken 16:16 »
I Europa er det nå ganske vanlig med tre nakkestøtter bak, men i USA f.eks. er det litt mer hipp som happ. Blant annet har USA-Leaf kun to nakkestøtter bak, mens Europa-Leaf har tre. Det var en av grunnene til at jeg kjøpte europeisk Leaf i sin tid. Om det normalt bare skal sitte to i baksetet, er det jo ikke så farlig med bare to nakkestøtter, men når du har tre barn som skal sitte bak, blir det litt annerledes...

Sider: [1] 2 3 ... 66