Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Durango

#1
Tidlige elbiler: Reva / Sv: lithiumbatteri til reva
tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:33
men hørte fra Envirobil som prøvde bytte fra bly til Li at det gav en altfor lett bil, føltes ustabil, ble trafikkfarlig...
#2
Bremserør bak til fram er dyrt, må tilpasses for temperaturekspansjon, særlig nær hovedsylinder, 6-7000?. Å skifte bremseskiver er som å skifte dekk, når man har løsnet to skruer på caliper, men overdreven bremsing før kontroll fixer problemet. Trommelbremser kan justeres med et skrujern fra innsiden under, men de selvjusteres med overdreven håndbrekkstopp fram og tilbake. Feil på hjulstilling ordnes for 1200,-
#3
I september 2017 kommer den nye WLTP til å erstatte EPA (finjustering) og NEDC for nybilimport.

Den gode nyheten er at ved bruktimport vil NEDC gjelde ut 2018 iflg Solvik Olsen.

Solvik Olsen håper også på gode nyheter i september.
#4
For noen ekstra km på motorvei er det mye å spare på å senke hastigheten fra 90 til 70 km/t, siden drag øker med kvadratet av hastigheten ved jevn fartsvind. Dessuten senkes trykkforskjellen foran og bak på bilen. Bilen 'suges' bakover.

Bak en lastebil ligger du i dens turbulente lavtrykksone og tjener på trykkforskjellen. Jo nærmere dess bedre. I 72 km/t blir det 20 m/s så nærmere enn 60m er ikke lovlig, og det blir lite å tjene.

Du kan også prøve med en lavere spoiler mellom forhjulene, samtidig som du øker dekktrykket 10%. Eller redusere den lavtrykks turbulensgaten bak bilen med golfball-triks, som å feste eggebrett på bakvinduene (sprøyes sorte) evt ha på taket over disse (hvite som snø).

Alternativt montere stasjonsvogn-spoiler som blåser bakruten og turbulensgaten smalere. Noen lastebiler har slike foran for å blåse sidegaten smalere. Bør også ha slike på sidehjørnene bak.
#5
Fiat 500e / Sv: Fiat 500e, första i Sverige?
søndag 06. august 2017, klokken 18:50
3. Kan USA-ladekabelen brukes i Norge; Nei, trolig pga chip inni
Ja,  man må kjøpe en ny tilpasset 230 volt (J1771, lik nissan, trilling)
#6
Etter fire år hadde jeg samlet noenlunde brukbare batterier av de kasserte flatplate batt. til ett sett og solgte de for ca 5000 til en golfbanebil. Etter fire år med sylinderplater og 45000 km er kapasitet i km ca 20 utenom motorvei. Vil anta de som har golfcart har mange batterier de vil bli kvitt, men fortsatt brukbare.
#7
Plugg-inn hybrider / Sv: Chrysler Pacifica PHEV
lørdag 25. mars 2017, klokken 00:47
Noen vet ikke hva de prater om. Disse går det jo tusenvis av i norge, men de er 10-25 år gamle og er blandt de som vrakes sist. Kom uheldigvis ingen etter avgiftsomleggingen i 2006.

Men får nå kanskje fornyet liv når hk avgift på 277 hk er borte og man snart kan beregne co2 avgift. Men vekt opp mot to tonn blir kanskje et problem..
#8
Høres ut som du burde ha planlagt bedre, blitt amcar medl e.l., først reg bilen i tyskland som de måtte i historien om de to like camaroene.

Men også her kommer solvik olsen til unnsetning, det ligger inne forslag om kun å regne om co2 fra us til eu, det avhenger jo direkte av forbruket, av hvor mye som forbrennes, dessuten kommer snart World driving cycle. Regler om gule lys foran, røde blink bak og us format skilt er allerede godkjente men holdes igjen i håp om å lansere alt samtidig. Håper bare han overlever valget!
#9
Men om noen måneder kommer par 1-19 fra solvik olsen som tillater både gule lys foran, røde blink bak og små skilt, fantastisk!

Så er du ellers fornøyd med den? Den nye går jo veldig langt bare på batteri, 50 km? Får man ski inn i den?

Ser at de har et spesialverksted i asker, så en slik stå utenfor der i hele fjorsommer.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA