Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LarsMa

#1
Sitat fra: Griffel på onsdag 22. mars 2017, klokken 08:56
Sitat fra: LarsMa på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:24
Vi har nylig oppgradert vår fellesgarasje fra 25kW til 80kW for å ha kapasitet til lading av elbiler....for vårt antatte forbruk så betyr det en dobbling av strømkostnaden  ...og er det noen vei rundt dette?
Dersom nylig betyr noen få måneder er det dere så langt har sett de dyeste månedene i året november, desember, januar, februar, mars resten av året er mye lavere.
Dette kommer av nettleie som da har fått et saftig effekttillegg i vinter-mnd.

Siden dette ikke er fellesmåling med husholdning men kun for elbil, gir det ingen gevinst å lade om natten mens husholdningen bruker lite strøm. Samme ordningen vil i et borettslag med fellesmåling for alt, kunne gi en besparelse i total kWh pris med litt inteligent styring.

Missforholdet komme av forholdet mellom effekt og kWh forbruk. Dere vil nok spare en god del på å justere ned tillatt totaleffekt fra 80 kW til et tall som passer bedre med antallet elbiler dere har i dag for eksempel til 20- 30kW, og øke dette tallet i takt med antall elbiler og redusere det basert på erfaring.

På grunn av et system med lastdeling vil dere oppleve en god ladehastighet og få energi nok selv med en slik reduksjon. Måneds-regningen for desember vil kanskje reduseres med 7-8000,- mens regning for april vil bare bli 600,- lavere med et slik tiltak.

Hva har dere lagt opp til av maksimaleffekt på de enkelte boksene?

Vi har ikke hatt dette i drift veldig lenge, men har gjort en liten simulering av kostnadene basert på et forventet bruksmønster. Har da tatt hensyn til at effektleddet varierer mye gjennom året.

Litt av poenget med oppgraderingen var å ha tilgjengelig kapasitet for hurtigere lading enn ved en 10A kurs ved behov samt bra lade kapasitet selv om alle lader samtidig.

Maksimal uttak på hver ladeboks er pr nå satt til 25A.

Det hører også med til historien her at lastfordelingsystemet til Salto ikke blir så smart i praksis som det kan høres ut som i teorien bla fordi vi har 3 fase inn til garasjen, men ikke på ladeboksene. Og antall ladebokser overskrider antallet hver styringsboks (CLU) kan håndtere (og de snakker ikke sammen), derfor er anlegget i virkeligheten delt i 6 soner som gir veldig dårlig utnyttelse av tilgjengelig total effekt. Derfor vil en ytterligere begrensing av totaleffekt gi for store begrensninger.
#2
Vi har nylig oppgradert vår fellesgarasje fra 25kW til 80kW for å ha kapasitet til lading av elbiler. Garasjen har plass til 36 biler og foreløpig har halvparten ladeboks. Saltobokser er installert inklusiv styresystem for å fordele lasten når kapasiteten blir for snau.
Det vi ikke var klar over er at nå som hovedsikringen er på over 125A så blir vi belastet som bedriftskunde (hos Hafslund), og etter å ha regnet litt på det for vårt antatte forbruk så betyr det en dobbling av strømkostnadene i forhold til om vi hadde vært en privatkunde.
Er dette en kjent problematikk for andre som har oppgardert garasjen og er det noen vei rundt dette? Virker jo litt urimelig at vi må betale dobbel pris for strømmen bare fordi bilene står i en fellesgarasje?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA