Ca 4,1 milliarder for trikkene. I tillegg kommer investeringer i infrastruktur, ikke bare for trikken, men når de først graver så bytter de blant annet ut vann- og kloakkrør fra den gangen vi hadde felles konge med svenskene.
Tror vi har etterslep på vann og kloakkrør på 1 Trillion i Norge, så det er en dråpe i havet.
Ca 4,1 milliarder for trikkene. I tillegg kommer investeringer i infrastruktur, ikke bare for trikken, men når de først graver så bytter de blant annet ut vann- og kloakkrør fra den gangen vi hadde felles konge med svenskene.
Jepp. Og en trikk har en _smule_ lengre levetid enn en buss, SL79-trikkene går jo ennå og de er ca. 35 år gamle (første serie ble levert i 82-84). Hvor mange busser gå det i rutetrafikk som er halvparten så gamle? Jeg tipper ingen.
Vedlikehold av trikkene er rundt 250 millioner i året. Bussene har mindre levetid, men vi kunne kjøpt 100 busser hvert 3 år i 30 år + vedlikehold og fortsatt brukt mindre penger. Samtidig hadde man ikke trengt å binde seg til trikker og vedlikeholdet og man kunne konstant oppgradert bussflåten til det nyeste og beste innen teknologi.
De nyeste Trolleybussene har en levetid på 30+ år. De kunne blitt koblet rett opp mot den eksisterende infrastrukturen.