Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Drift

#1
Videre, Vegvesenet skriver:

http://www.vegvesen.no/fag/trafikk/parkering/parkeringsavgift-for-elbiler/parkeringsavgift-for-elbiler

"Kommunen må sette opp skilt om eventuelt betalingsfritak"

Det har altså nå oppstått en endring som medfører at elbileiere kan motta parkeringsbøter for parkeringspraksis som inntil 2017 var tilbudt og akseptert.

Mener Vegvesenet at det er viktigere å skilte og informere om betalingsfritak enn det er å skilte og informere om endringer som plutselig medfører parkeringssanksjon?

Til sammenligning informeres det om at elbiler ikke lenger har fritak i kollektivfeltet. Da forstår elbilister dette ved å se skiltet og uavhengig av om de har fått med seg oppdateringen på en nettside eller to. Det er jo poenget med stort sett all skilting - å informere om hva som er fare, påbudt og forbudt, slik at bilførere kan handle proaktivt.
#2
Takk for svar!

Sitat fra: TB på fredag 03. mars 2017, klokken 20:51
Grunnregel er betaling, men kommunen kan innføre betalingsfritak. Dvs, det er fritak som i prinsippet skal bli skilta.

Ja, nå har ikke Skedsmo kommune skiltet for fritak tidligere, det var bare det generelle fritaket som var en "kjent norm". Så ble tidsrammen redusert til 3 timer, fortsatt uten skilting, men da mottok noen lapp på ruten om at nye regler gjelder. Nå er det helt innskrenket, ingen skilting og bøtelegging. Regner med parkeringsselskapene tjener godt på denne uryddigheten.
#3
Jeg har et spørsmål ang de nye parkeringsreglene som jeg dessverre først fikk med meg etter å ha mottatt to parkeringssanksjoner i februar.

Når kommuner først har hatt parkeringsfritak for elbiler (langs gater) i flere år, og når det i tillegg ble redusert til 3 timer i fjor, skal ikke opphør av dette kommuniseres via skilting?

Dette er jo ikke bare en ytterligere begrensning av p-tid, men en betydelig endring som medfører at mange elbileiere mottar parkeringssanksjon i 6-700 kr-klassen. Ingen forandring er gjort i skilting, kun lovendring.

Mange har anskaffet seg parkerings-ur etter tidsbegrensning og krav i 2016, men i mange kommuner er dette nå irrelevant, slik at mange parkerer i god tro inntil de mottar gul lapp.

Har noen klagd på denne gjennomføringen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA