Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - DieselVegard

#1
Polestar 2 / Sv: "Break-wipe" funksjon
torsdag 16. desember 2021, klokken 12:34
Sitat fra: O på lørdag 10. april 2021, klokken 06:54

Gode tips og triks her, men synes samtidig det blir litt "knotete" å måtte sette bilen i nøytral i nedoverbakke osv. Synes det da ville vært mer praktisk med en "break wipe" funksjon man selv kunne aktivert ved behov.

Ja, det er skikkelig knotete. Trykke på en knapp, og flytte en hendel. Vurdert buss?
Dessuten tror jeg det er ganske viktig å skille mellom brake wipe og break wipe. Det siste er ikke spesielt bra.
#2
BMW i3 / Sv: Dekktrøbbel?
torsdag 16. desember 2021, klokken 12:28
Bridgestone-dekkene er best på våt asfalt og bare veier. Elendige på snø/is. Nokian er motsatt. Du får ikke begge deler, så du får velge dekk etter behov.
Dekk som er bra på snø og is vil virke myke når det er mye feste, sånn er livet.
Selv kjører jeg hakka R3 foran og Continental bak. Det er den beste kombinasjonen jeg har prøvd. Synes R3 blir ALTFOR myke å ha bak. Da blir det bare gulblink.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rustne bremserotorer
torsdag 16. desember 2021, klokken 12:18
Sitat fra: BMW850 på lørdag 15. mars 2014, klokken 20:14
På en Premium bil burde det IKKE vært sånn. På min BMW er tromlene satt inn med ett grått stoff og de ruster ikke!

Akkurat :-D
#4
e-Golf / Sv: Bytte bremser bak på egolf.
søndag 13. september 2020, klokken 08:24
Sitat fra: Stoppe på fredag 14. august 2020, klokken 20:38
Sitat fra: Arctic på onsdag 04. september 2019, klokken 19:33
Hvordan gikk det med bremsebyttet? Jeg har gjort et forsøk, men sliter med å få løsnet holderen til caliperen, som er festet med to XZN (tolvkant) M14 skruer. De satt fryktelig godt. Tar gjerne imot tips der, hvis noen har prøvd seg på disse..

Muttertrekker er vanligvis det som skal til. Helst en med litt kraft. Biltemas billigste luftdrevne er f.eks for svak. På bolter som sitter godt må det gjerne varme til i tillegg, jeg bruker en liten gassbrenner.

Det er utrolig få biler som har plass til muttertrekker bak. Den eneste jeg har vært borti er Sprinter/Crafter.
#5
BMW i3 / Sv: Fully Charged i3S eller i3 med Sportspakke?
lørdag 28. september 2019, klokken 13:47
Jeg har nå èn S og en vanlig, og jeg merker ikke forskjell på rekkevidden......
#6
BMW i3 / Sv: Bremseskiver
lørdag 28. september 2019, klokken 13:45
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 28. august 2019, klokken 12:54
Et spørsmål om bremser.
Kunne man rent teoretisk produsert skiver i rustfritt stål og montert på bilen, bare bremseeffekten er ivaretatt, eller krever bremsedeler spesiell godkjenning?
Bakgrunnen er at et kinesisk firma ga et tilbud på rustfrie skiver(kopi av kjent fabrikat). Antallet var flaskehalsen (flere tusen).

De gir vel tilbud å det du måtte ønske :)

Rustfritt står er ikke et "bearing material" dvs. det kan ikke brukes som motpart for noe som skal gli på det.
#7
Polestar 2 / Sv: Prisen er klar
lørdag 28. september 2019, klokken 13:40
Sitat fra: NecessarySmile på onsdag 25. september 2019, klokken 14:04
Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 25. september 2019, klokken 06:33
Sitat fra: NecessarySmile på tirsdag 24. september 2019, klokken 15:26
Nå er norsk pris på Polestar 2 "launch edition" klar: https://www.dinside.no/motor/sa-mye-vil-volvos-forste-elbil-koste/71632929

Er det noen som vet om det kommer noen utstyrspakker e.l. som vil øke denne prisen ytterligere? Det eneste som kan velges i konfiguratoren deres foreløpig er en "performance pack".

Tidligere kostade performance 69 000kr i konfigurator, legg til vinterdekk(30k), og lev.omkostninger så tror jeg sluttprisen blir ca 580 000kr.

Er meget fristet selv. Men har kjørt 3 år med CCS ladenettverket, og de siste 3 åran på Tesla sine superchargergs....Går dessverre ikke og komme bort fra at Tesla er helt overlegne på ladeinfrastrukturen ::)

Dersom denne "performance"-pakken er det eneste tillegget (det klarer jeg meg glatt uten), og alt annet av teknologi er inkludert, er denne veldig aktuell for meg.

Vurderer VW ID.3 også, men der presses jeg til å velge dyreste utstyrsutgave (Max) for å få med elektriske seter og godt lydanlegg. Og da havner prisen fort over 400.000. Fristende å gi 469.000 i stedet og få større bagasjerom, taklast og mulighet for å trekke henger.

Ja, også slipper du Møller Bil, det er nå det viktigste....
#8
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
onsdag 10. juli 2019, klokken 00:39
Sitat fra: Nilsern på tirsdag 09. april 2019, klokken 14:15
Noen som har noen formening om e-golf takler 15 mil pendling året rundt (7 mil hver vei).

Bor på vestlandet og pendler mellom Haugesund og Stavanger. Har en gemmel Leaf som greit klarer en vei året rundt, men ikke t/r. Lader nå på jobb, men har fått beskjed om at skøyteledningen er ulovlig for fast lading (noe som er helt riktig) og at må se meg om etter elbil med bedre rekkevidde...

Har TM3 i bestilling (bestilt før jul) og venter ennå, men begynner å få nok av slett kundebehandling hos Tesla og vurderer alternativer.
Har også lavt nr på e-niro, men e-golf er ganske mye billigere (spesielt brukt). Tenker mer og mer at det ikke er nødvendig å ha elbil til langkjøring, men kanskje heller en "snerten" elbil som takler dagligdags bruk og så en romslig stasjonsvogn til "konebil" og feriebruk. Får mye stasjonsvogn for 300k i dagens marked...

Hva med en brukt i3 med 94Ah batteri. Den går glatt 14mil selv om vinteren...
De får du jo for under 200´nå.
#9
e-Golf / Sv: Bytte bremser bak på egolf.
onsdag 10. juli 2019, klokken 00:32
Jeg skiftet bremser bak på en i3 nettopp. Måtte demontere servoen, men det er tre unbrako-skruer. Tok meg 20minutter per side UTEN spesialverktøy og diagnose å gjøre jobben. Forundrer meg mye om det er mer jobb å en Golf. Den er jo ikke japansk ;)
#10
Er det bare meg som ikke skjønner hvordan Møller klarer å selge en eneste e-Golf i dagens marked i det hele tatt? Bilen er totalt utdatert, og forhandlerne......
#11
Model 3 / Sv: LR AWD til 432.630,- ?
tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:42
Stemmer det at aller billigste LR AWD ikke har cruisekontroll? Eller er det bare adaptiv den mangler?
#12
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:34
Jeg byttet bakbremser på vår bil nå. Gått 123456 (ikke tull). Kjøpte skiver, klosser og sensor hos GS, betalte ca 1750,- Etter å ha plundret litt med håndbrekket, brukte jeg 15min på side to.  Det var usedvanlig enkelt.
Overrasket at de hold såpass lenge, men de har egentlig vært modne for utskifting en stund.
Foran byttet jeg på ca 75.
#13
BMW i3 / Sv: Kjøpstips brukt i3
tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:31
Sitat fra: Klykken på onsdag 08. mai 2019, klokken 08:45
Vår i3 fra 2014 har alt du kunne ha før du måtte bytte til skinninteriør. Dvs stor skjerm, største anlegget, hurtiglading etc.
Mangler ACC og ryggekamera. Og dermed P-sensorer i front. Skulle man ha sistnevnte MÅTTE man bytte til skinninteriør, og etter datidens priser ble det 60.000kr. Altså uaktuelt! Vil ikke få 60k mer for den nå, hvis vi selger for å si det mildt. :)

Akkurat samme utstyrt som vår. Gadd ikke bytte interiør for å få ACC. :-D
(Forøvrig så er ACCen RÆVA på i3.)
#14
BMW i3 / Sv: Kjøpstips brukt i3
tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:29
Sitat fra: Burger på onsdag 01. mai 2019, klokken 23:08
Charged eller Fully charged er must pga hurtiglading.



Dette har jo ingenring med hurtiglading  gjøre. Nesten alle norsksolgte biler har hurtiglading (om ikke alle) charged og FC er bare utstyrsnivåer. Det er ingen sammenheng.
#15
Sitat fra: hELgenen på søndag 07. juli 2019, klokken 20:51
Det hadde vært en våt drøm med en i3x SUV variant i karbon med hengerfeste og rails. I3 er eneste elbil i karbon og alu hvilket gjør den unik. Holdbarheten er helt fantastisk. Unger kryper inn og ut uten å etterlate en skramme. Nesten ingenting kan ruste. Bilen er allergisk mot panelgaps og alt er utført med millimeterpresisjon. Og parker du bilen med 80% på batteriet,er det 80% på batteriet dagen derpå. Og er du snill med foten er det null problem med 30 mil om sommeren med 120Ah batteri. Er på min andre i3 nå og som en enkel hverdagsbil er den rett og slett genial. Så hadde BMW satset på en større variant hadde jeg pantsatt hus og kone for å eie en.

100% enig...Jeg solgte min 60Ah nå nettopp, og trenger en bil med liiitt lenger rekkevidde..Hvilke alternativer har jeg i dagens marked? Ingen.... Korea og Tesla er helt uaktuelt... XC40 er litt for langt unna... Tror det blir en 94Ah jeg..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA