Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Haahov

#1
Det har skjedd på hurtigladere fra forskjellige leverandører. Har de siste gangene tatt ut alt av USB kontakter og låst bilen før jeg har koblet til hurtigladeren. Da har det gått bra. Har låst opp igjen mens bilen lader uten at dette har hatt noen innvirkning.
#2
Er ute på langtur fra Sør- til Nord-Norge og er strålende fornøyd med rekkevidde som ligger på ca 500km ved E6 kjøring. Har nå hurtigladet flere ganger på veien oppover, og hver gang har hurtigladeren stoppet etter en tid og feilmeldingen fra hirtigladeren er at bilen ikke er avslått (noe den er). Får startet ladingen igjen etter å ha koblet fra og til igjen. En gang skjedde det flere ganger i løpet av ladingen. Noen andre som har opplevd samme problem?
#4
Ladeplasser og ladekabler / Pøbler eller tyver drar ut ladekabler
lørdag 25. juni 2016, klokken 21:50
Sto i dag til lading på Kongensgate. Når vi kom tilbake til bilen etter dagens strabaser hadde noen dratt ut ladekabelen vår (type 2) fra stolpekontakten. Det samme hadde blitt gjort på flere biler bortover. Heldigvis var kontakten låst i bilen, så de ikke hadde fått med seg ladekabele. Noe jeg tror de var ute etter. Trodde hele poenget med FRID på kommunale stolper var at kabelen ble låst til laderen og kun kunne åpnes av samme kort. 
#5
Jeg har også hatt samme feilen for et års tid siden. Ikke opplevd det siden. Rett før feilen skjedde hos meg klarte jeg å sette bilen bare halvveis i gir mellom P og revers, og bilen "slurret" da på giret (har aldri klart å gjenskape dette). Trodde derfor at det var en form for kortslutning som førte til at gul varsellampe og skilpadde kom. Stoppet bilen, skrudde av tenninga, startet den igjen og alt har virket siden.
#6
Fant ut av problemet på verkstedet. Det er en vaier fra girspaken til bremsepedalen. Inni strømpa til vaieren hadde det dannet seg kondens som så frøys til is når det var kaldt nok. De mente det var fordi jeg brukte varmeapparatet for lite, det kan nok stemme noe, men jeg tror det også er pga mange korte turer hvor kupeen ikke blir varm nok uansett. Mente derfor at det kunne være flere kabler i kupeen hvor dette kunne evt. bli et problem. De ville nok selge meg en kupevarmer  ::) Fikk ny vaier på garantien, så god service.
#7
Det samme skjedde igjen i dag, kaldt vær over natten (-5). Kan ikke få girspaken forbi låsen i P. Prøvde å trykke bremsen hardt inn, forsøkte også å pumpe på bremsen. Hører da en pumpe (dynamo?) dure fra bak i bilen som vanlig.

Får til å sette i gir igjen utpå dagen når bilen er blitt varmere i sola (varmegrader). Er det noe som kan fryse i bremsesystemet??? Tester da, og hører en veldig svak høyfrekventpipelyd (som når strøm kommer på) når bremsen er langt nok inne til at giret går forbi sperren i P. Tror ikke jeg hørte denne elektroniske lyden i dagmorges når bilen ikke ville ut av P-giret). Blir nok verksted i morgen ...
#8
Takk. Skal prøve å lytte. Har en teori om at bremsewaieren er blitt slakkere og at jeg må ha foten kraftigere på bremsen enn før, foreløpig har ikke problemet meldt seg igjen.
#9
Skulle starte min EliOn i går morges etter en natt med noen få kuldegrader. Får lett startet bilen med grønt lys og plinget kommer. Skal sette bilen i D og girspaken er ikke til å rikke nedover ... Jeg får fint flyttet den fra side til side, men er låst nedover. I løpet av dagen prøver jeg igjen og har ingen problemer med å få den i gir og kjører lykkelig videre (varmegrader i luften, har det noe å si?). Igjen i dag morges rikker den seg ikke nedover og jeg kommer ikke av flekken. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen ideer til problemløsning?
#10
Lading av Tesla / Sv: Tesla vil ikke lade
onsdag 19. mars 2014, klokken 00:44
Sikkert dumt spørsmål, men lukket du ladeluken? Ladingen begynner ikke før døren er lukket på slike ladepunkter som ved Frognerparken.
#11
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Takstativ
fredag 07. mars 2014, klokken 04:42
Sitat fra: svingen på onsdag 05. mars 2014, klokken 11:59
Tusen takk får din erfaring og deling,syns det ikke har kommet noen oppfølgings artikkel på den saken.
når det gjelder turen din så var det jo en lang tur med tønsberg oslo :)

virker jo veldig bra med 70-80 og 12 mil med full takboks og full bil,du hadde da lasta tokboksen og eller var den "pakka ned"?

Vi er veldig glad i og reise på sykkel tur med bil,dvs kjøre en plass og sykkle rundt derfra og så kjøre videre (siden vi har små barn) så da er det ikke så langt vi kjører om gangen og er ofte på samme plass par dager så får ladet bilen i mellomtiden,blir veldig dyrt og leie bil får en slik tur så kunne godt tenkt og bruke elbilen da :)

Videre så blir det en del turer til svigerforeldrene mine men da kan jeg hurtig lade etter 5 mil (har da kun brukt 50%) og kjøre 5 mil til så er vi fremme. (kun 10 mil kan akuratt klare turen men gjør ikke det i praktisk tror jeg med full lasta bil)

Siden du har kjøpt deg Leaf med stor plass har du kanskje tenkt og selge din? ;)

12 mil var med takboksen oppslått  ;)
Mente du selge iOn eller mente du takboksen?
#12
Hvis det er snakk om samme lyd som jeg hører (vil heller beskrive den som et lite dunk, men det er kanskje en liten forskjell på bilene) så er det lyden i overgangen fra når pedalen holdes hvor motoren er i nøytral under trill og når kraften fra motoren setter inn. Da kommer det et lite dunk. Har forsøkt å ta pedalen frem og tilbake i dette området, og merker at lyden kommer hver gang aktiv fremgang av motoren slår seg inn.
#13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Takstativ
tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:36
Hei!
Jeg var med å prøve ut en takboks for en tid tilbake i samarbeid med elbilforeningen. Se http://elbil.no/elbiler/763-elbil-med-rygglast-gir-familien-plass-til-nesten-alt (Den blå er min)
Skrev da noen brev om mine erfaringer, og her er det mest omfattende:

Kjørte på lørdag inn til Oslo fra Tønsberg for å besøke Oslo miljøfestival i sofienbergparken. Turen er på 110 km, og planen var å  sannsynligvis ta en lunsj og lade på Ikea Slependen hvis vi ikke rakk helt frem. Det var fint vær og rundt 15 grader. Kjørte motorveien på E18 inn til Oslo og lå i 80-90 km/t. Det var sterk motvind mesteparten av turen mellom Tønsberg og Drammen og dette merktes godt på rekkevidden. Etter lierbakkene hadde jeg nesten 0 km igjen restkapasiteten og stoppet derfor for å lade og lunsje på Liertoppen kjøpesenter. Ladet nok til å komme til Ikea hvor jeg igjen ladet og handlet det vi trengte der. Kom frem til Grunerløkka med 11 km rest, noe seinere enn beregnet noe som gjorde at jeg hadde mindre tid å lade på før jeg skulle hjem igjen (3 timer).
Kjørte igjen til Ikea for å lade og spise kveldsmat for barna der. Dro videre etter en times lading hvor guessometeret sto på 100 etter forsiktig kjøring fra sofienbergparken til Ikea, med 85 km hjem på kartet. Bakkene opp mot Asker og Liertoppen trekker sitt selv i lav fart i. Vel nede i Drammen hadde jeg så vidt over halvfullt batteri (56 km på guessometeret) og med 61 km igjen. Telte på knappene og beregnet at det skulle gå akkurat med veldig rolig kjøring på gamle E18 og medberegnet 10 km i skilpadde modus. For å kjøre rolig ble det en litt lengre vei og endte på 68 km i stedet for 61 og kom med veeeldig forsiktig kjøring hjem, etter ett par kilometer i skilpadde modus. Holdt da i gjennomsnitt ca 50-60 km i timen uten noe særlig vind. (guessometeret viste fulladet dagen etter 147 km).
Konklusjonen av alt dette blir at takboksen (sammenklappet, ikke i bruk) i høy fart og dårlige vindforhold kan redusere rekkevidden kraftig  som denne dagen var nede i 8 mil. Men ved veldig rolig kjøring og forholdvis moderat fart har den lite å si på rekkevidden. Hadde planlagt en tur fra Tønsberg til dyreparken som jeg ble noe mer usikker på etter denne turen. Vil tro at takboksen sammenlagt forkorter rekkevidden fra 60-70 km/t og oppover, mens man vil merke det fra 50-60 km/t med takboksen slått opp.
I vårt dagligliv som består av mye småkjøring i smått urbant miljø, spiller denne rekkevidden lite inn i hverdagen., mens lengre turer må planlegges nøye med mange variabler. Takboksen har gjort oss mye mindre avhengige av stor bagasjeplass og er bidragende til at vi kommer til å selge fossilbilen og klare oss kun med elbilen siden vi bruker fossilbilen veldig lite. Har funnet ut at det lønner seg for oss å heller leie fossilbil de få gangene vi trenger lenger rekkevidde.

Legger til at vi var på telttur i fjor sommer på sørlandet og med fint vær og 70-80 soner så lå vi an til å klare 120km med takboksen og fullt lastet bil. Har dog ikke prøvd med sykler bakpå i tillegg.
#14
Lading / Sv: Problem med lading hjemme
tirsdag 04. mars 2014, klokken 00:56
Hvis det er det grønne lyset som blinker, så kan det være jordingsfeil, eller kontakte forhandler. Tolker det som en feilmelding på at det er noe galt med kladden.
#15
Mekanisk / Sv: Dunkelyd ved rygging
tirsdag 04. mars 2014, klokken 00:27
Sitat fra: BE på mandag 03. mars 2014, klokken 10:53
Jeg har akkurat det samme på min, det har vært helt likt siden bilen var ny, hverken blitt mer eller mindre. Jeg aner ikke hva det er, og det snodige er at det ikke sammenfaller med hjulrotasjonen, kanskje hver 2-3 rotasjon ved rygging?

Kan det ha noe med fotgjengervarsleren å gjøre allikevel? Den sammenfaller jo med skrape-lyden varsleren bruker når man kjører sakte fremover (samme takt i forhold til fart).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA