Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Ampera

Sider: [1] 2 3 ... 9
1
Model 3 / Sv: Med Model 3 utenfor EU
« på: Fredag 27. August 2021, klokken 14:31 »
Glemte å neven et ikke så lite problem ved grensen var VIN nummer, på de fleste bilene er jo dette lett tilgjengelig jeg viste ikke hvor den var ikke tolleren heller, men de må faktisk kontrollere dette, etter 20 min letting ga han opp og jeg fikk kjøre alikevel.

Fant i etter tid  at VIN er gjemt på C pilar ved baksete på høyre side, men man må fortsatt demontere deksel der.
(ifølge google så kan vare feil )

Vin under frontruten og på etiketen tellses ikke da disse er lett å bytte ut i følge tolleren. :)


2
Model 3 / Sv: Spørsmål rundt bilene på Finn og de bizarre Specs og beskrivelsene.
« på: Torsdag 26. August 2021, klokken 07:49 »
Brukerhåndbok til model 3:
Motor(er)

Motortype Motor bak: Permanent synkron magnetmotor med vekselstrøm,
væskeavkjølt, med variabel frekvensdrift

Fremre motor: Velselstrøminduksjonsmotor, væskeavkjølt, med
variabel frekvensdrift

RWD (motor bak) Spenning: 350 V
Maks. eŠekt: 239 kW ved 5525 o/min
Maks. dreiemoment: 420 Nm ved 325–5200 o/min

AWD – base (motor foran) Spenning: 335 V
Maks. eŠekt: 121 kW ved 8275 o/min
Maks. dreiemoment: 163 Nm ved 125–6375 o/min

AWD – base (motor bak) Spenning: 335 V
Maks. eŠekt: 203 kW ved 6700 o/min
Maks. dreiemoment: 330 Nm ved 325–5500 o/min

AWD Performance (motor
foran)
Spenning: 335 V
Maks. eŠekt: 158 kW ved 6622 o/min
Maks. dreiemoment: 240 Nm ved 0–6200 o/min

AWD Performance (motor
bak)
Spenning: 320 V
Maks. eŠekt: 219 kW ved 5075 o/min
Maks. dreiemoment: 420 Nm ved 325–4800 o/min
Testet i overensstemmelse med ECE R85

3
Model 3 / Sv: Med Model 3 utenfor EU
« på: ſøndag 22. August 2021, klokken 21:52 »
Den siste oppdateringen gir muligheten til å holde WiFi i live. (Beklager bildekvalteten)

Ja har hørt om den , men har enda ikke fått oppdateringen. Er på 2021.12.25.7 nå

4
Model 3 / Sv: Med Model 3 utenfor EU
« på: ſøndag 22. August 2021, klokken 19:18 »
Det jeg fant i tillegg på turen.
Her er det ofte to skilter på motorvei , en for vanlige biler en for lastebiler , tesla velger alltid den laveste , som gjør at autopilot er jo egentlig ubrukelig .
I tilegg har de på vanlig vei , 90 sone men ved et farlig kryss er det skiltet 70, alle her vet at denne gjelder kun til man har kjørt over veikryss , men det vet så klart ikke bilen så den er låst i 70 til neste 90 skilt som kommer kansje ikke før man er ved neste by om 10 mil 😂. Så har egentlig nesten ikke brukt autopilot.

Opplevde også at bilen blir kanskje for varm for i 150-160km/t over lang tid vil man få begrenset akselerasjon, men den kommer og forsvinner. 
Hadde på en strekning snitt på 113 km/t og snitt på 270wh . Hadde vart bra med en 200 kw batteri , blir for ofte stopp her hvor man kan kjøre i 140+ km/t .
Da blir den praktiske kjøring mellom ladestoppene maks 2 timer.
Har 20" toms felger på min performance, og traff ganske stor hull , men det gikk helt fint , så felgene må vare av bra kvalitet :)
Ellers ingen feil med bilen på hele turen , har kjørt over 14000km de 5 mnd jeg hatt bilen , utenom en del nye ulyder fra interiør da på de dårlige veiene. Men det er vel en vanlig sak. 😂


5
Model 3 / Sv: Med Model 3 utenfor EU
« på: Mandag 02. August 2021, klokken 16:04 »
Da har jeg testet 120kw lader her .
Super enkel  pris model for forbruker her i Hviterussland, fast pris på 0,39 byn (1.3 nok) pr kw , fast pris på hele lade nettverk uansett om man bruker 50kw , 120kw eller 160kw lader .

6
Model 3 / Sv: Med Model 3 utenfor EU
« på: Mandag 02. August 2021, klokken 09:55 »
Dette skjønte jeg ikke helt, for jeg har alltid kunne bruke wifi med bilen i drive, men wifi skrur seg av slik at jeg manuelt må skru det på igjen.

Takk skal prøve igjen , da jeg prøvde å gjøre det fikk jeg beskjed " wifi er av blir tilgjengelig ved neste tur"  men sikker brukerfeil da :)

7
Model 3 / Sv: Med Model 3 utenfor EU
« på: Mandag 02. August 2021, klokken 09:53 »
Mulig dette er et dumt spørsmål, men hvorfor har ikke bilen dekning? Er dette spesielt med Hviterussland eller er det andre land i Europa som også en utenfor Tesla sitt nett?

Uansett veldig spennende tråd som jeg skal følge med på! God tur videre

Sent from my IN2023 using Tapatalk

Det har sikkert med prisen å gjøre , i EU gjelder jo  data kvoten fra et land i hele EU sikkert noe slik tesla har på bilene , Hviterussland er utenfor , da jeg spurte om  prisene hos ice og Phonero ( måtte jo ha data for å starte hurtigladere her har to sim i mobilen ) så svarte ice : 75 kr pr mb ! Phonero tar 1,99 . Så klart dagen etter kjøpte jeg bare lokal sim med ubegrenset data :)
Men du kan tenke om tesla må betale 75 kr mb så blir det dyrt for dem hver gang jeg skal høre på Spotify sang 😂

8
Model 3 / Med Model 3 utenfor EU
« på: ſøndag 01. August 2021, klokken 11:26 »
Da tok jeg tur Oslo-Pinsk ( Hviterussland)
Vil dele erfaringen så langt med model 3.
Det positive , at det var ikke noe problem med ikke tesla hurtigladere, bare lastet ned Polske Green way lagt inn kort , og alt funket via app, men trengte kun å lade 1 gang på disse .
Samme system i Hviterussland , bare at der må man forhåndsbetale fra bankkort til "lommebok" så trekkes beløp fra den . Alt startet fra app uten noe problem  nok av 120 og 160 kw ladere her og enda flere 50kw.

Det negative :
Bilen har ikke dekning her, så app funker ikke om man ikke deler nett via wifi men det fungerer jo også bare på kort avstand og kun i park . ( hørt det er en oppdatering på vei som tillater wifi i drive)
Navigasjon går i et slags nødmodus hvor man kun får søke opp på by/postnummer og gatenavn, men dette funker , bilen vet så klart ikke om hurtigladere her så ingen forvarming.
Skal vare her 3 uker til og blir en del kjøring så skal oppdatere erfaringene , tror ikke SOS/ecall fungerer her , men håper jeg slipper å teste det.
 
Stemmestyring funker så klart ikke uten nett:)

9
Model 3 / Sv: Sentry mode fail
« på: Fredag 07. Mai 2021, klokken 10:34 »


Bilen har ikke kunnet lagre sentry mode clips på en stund.

Har prøvd alt det de beskriver i denne tråden:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/60-new-sentry-events-but-no-files-on-stick.222686/

Er det noen som har samme problem?

På sentry mode videoer blir de tatt opp kanskje 0,5 sekunder, eller ingenting. En får advarsel om at sentry mode event har inntruffet, men en får ikke noe opp når en trykker på linken.
Sjekk at du har alle tre mapper i "Teslacam"
Har opplevd dette etter siste oppdatering for noen uker siden, da man velger "formater" i tesla ( måtte velge dette  etter regn/sludd i 8 timer for noed dager siden kom tilbake til 242 hendelser  ::) )skaper den kun 1 mappe " Teslacam" også kun en mappe inne der igjen " RecentClip" Hadde for en stud siden kopier hele usb til PC når alt funket,  så bare kopierte disse teslacam mappe fra den til usb med 3 mapper inne " RecentClips" "SavedClip" og "SentryClips" og da funket det bra igjen.

10
Model 3 / Sv: Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.
« på: Onsdag 05. Mai 2021, klokken 10:49 »
Det var jo rimelig jevnt. Men en med 19" og en 20" og forskjellige dekkmerker er kanskje avgjørende da?

Det har faktisk en del å si. Tyngre felg gir mer motstand.
Mener å huske noen sa at hvor hver Kg tyngre en felg er, så er det som å ha 40kg ekstra inn bilen.
Derfor tar mange som kjører på bane å velger mindre felger og mer dekk. 18" f.eks

Begge bilene er Performance så må jo vare 20" på begge? Disse blir jo kun levert med 20" , måtte selv kjøpe vinter 19" en annen sted da tesla kun leverer 20"

11
Model 3 / Sv: Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 14:36 »
Nå testet han Tesla Model 3 Performance vs Old Model 3 Performance - DRAG RACE
https://www.youtube.com/watch?v=jaokz_Bwti4

12
Polestar 2 / Sv: Kommer nye modeller neste uke
« på: Tirsdag 13. April 2021, klokken 14:45 »
Der kjente jeg lysten jeg har jobbet med, bli vesentlig redusert.

I går kostet konfigurasjonen min 496.300, mens den i dag koster den 527.925 — med varmepumpe, som ikke en gang har økt rekkevidden.

Bruktbilprisene på Finn har vært latterlig høye med tanke på den korte leveringstiden, men nå blir de vel enda verre.
Leveringsklare biler får du fortsatt for gammel pris:

13
Model 3 / Sv: Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.
« på: Mandag 12. April 2021, klokken 17:17 »
Men det er interessant å se at den forskjellen på papiret omsettes i veldig få meter IRL.

Jeg tenkte også at Pen kanskje fikk litt lavere SoC på de siste testene, siden den jo må dra mer strøm for å gå raskere. (Altså brukte mer på de tidlige testene).
Har 2020P og kjørt mot LR flere ganger, var ikke veldig få meter forskjell men maaange

Samme opplevelse, har kjørt fra LR i 2020P  lett. ( en av de siste før facelift som er produsert:) )
Her er test av LR og P fra 2019:
https://youtu.be/8V-i5Kwz8Cc

14
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
« på: Mandag 12. April 2021, klokken 07:28 »
At innstillingen går i billengder og ikke sekunder blir helt feil.  Greit nok i 30 km/t kanskje, men ikke i høyere hastigheter ettersom avstanden da blir for liten.  Avstand til forankjørende må være i sekunder og dermed hastighetsavhengig.
Vi burde kreve at Tesla endrer dette slik at man kan stille inn fra 2-5 sekunder (f.eks.)  Dette bør være veldig enkelt for dem å få til.
Tesla bruker også tidbasert avstand...de bare oppgir ikke hva den er, her fra brukermanual:
å velge en innstilling mellom 1 (den nærmeste
følgeavstanden) og 7 (den lengste følgeavstanden).
Hver innstilling tilsvarer en tidsbasert avstand som
representerer hvor lang tid det tar for Model 3, fra den
nåværende plasseringen, å nå plasseringen til den
bakre støtfangeren på kjøretøyet foran deg.

15
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 23:10 »

Husk også at " fil holder" ikke fungerer under 64km/t og ikke over 145km/t

Her fra brukermanual:
Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og
145 km/t på veier med tydelig filmerking.
OK, du har et poeng der :). Men det skal nå litt til å kjøre i grøften fordi en har glemt å slå på autopiloten synes jeg. En skal jo ha blikket på veien og hånden på rattet. En skal jo selvsagt følge med avstand til forankjørende også, men det kan komme brått på, hvis en tror at bilen skal stoppe av seg selv.
Spesielt når lengste avstandsinnstilling (7) ​kun er rundt 2 sekunder. Det er ikke mer enn det må være.
For de som kjører med kortere avstand kan triggeren for å skulle bremse komme vel sent.
Enig , heldigvis er ikke det noe problem på glatta da radaren blir blokker i løpet av minutter med minus grader og litt snø , så kjører man manuelt med ønsket avstand 😂
Men til forsvar for tesla kan jeg si at på min forrige bil , Volvo V60 plug inn, var det også veldig kort avstand på 1 strek av 5 mulige , tesla oppgir ikke hva hver enhet betyr i tid i brukerhåndbok men f.eks volvo bruker dette :
Ulike tidsavstander til kjøretøy foran kan velges, og vises i kombiinstrumentet som 1-5 vannrette streker - jo flere streker, jo større tidsavstand. Én strek tilsvarer ca. 1 sekund til forankjørende kjøretøy, 5 strekerca. 3 sekunder.

Sider: [1] 2 3 ... 9