Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Initium

#1
BMW i3 / Sv: Bytte av styrelager
lørdag 20. august 2022, klokken 21:25
Kommer man ikke til fra oversiden til å  spraye penetrerende olje? Tåpelig dårlig konstruksjon...
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøpe rimelig modell S
mandag 06. juni 2022, klokken 09:00
Stemmer det at Tesla selv fjerner gratis hurtiglading på alle S som omsettes gjennom deres servicesentre?
#3
Model 3 / Sv: Demobiler tilgjengelig på tesla sin nettside NÅ
mandag 06. juni 2022, klokken 08:55
spørsmål fra en som ikke kan stammespråket ; Hva er FSD?
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøpe rimelig modell S
søndag 05. juni 2022, klokken 10:54
Sitat fra: Contango på søndag 05. juni 2022, klokken 10:50eller er veldig god til å skru selv.
Jeg skal være ubeskjeden nok til å hevde at jeg kan reparere stort sett det enhver annen amatør kan reparere. Bremser, hjullager, dempere, luftbelger og tilsvarende greier er null stress, sålenge man får fatt i delene.
Elektronikk, batterier osv er litt værre, da dette ofte er propritære greier der en amatør ikke får tilgang til teknologiske hjelpemidler som må til. Software osv er jo helt håpløst, så jeg vet det ligger en risiko i å gå den veien jeg tenker.
Problemet er at med en årlig kjørelengde på 30 000km er det ikke lengre en risiko å kjøre diesel, det er nær sagt en konkursgaranti...
#5
Model S 2013 - 2022 / Kjøpe rimelig modell S
søndag 05. juni 2022, klokken 09:49
Vi har kjørt elbil i over 10 år. Først en Leaf, og de siste årene en I3.
Begge disse bilene har hatt sine positive sider, men spesielt hurtig har de aldri ladet. Det har gjort at min langjøring stort sett foregår med dieselbiler, nå sist en Mercedes
Med dieselpriser som flyr i taket kommer tankene om å bytte I3n til en brukt TMS. TM3 kan være et alternativ, men TMS ligger meg nærmere designmessig, det er rett og slett en fantastisk bil snart 10 år etter den kom på markedet.

Nå vurderer jeg altså å kjøpe en. Jeg vil ikke bruke for mye penger og ser dermed på den billige enden av skalaen. Ikke minst ser jeg at gratisk hurtiglading er noe du "får på kjøpet" om du velger en av de gamle, som i praksis har en viss verdi på langtur.  Det er selvsagt fint å kunne cashe ut en 2020 P90 eller 100, men det går ikke for oss denne gangen. Jeg er mer opptatt av rask lading på tur, enn lengst  mulig rekkevidde i det daglige funker helt garantert også en S60 brillefint, den vil vel uansett ha lengre rekkevidde enn nåværende I3 94.

Men - hva opplever folk med "gamle" TMS? Er det "insane" å tenke tanken eller kan det fungere om man gjør hjemeleksa si? Ser for oss at en kombinasjon av forhandlergaranti og forsikring kanskje tar brodden av den verste redselen for totalras, uten å ha undersøkt nærmere...:


Prisklasse vi håpte å klare, var 250-300 000.
Og ja vi vet vi får mye bedre bil for 4-500 000 eller enda mer, men det er uansett ikke noe tema..

#6
Tesla / Sv: Tesla forsikring
fredag 20. mai 2022, klokken 09:09
Vi ser vel konsekvensene av at elbilprodusentene tillates å anbefale en bil som har bulket i et ekorn å bli skrotet, av " sikkerhetsmessige" årsaker. Huggeriet i Brumunddal har vel snart dyre elbiler stablet i fem etasjer, som knapt har en skade. Jeg vurderer seriøst å bytte min Mercedes stasjonsvogn til en Tesla model S av typen godt brukt, men med 25 000 eller litt mer i kjørelengde ender jeg på 22-26 000 i årlig forsikring. Da er jeg en gammal gubbe på snart 50, har ikke hatt bilskade på 25 ( eller mer ) år, og bor på landet utenfor Oslo. Selvsagt toppbonus, tror det er 75% år fem.

Har ikke sjekket alle selskaper, men har sjekket en rekke større, og beskjeden var like nedslående fra alle sammen.

Da blir det fortsatt å kjøre diesel til det ikke er å få fatt i mer fluidisert dinosaur er jeg redd.....Alternativet er å ta bort alt av kasko, men å kjøre en bil til 350 000 uten dekning, føles litt feil..... Det blir et hardt slag om man er uheldig..
#7
BMW i3 / Sv: Hvordan stenge bremsevarsellampen
fredag 12. februar 2021, klokken 23:16
Det er vel for å stenge serviceindikatoren, ikke bremsevarsellampen ?
#8
BMW i3 / Hvordan stenge bremsevarsellampen
fredag 12. februar 2021, klokken 18:02
Har byttet skiver, klosser og slitasjeindikator foran på I3n, det gjenstår bare å få skrudd av lampa.
Kan noen forklare PÅ NORSK hvordan man gjør dette ?
Det er ikke min bil, og er ikke kjempe-detaljert inni alle funksjonene som finnes.  Går det an bruke et diagnoseverktøy ?
#9
BMW i3 / Sv: Priser på brukte i3
torsdag 07. mars 2019, klokken 11:36
TM3 vil sette voldsomt press på I3, og andre også. Hadde " lett " byttet om det lot seg gjøre å lande på beina pengemessig, hvilket jeg tviler på at vi klarer.
#10
BMW i3 / Sv: Priser på brukte i3
tirsdag 05. mars 2019, klokken 09:24
Noe som vil være med å syte over prisfallet på I3 ?

Hva er vår 2017 ( april ) Fully charged, protonic blue 94Ah med ca 35000km på klokka verdt nå ?
#11
BMW i3 / Sv: Priser service i3
mandag 12. november 2018, klokken 19:40
Vi kjøpte 5år/100K km avtale idag.
Det ble vel 6200kr totalt tror jeg. Har kjørt over 20 000km på et år nå, makeløs bil egentlig...
#12
Sitat fra: arthur på fredag 07. september 2018, klokken 08:23
Nå drar du vel i gang en helt annen diskusjon? Uansett hvor dyktig man måtte være så vil både bygging og drift av infrastruktur koste store beløp så spørsmålet består; hvem skal betale hva i hvilken grad og hvorfor?

Nei, behovet for inntekt og forvaltning av samme inntekten er definitivt to sider av samme sak.

Jeg lapper klærne mine, spiser maten min, klarer meg med et sett pent brukte ski, og kan unne meg ufattelig mengder ferie og fritid på en helt vanlig lønn
#13
Sitat fra: arthur på torsdag 06. september 2018, klokken 18:46
Hvem skal i stedet betale regningen siden brukerne skal slippe unna?

Tja, oppskriften på løsning av alle problemer har alltid vært MER PENGER her i landet, jeg er ikke så sikker på at det stemmer lengre.
https://www.aftenposten.no/norge/i/wlwlo/Ni-hovedfunn-i-Riksrevisjonens-gransking-av-Stortingets-byggeprosjekt

Sjekk status på Ruters nye billettsystem ( 600milloner ), Autopass II ( 2 milliarder ) nytt nødnett, nytt NAV IT system, offentlig innkjøp av busser, trikker og andre varer,  kaoset rundt tildeling av søplekjøringskontrakter i Oslo osv osv så ser du at det ikke NØDVENDIGVIS er 100% korrelasjon mellom penger samlet inn, og velferd til de svake, som er venstresidens argument for å hente 50% av all verdiskapning inn til statskassen i form av skatter og avgifter
#14
BMW i3 / Sv: LED fjernlys
torsdag 23. august 2018, klokken 00:13
Da blir det 37,5 baren. Takker !
#15
BMW i3 / Sv: LED fjernlys
onsdag 22. august 2018, klokken 10:44
jeg går for den " vanlige " Hella 470 ledbaren, og ikke den " 2-i-1 løsningen.

Den vanlige kommer i ref-tall 25 eller 37,5. Hva blir mest riktig ?
Jeg tenkte egentlig gå for 25, siden vår I3 uansett ikke er noen racerbil som PRIMÆRT brukes på lange skogs-strekk, men likevel er det greit tenke over....

Synspunkter ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA