Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ewout

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S 11kWh lading
lørdag 02. april 2022, klokken 19:23
Lading har forbedret seg vesentlig ved SuC. Tesla fant ut at en kjølevæske pump var defekt. Den ble byttet og nå får jeg mye bedre ladehastighet på tur. Hjemme har jeg akseptert at det blir 'bare' 7,2kw og det er startsett mer enn nok. Trodde bare at jeg kunne få 11kw, men nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke får det.

Takk for svaret.

P.S. jeg fikk aldri mail at noen hadde kommentert og derfor svarer jeg så sent.

Ewout
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kan ikke lukke bilvindu via app
lørdag 02. april 2022, klokken 19:06
I følge kommentar fra Peters var det forskjell mellom Tegra og Intel ::)
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøp av brukt model S 75D
lørdag 02. april 2022, klokken 19:04
Jeg kjøpte min første S i Molde mens jeg bor i Hvittingfoss. Det var ganske gøy å begynne med en fin 8-9 timers 'roadtrip'. Hadde gjort det i dag og om det var aktuelt. :D
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kan ikke lukke bilvindu via app
lørdag 02. april 2022, klokken 18:41
Min model S 70D med nylig oppgradert MCU2 kan fortsatt ikke lukke vinduer. :-[
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S 11kWh lading
torsdag 17. februar 2022, klokken 21:09
Hei dere,

Min 'gamle' S 70D fra sent 2015 får hjemme bare 7kw mens min 2021 M3 LRAWD får hele 11kw.

Vi har to 3rd Gen. TWC som lastbalanserer mellom de to biler når begge lader. Begge TWC er koblet opp med maks 32A 3 fase (IT nett).

Som sagt får S-en bare den 7kw (når han står og lader alene) og jeg lurer om det er et problem i oppsett (tenk gamle bug i TWC 2 som ikke klarte 11kw på en model 3). I dokumentasjon om bilen skal jeg kunne lade med 11kw hjemme og max. 120kw ved SuC. Akkurat nå har jeg kjørt 100km med navigering til SuC og der fikk jeg veldig kort 59kw (311km/t). Nå hadde jeg en SoC på 43%, men jeg tror jeg kunne ha fått litt høyere hastighet der og.

Jeg har fått reparert, eller heller erstattet, kjølevæske pumpen i dag fordi Tesla trodde at det kunne være årsaken til sakte lading. No such luck.

Jeg vet at jeg skulle ha ladet med lavere SoC, men det er ikke lett å få det til etter jobb, så jeg måtte bare prøve det sånn.

Jeg vil veldig gjerne teste AC lade hastighet på en '3 fas 2nd. Gen. TWC' på enten 'IT nett' eller 'TN nett'. Er der noen som vil hjelpe meg med å teste? Jeg bor i Hvittingfoss men kan gjerne kjøre litt til deg. Tenker selv alt mellom Drammen og Sandefjord osv.

Noen? :)

Mvh, Ewout
#6
Jeg kan bekrefte at Gen.3 TWC fungerer fint på 230V IT nett. 3fas og 11kW direkte inn i bilen. Gøy med høy ladehastighet. :) Fra nå av lader jeg fortere i en time enn jeg får forbrukt i en time (ikke motorvei altså)

Ewout
#7
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
fredag 28. mai 2021, klokken 18:11
Jeg er akkurat ferdig med å installere TWC Gen.3 på gammel IT 230v system og kan herved bekrefte at den lader med 11kW (72/73km/t).

Jeg er positivt overrasket over vekten av kabelen og håndgrep. Kabel er veldig lett å flytte og samtidig høyre ladehastighet gjør det til et bra valg. Bare å se om jeg for solgt min Gen.2 nå.  ::)

Jeg har koblet opp som L1, L2 og N og Jord. Funker bra. :+1:

Ewout
#8
Er der noen ute som allerede har fått tak i den nye type (3rd Gen.) TWC som har samtidig 3 fas IT nett?

Om det virkelig fungerer med 11Kw, så bestiller jeg med en gang. Jeg trenger streng tatt ikke 11Kw men, når jeg vil lade innafor de billigste timene mener jeg at det kan være greit å lade på høyere hastighet.

OMG, jeg har allerede bestillt... :D, noen som vil kjøpe TWC med ekstra B vern?
#9
Model 3 / Sv: Automatisk fjernlys
søndag 12. april 2020, klokken 20:02
Sitat fra: Vesel på lørdag 11. april 2020, klokken 21:51
@Ewout

Hvorfor er det hensynsløst å slå på fjernlyset rett etter bilen er passert? Blender jo ingen da. På trafikkskolen for 10 år siden lærte jeg også at man til og med skal slå på fjernlyset når man er én billengde før man passerer. Jeg synes dette er noe for tidlig, men slår på idet jeg er ved siden.

Det er sånn det skal være; rett etter du har passert bilen, men der finnes alt for mange som slår fjernlyset på to-tre biler før de har passert deg. Også mange kjører med fjernlys på i godt belyst strøk og glemmer fullstendig å slå av i tide.


Sitat fra: Vesel på lørdag 11. april 2020, klokken 21:51
En ting som gjør det mer akseptabelt å bruke fjernlys her enn i USA kanskje, er at EU har ganske strenge regler for lysstyrke på biler. Da Model 3 skulle eksporteres til Europa måtte de redusere lysstyrken. Kan jeg spørre hvor du kommer fra, hvor man ikke bruker så mye fjernlys?

Sitat fra: Vesel på lørdag 11. april 2020, klokken 21:51
Jeg er opprinnelig fra Nederland og der er alt for mange veier med mye lys. Når du kjører nattetid i Tyskland, Danmark, Sverige slår man fjernlys av i god tid for å unngå blending.

Sitat fra: Vesel på lørdag 11. april 2020, klokken 21:51
Jeg har reist mye i Europa, og litt i Afrika, og det er ingen andre land enn de skandinaviske hvor jeg synes at folk kjører mer hensynsfult. Den hensynfulle og lite aggressive trafikkulturen er en av tingene jeg er stolt av Norge over.

Interessant tema da, som diskuteres lite.

Helt enig, i Norge har men en mye mer avslappet trafikkkultur enn i resten av Europa. Og Nordmenn er 1000% bedre vinter sjåfører enn Nederlendere, men 'dere' er ikke så vant til å dele veien med andre. og det vises i trafikkopplæringen her til lands. Men nå; I rest my case, fordi det er ikke meningen at jeg skal dømme over andre i trafikken.

Ha en fortreffelig fin Påske og stay safe :-)
#10
Model 3 / Sv: Automatisk fjernlys
lørdag 11. april 2020, klokken 21:09
Sitat fra: Vesel på lørdag 11. april 2020, klokken 19:01
Håpløst. Først og fremst slås lysene på alt for sent etter passering av bil, men det hender den også ikke skrur av fjernlyset tidlig nok når det kommer bil møtende.

Her tar jeg et stor risiko ved å være kritisk, men dette er et typisk Norsk problem. Det finnes ikke et annet land som er så hensynsløs med å bruke fjernlyset. Hvorfor er det så ille at du slår fjernlyset på etter du har passert mot kommende trafikk? Er dere blinde eller? Jeg kjører hele strekninger uten å bruke fjernlys i det hele tatt. du trener øyene dine ved å kjøre i med vanlig nærlys. Det er som du bruker solbriller døgnrundt. til slutt tåler du ikke  lengre sollyset. Min datter som fikk førerkort i fjor ble lært at hun måtte bruke fjernlys mest mulig og slå den på før du har passert mot kommende trafikk.

Hensynet er at du ikke mister den 0,25 sek med lys. At mot kommende sjåfør blir blended og sliter de neste par sekunder, der driter vi i. som sagt; den type (selvopptatt) oppførsel finnes kun her i Norge.

Beklager; jeg vil ikke ta det direkte på personen, men dette har vært en stor frustrasjon i de årene jeg har bodd i Norge.

On topic: Jeg har slått av bruk av automatisk fjernlys pga følgende grunner:

1) fjernlys slår seg på selv på veier med godt belysning. Helt unødvendig synes jeg
2) ofte er det for treig å slå seg av og jeg misliker å blende andre folk
3) På min 500 meter lange gårdsveien vil fjernlyset ikke slå seg på. Du må kjøre med stilken trykket mot deg.
4) Du er nødt til å kjøre fortere enn 40km/t og i noe tilfeller er det ikke ønsket/trygg, som min tidligere nevnt gårdsvei
#11
Model 3 / Sv: Advarer mot «fantombremsing» på Tesla
torsdag 19. desember 2019, klokken 20:50
Gruer meg ikke på forhånd men turen til Kristiansand var veldig ille. Masse fantom bremsing. Særlig på de nye strekninger. Vi snakker 10+ ganger på en vei. Tror virkelig at det er relatert til siste SW oppdatering.

Neste uke blir det 3000km innen  4 dager
#12
Model 3 / Sv: Advarer mot «fantombremsing» på Tesla
torsdag 19. desember 2019, klokken 16:31
Gruer meg egentlig litt for langtur til uka. Tur retur Kongsberg-Amsterdam innen en lang helg. Betyr det rett og slett at jeg må kjøre helt uten assistanse fra cruise control? Autopilot driter jeg i men CC er noe jeg pleier å bruke ganske mye. Bedre for lappen og.

Det hjelper sikkert ikke å resette hele bilen med enter hard eller soft reset?
#13
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
torsdag 19. desember 2019, klokken 16:25
Man kan ikke bare forvente at Tesla kommer med slike oppgraderinger/forbedringer uten å ta betalt for dette. Jeg har hatt min bil nå snart to uker og ikke har hatt mulighet til å gi full 'gass' uten chill mode. Jeg trenger ikke den oppgradering, men klart at noen vil ha. Men da må de betale for dette. Jeg kan ikke anse det som urimelig.
#14
Model 3 / Sv: Advarer mot «fantombremsing» på Tesla
onsdag 18. desember 2019, klokken 12:01
Nå har jeg ikke Twitter selv, men kanskje noen burde sende en melding til Elon.
Ikke en bra opplevelse når du er ny til Tesla. ::)
#15
Model 3 / Sv: Advarer mot «fantombremsing» på Tesla
tirsdag 17. desember 2019, klokken 23:13
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 17. desember 2019, klokken 22:43
Sitat fra: Ewout på tirsdag 17. desember 2019, klokken 22:33
Jeg har siste versjon. Oppdatert siste torsdag.
"Siste versjon" er individuelt fra bil til bil. Opplys heller om versjonsnummeret.
For min del var "siste versjon" 2019.40.x, mens for kollegaen min på jobb var "siste versjon" 2019.36.x på akkurat samme tidspunkt.

2019.40.2.1 står det i appen. Trodde at alle modell 3 var likt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA