Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - keepitsimple

Sider: [1] 2 3 ... 19
1
God dag,
Jeg skal informere dere litt om saken jeg har åpnet.
Det ble ikke noe løsning etter megling hos forbrukerrådet.
Saken er nå sendt over til forbrukertvistutvalget. Forventet behandling til høsten 2021.

Blir det ikke noen løsning der heller tar jeg det til retten. Jeg finner meg ikke i å bli så åpenbart svindlet.

Jeg skal holde dere informert. Det kan jo være andre som ønsker å slå følge i et eventuelt søksmål. I mellomtiden bør dere ta vare på betalte regninger dere mener Tesla burde ha dekket.

Under meglingen strakk Tesla seg til å kjøpe ut rest verdien av avtalen: Opprinnelig pris/8 multiplisert med gjenstående antall.
Har du noe nytt? Nå nekter Tesla helt plutselig bremservice, og jeg får ikke levert inn bilen på service før jeg godkjenner faktura.

2
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 23:55 »
Kilde DSB:
Paragraf 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg har krav om at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk. Lading fra en vanlig jordet kontakt uten strømbegrensning på 10A eller jordfeilbryter type B tilfredsstiller ikke dette kravet fordi kontakten ikke er ment for denne typen belastning over tid (varmgang) og fordi bilens ladesystem kan hindre en vanlig jordfeilbryter i å fungere (maskerer likestrøm). At et lynnedslag i nærheten også kan svi av bilens elektronikk og batterier, hvis det ikke er installert overspenningsvern, er heller ikke i tråd med kravene i §16.

Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk.  Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.


Altså; dersom du installerte ladekontakten før kravet kom i 2014 er du unntatt kravene.
Hvis man da kun lader på høyst 10A skal man være rimelig sikret mot varmgang, forutsatt at man sjekker tilstanden jevnlig. Man er derimot ikke sikret mot at jordfeilvernet settes ut som følge av likestrøm, men dette er i realiteten kun en teoretisk og svært sjelden feil.
Gråsonen for nødlading er nok ikke særlig stor, da intensjonen i forskriften er at all lading skal følge kravene.
§ 16.Planlegging og vurdering av risiko
Elektriske anlegg skal planlegges og utføres slik at mennesker, husdyr og eiendom er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk.
Det er loven. Resten er en veiledning. Jeg har selv en TWC3 og liker den, men det kan jo være greit å skille på hva som er lov og veiledning.
Er det noe i det DSB skriver som du mener er feil? Mener du kanskje Forskrift, og ikke veiledning? Eller var det noe jeg skrev som var feil?
Nei alt er riktig og rimelig. Mitt poeng er at det ene er lov og det andre bare er en veileder. Det betyr at det kan finnes andre måter å etterleve loven. Det er loven vi må følge, ikke veilederen.
Jeg refererte til et forskriftskrav, og ikke en veileder. En gyldig forskrift må man følge, og kan straffes om man bryter den.
Jeg er enig i at du må følge en forskrift. Jeg bare stilte spørsmål ved at du refererte en lang tekst der bare første delen faktisk er en del av forskriften FEL (resten finner du i en veileder fra DSB).

I hvilken forskrift står HELE den teksten? Den står iaf ikke her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060

3
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 21:17 »
Kilde DSB:
Paragraf 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg har krav om at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk. Lading fra en vanlig jordet kontakt uten strømbegrensning på 10A eller jordfeilbryter type B tilfredsstiller ikke dette kravet fordi kontakten ikke er ment for denne typen belastning over tid (varmgang) og fordi bilens ladesystem kan hindre en vanlig jordfeilbryter i å fungere (maskerer likestrøm). At et lynnedslag i nærheten også kan svi av bilens elektronikk og batterier, hvis det ikke er installert overspenningsvern, er heller ikke i tråd med kravene i §16.

Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk.  Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.


Altså; dersom du installerte ladekontakten før kravet kom i 2014 er du unntatt kravene.
Hvis man da kun lader på høyst 10A skal man være rimelig sikret mot varmgang, forutsatt at man sjekker tilstanden jevnlig. Man er derimot ikke sikret mot at jordfeilvernet settes ut som følge av likestrøm, men dette er i realiteten kun en teoretisk og svært sjelden feil.
Gråsonen for nødlading er nok ikke særlig stor, da intensjonen i forskriften er at all lading skal følge kravene.
§ 16.Planlegging og vurdering av risiko
Elektriske anlegg skal planlegges og utføres slik at mennesker, husdyr og eiendom er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk.
Det er loven. Resten er en veiledning. Jeg har selv en TWC3 og liker den, men det kan jo være greit å skille på hva som er lov og veiledning.
Er det noe i det DSB skriver som du mener er feil? Mener du kanskje Forskrift, og ikke veiledning? Eller var det noe jeg skrev som var feil?
Nei alt er riktig og rimelig. Mitt poeng er at det ene er lov og det andre bare er en veileder. Det betyr at det kan finnes andre måter å etterleve loven. Det er loven vi må følge, ikke veilederen.

4
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 10:32 »
Kilde DSB:
Paragraf 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg har krav om at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk. Lading fra en vanlig jordet kontakt uten strømbegrensning på 10A eller jordfeilbryter type B tilfredsstiller ikke dette kravet fordi kontakten ikke er ment for denne typen belastning over tid (varmgang) og fordi bilens ladesystem kan hindre en vanlig jordfeilbryter i å fungere (maskerer likestrøm). At et lynnedslag i nærheten også kan svi av bilens elektronikk og batterier, hvis det ikke er installert overspenningsvern, er heller ikke i tråd med kravene i §16.

Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk.  Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.


Altså; dersom du installerte ladekontakten før kravet kom i 1014 er du unntatt kravene.
Hvis man da kun lader på høyst 10A skal man være rimelig sikret mot varmgang, forutsatt at man sjekker tilstanden jevnlig. Man er derimot ikke sikret mot at jordfeilvernet settes ut som følge av likestrøm, men dette er i realiteten kun en teoretisk og svært sjelden feil.
Gråsonen for nødlading er nok ikke særlig stor, da intensjonen i forskriften er at all lading skal følge kravene.
§ 16.Planlegging og vurdering av risiko
Elektriske anlegg skal planlegges og utføres slik at mennesker, husdyr og eiendom er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk.
Det er loven. Resten er en veiledning. Jeg har selv en TWC3 og liker den, men det kan jo være greit å skille på hva som er lov og veiledning.

5
Lade hjemme / Sv: Montere CEE-plugg selv
« på: Lørdag 25. ſeptember 2021, klokken 21:35 »
Til alle som sier at det ikke er lov å gjøre dette selv. Kan dere referere til noen lov eller forskrift? Jeg finner for eksempel ikke dette i FEL eller i eltilsynsloven (her er det mye Kongen hit og dit, men inget konkret).

Jeg spør bare av nysgjerrighet.

6
Model Y / Sv: Erfaringer med barneseter i Model Y
« på: Fredag 24. ſeptember 2021, klokken 11:15 »
Håper dere benytter isofixguider før dere klikker fast basene.

Kan fort bli rift i veganskinnet hvis ikke. Ulempen med slike guider er at man etter en tid har laget permanente misdannelser i seteformen, men man slipper i det minste hull i veganskinnet.
Haha ja, 4000 hos en sadelmakare grunnet isofix. Men det ble veldig pent da. :)

7
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: Onsdag 22. ſeptember 2021, klokken 21:32 »
Lastbalansering er det eneste som mangler på twc. Men du kan jo gjøre det manuelt; lade på natten.
TWC gen 3 har lastbalansering! Den kan fordele en definert effekt mellom flere TWCer.
Men den kan ikke begrense ladeeffekten dersom det totale forbruket i huset overstiger hovedsikringens kapasitet (kan kanskje komme senere?).
Den har altså lastbalansering, men ikke lastbegrensning mot husets makseffekt.
Jeg trodde det var lastbalansering mot hovedsikring også. Aldri hørt om lastbegrensning (selv om det uttrykket gir mer mening).

8
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: Onsdag 22. ſeptember 2021, klokken 18:32 »
Lastbalansering er det eneste som mangler på twc. Men du kan jo gjøre det manuelt; lade på natten.

9
Model Y / Sv: Forbruk og rekkevidde
« på: Lørdag 04. ſeptember 2021, klokken 08:02 »
Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.

Skiftende forhold gjør sammenligninger nærmest umulig. TB og andre burde i mye større grad forsøke å teste nye biler mot en benchmark bil. Dette krever selvfølgelig to sjåfører. Da kunne man operere med prosent over eller under benchmark. Forbrukstestene hadde da blitt interessante. Nå er forbrukstestene mest fjas. Å kjøre timesvis i 90 km/t for å hente ut et tall som avhengig av forhold kunne vært ti prosent høyere eller lavere blir i beste fall en eksersis for de helt spesielt interesserte eller i verste fall grunnlag for feilaktige konklusjoner hos de normalt  interesserte  ;)

Veldig godt oppsummert. :)
Enig. Vind og veibane betyr masse. TB må begynne å bruke kona mer riktig.

10
Model Y / Sv: Levering model Y performance
« på: Torsdag 02. ſeptember 2021, klokken 10:25 »
Det blir nokk ikke så ille. Jeg ser ikke at noen vil gå lavere enn 500k. Det betyr jo ikke mer enn ~5000 på en MY LR.

11
Tesla / Sv: Tesla og service
« på: Onsdag 01. ſeptember 2021, klokken 12:40 »
Nå er det lang ventetid - igjen. Bestilte service på bilen, og jeg er i den heldige situasjon at jeg innenfor rimelighetens grenser, kan bruke 4 stk. SCer. Men den med kortest ventetid hadde ledig time 29 september!45 dager!
Ja, jeg skulle ha service i morgen. Får beskjed per sms at de ikke kan tilby loaner pga stor pågang. Neste ledige time var 26 september.

12
Lade hjemme / Sv: Ladehastighet på hjemmeladestasjon, satt opp med tanke på TMY
« på: Fredag 27. August 2021, klokken 09:22 »
TS, du lader med 73 km/h. Det er veldig bra. Alt er i orden.

13
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 08:58 »
Nå skal det jo komme nye hardware igjen. Så det gir jo lite mening å kjøpe FSD på disse bilene som er til salgs nå.

Men jeg syns det går framåt. De har gått fra en kamera til flere kamera. De har begynt å bruke tiden i tillegg til geometri. Dette krever vel mer eller mindre ubegrenset hardware, beroende på hvor små tids steg de skal bruke og hvor lang tid de skal bruke.

14
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Fredag 20. August 2021, klokken 15:46 »
Du kan jo bryte loven bare du setter 5 voksne mennesker inni bilen. Dette er jo helt sykt flaut.
Helt enig. Du kan jo ikke ha en nyttelast under 5 voksne med 5 seter..

15
Model Y / Sv: Hvor er min Tesla? Spekulering rundt shippingstatus
« på: Fredag 20. August 2021, klokken 15:46 »
Fine bilder og film hos Tek:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/BjrP7v/her-kjoerer-tesla-model-y-i-land-i-oslo

Stod veldig nært hverandre noen av de bilene....VELDIG nært.
For å finne noe å klage på...
Tesla har jo summon! :)

Sider: [1] 2 3 ... 19