Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - erato

Sider: [1] 2 3 ... 9
1
Skoda ENYAQ / Sv: Kjipe chips og ventesukk...
« på: ſøndag 28. August 2022, klokken 22:47 »
80x er en særdeles liten del av totalproduksjonen, i Europa etterspørres den nesten ikke. Det er sikkert for å effektivisere logistikken og ta unna en del av volumet av tohjuls drevne varianter dette er gjort. Når de setter opp produksjonslinjen for den firehjulsdrevne varianten igjen så tas de to ukene nok kjapt igjen.

2
Skoda ENYAQ / Sv: Kan ikke laste inn tilkoblingsstatus
« på: Fredag 12. August 2022, klokken 09:30 »
Det ser ut som om det har vært sentrale serverproblemer ifm en oppdatering, og som nå er løst.

3
Skoda ENYAQ / Sv: Rapidgate..?
« på: Mandag 25. Juli 2022, klokken 11:13 »
Vurderte det slik når jeg bestemte meg for å vurdere elbil at lading av en mil i minuttet var tilstrekkelig for min bruk. Ser ut som om det er godt innafor (med betydelige marginer) ved normalt sommervær og ikke fullstappet bil med takboks osv (som vil være tilfelle for oss) og også bør være mulig på vinterføre (i hvert fall om vi får preheating av batteriet ved planlagte ladestopp, noe som jeg regner med vil komme etter hvert).

Venter på en iv80x, 2023 modell med 3.0 SW.

4
Skoda ENYAQ / Sv: 80X i produksjon - når bestilte du?
« på: Mandag 25. Juli 2022, klokken 09:45 »
Jeg fikk flg melding fra min forhandler forleden (jeg har bestilt en iv80x):

I disse dager jobbes det med å flytte biler som nå står som 22 modell over på 23 modell
Biler produsert etter uke 36 vil regnes som 23 modell. Manuell prosess som tar noe tid og dette vil nok fullføres senest i neste uke.
 
Vi har de siste månedene sett stor økning i kapasitet og fabrikken ligger i dag på 80-90% av full kapasitet.

Fabrikken sin plan er å være tilbake i 100% produksjon etter fabrikkferien i uke 31-32.
Med tanke på at produksjonsen har lagt å vippet mellom 30-40% av full kapasitet siste året så håper vi at mye  av etterslepet vil jobbes inn i løpet av høsten og vinteren.
 
Pr i dag har de fleste biler bestilt før September  2021 fått tildelt produksjonsuke.

5
Skoda ENYAQ / Sv: Forskjell på Škoda Enyaq IV80X og Sportline?
« på: Mandag 02. Mai 2022, klokken 17:36 »
I praksis den samme bilen og kan konfigureres slik at de stort sett blir like med noen mindre prisforskjeller som konsekvens. Synes Sportline hadde det fineste eksteriøret med en liten margin, og iv80x det beste interiøret. Prøvekjørte begge og valgte iv80x siden jeg satt vesentlig bedre i de setene (komfortsetepakke pluss). Sportline setene var litt for smale og faste for min del, og de integrerte hodestøttene stjal for mye lys og åpenhet i interiøret.

 

6
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
« på: Torsdag 03. Februar 2022, klokken 18:04 »
Min IV80 greier knapt 370km blandet kjøring 60/40 langtur/by. Temperatur område gjennomsnitt 5C Dette er elendige greier. Har en Hyundai Kona på tunet også. denne går 460-480km.
Nå er vel Enyaq en større bil med større luftmotstand og også potensielt større dekk? Har bestilt min med 19" vinterdekk og 20" sommer (dessverre minste dimensjon tilgjengelig på den modellen jeg bestilte). Personlig synes jeg det er et større problem at de enda ikke har fått på plass forvarming av batteri før planlagte ladestopp. Enkelte Audi modeller har det, så kompetansen finnes i konsernet.

7
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
« på: Tirsdag 01. Februar 2022, klokken 13:08 »
Dette med justering mellom motorer er vel i hvert fall blant de tingene Tesla har vært veldig gode på. Og ting som kan justeres med SW eter hvert, i likhet med forvarming av batteri før lading.

8
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
« på: Tirsdag 01. Februar 2022, klokken 10:35 »
Ja, som nevnt tidligere i tråden og diskutert i de foregående innleggene.

9
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
« på: Tirsdag 01. Februar 2022, klokken 09:45 »
Kanskje greit å vite, sakset fra et britisk forum:

First official infos reg. SW 3.0 battery management:

"For example, the control of the vehicle air conditioning and the management of the high-voltage battery have been optimized, for which a battery care mode is now part of the range of functions. The new ME 3 vehicle software improves battery management and increases the efficiency and service life of the battery: Temperature control starts at lower temperatures than before and – unlike last time – is no longer just switched on and off, but also constantly checked and adjusted. As a result, the drive battery reaches the ideal temperature window more quickly, which ensures optimized power output and recuperation."

10
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
« på: Mandag 31. Januar 2022, klokken 10:54 »
Er det noe nytt fra NAF sin oppdaterte test?

11
Skoda ENYAQ / Sv: Canton sound
« på: Mandag 31. Januar 2022, klokken 10:53 »
Med all respekt, det er vel skvaliteten på anlegget i bilen, samt tøy fra omgivelsene som vil avgjøre dette mer enn lydformatet. Jeg har en Mercedes med Burmeisteranlegg og ekstra akustikkpakke, hører mye på musikk i bilen og kan ikke helt skjønne at dette betyr noe. Og begrensningene i mp3formatet og bluetooth ligger jo primært i diskanten, der trafikk- og hjulstøy er mest påtrengende.  Jeg er Hifi nut med mye lydutstyr hjemme, benytter Qobuz hjemme pga nettopp det du sier, men også bluetooth en del både i bil og på hytta der strømming av og til er begrenset til bluetooth, og kan ikke forstå at dette er noe vesentlig problem.

Og er det ikke sånn at de fleste bilanlegg har en del begresninger på hvike innformater de supporterer sånn uansett? Hvis ikke, antar jeg at du kan spille av over kabel eller fra et lydkort om du har USB C utgang. En forhandler bør kunne svare på dette, eller gi deg adgang til en demobil er du kan teste.

PS Venter på glede på min Enyaq 80x selv om det blir lenge å vente, det er ikke så viktig.

12
Skoda ENYAQ / Sv: Fotobokser på kartet
« på: Tirsdag 04. Januar 2022, klokken 18:11 »
Og Volvo har slik varsling installert fra fabrikk. Kommer opp både i førerdisplay og HUD.

(Riktig nok er funksjonen fortsatt mangelfull i bilene med Android Automotive.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
I Kina gjør de nok mye rart ja som ikke nødvendigvis er konsistent med EU lovgivning.

13
Skoda ENYAQ / Sv: 2021 vs 2022 modeller?
« på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 20:04 »
Kanskje fordi man starter produksjon igjen den 10 januar etter en forlenget produksjonsstopp?

14
Skoda ENYAQ / Sv: Fotobokser på kartet
« på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 20:03 »
Jeg synes for så vidt reglene er ganske forståelige. Og så er det åpenbart at så lenge man kan speile hva som helst på bilens skjerm så er det mange hull i regelverket som kan benyttes, og som ikke kan lastes bilprodusentene. Men man bør være obs på forbud mot brukt. Dette kan bli kontrollert ved tekniske og andre kontroller.

15
Skoda ENYAQ / Sv: Folk lader feil!
« på: ſøndag 02. Januar 2022, klokken 10:43 »
Det har med manglede forvarming av batteriet å gjøre, noe som trolig kommer med en oppdatering i løpet av 2022 (mener å ha hørt Q2), slik at dersom bilen vet hvor du har tenkt å lade så ankommer den ladestedet med optimal batteritemperatur. Dette er Tesla flinke på. Både ioniQ5, Kia EV6 og sikkert flere andre sliter med dette. Synes selv at å kjøre bilen ned til 7-8% høres risikabelt ut, litt for mange ladere som ikke fungerer.

Sider: [1] 2 3 ... 9