Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nybmw

#1
Mini Cooper E / Sv: Bremser Mini SE
onsdag 07. oktober 2020, klokken 15:40
Hadde tidligere i3 med samme batteripakke som står i Mini SE. Opplevede den som tilstrekkelig stor nok til daglig bruk her i heimen.
Etter 2 prøvekjøringer så vart egentlig litt fornuft lagt til side og vi kjøpte en Mini. Har siste tiden prøvd flere nye biler, store og små, dyre og mindre dyre, MEN Mini SE er den jeg smilte mest av under kjøring.

Bremseproblematikken løste jeg ved å prute inn så billig som mulig en Mini Service Plus vedlikeholdsavtale. Blir det bremse problemer så blir det på Mini kost. Jeg regner faktisk det blir bremse problem flere ganger innen 4 år / 80 k km, men jeg skaL bare nyte bilen. Og når det gjelder resten av bilen så blir jeg overrasket dersom det blir noe spesielt med problem da den virker veldig kompakt bygd ( og det er BMW kvalitet).
#2
Mini Cooper E / Sv: Bremser Mini SE
tirsdag 23. juni 2020, klokken 22:54
i3 var i daglig bruk. 20 k i året.
Konklusjpnen min og veldig mange andre sin (les innleggene på i3) er at  en kan ikke bruke bruke bilen slik som de som eier andre elbiler gjør.
Uansett, var ikke den diskusjonen jeg ville starte her, og ønsker ikke flere kommentarer ang kjørestil, bruk, vask, lange nedoverbakker, bråbremsing osv osv.

Håper på svar på om noen kan bekrefte eller ikke om det er samme material valg og utstyr som blir levert på Mini, selger hevder det ikke er samme.
#3
Mini Cooper E / Bremser Mini SE
tirsdag 23. juni 2020, klokken 19:06
Har vært og sett på den nye Mini SE.
Har tidligere hatt i3. Rust på bremsen var dessverre en stor svakhet. Selger hevder de ikke har dette problemet, men samme verkstedet hevdet og at dette var ikke et problem på i3.   Veldig mange må skifte skiver/klosser på 30-40 K km. Mine måtte skiftes på 33 k og 56 k. Har ikke denne bilen lengre.

Noen som aner om vi vil få samme problemene på SE ?
#4
Polestar 2 / Sv: Polestar pris og rekkevidde annonsert
lørdag 04. januar 2020, klokken 14:23
Da rotet jeg ang prisjustering  :)

Selgeren på Volvo jeg snakket med (Nardo , ikke Oslo) sa at Polestar 2 og XC 40 er bygget på akkurat samme platform. Samme motorer, understell osv osv (jeg er ingen mekaniker). Derfor trodde han at rekkevidden  kom til å bli ganske så lik når de offisielle tallen kom for begge bilene.

Han var meget positiv til å bli en del av Polestar  :+1:  Holdningen til Volvo selgeren gjorde at om det blir handel eller ikke vil i alle tilfelle ikke stå på betenkeligheter når det gjeld bekymring for service. De bekymringene er vekk :+1: :+1:
#5
Polestar 2 / Sv: Polestar pris og rekkevidde annonsert
lørdag 04. januar 2020, klokken 13:44
Dersom jeg ikke roter så ser det ut som de justerte prisen nå ved Nyttår. Ser ut som de økte den med 9000,- nkr. Dersom de i tillegg her fjernet gratis service/henting hjemme så var kanskje reservasjon i 2019 ett godt tilbud.
#6
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
tirsdag 09. april 2019, klokken 19:59
2 år gammel bil. Inne på service i November, var da kjørt 32 000 km. Ingen kommentar fra verkstedet.

April og 38 000km rød varseltrekant om skifte av klosser. Kjører bilen inn på lite lokalt verksted. Fullstendig utslitte klosser, bilen bør ikke kjøres.

Snakker med BMW, de forstår selvfølgelig ikke noe....
Jeg bestiller klosser og skifter de på lokalt verksted. Venter på deler der nå.
Det jeg er betenkt over er at de har service på bilen, det tar 4mnd og 6000km og så er klossene bare stålet. Bilen kan faktisk ikke kjøres i det hele, Jeg er ikke imponert.
#7
BMW i3 / DAB Radio
lørdag 11. november 2017, klokken 23:18
Bor iområde med dårlig DAB dekning. Har td ikke dekning i hjemmet. Har BMW 5 serie der radioen detter litt ut. I3 er mye dårligere dekning, veldig stor forskjell. Hadde en Yaris noen dager da I3 var på verksted. Hadde nesten dekning hele tiden med Yaris.
Har prøvd å snakke med forhandler ang dette, men der er selvsagt god dekning der de selger bilen.
Jeg forstår at dette er vanskelig å måle.

Noen andre som erfarer dårlig DAB radio i I3?
#8
BMW i3 / Sv: i3 rust bremser
lørdag 15. juli 2017, klokken 20:27
Takker for gode råd.
Begynner normalt turen med en nedoverbakke så dette ordner seg sikkert.
#9
BMW i3 / DAB Radio
tirsdag 11. juli 2017, klokken 19:00
Bor på Vestlandet. Delvis dårlig DAB dekning i nærområdet.

Har 5 år gammel 5-serie, radioen klipper litt, men opplever at der jeg har dekning med 5-serien har i3 ikke dekning.

Bør jeg reklamere eller er dab i i3 en svakhet ?

#10
BMW i3 / i3 rust bremser
tirsdag 11. juli 2017, klokken 00:44
Etter å ha kjørt i3 noen få tusen km erfarer jeg at bremsene nesten ikke blir brukt.
Har tidligere hatt bil der bremsene ble så lite brukt at de rustet, og fikk kostnader som var mye høyere en hva "normal slitasje" ville kostet.

Spm mitt  er da: Er dette en problemstilling på i3 ?
                       : Dersom det er en problemstilling hvordan førebygger dere?

#11
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
mandag 20. mars 2017, klokken 10:21
Sitat fra: RogerRabbit på søndag 19. februar 2017, klokken 23:33
Sitat fra: nybmw på søndag 19. februar 2017, klokken 23:22
Bestilte bil 21.11.2016.(leasing)
Snakket med selger denne uken og han var usikker på levering? Sa han ikke viste noe før de kom til Norge og at det da ville ta ca en uke.

Men slik jeg forstår det her i denne tråden så bør den være nær?

Syns jeg hørtes lenge ut.
Jeg bestilte 11.01.17, og får den 03.03.17.

Ville sjekket med selger om hva som tar så unormalt lang tid.

Få gjerne datoer på kontraktene. Jeg har fremdeles ikke fått min etter 17 uker....
#12
BMW i3 / Sv: Tips og råd FØR kjøp av BMW i3
søndag 19. mars 2017, klokken 22:45
Sitat fra: RogerRabbit på onsdag 15. mars 2017, klokken 17:28
Sitat fra: jcnorway på mandag 13. mars 2017, klokken 18:28
Sett dagens utvikling av batteriene og hva som ligger i loopen de neste 2-3 årene, hadde dere kjøpt ny i3 idag, eller vil f.eks. leasing på 3 år være smartere med tanke på hvor raskt utviklingen går?

Noen som har noen velfunderte tanker rundt eie/leasing?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg gikk for leasing. Litt dyrere, men mindre  vedlikehold fra min side. Foruten den dagen du skal levere den. Da bør man ha tatt en tur innom et småskade verksted for å rette på småbulker/riper/steinsprut før du leverer den til BWM. Det vil du spare mye penger på.

Med den utviklingen vi er i nå, så slipper du angsten av å potensielt ikke få solgt bilen din den dagen du vil ha ny bil. Etter 3 år med leasing så leverer du den tilbake uten å se deg for mye tilbake (foruten det å se hvor pen i3-en er).

Vet om flere e-Golf eiere som sliter med å selge sin nå som den nye e-Golfen kommer.
Prisfallet er også i større grad enn hva mange tror.

Teknologien på dette feltet raser så fort, at innen 5-7 år så har vi biler med rekkevidde på 60mil+, selv under Norske forhold. Man kan selvfølgelig være uenig i det utsagnet, men det er hva jeg tror vil skje.

Uansett hvordan du vrir og vender på det, enten du har leasing eller lån, så taper man på investering av bil.
''The house always wins'' sier dem ofte i Vegas.

//Roger

Jeg ressonerte akkurat som Roger over og leaset og. Gjorde meg akkurat samme tankene. Men da jeg ikke skal beholde bilen tok jeg vekk en del utstyr og gikk for Charged Edition. 158 000,- over 3 år inkl servicer.

Jeg har god erfaring med å tape MYE penger på bla BMW. Ska bli en god følelse den dagen bilen skal byttes og jeg har kortene på hånden og ikke selgeren.
#13
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
søndag 19. februar 2017, klokken 23:22
Bestilte bil 21.11.2016.(leasing)
Snakket med selger denne uken og han var usikker på levering? Sa han ikke viste noe før de kom til Norge og at det da ville ta ca en uke.

Men slik jeg forstår det her i denne tråden så bør den være nær?
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Lease eller kjøpe ny BMW i3
onsdag 23. november 2016, klokken 13:12
[quote
La oss si at alt går galt med Leafen til 1/3 av prisen når det gjelder dekk, bremser, forsikring og ekstra service. La oss si at det koster 20 000 tilsammen. I tillegg har Leafen et tap på 10% i året. La oss si 40 000 tilsammen. Da har du kanskje 60 000 i utgifter på Leafen. I3 koster det i så fall nesten 100 000 mer på bare 3 år..
[/quote]

Har ikke tenkt å fortsette denne debatten :) å må helder ikke ha siste ordet..... Men går du på FINN og søker LEAF / Privat personer (hva forhandlere prøver å få eller får er ikke så viktig for der ligg differanser som er tap for meg) så har de i snitt tapt 25-30 tusen i året over 3 år. Hvorfor tror du dette vil stoppe når nybilene om 3 år vil ha tripple rekkvidden som standard? Jeg prøvde å skrive dette i første innlegget mitt, jeg tror bilene på veiene i dag vil tape seg ned mot null raskere en fossile biler pga bedre rekkevidde. Heldigvis får vi ny og forbedret teknologi. Jeg tror ikke på regnestykket ditt vil vise seg som korrekt om 3 år  ;)  Og selvsagt, ny bil er ny bil. Brukt er brukt.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Lease eller kjøpe ny BMW i3
onsdag 23. november 2016, klokken 11:55
"For meg skurrer hele opplegget med leasing eller huslån for å kjøpe bil.

Min anbefaling er å kjøpe rimeligst mulig brukt, og unngå unødvendige utgifter til såkalt service og dyr Kasko etc. Hva gjør f.eks en splitter ny i3 som en 2012 Leaf til 1/3 av prisen ikke klarer for deg? Tenker da ikke på at nye i3 har bedre rekkevidde, men mer om du virkelig trenger disse ekstra fordelene mer enn du trenger 200 000 kr over de neste 3 årene?"

Kosten på leasing over 3 å / 45 000km er ca 155 000,- inkl service. Over 3 år håper jeg å slippe å bruke penger på bremser, dekk osv.. Om det er så mye billigere å gjøre det på noen annen måte er jeg ikke overbevist om. Den gamle i3 med 160 km hadde ikke jeg kunnet kjøpt. En annen ting er at bilen skal brukes når jeg er ute og reiser, driftssikkerhet er viktig.

Jeg har ikke noe tro på at en bil ikke taper seg 100 000,- over 3 år. Men som sagt vi får se. Det har alltid kostet mere med nytt, men spm nå er hva fremtidens teknologi kommer med  :D


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA