Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - lr-80

Sider: [1] 2 3 ... 12
1
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til damen
« på: ſøndag 21. Juli 2019, klokken 10:07 »
Vi har hatt i3 som eneste bil i 2 år. Familie på 4, skiene over seteryggene i midten er ikke optimalt men det går. Minstemann på 6 har bare godt av en bag bak forsetet til å legge beina på. Påsketur går greit, hjem fra juleferie med alle gaver til barn i tillegg krever over gjennomsnittlig sportslig innstilling.

Nå kjører vi I-Pace med skiboks, men den koster 300.000 mer.

2
Jaguar i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: ſøndag 21. Juli 2019, klokken 09:59 »
i3 kan jeg kjøre til hurtiglading med 0 i margin fra fullt batteri når navigasjon er plottet. I-Pace er ikke slik og trenger mer buffer, kan noen ganger falle raskt mot 0 i løpet av få kilometer. Batteriprosent er derfor bedre enn guessometeret. Jeg beregner fra 82,5 kWh ved 100%, det virker vanligvis bra.

3
Jaguar i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: Lørdag 13. Juli 2019, klokken 13:15 »
Eller en test fra Nederland

https://www.nettavisen.no/livsstil/tesla-danker-ut-audi-og-jaguar-i-rekkeviddetest/3423596556.html

Jeg har ingen tro på at I-Pace går lenger enn Model 3 LR i det virkelige liv. Ei heller enn Model X i motorveihastighet. Men jeg sliter med å få snitt over 100 km/t selv på rene transportetapper, og for kjøring blandet landevei og motorvei har jeg i praksis litt bedre rekkevidde enn kamerater med X75D. Har nå snitt på ca 24 kWh/100 km i bilens levetid, 20" vinter + skiboks, og 22" sommer. Kjører alltid Comfort eller Dynamic (ser ikke forskjell på forbruk) med blanding av høyre og venstre felt. Går lett over 30 kWh/100 km på motorvei, men aldri på en «hel tur».
Forbruket gjennom levetid gjenspeiler forøvrig oppgitt rekkevidde som sjelden beveger seg langt fra 350 km (+/-30 km).

4
Jaguar i-Pace / Sv: Ionity
« på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 12:13 »
Jeg fikk 96 kW et minutt eller så, starte på 33%. Deretter 80%, fulgte ikke med på laderen da jeg gikk for å spise, hadde 34 kW da jeg kom tilbake på 96% (tiden av en burger). Fra % i appen (tok noen screenshots underveis) tyder det på at jeg fikk snitt 80 kW til 50%, 80 kW til 60%, 74 kW til 76% og 54 kW til 83%.
Dette under forutsetning at %-angivelse er ut fra en total på 84 kWh. Men ser at totalen på 52 kWh fra 33-96% gir 82,5 som 100%. Antar den kan lade noe etter at det angis 100%, da det tar en god stund med kjøring før den går fra 100 til 99% i display.

5
Jaguar i-Pace / Sv: Ionity
« på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 10:50 »
Ikke hatt problemer med hverken gammel eller ny programvare. Har alltid startet med Plugsurfing brikke.
Fikk maks 56 kW med gammel (vinter) og 96 kW med ny (sommer) programvare.

6
Jaguar i-Pace / Sv: Tester og medieomtaler
« på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 00:29 »
Vår er også en del av den statistikken. Fikk svarte skjermer en dag.

7
Jaguar i-Pace / Sv: Hjemmelader
« på: Torsdag 04. Juli 2019, klokken 11:21 »
Du får ikke 3-fas på din nåværende I-Pace, men har du 400V inn i huset bør du legge opp til f.eks. 3x16 (vil gi 11 kW, men bare 3,6 på I-Pace) eller 3x32 (7,2kW på I-Pace, inntil 22 kW på fremtidig elbil).
Jeg har annen lader, men ville gått for Easee om jeg kjøpte lader idag.

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: 10 års levetid?
« på: ſøndag 30. Juni 2019, klokken 17:08 »
...aktiv batterikjøling/varming...
Dette er ikke standard på enkelte biler som de fra Nissan, VW og Jaguar. Sikkert flere, men disse vet jeg ikke har det.
Jaguar har thermal management: As it turns out, the 90 kWh battery (LG Chem supplied cells) is maintained inside its optimum range of 15-30°C through liquid cooling - for best performances and longevity.
https://youtu.be/pNSbiyO6vWA

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: 10 års levetid?
« på: ſøndag 30. Juni 2019, klokken 14:35 »
Her snakkes det om 50% tilgjengelig batterikapasitet etter 10 år. Dette var svært konservativt.
Batteripakka til i3 (94 Ah) er testet til å gå 843.000 km før den har mistet 20% kapasitet.

Kilde
https://insideevs.com/news/338067/bmw-i3-samsung-sdi-94-ah-battery-rated-for-524000-miles/

10
Min forhandler avdramatiserte dette og sa det handlet om lovverk som krevde 1 sek respons på noe som Jaguar hadde stilt inn til 1,5 sek.
Merker ingen endring etter oppdatering.

11
Jaguar i-Pace / Sv: Store hjulbuer
« på: ſøndag 02. Juni 2019, klokken 19:49 »
Er ikke plass til mye mer luft her...
 [ You are not allowed to view attachments ]

12
Jaguar i-Pace / Sv: 15% økt rekkevidde for 9000 kr
« på: Onsdag 08. Mai 2019, klokken 21:08 »
Jeg savner ikke de 12000 jeg fikk for mine 18"
 [ You are not allowed to view attachments ]
 [ You are not allowed to view attachments ]

13
Jaguar i-Pace / Sv: Mange i-Pace på finn.no
« på: Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 12:16 »
Jeg ser tilbudet og prisene på Finn, men er det noen som vet hva de faktisk går for, og omsetningstakt?
Et mulig husprosjekt som kan bli avhengig av å redusere kapital bundet opp i bil en periode...

14
Jaguar i-Pace / Sv: Hvor kommer i-Pace-eieren fra?
« på: Onsdag 01. Mai 2019, klokken 21:24 »
Kommer fra huset, som nok var medvirkende til å ditche reservasjon på Audi. 
1951 Landrover serie 1
1998 Landrover Discovery Camel Trophy Edition
2007 Landrover Discovery 2,7 TDV6 HSE
Har i tillegg vokst opp i diverse Defendere 1978-1995

Og noen andre som enten er elektrisk eller har to hjul.
2017 BMW i3
2012 BMW F700GS
2015 KTM 1190 Adventure R

15
Jaguar i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace årets bil 2019
« på: Torsdag 18. April 2019, klokken 09:32 »
Amnesty International har undersøkt dette, og har vært i Kongo på bakken. Foreløpig ingen bilprodusenter (heller ingen store elektronikkprodusenter) som kan svare at de kjenner hele kjeden og sikrer etisk produksjon av batterier foreløpig. Men de oppfordrer til å spørre når en skal kjøpe bil, fordi slike spørsmål blir tatt videre i systemet og det er i vinden om dagen.
For de som jobber innen koboltproduksjon ville det verste være om man sluttet å kjøpe, dette er som regel mennesker med lite ressurser som da ville stå uten noe. Derfor er press for mer etisk produksjon den rette veien å gå.

Problemet stikker vel dypere enn som så og heter korrupsjon. Der det er gode penge å hente styrer de kriminelle mens lov og orden er betalt for å sitte rolig å la det skje.
Hvis ikke de store produsentene av biler og elektronikk vil kjøpe dersom man ikke garanterer etiske vilkår uten barnearbeid, skaper man et marked for etisk produksjon.
Eller vi kan sitte stille og si det er korrupsjon og ikke noe vi kan gjøre noe med.
Jeg tror alternativ én er best for arbeiderne i mineralproduksjon.

Men dette var en post om at I-Pace har vunnet nesten alt som er å vinne av priser.

Sider: [1] 2 3 ... 12