Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eNVoy

#1
Viktig melding / Sv: Mulig svindelforsøk: You+Nissan
tirsdag 05. juli 2022, klokken 23:46
Se der, ja. Da er det et visst antall folk som har fått den.
#2
Viktig melding / Sv: Mulig svindelforsøk: You+Nissan
tirsdag 05. juli 2022, klokken 20:05
Siste oppdatering fra Nissan:

Det ser ut til at du fredag 1.juli mottok en utilsiktet epost fra oss, som dessverre ble sent ut i forbindelse med en test. Eposten refererte til oppgradering av You+Nissan og fornyelse av ditt passord for å opprettholde tilgang til din konto. Intensjonen var aldri at denne skulle sendes ut, og vi beklager forvirringen dette har skapt for deg som kunde. Vennligst overse eposten, det er ikke behov for noen annen handling fra din side.

Kommunikasjonen vi har med våre kunder er av største betydning for Nissan, og vi iverksetter umiddelbart tiltak for å unngå at lignende vil skje i fremtiden.


Ikke noe svindelforsøk, altså. Bare en test-email som ved en feil ble sendt ut til kunder. Antagelig ikke til så veldig mange kunder, siden jeg ikke har hørt at noen andre har fått den enn meg og den andre personen jeg nevnte. Noe klønete til et så stort selskap å være, men skitt skjer.

Men man lurer jo på hvorfor de har laget en test med denne teksten. Det kan jo bety at en virkelig melding med tilsvarende innhold skal komme etterhvert. Kanskje spekuleringen min står seg likevel? Vi får se :)
#3
Viktig melding / Sv: Mulig svindelforsøk: You+Nissan
mandag 04. juli 2022, klokken 16:44
Idag fikk jeg svar fra Nissan:

Viser til henvendelse i forbindelse med e-post mottat angående endring av passord, så vil jeg informere deg om at e-posten du mottok er ekte og at vi har bedt teknisk avdeling undersøke dette, da vi ikke har fått noen informasjon om hva dette betyr og om det er noe man må gjøre.

Du hører fra meg så snart jeg mottar en tilbakemelding fra teknisk avdeling.


Snodig. Jeg stoler ikke på dette enda... Hvis det faktisk er ekte så kan det jo f.eks. bety at Nissan bruker for dårlig passord-hashing, og vil forbedre den. Det kan de ikke uten tilgang på passordet. En måte er å be brukerne endre passord. Men det ville i så fall være nok å bare be oss logge inn på websida en gang, med eksisterende passord.

Alternativt kan det være de vil innføre strengere passordregler, med mer krav om lengde, spesialtegn og sånt. Da vil mange måtte endre passord. Kanskje tenker de det er enklere å bare be alle endre.

Hvis begge deler er tilfelle kan det jo gi mening. Uansett virker det litt underlig og klønete, og forklarer ikke det uvanlige domenenavnet. Venter i spenning på hva teknisk avdeling sier.
#4
Viktig melding / Sv: Mulig svindelforsøk: You+Nissan
fredag 01. juli 2022, klokken 21:39
Det interessante her er om noen har klart å laste ned hele brukerdatabasen til Nissan - da blir det fort en nyhetssak i morra.

Hvis du har you+nissan login og bruker det samme passordet flere steder, så er nå et godt tidspunkt for å bytte passord - på den ekte you+nissan sida, eller i appen. Ikke bruk knappen i mailen!
#5
Viktig melding / Mulig svindelforsøk: You+Nissan
fredag 01. juli 2022, klokken 21:36
Jeg og en annen Nissan-eier har fått samme epost samtidig. Den sier bl.a.
For å kunne fortsette å bruke You+Nissan-portalen og tilkoblede tjenester (NissanConnect EV og NissanConnect med smarttelefonappene dine), må du oppdatere passordet ditt. Vi ber deg derfor om å bytte passord innen 5 dager.

Bruken av kort frist for å stresse folk er typisk for slik svindel. Linken de vil vi skal bruke går via AWS til et domene som også virker suspekt, og ikke det man ender på om man søker etter "you+nissan".

Ikke trykk på lenken, og slett mailen. Har du alt trykka på den og logga inn, ta kontakt med Nissan.
#6
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Aksjon for rustfrie bremser
torsdag 03. mai 2018, klokken 20:32
Ditto. Jeg har nå hatt elbil i ett og et halvt år, og har byttet alle skiver og klosser to ganger. Regner nå med å måtte bytte for hver EU-kontroll framover. Nissan e-NV200, kjører under 8000 km i året. Dere som ikke har dette problemet, har dere garasje, og kjører dere hver dag? Jeg har ikke garasje, og etter hver regnskur er skivene rustne.

I tillegg kjører jeg bare 1-2 ganger i uka om sommeren, og 1-2 ganger i måneden om vinteren. Jeg bremser og bremser, setter gjerne stikka i N også så regen ikke slår inn. Men med mitt kjøremønster hjelper det ikke. Skal jeg unngå dyp rust må jeg altså ut og kjøre hver gang det har regnet, og med jevne mellomrom ellers også - bare for å slipe bremser.

Hadde vært kjekt med robotbil, så jeg hadde sluppet å bruke tid på dette. Eller rustfrie skiver. Eller om Nissan i det minste hadde laget et renseprogram. Det kunne vært en ren softwareoppgradering - bilen har allerede regnsensor og internettilkobling. Det er et "first world problem", men likevel. Og så unødvendig. Fossilbilene jeg hadde før hadde aldri dette problemet, selv om de ble like lite brukt, og sto ute de også. (De hadde mange andre problemer, så jeg angrer ikke på bytte til elbil!)
#7
Interessant. Er kladden på Ray så lett at man ikke trenger å henge den opp i noe? Selv ikke på gamle ladestolper hvor kontakten er "i taket" sånn at vekten av kabelen prøver å dra støpselet ut?

Støpselet ser veldig bredt ut, har noen erfaring med hvordan det passer i gamle ladestolper?
#8
Carwing / Sv: Sikkerhetsproblemer i Nissan Connect
mandag 31. oktober 2016, klokken 23:02
Flott at det er fikset! Jeg har skrudd på alt av emailnotifikasjon for f.eks. å få beskjed hvis noen evt skrur på klimaanlegget mitt for the lolz. En bekymring mindre.

Sitat fra: Burger på mandag 31. oktober 2016, klokken 22:49Og hvordan skal de klare å holde API-et sitt hemmelig når det sitter flinke folk og har full kontroll på android enheten/nettverket etc.

HTTPS mellom app og server, og nøkler i app/bil som gjør at den bare svarer på kommandoer fra autorisert software. Men jeg er ikke akkurat hacker da. Godt mulig det går å knekke det uansett, med MITM/sertifikatforfalskning/whatever.

Sitat fra: Burger på mandag 31. oktober 2016, klokken 22:49Fordelen med å slippe fri API/ikke etterstrebe å gjøre det vanskelig å bruke er at det dukker opp applikasjoner fra tredjepart som er bedre enn ens egne. Leaf manager er ganske mange ganger bedre enn Nissan EV appen.

Amen. Ser bare ikke for meg en bilprodusent som tenker sånn, de er vel gjerne hyperkonservative...? (Unntatt Elonmobile...)
#9
Carwing / Sv: Sikkerhetsproblemer i Nissan Connect
mandag 31. oktober 2016, klokken 22:21
Vekker denne tråden, siden jeg ikke har sett noen oppdatering på om sikkerhetsproblemet er fikset...?

Ser at Carwings fungerer nå, det betyr vel at Nissan har reaktivert det de skrudde av i februar. På den annen side så funker Leaf Manager også. Jeg ville forventet at hvis Nissan gjorde et skippertak for sikkerheten så ville de i samme slengen sørget for at bare deres egne apper fikk tilgang. Ser ikke helt for meg en bilprodusent som omfavner åpne APIer (mulig unntak for Tesla).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA