Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rossifan46

#1
Hyundai Ioniq 5 / IONIQ 5 Transmission Disconnector
fredag 12. mars 2021, klokken 12:15
Ser av denne Youtube-videoen at IONIQ 5 får en form for av-/på-kobling av front-motoren.
https://youtu.be/ddACMcLyAfY

Tanken er vel at dette vil redusere rullemotstanden permanentmagnet-motoren på fremakselen skaper når den ikke er i bruk. Som igjen gir lavere forbruk.
Blir spennende å se hvordan dette virker i praksis, både med tanke på forbruk og kjøredynamikk når bilen veksler mellom 2WD og 4WD.

Om jeg ikke tar feil løser Tesla dette (hvert fall på nyere Model S) ved å ha permanentmagnetmotor på framakselen og asynkronmotor på bakakselen. Asynkronmotoren lavere rullemotstand i "tomgang" enn en permanentmagnetmotor.
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
onsdag 03. mars 2021, klokken 10:01
Reserverte kl 10:04, Google Chrome nettleser på mobil. Det ble bil  :D
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Felg- og dekktråden for IONIQ 5
onsdag 03. mars 2021, klokken 09:55
Fra IONIQ-5-Teknisk_25-02-21.pdf ser jeg oppgitt forventet forbruk for 19" og 20" hjul;

Long Range RWD
19" 16,8 kWh/100km
20" 17,9 kWh/100km

Long Range AWD (4x4)
19" 17,7 kWh/100km
20" 19,0 kWh/100km


For meg er lavest mulig forbruk viktigere enn utseende. Mer gummi gir normalt mindre hjulstøy og bedre kjørekomfort. Og 19"-dekk er normalt billigere enn 20"-dekk.

Så om det er mulig å bytte fra 20" til 19" hjul som 45 kommer med, så ønsker jeg det  :)
#4
HYUNDAI

Du er én av de 3 000 heldige.

Gratulerer!

Endelig kan vi dele nyheten vi har har gledet oss til med deg; Du er en av de de 3 000 første i Europa som konfigurerte IONIQ 5 Project 45. Hurra!

Verdenspremieren til IONIQ 5 genererte ekstrem interesse blant kundene i Europa, og etter få dager har 236 000 kunder meldt interesse for bilen, noe som overgikk alle våre forventninger.

Av de totalt 3 000 bilene av lanseringsutgaven IONIQ 5 Project 45 som var tilgjengelig i de fem europeiske nøkkelmarkedene klarte du og de andre norske kundene å sikre dere hele 42% av bilene. Det betyr at Norge ble det markedet med den høyeste andelen IONIQ 5 Project 45 som vil rulle ut på veiene allerede til sommeren.

Så snart Hyundai Motor Europe har detaljene for innbetaling av reservasjonsbeløpet klart vil vi sende deg all informasjon du trenger.

Da vil du ha 72 timer på å foreta innbetalingen av reservasjonsbeløpet på
10 000 kroner. Innbetaling av reservasjonsbeløpet er bekreftelsen på at du har reservert bilen og dermed er sikret en eksklusiv rett til å kjøpet IONIQ 5 Project 45.

Har du spørsmål finner du svar på de oftest stilte spørsmålene i vår FAQ her.

Med vennlig hilsen
Hyundai Motor Norway
#5
Lading av Tesla / Sv: Lader Tesla fra ujordet stikk?
torsdag 18. februar 2021, klokken 13:56
Det tolker jeg som at det ikke fungerer å lade fra ujordet stikk med UMC gen 2.
Da blir det spennende å se om noen har erfaring med tilsvarende lading med UMC gen 1 :)
#6
Lading av Tesla / Lader Tesla fra ujordet stikk?
torsdag 18. februar 2021, klokken 13:45
Hei.

I forbindelse med et webinar jeg deltar på om elbiler og ladeproblematikk blir det påstat at sitat; "Tesla slår av GMI (ground monitor interrupter) for sine biler i det særnorske IT-nettet. Teslas biler opplever derfor sjeldnere enn andre leverandører problemer ved ladingen."

Jeg kan ikke skjønne at dette kan stemme, da ville man i så fall kunne ladet bilen fra ujordet stikk, noe jeg ikke tror er mulig. Tesla løser nok dette på en mer sofistikert måte.
Kan noen avkrefte eller bekrefte om Tesla sine biler (uavhengig av modell) tar til seg lading fra ujordet stikk?


Ansvarsfraskrivelse, mulig NEK400 sier noe om at det ikke er lovlig å lade elbil fra ujordet stikk, men det er altså ikke problemstillingen her :-)
#7
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
mandag 14. desember 2020, klokken 10:08
Sitat fra: Otkristo på torsdag 10. september 2020, klokken 14:06
Ny Supercharger kommer ved Vestby kjøpesenter
Nok en Supercharger som ikke står på Tesla sine offisielle kart over nye ladestasjoner.
I dag er det planlagt spenningssetting på Vestby.
#8
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
lørdag 12. september 2020, klokken 17:09
Polestar 2 tilsynelatende med driftsstans. Kjenner ikke denne bilen så godt, men kanskje noen vet om kjente feil/mangler som kan være årsak?
#9
LeafSpy / Sv: OBD2, Leaf spy pro og serviceinnstillinger
torsdag 13. september 2018, klokken 14:09
Jeg bruker Leaf Spy Pro mot Apple iPhone 7 og OBD2-dongelen er Low Power Bluetooth 4.0.

Denne kombinasjonen fungerer helt fint, får tilgang til "service menu" og dongelen er fast tilkoblet OBD2-uttaket, har ikke opplevd at 12V-batteriet blir tømt.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: 30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh
mandag 27. august 2018, klokken 14:57
Dokumenterte batteriet til min bil i Leaf Spy før/etter SW-update slik som Øystein K. Bilen hadde samme km-stand før/etter SW-update og ble ikke ladet mens den var inne.

Dette er det jeg fant;
AHr: 75,8 -> 77.74
SOH: 95,37 -> 97,81
SOC: 87,9 -> 88,2
GIDs: 317 -> 326
kWh: 24,6 -> 25,3 [ You are not allowed to view this attachment ]  [ You are not allowed to view this attachment ]
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: 30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh
fredag 17. august 2018, klokken 07:11
Sitat fra: Øystein K på onsdag 15. august 2018, klokken 10:29
Da snakket jeg med forhandler, og det lå en innkallelse på min bil for SW oppdatering på batteri.
Skal inn fredag om litt over en uke for dette. Skal lese av på Leafspy før og etter for sammenligning.

Spent på å se hva du finner etter oppdateringen. Jeg sjekket Leaf Spy før og etter oppdateringen av min bil og det kan se ut som at 30 kWh-batteriet økte netto kapasitet fra 26,8 til 27,5 kWH (ca 2,8% økning). [ You are not allowed to view this attachment ]
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: 30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh
fredag 27. juli 2018, klokken 00:50
Sitat fra: haavardw på torsdag 05. juli 2018, klokken 20:52
Har kjørt 50 000km på 2 1/2 år, 30kwh. Leafspy viser 95% SOH.

De av dere som har Leafspy, hva viser deres avlesninger?

30 kWh ny mars 2017 gått 11200 km SOH 97,59% og 77,56 AHr.
#13
DRIFTSBATTERI / Sv: Oppdatering av BMS software på siste service
torsdag 19. juli 2018, klokken 13:48
Da har bilen vært inne for SW fix. Tok et skjermdump av batteriets status før og etter i Leaf Spy.

Det kan for meg se ut som det etter fix'n er frigjort noe mer energi fra batteriet. AHr og kWh har økt med ca 2,8%.


Se vedlagt PDF for flere detaljer.
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Software fix for Leaf 30 kwh?
torsdag 19. juli 2018, klokken 13:44
Da har bilen vært inne for SW fix. Tok et skjermdump av batteriets status før og etter i Leaf Spy.

Det kan for meg se ut som det etter fix'n frigjort noe mer energi fra batteriet. AHr og kWh har økt med ca 2,8%.


Se vedlagt PDF for flere detaljer.

#15
Mekanisk / Sv: Ulyd folding venstre sidespeil
fredag 06. juli 2018, klokken 15:16
Samme problemet på min 2017 30kWh.

Nytt speil er bestilt på garanti og blir byttet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA