Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jlan

#1
https://www.tu.no/artikler/dsb-vil-ikke-kreve-tiltak-pa-easee-ladere-i-norge/546187
SitatI Norge har tilsynsmyndighetene ventet på utfallet av saken i Sverige før eventuelle tiltak skulle vurderes her. Siden Easee trakk sin ankesak vil det i praksis også bli et salgsforbud for Home og Charge. Dette fordi et salgforbud i et EØS-land vil gjelde hele området.Spørsmål som handler om elektriske installasjoner er imidlertid et nasjonalt anliggende. Nå har Direktoratet for samfunssikkerhet og beredskap (DSB) konkludert.

Jon Eirik Holst, seksjonssjef i DSB, melder at de ikke kommer til å kreve at Easee gjør noen tiltak på installerte ladebokser av typen Home og Charge.
– Vi stiller oss bak det svenske vedtaket og det betyr at Easee Home og Easee Charge kan stå som installert uten at videre tiltak i installasjonen eller produktet kreves, sier seksjonssjef i DSB Jon Eirik Holst i en e-post til TU.
#2
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. april 2024, klokken 08:23Hadde glatt hogd av meg høyrearmen (sa trehuggern ;D  ) hadde jeg visst mer om hva som står i denne nyheten fra 18.

Det er nå ikke nødvendig, det koster bare 1 kr for et prøveabonnement.

Sitataftenbladet.no
Svenskene reagerer spesielt på dette:

Jordfeilbryteren i ladeboksene oppfyller ikke den riktige EU-standarden. Jordfeil kan under visse omstendigheter føre til el-sjokk.

Easee har brukt feil laboratorietester for produktet, og dessuten valgt vekk tester som ikke kan gjennomføres på grunn av den tekniske løsningen i boksene.

Ladeboksene kan ved hjelp av en adapter brukes som «vanlig» strømuttak til for eksempel motorvarmere, gressklippere, vedkløyvere, snøfresere og høytrykksspylere. Da øker farene for el-sjokk.

Det er sannsynlig at jordfeil-løsningen som er valgt av Easee vil ha kortere levetid enn ladeboksens forventede funksjonstid. Da vil risikoen for feil mot slutten av produktets levetid øke kraftig.

Ladeboksene ble sendt på markedet uten dokumentasjoner og sikkerts-tester.

En god del av kritikken går fortsatt på reléene, som ikke er mekanisk sammenkoblet, og har bare 2.3mm gap. Dette med mekanisk kobling skal altså hindre dette: «Vid mekaniskt kopplade reläer kommer man aldrig få felfallet att en av faserna (ett relä) fastnat i slutet läge».  Men ESV sier også dette: «Elsäkerhetsverket har inte påstått att mekaniskt kopplade reläer inte kan fastna i slutet läge». Så med mekanisk koblede reléer er det altså en (liten)risiko for at alle fasene blir liggende inne. Jeg er usikker på hvorfor det er sikrere at alle fasene blir liggende inne, i forhold til én. Men jeg vil tro at Easee når ett relé sveiser, kan legge inn igjen reléene for de andre fasene også, og dermed skape samme forhold som ved mekanisk sammenkobling.



#3
Model 3 / Sv: 580 vs 614 modellene
torsdag 11. april 2024, klokken 12:14
Jeg har også en 82kW fra Freemont. Hvis du ønsker en amerikansk bil så er dette det beste alternativet. De ble levert våren 2021, Varmepumpe, doble viduer foran mm. Det er også tilstrekkelig med "panel gaps" til at ingen vil tro at du kjører en kinabil  :) . Litt småfeil:
- Baklukeåpner har bare drift på venstre side, og er for svak. Har røket 2 ganger, Siste gang låste bakluken seg helt åpen.
- Lading har delvis feilet to ganger, et kontrollkort måtte byttes. Kunne fortsatt lade på superlader.
- 4G kortet røk, men kunne fortsatt få internettforbindelse med wifi fra mobiltelefon.
- En dørpakning måtte byttes, da vann ikke drenerte ut skikkelig når vinduene gikk ned i vinterstilling (tok tre verkstedbesøk, da det var sommertemperatur og alt OK i Teslas vaskerom).

Ellers en bra bil med veldig god rekkevidde. Jeg kommer til å ha den lenge.
#4
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 05. april 2024, klokken 20:41Nei, GEWISS jordfeilvernet har ikkje overstrømsvernfunksjon, på same måte som dei fleste andre fabrikat. Det er derfor mini element automaten kjem i tillegg.
For 1fas(2 pol) har eg funne ein kombiautomat (RCBO + RCD-DD i same modul) men enda ikkje for 3fas (4 pol).
Ja, jeg fant jo også de enfase Garo kombiautomatene. Det er en mulig løsning for meg å få montert en slik, og gå over til enfase lading. Men jeg har mer lyst å få installert en Zaptec.   
#5
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. april 2024, klokken 12:16
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 17. februar 2024, klokken 10:53
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 17. februar 2024, klokken 00:24...
 A vern med innebygget DC vern har jeg ikke sett før, men kanskje kommet nå den senere tid?
 ...
#reklame
 The "Easy fix" 😉
NB! Ikkje kombiautomat, men overstrømsvern + Type EV vern (IEC62955), rimelegare enn Type B.


Hmm, fekk ikkje med bilde....men denne, (2 pol eller 4 pol): https://www.gewiss.com/ww/en/products/product.1000001.1000062.GWD4567

#reklame Ja, eg er "biased" her.
Har denne overstrømvern (sikringsfunksjon) ? Jeg synes det er litt vanskelig å forstå dokumentasjonen på det punktet. Det enesre jeg finner er dette:

SitatThe range comprises MDC compact residual current c.b. with overcurrent protection. (from 6 to 32 A,
#6
Sitat fra: Radial på fredag 05. april 2024, klokken 10:05Tror det var noen som nevnte en kombinert A&B her inne for lenge siden.
Både veksel og likestrøms-symbol.
Jeg har bare funnet disse, for enfase:
https://garo.no/produktkategori/kategori/modulaere-komponenter/16-kombiautomater/type-b/

Denne er betegnet type B (tripping?), men etter det jeg kan se er den Type A mhp. jordfeil:
https://no.rs-online.com/web/p/rccbs/2462423
#7
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 04. april 2024, klokken 14:05Vel, Easee deklarerte samsvar med IEC 62955 tidligere og når det viser seg at utstyret åpenbart ikke er i samsvar så må boksen byttes ut med en som har samsvar eller oppfylle krav i NEK400 som i hovedsak peker på en jordfeilbryter type B.
Det siste er nok mest aktuelt for Easee og deres forhandlere. Ebn ettermontert jordfeilbryter type B vil løse det meste...
Det er så, men det er jo også mange andre typer ladebokser som er installert med type A jordfeilautomat, og som har en form for DC-RCM, men ikke ihht IEC 62955. De har riktignok ikke hevdet samsvar, så dokumentasjonsmessig stiller de bedre, men de fysiske løsningene er nok til dels ganske like Easee sine.

Det som kan være problematisk med type B jordfeilbryter er fysisk plass. Mitt sikringsskap er fullt, og jeg får trolig ikke plass til en 3-fase jordfeilautomat type B  der det nå står en 3-fase type A. Jeg vet ikke om det engang finnes 3-fase jordfeilautomat type B (med overstrømvern integrert). I så fall må det vel inn vanlig sikring + type B jordfeilbryter. Uasett må det antagelig inn  en egen underfordelingsboks for å få til dette. Da tror jeg det blir billigere å installere en ny ladeboks, f.eks. Zaptec. En brukt Easee boks har jo også en viss restverdi. 
#8
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 04. april 2024, klokken 10:28Når Easee ikke har valgt releer som er ihht. IEC 62955 så kommer de ikke under unntaket og da er svaret jordfeilvern type B.
Ja, for nye installasjoner, men spørsmålet var om allerede installerte bokser. Tror du det blir håndhevet tilbakevirkende på disse? 
#9
Sitat fra: arthur på torsdag 04. april 2024, klokken 07:39Det jeg fortsatt ikke helt skjønner er hva som skjer, eller vil skje, med de laderne som er solgt, montert og i daglig bruk hos mange, meg selv inkludert?
Ren gjetting, men de boksene som står bak en 10A-32A jordfeilautomat type A vil jeg tro blir godkjent ved en inspeksjon. Og det gjelder vel de fleste private installasjoner. Kanskje Easee sender ut nye merkelapper og oppdaterer software.

Det er gjerne litt verre med store fellesanlegg, hvor det kan stå mange bokser på en 63A kurs.
#10
Lade hjemme / Sv: Tibber pulse eller Zaptec sense
torsdag 04. april 2024, klokken 05:48
Sitat fra: eisa01 på onsdag 03. april 2024, klokken 18:13Dette er feil, Tibber er den eneste strømleverandøren som selger en åpen Pulse. Alle de andre er derimot låst, mulig noen lar deg bytte hvis det er innenfor samme konsern (Fjordkraft/GE)
Vibb har implementert støtte for Tibber sin Pulse
Jo, jeg ser at andre kan hente data fra Tibber Pulse. Men her var det snakk om styring av ladeboksen basert på Pulse data. Er det noen andre som kan det (bortsett fra avanserte smarthusløsninger)?
#11
Sitat fra: tronde på torsdag 04. april 2024, klokken 00:55Det er verdt å merke seg at det ikke finnes noen krav om hverken DC-vern eller jordfeilbrytere inni ladebokser. Kravet er at utgangen er sikret, og det kan man gjøre med vern foran boksen.

Derimot kan det være at det ligger ei bombe i overstrømsvernet og valg av releer, med det vernet er ikke en del av den svenske saken. Nå er det NKOM som graver i den nye boksen, så det blir interessant å se hva de kommer frem til.
Så hva gjør en installatør da? Setter en "Kombiautomat type B" i sikringskapet for eksempel? Det er vel det enkleste for kunden, å ha én "sikring" å forholde seg til.
#12
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 03. april 2024, klokken 18:30
SitatOg det er altså bare software og merking som skiller Charge Lite fra de gamle boksene. Så "sim salabim" og alle boksene på lager kan selges som Charge Lite.
 
jlan. Hmmm er det så enkelt?
Jeg siterer bare Færevaag. Men det trengs jo kunder og installatører da.
https://www.tu.no/artikler/easee-trekker-seg-fra-rettssaken-i-sverige/545419
Sitat...Han sier at det uansett ikke er noe stort poeng å få selge Charge og Home videre, ettersom det eksisterende varelageret blir konvertert til den nye modellen Charge Lite gjennom firmwareoppdateringer, og får oppdatert merking...
#13
Sitat fra: tronde på onsdag 03. april 2024, klokken 16:47
Sitat fra: jlan på onsdag 03. april 2024, klokken 13:18Ganske kreativt. Spesielt siden boksene fortsatt har de underdimensjonerte réleene, som de selv sier har sveist seg 440 ganger, og som ikke oppfyller IEC 62955.
IEC 62955 er ikke så veldig interessant når de nye boksene ikke selges som det.
https://www.elektro247.no/avvik-fra-standard-til-ladestasjoner-skaper-hodebry-for-produsenter-elektrikere-og-sluttbrukere.6644846-567787.html
Sitat... Ifølge de to siste utgaver av installasjonsstandarden NEK 400 er det krav om at ladestasjoner har et likestrømsvern som følger standarden IEC 62955, i kombinasjon med et A- eller F-vern, eller et kostbart eksternt jordfeilvern type B...
#14
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 03. april 2024, klokken 17:17Kva blir då reaksjonen i Norge? Som skulle avvente avgjerder i Sverige (om eg ikkje huskar feil)
Det står jo her:
https://www.tu.no/artikler/nkom-om-vedtaket-om-salgsforbud-blir-staende-vil-det-ogsa-gjelde-i-norge/545459
SitatEt salgsforbud vil ikke gjelde nye Charge Lite, eller de kommende modellene Core eller Max.
Og det er altså bare software og merking som skiller Charge Lite fra de gamle boksene. Så "sim salabim" og alle boksene på lager kan selges som Charge Lite.
#15
Lade hjemme / Sv: Tibber pulse eller Zaptec sense
onsdag 03. april 2024, klokken 13:53
Såvidt jeg vet kan ikke Zaptec Go velge faser, da den i motsetning til Easee har et mekanisk sammenkoblet relé, som oppfyller  IEC 62955.

Hvis du kobler den enfase 230V, så vil du jo uansett ikke kunne endre fase.

Tibber Pulse vil trolig fungere bare med Tibber, men vil med Tibber-abonnement fungere betydelig bedre enn Zaptec Sense. Blant annet tilpasning til effektgrenser, og garantipris for elbillading. Så du må gjerne bare regne kostnaden med Tibber Pulse som tapt hvis du bytter til en annen leverandør. Eller du kan få noen kroner for den på Finn kanskje.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA