Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - jlan

Sider: [1] 2 3 ... 77
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Vi har iallefall nok strøm i Norge
« på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 12:50 »
Såvidt jeg forstår kan ikke netteier basere seg på brukervaner, men må kunne levere det hver forbruker har abonnert på, altså amperestyrken på inntaksikringene. Så hvis noen er redd for at de subsidierer naboer, så burde de få anledning til å installere mindre hovedsikringer, og dermed få en lavere nettkostnad.


2
Model 3 / Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
« på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 12:07 »
Ja, det ligger inne i eksempelet. På denne strekningen (med lite motorveier) utgjør det ca. + 15 minutter på kjøretiden og - 3 minutter på ladetiden i forhold til å holde de vanlige fartsgrensene.

110 km/t er bare en parameter som abetterouteplanner bruker for å angi forventet forbruk. Hastigheten man ønsker å bruke angis som % av fartsgrense og en øvre hastighet.

3
Model 3 / Sv: Levering av biler bestilt juli?
« på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 11:50 »
SR+, hvit med HF. Tre Final Invoice. Siste med ny VIN. Gikk fra 468xxx til 470xxx. Bestilt 13/8. Estimert utlevering i følge Final Invoice 16. september, tviler dog litt på den datoen. Regner med det blir noe senere.
Det ligger 4 slike i "Eksisterende bilutvalg". Med VIN 372xxx

4
Model 3 / Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
« på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 11:30 »
Det var bedre enn hva jeg forventet, men som du antyder går det vel opp litt med full ferielast og kanskje noe høyere snittfart.

Jeg har kjørt en god del med Model X og samme type campingvogn, og ligger på ca. 360 Wh/km. Jeg har brukt et parametersett i abetterrouteplanner på  +150 Wh/km v. 110 km/t og +1000 kg. Det stemmer ganske bra. Jeg trodde kanskje at den større Model X ga noe mindre luftmotstand for campingvognen, men det er jo ikke sikkert det utgjør så mye.  Dessuten er Model 3 motoren mer effektiv. Så kanskje en kan bruke samme tillegg. Det vil for LR gi ca. 280 Wh/km på typiske norske veier. Og en rekkevidde på ca. 250 km.

Eksempelvis kan en da kjøre  Bergen-Bodø med kjøretid ca. 20 timer og ladetid ca 3.5 timer fordelt på 7 ladinger. Mot ca 1t lading på 4 ladinger uten vogn (edit: og ca 19.5 t kjøretid uten vogn, da man kan kjøre litt fortere noen steder, og slipper å svinge innom endel ladere).

5
Model 3 / Sv: Levering av biler bestilt juli?
« på: Mandag 19. August 2019, klokken 19:51 »
Det der med datoer har Tesla et ganske løst forhold til. Jeg har allerede fått tre leveringsdatoer i august som de ikke holdt.  Men det ser ut til at de har en god del SR+ biler tilgjengelig. Det er vel kanskje de som kan leveres i august.

6
Gikk det greit med i3 på 3-fase IT? Easee support svarer slik, men har ikke testet selv  sier de:

"Med den siste firmware som nå er tilgjengelig 146 så burde BMW I3 klare å lade til tross at boksen er innstilt på 3- fase."

 

7
Model 3 / Sv: Levering av biler bestilt juli?
« på: Mandag 19. August 2019, klokken 16:37 »
Jeg opplevde omtrent det samme, men har ikke fått dette tilbudet. Jeg fikk nytt VIN med en gang, med levering om 3 uker.

Den bilen du er tilbudt er vel priset høyere (https://elbilforum.no/index.php?topic=47642.msg828025#msg828025). Hvis du får den til samme pris, så er det vel behovet for å trekke tilhenger over 500 kg som avgjør om det er en dårlig deal. Jeg kan ikke se noen grunn til at det reelle forbruket skal bli høyere ved lik kjørestil og samme hjultype. 

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Vi har iallefall nok strøm i Norge
« på: Mandag 19. August 2019, klokken 14:29 »
Men dette blir vel en avsporing av debatten :) mitt inntrykk er at det er strømnettet som må få betydelige oppgraderinger for å kunne takle enda større effekttopper på ettermiddagen når alle plugger i elbilen sin.
Det er vel etterhvert de færreste som MÅ lade bilen sin om ettermiddagen. De aller fleste klarer seg gjennom dagen hvis bilen er fulladet om morgenen. Så her er det mye å hente på smarte ladere og annen optimalisering av strømforbruk over døgnet. Det er også et enormt potensiale i å erstatte vanlig elektrisk oppvarming og varmtvannsberedere med varmepumper. Men da må det være løsninger som er effektive på de aller kaldeste dagene også, for nettet må jo være dimensjonert for å takle slike dager.

Effektprising kan være effektivt, men enda bedre er det kanskje å gjøre det lønnsomt å redusere inntakssikringene, slik at hver forbruker må planlegge forbruket sitt nøyere, og eventuelt installere batteribackup for å ta toppene. Da kan nettselskapet lettere beregne "worst case" last.

9
Lading av Tesla / Sv: Hva slags adapter/kobling trenger jeg?
« på: ſøndag 18. August 2019, klokken 10:53 »
Ja, det går, men den røde pluggen er 16A, så en får ikke mer enn det.

10
Model Y / Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
« på: Torsdag 15. August 2019, klokken 13:57 »
Både Y og IV er vist med rammeløse dører. Kan ikke si at jeg opplever det som noe problem på X.
Jeg har hatt problemer under visse vinterforhold. Spesielt hvis man trenger å åpne døren uten å ha forvarmet bilen, og uten å ha husket siliconspraying. Døren går opp uten at vinduet går ned. Nå er ikke det noen katastrofe, for det knuser ikke, men ved en anledning løsnet styreskinnene i døren, så vinduet ble slarkete.

Ellers er det vel et mindre problem på biler med manuelle dører. På X blir jo døren presset opp med stor kraft, når man først har bedt den om å åpne.

11
Model 3 / Sv: Levering av biler bestilt juli?
« på: Torsdag 15. August 2019, klokken 13:08 »
LR AWD 5YJ3E7EB1KF458xxx ankom i følge Tesla Zeebrugge i dag, antatt levering Bergen 16. September.

12
Model 3 / Sv: Performance med hengefeste i inventory!
« på: Mandag 12. August 2019, klokken 13:55 »
Ja, performance vil nok sette seg godt bakpå ved fullt pådrag med tung henger og full last i bilen. Det vil sikkert være 5kN strekk i kulen med en 900 kg henger, og selv om kraften er rettet bakover, så vil den gi et betydelig moment.

13
Model 3 / Sv: Performance med hengefeste i inventory!
« på: Mandag 12. August 2019, klokken 06:54 »
Hva vil dette med 500kg bety i praksis? Kan jeg feks trekke en henger som veier 300kg med tillat last 300kg, hvis jeg kun laster den med maks 200kg?
Ja, alt som gjelder kjøretøy går på aktuell vekt (mens alt som gjelder førerkort går på tillatt totalvekt). Men vær obs på at mange tilhengere er tyngre enn det som står i vognkortet. For eksempel kan de ha blitt utstyrt med ekstra karmer og lokk, uten at vognkortet er oppdatert.

14
Lading av Tesla / Sv: Vått på bakken etter superlading
« på: Onsdag 07. August 2019, klokken 15:03 »
Hvis det skal komme kondensvann fra batteriet, så må det vel i tilfelle være kaldere enn omgivelsestemperaturen.

15
Lading av Tesla / Sv: Valg av støpsel til lading
« på: Onsdag 07. August 2019, klokken 14:49 »
Hvis dette er noe mer enn sporadisk bruk så vil jeg anbefale en fast koblet ladestasjon.

For å få noe sikkert svar på hva som finnes her bør du vise kontaktene åpne, og måle spenningene samt sjekke sikringene.

Hvis du har UMC rød, og den passer i den røde kontakten, så  skal den gi 11kW, forutsatt at den er koblet med 400V TN 3-fase, men det er kanskje litt tvilsomt om den er her.

Den nederste der ser ut som en flatstift 40A.  Det er sikkert mulig å få til en overgang fra den til blå 32A enfase. Noe som vil gi ca 7kW hvis det er 230V IT.


Sider: [1] 2 3 ... 77