Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - jlan

Sider: [1] 2 3 ... 132
1
Model 3 / Sv: Hva bør en kjøpe
« på: I dag kl. 11:36 »
Er virkelig 2019 modellen så dårlig stand/bygget kontra 2021 modellen?
Jeg kjører jevnlig begge modeller. Merker egentlig bare forskjell i rekkevidde, og elektrisk bakluke (den manuelle er raskere å betjene). En garantifeil på hver av dem.

2
Lading av Tesla / Sv: Wallbox til lading av model y
« på: I går kl. 23:51 »
Hvis du skal få 8kW så må sikringsstørrelse være satt til minst 20A i installasjonsmenyen. Du kan sjekke hvilken verdi som er satt ved å rulle ned til "svart side" i Easee app - Site settings, Circuit fuse, men du kan ikke endre den der. Lenger nede i menyen kan Charging current settes til samme verdi som eller lavere enn sikringsstørrelsen.

3
Model 3 / Sv: Hva bør en kjøpe
« på: I går kl. 21:18 »
Enig. VW ID.4 GTX har en modus som heter Traction der det er permanent firehjulstrekk. Skulle tro Tesla ville tenkt på det først?
De har tenkt på det. Model X hadde ihvertfall tidligere konstant firehjulstrekk hvis temperaturen kom under et par plussgrader.  Men de droppet det altså for 3/Y. De har også droppet redusert regenerering. Det virker som alt som kan gi høyere forbruk blir kuttet.

4
Lade hjemme / Sv: Har jeg lov å lade langs hovedvei?
« på: I går kl. 17:18 »
I mitt hode kunne vi montert ladeboks på husveggen med lang kabel og bare strukket kabelen bort. Kabelen må da ligge foran naboens inngangsparti (1 hus imellom oss og veien. Hele rekka består av 4 enheter) men det er null stress for dem. De har elbil selv og vi har et godt naboforhold.
Vær obs på at type 2 kabler over 10m kan gi litt ustabil signalering. Men det kan gå bra opptil 20m sies det. Kanskje du får montere ladeboks med måler hos naboen?

5
Model 3 / Sv: Hva bør en kjøpe
« på: I går kl. 15:30 »
Jeg vil også anbefale firehjulstrekk. Model 3 er en ganske lav og tung bil, så den egner seg best for en jevn og rolig start i litt dyp snø. Det skal ikke så mye spinning til før den "graver seg ned" og blir liggende på batteriet. Med bakhjulsdrift har man heller ikke mulighet for å vri seg ut av en grop.

6
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: I går kl. 12:14 »
Det har da aldri vært krav om å kjøre rundt med instruksjonsbok i bilen. Om man blir stoppet i kontroll må vel kontrolløren forholde seg til det som står i vognkortet og evnt gjøre egne vurderinger om det der står "ikke oppgitt" under taklast?
Vel, i følge Motor så er det det:
Sitat fra: https://motor.no/kjoreforbud-statens-vegvesen-taklast/40-prosent-har-ikke-oppgitt-taklast--kan-gi-kjoreforbud/190154
Hvis det ikke står noe om taklast i vognkortet ditt, må du ha med bilens intruksjonsbok for å unngå kjøreforbud med taklast.

7
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: I går kl. 11:46 »
Men det er sikkert lurt å ha med denne (tilsvarende for Model Y), ettersom det er eneste sted tillatt vekt er oppgitt.
https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/model-3-roof-rack-owners-manual-en-us.pdf

8
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: I går kl. 11:22 »
Model Y har ikke oppgitt tall for taklast i vognkortet. Da er det Tesla som setter betingelsene.
Jeg forstår at Tesla kan sette betingelsene for garanti, men er det direkte ulovlig å bruke replika?  Når ikke vekt er oppgitt i vognkortet, så må man dokumentere tillatt taklast på annen måte. Men i bilens brukermanual er ikke vekten oppgitt såvidt jeg kan se. Dermed må man inn i dokumentasjonen for selve bøylene. Om man da har brukermanual for replika bøyler som slår fast at disse er konstruert for en gitt vekt på en bestemt biltype, vil ikke det bli godtatt i en kontroll?

9
Model Y / Sv: Spørsmål om Cruise Control
« på: I går kl. 10:48 »
Det blir en vane å holde den spaken nede, men det burde være unødvendig. Det går sikkert an å henge et lodd på den :) .

Jeg synes forresten ikke fartsendringen ned er OK, ettersom fartsreduksjon skjer etter skiltet. Kanskje vegvesenet kunne innføre en "frisone" rett etter skiltene ?

10
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: I går kl. 10:34 »
Jeg stusser litt på de aksellast vektene.  For å oppnå maks last på forhjulene kan en ha bare 1008 kg på bakhjulene. Da må en være alene og laste 300 kg i frunken. Og maks 871 kg på forhjulene ved maks last på bakhjulene ??

11
Model Y / Sv: Kanonresultat i elgtesten
« på: I går kl. 10:18 »
Det vil bli enorme variasjoner dersom de også lastet bilene til tillatt totalvekt, med maks taklast.
Da hadde de måtte redusere farten svært MYE på enkelte biler! Det blir spekulasjon, men jeg tror at TMY ville ha kommet svært bra ut i en slik test.
Teknikens värld laster jo bilen til maks tillatt vekt (men ikke taklast). Og da er Model 3 ganske middels. Hvorfor skulle Model Y gjøre det bedre? Fordi den har lav makslast?

En kan jo også lure på hvorfor Model 3 kommer så mye dårligere ut i den svenske testen. I den spanske testen fremheves at farten reduseres mye gjennom manøveren på grunn av regenerering. Så batteritilstanden kan ha endel å si.

12
Lading av Tesla / Sv: Wallbox til lading av model y
« på: I går kl. 09:49 »
Hei.

Mener du type 2 kabelen som fulgte bilen? Må den være 3-fas også?
Ja, men det følger vanligvis 3-fase kabel med bilen.

13
Lading av Tesla / Sv: Wallbox til lading av model y
« på: I går kl. 09:43 »
Jeg synes likevel du skal sjekke i appen at den står på 3-fase. Der kan du også se fasespenninger og faselederstrømmer (ved å trykke på bildet av laderen). I bilen kan du vel bare sette strømstyrken. Kabelen må selvsagt være 3-fase.

14
Lading av Tesla / Sv: Wallbox til lading av model y
« på: I går kl. 09:01 »
... Easee..
Noen som vet om man kan endre noen instillinger?
Du kan velge 1 fase/3 fase/Auto i menyen
https://support.easee.com/help/s/article/Easee-App-overview

15
Model Y / Sv: TMY i media
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 21:01 »
Spesiell definisjon av design. Det handler om mye mere enn utseende. Hvor bra noe virker, hvordan ting henger sammen, hvor robust det er osv.
Ja slik sett er jo designet hele konstruksjonen. Men når en leser teksten under denne kategorien så er det ganske tydelig at Motor bruker den mer snevert, om utvendig og innvendig utseende.  Og der har altså det funksjonelle mye å si for min vurdering.

Det kan virke som et litt kantete utseende for tiden oppfattes som moderne, VW har jo også gjort ID4 litt kantete, og dermed har den fått høyere cd enn Enyaq, som skal være litt mer "klassisk". Vi ser jo mange rare bygninger også for tiden, hvor arkitektene prøver å overgå hverandre med dysfunksjonelle former.  Vel vi får se om noen år hva som står seg over tid.  Og hva Motor sier om Ioniq 6.


Sider: [1] 2 3 ... 132