Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - jlan

Sider: [1] 2 3 ... 121
1
Ideelt sett burde en innføre et nytt avgiftssystem som bygger på dagens pluss gjeninnføre effektavgift.
Hvorfor vil du ha en effektavgift? Det vil jo bare føre til endeløse diskusjoner om forskjellige måter å måle effekt på, plomberte økonomimodeller, illegale "chips" osv.

Det jeg synes er urettferdig er at elbiler med en liten hjelpemotor straffes så hardt. Jeg synes biler som i3Rex burde få trekke fra CO2 bonusen på momsen. "Belønning" for lavt CO2 utslipp kan bare trekkes fra på vektavgift. Dermed straffes lette biler som ikke har nok vektavgift til at det er noe å trekke fra på.

2
Lading av Tesla / Sv: Model 3 V3 superlader effekt
« på: I dag kl. 09:35 »
Du kan jo vurdere å lade på vei til hytta, når batteriet er varmt.

3
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Lørdag 27. Februar 2021, klokken 14:55 »
Jeg tipper det går ut på ett.
Det er kanskje ikke så langt unna. Ihvertfall hvis du nærmer deg 160000 km og utgått drivlinjegaranti på SR+, mens LR vil ha 32000 km igjen (hvis jeg har lest riktig i garantibetingelsene).

4
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Lørdag 27. Februar 2021, klokken 14:35 »
Takk for synspunkt. Altså drøyt 100 000kr i restverdi. Hva vil da være mest verdt om tre år fra nå - min 2019 LR, som da har gått 200 000km, eller evt en ny 2021 SR+, som da har gått 120 000km?
Jeg hadde solgt for 400000, ut fra den lange kjørelengden og litt usikkerhet mhp. rust og slitedeler.  Jeg tror du får  200000 for en 3 år gammel SR+, selv om den er litt langkjørt. Men jeg hadde gått for en ny LR.

5
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 19:30 »
Bolten har jo gjenger hele veien. Bare å kappe av det du ikke trenger.

vurderte det, men jeg har ingen skrustikke og var usikker på om jeg ville klare å få et rent nok kutt til at mutteren ville gå på. Jeg gikk derfor for den enklere, men dyrere løsningen, selv om jeg generelt er mer fan av billige reodor-løsninger.
Smart løsning. En plastskive nederst med firkantet eller litt større hull, så blir det OK.

Hvis du er fan av reodor løsninger, så er det jo bare å gå til innkjøp av skrustikke og en fil med en gang. Ellers er det et triks å skru mutteren innpå før du kutter, og så skru den av (du trenger en vanlig mutter da).

Thule har også løse skruer: https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/lose-deler-og-tilbehor/thule-tilbehor/t-spor-bolt-m6x20-thule-52526/n381/pn911024/

Disse passer også fint, hvis en ikke vil bruke sporet: https://www.thule.com/nb-no/winter-and-water-sports-carriers/canoe-roof-racks


6
Model 3 / Sv: Ekstralys på TM3. Hot or not?
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 16:56 »
ALC gir deg vel mulighet til å koble ut/inn ledbaren fra bilen. Fint hvis Matrix funksjonalitet kommer.
5 blink med lyshorn ser det ut til. Og det er vel ikke ideelt for bruk sammen med matrix. En ønsker vel å kutte ledbar først ved møtende bil, men beholde fjernlys med matrix på litt til. Eller er det mulig å plukke opp meldinger på bussen i det matrix begynner å slukke sektorer?


7
Elbiler i media / Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
« på: ſøndag 21. Februar 2021, klokken 11:24 »
Jeg kunne godt tenkt meg noe slikt, men har litt betenkeligheter mhp. sikkerhet. Spesielt hvis barnebarn skal være med. Jeg tror kanskje mitt behov (utover vanlig bil) kunne vært dekket med en lukket elsykkel. Da får en jo også tilgang til sykkelveier, og blir slik sett litt mindre eksponert for biltrafikk. Parkering blir også noe enklere kanskje?

Jeg ser Podbike har en interessant løsning, men den blir neppe godkjent med 500W motor. Da må den vel ha 3 seter. Kanskje det går hvis den har fast montert tilhenger? Eller ekstra 250W motor i tilhengeren.

8
Model 3 / Sv: Den perfekte hengeren for model 3?
« på: Lørdag 20. Februar 2021, klokken 19:04 »
To akslinger er ellers en stor sikkerhet, såjeg tror jeg skal tåle noen prosent reduksjon i rekkevidde....
Hvis du tenker på punktering, så er det ikke gitt at det er særlig sikkert å kjøre en boggihenger med punktert hjul. Hvis et at tilhengerens bakhjul punkterer kan kuletrykket fort bli negativt.
https://youtu.be/fWd8ml9mFMo
https://youtu.be/Z7Kfl97b57s

9
Model 3 / Sv: Den perfekte hengeren for model 3?
« på: Fredag 19. Februar 2021, klokken 20:08 »
hengere med bare fjærer uten dempere, spretter.
Brentex løsningen er kanskje litt gammeldags, men fungerer veldig bra:
https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2015/4/vertical-5/12/5/578/978/65_557403985.jpg

10
Model 3 / Sv: Den perfekte hengeren for model 3?
« på: Fredag 19. Februar 2021, klokken 18:05 »
Boggihengere har noen fordeler ja, men det er også ulemper. De leveres normalt ikke med tipp, de er litt tyngre, og vedlikeholdskostnader blir litt høyere (bremsene ruster jo gjerne i stykker før de er utslitt). At de er lettere å trille stemmer vel hvis en skal rett fram, men ikke nødvendigvis hvis en trenger å snu de rundt.

 



11
Elbiler i media / Sv: Må i følge Viking kjøre elbilen for å lade 12V-batteri
« på: Fredag 19. Februar 2021, klokken 12:52 »
Huffda, sympati med de som lider av det der.  Beklager unødvendig TLA bruk. Jeg gjorde meg vel også skylding i å skrive IBS sensor, som da blir sensor-sensor. Takk for oppklaringene. Nå vet vi ihvertfall at "the IBS is suitable for batteries with DIN or JIS polarity, and for use in starter (standard or EFB), gel and AGM (fleece) batteries. Using intelligent interface management (LIN protocol)."

12
Det er litt misvisende at PlugShare viser Tesla ladere med amerikansk plugg. Det skilles heller ikke mellom Superchargers med CCS og Type 2 for S/X.

13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kontaktløs VISA for å aktivere ladestolpe
« på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 22:07 »
Fordelen med å bruke kredittkortet er at det har en gjerne sånn noenlunde kontroll på. For hvis en tag blir borte, så er det vel ingen felles løsning for å få sperret den. Kopiering er vel rimelig enkelt også.

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kontaktløs VISA for å aktivere ladestolpe
« på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 19:53 »
Skal vel ikke være noe problem om man leser av på en telefon med RFID-leser og app før å identifisere ID-nummer.
[/quote]
På NAF Masterkortet er RFID påtrykt. Jeg sjekket med RFID leser, og det stemmer. Fikk lagt det inn hos Circle K, så får vi se om det virker. Og om jeg får NAF rabatt. 

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kontaktløs VISA for å aktivere ladestolpe
« på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 17:11 »
NAF Xtra kortet har oppgitt RFID. Er det noen som har prøvd å bruke selve kortet som brikke?

Sider: [1] 2 3 ... 121