Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Christopher Neumann Ruud

Sider: [1] 2 3 ... 35
1
Tesla Roadster / Sv: 0 til (nesten) 100 på 1,1 sekund
« på: Fredag 26. Juni 2020, klokken 10:25 »
Når det er sagt, du er fortsatt innafor 1,1 sekund om du når 60 mph eller 100 kmh, det er bare forskjellen på ~1,10 og ~1,14 s :)

2
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Fredag 17. April 2020, klokken 09:37 »
Kjappe observasjoner/ erfaringer med et sett nye (i høst) Hakka Black 2: det er TØRSTE dekk, etter omlegging fra vinterdekk for en måned siden sliter jeg med å ligge noe særlig under 205/km i snitt på blanda kjøring selv i +11 grader, noe vinterdekka nesten aldri var oppe i gjennom hele vinteren. TMS 85 classic.

3
Elbiler i media / Sv: Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 09:23 »
GE har en ganske god app men viser de samme dataene fra Elhub, siden de tross alt er strømleverandør og ikke nett. Lyse(gjetter) burde ha noe bedre å tilby enn bare å lenke rett til elhub :)

4
Model S / Sv: Reducerad acceleration och maxhastighet - what gives?
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 09:16 »
https://elbilforum.no/index.php?topic=50417.0

Fikk time "på dagen" for to uker siden og måtte bytte DU.

5
Elbiler i media / Sv: Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 07:48 »
Bare å klikke på søyla for min del, men det er på desktop da, ikke mobil.

Og mange nettleverandører viser deg sine egne verdier også, uten at du må gå via elhub, men det er åpenbart forskjell fra nettleverandør til nettleverandør. Skagerak nett vet jeg har eget API mot målerdatabasen som viser deg det på min side, men mange andre støttter seg på rapporterte data til Elhub i stedet.
 [ You are not allowed to view attachments ]

6
Elbiler i media / Sv: Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 06:37 »
Timesverdiene skal du vel uansett kunne se på min side hos nettselskapet ditt.

7
Elbiler i media / Sv: Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen
« på: ſøndag 09. Februar 2020, klokken 15:48 »
Off topic!

8
Elbiler i media / Sv: Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen
« på: Fredag 07. Februar 2020, klokken 08:17 »
Nei, jeg har som regel ikke behov for det, så alternativet er jo å sette ned amperen for å spre ladinga ut over et større tidsspenn, med risikoen for å skli utenfor bunndalen på strømprisen og dermed tape litegranne på det.

Poenget er vel mer at konsekvensene av en omlegging (når dette eventuelt blir en realitet og i hvilken form) fortsatt er såpass usikkert at det ikke er lett å si hva det vil føre til av nødvendige adferdsendringer.

Såper at det blir klarlagt hva reglene skal bli og hvordan innfasingen vil skje slik at man kan forberede seg og planlegge løsninger i god tid.
F.eks Tibber kunne endret i smartlademodulen sin til å sjekke døgnforbruket via Pulse og styre ladingen etter strømpris og makseffekt deretter, men det trenger de nok tid til å implementere, spesielt dersom alle netteiere skal ha en egen, sær tariff.

9
Elbiler i media / Sv: Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen
« på: Onsdag 05. Februar 2020, klokken 14:58 »
Men skal det være noe innsteg/makstak for dette energileddet? Merker at jeg, som lader på 11kW til vanlig vil jo ha min ladetid som effekttoppen hver dag og denne vil naturlig nok bli høyere enn alle andre effekttopper gjennom dagen, så jeg ser ikke at det nevnes noe i modellene om totaleffekt og rushtid og lignende, bare individuell døgnmaks ...

10
Elbiler i media / Sv: Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen
« på: Onsdag 05. Februar 2020, klokken 13:25 »

Etter å ha skumlest PDFen som VIDAR_S viser til, samt et par nyhetsartikler så forstår jeg at den største endringen er forslag om å bruke døgnmax i stedet for månedsmax for avregning hvis nettleien skal beregnes ut fra max timesforbruk.
Dette virker som et stort fremskritt for meg, både for privatforbrukere og for bedrifter.
Man har da muligheten for å "tabbe seg ut" en enkelt dag (og man kan lære av det) fremfor å få skyhøy nettleie en hel måned dersom man har hatt en dag/time med unormalt høyt forbruk.

Eller har jeg misforstått noe her?

mvh
Hugo

Så for hjemmeladere beyr det i praksis å stille ned effekten til minste praktiske ladefart uansett når på døgnet man lader, dersom man har et nogenlunde likt lademønster gjennom måneden?

11
Model S / Sv: Car Needs Service - Acceleration and top speed limited
« på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 13:47 »
Ikke som jeg vet, dette er første byttet så lenge jeg har hatt bilen (siden 2016).

12
Model S / Sv: Car Needs Service - Acceleration and top speed limited
« på: Mandag 03. Februar 2020, klokken 20:13 »
Da var DU bytta på garanti og bilen tilbake på veien en uke etter at feilen oppstod. Det må jeg si på en over fem år gammel bil som har gått 170kkm :)

13
Model S / Sv: Car Needs Service - Acceleration and top speed limited
« på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 10:22 »
Rud bare meg komme inn ASAP så det er nok litt kritisk :)

14
Model S / Car Needs Service - Acceleration and top speed limited
« på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 08:17 »
Oops. Hva kan ha skjedd her da? Våknet til null regen og max ~75kW pådrag og bingo i feilmeldingslotteriet. Roadside assistance kunne ikke si noe særlig.

 [ You are not allowed to view attachments ]

15
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: Fredag 17. Januar 2020, klokken 10:14 »
Det festlige med denne prisingen er at der Tesla har prioritert effektivitet OG store batterier, så har de konkurrerende bilene som Jaguar, Audi, Porsche osv kun prioritert batteristørrelse, og det fører til at denne prisingen vil slå enda hardere ut på biler som er lite effektive.

Sider: [1] 2 3 ... 35