Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kln66

#1
BMW i4 / Sv: Tester av BMW i4
fredag 11. mars 2022, klokken 10:27
Da har Motor testet i4 M50. Ikke mye å klage på der  :)
https://www.motor.no/elbil/motor-har-testet-bmw-i4-m50-den-beste-bmw-en/218974
#2
Elbiler i media / Sv: NAF vintertest 2022
torsdag 03. februar 2022, klokken 15:39
Sitat fra: ReneM på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:16
Ladetesten bør inneholde en ladegrafikk. Dersom en bil lader til 70% i 25 minutter og bruker 10 minutter for de siste 10% er det viktig informasjon).

Her er grafikken: https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-vinter-2022
#3
BMW i4 / Sv: i4 - Din bestilling (farge, utstyr osv)
tirsdag 30. november 2021, klokken 10:48
Sitat fra: aalie på mandag 29. november 2021, klokken 20:52
Hei, har bestilt I4 M50 fully charged før prisstigning i november. Fikk akademikerrabatt på 8% på bilens basisutgave. Fully charged hadde kampanjerabatt på 6000 og derved ikke berettiget 8% i tillegg på denne. Det står på akademikersidene at 8% skal komme i tillegg til kampanjen, med visse forbehold
Hva med dere andre som har denne bestilt, har dere fått 8% i tillegg til kampanjen?
Jeg bestilte fully charged i slutten av oktober, og fikk akademikerrabatt. Litt usikker på om jeg fikk 8% på absolutt alt, men det ble da over 40.000,- i rabatt. Godt fornøyd med det  :)
#4
BMWs hybrider / Realistisk rekkevidde på 330e
mandag 29. mars 2021, klokken 13:04
Er det noen her som har G21 (evt G20) og kan si noe om hva man realistisk kan forvente av rekkevidde på en vinterdag?
WLTP er 60km(?), men det er vel med norsk sommertemperatur.
Kan man f.eks. regne med å kunne kjøre 30km elektrisk i -10 grader med varm kupé og normal fart?
#5
BMW i3 / Sv: Bremsekraft ved oppstart - i3 94Ah
tirsdag 17. desember 2019, klokken 17:14
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 03. desember 2019, klokken 22:11
Ikke at bremsene tar dårligere, men at de krever _vesentlig_ mer muskelkraft for å bremse like mye. Bremsepedalen min er steinhard hver morgen nå på vinteren. Ikke noe feil i følge Bilia.

Hvis batteriet er helt fulladet og/eller kaldt, så kan ikke batteriet ta i mot lading, og dermed regenerer heller ikke bilen når du slipper gassen. For at bilen skal oppføre seg som den pleier blir bremsene aktivert i stedet (ellers ville bilen ha rullet av gårde når du forventer at motoren skal bremse). I noen tilfeller hører du også at klossene sleper mot skivene.
Så det du opplever er at bremsene allerede er aktivert når du prøver å bremse, og derfor føles pedalen mye tyngre.
Hvis du har cruisecontrol med bremsefunksjon så vil du oppleve den samme effekten hvis du prøver å bremse samtidig som cruisecontrollen gjør det.
#6
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 09:59

Beklager, men du har urealistiske forventninger til hva det koster å ha en stor bil. Spesielt når du kommer ut av garantitiden.

Med en tilsvarende fossilbil så ville du bare fått drivstoffet på toppen av dette (+ regreim, oljeskift, turbobytte, svinghjulsbytte, EGR-bytte, partikkelfilterbytte ++). Bare diesel utgjør fort 25000-30000,- med 25000km i året.


Nja, vet ikke om jeg er helt enig i dette. Noe av det som er så fantastisk med en elbil er nettopp det at den ikke har alle disse dyre "slitedelene" (turbo, automatkasse, partikkelfilter, eksosanlegg, osv osv). Da skal det vel ikke være slik at det til gjengjeld må være noen andre dyre deler som begynner å gå i stykker i stedet? I dette tilfellet er det jo snakk om deler som ikke pleier å gå i stykker på fossilbiler, i hvertfall ikke de første 150-200.000 km.

Siden en elbil mangler en masse "slitedeler" som fossilbiler har, så burde man strengt tatt kunne forvente vesentlig færre feil og utskiftningsbehov på elbiler når de begynner å bli eldre, gitt at byggekvaliteten er den samme som på en fossilbil.
#7
i-Pace / Sv: Dimensjoner bagasjerom
mandag 28. januar 2019, klokken 13:46
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 28. januar 2019, klokken 09:29
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38629.msg665087#msg665087

Kjenner til den tråden, men jeg skulle gjerne hatt flere mål. Det er særlig makshøyde fra gulvet og opp til taket, samt i hvilken dybde denne makshøyden er tilgjengelig.

Hundegitteret til Jaguar ("pet pack"), er selvfølgelig en mulighet, selv om jeg foretrekker et lukket bur. Det gir noe bedre beskyttelse ved en eventuell kollisjon. Men selv med bare gitter, så er takhøyden i bagasjerommet interessant, ettersom hunden (en Rhodesian Ridgeback) bør kunne sitte oppreist.
#8
i-Pace / Dimensjoner bagasjerom
mandag 28. januar 2019, klokken 08:39
Er det noen som har detaljerte mål på bagasjerommet i i-Pacen?
Jeg tenker da på høyde opp til taket, lengde fra bakkant seterygg til bakluke, bredde mellom hjulbrønnene, osv.
Med stor hund har jeg behov for å få inn et hundebur, og jeg frykter at bagasjerommet i-Pacen muligens blir i minste laget.
#9
i-Pace / Mange i-Pace på finn.no
onsdag 16. januar 2019, klokken 09:05
I øyeblikket er det 42 stk i-Pace til salgs på Finn. Priser fra 729.000 - 929.000 og km.stand fra 0 - 16.500. Det synes jeg er ganske mange, tatt i betraktning at bilen nettopp har kommet i salg. De fleste bilene selges av private eller "annet bilutsalg", bare 6 er fra merkeforhandler.
Nå har ikke jeg sjekket hvordan disse bilene er priset i forhold til tilsvarende nye biler, så dette er kanskje biler som selges dyrt i et forsøk på å tjene penger på den store etterspørselen etter elbiler? En del er kanskje også bruktimportert?

Uansett er det tydeligvis ikke noe problem å få seg en i-Pace uten ventetid, i hvert fall om man kan leve med at man ikke får bestemme konfigurasjon og farge selv.
#10
BMW i3 / Sv: Bytte sanger med hjulet på rattet
torsdag 28. juni 2018, klokken 12:32
HVIS man har iPhone, og HVIS man er villig til å bytte fra Spotify til Apple Music, så fungerer alt mye bedre:

  • Man trenger ikke starte appen før man kopler til
  • Alle spillelister/artister/sanger/album er tilgjengelige og kan velges vha iDrive (kan også søke)
  • Man kan bla gjennom og velge sanger vha hjulet på rattet

Men man må altså være villig til å gi opp Spotify. Jeg byttet i sin tid fra Spotify til Apple Music ene og alene på grunn av dette, og synes i grunnen Apple Music fungerer greit. Ulempen er at det ikke er helt enkelt å få over spillelister.
#11
BMW i3 / BMW og GDPR
fredag 25. mai 2018, klokken 10:19
For en stund siden fikk jeg mail fra BMW group om at jeg måtte godkjenne vilkårene deres for fortsatt å motta nyheter.
Når jeg går inn på siden det var lenket til, så jeg for det første legge inn telefonnummer.
I tillegg må jeg godkjenne at
"Jeg ønsker å motta informasjon fra BMW via e-post, post, telefon/messenger-tjenester og in-car (hvis dette støttes)"
Her er det altså all or nothing som gjelder, og jeg må godta at BMW i prinsippet kan ringe meg og sende meg reklame på SMS. Og siden i3en har ConnectedDrive, kan jeg da risikere å også få reklame på skjermen i bilen?

Jeg vil gjerne ha nyheter fra BMW, men det holder å få det på mail  :)
#12
Sitat fra: kln66 på fredag 02. februar 2018, klokken 18:47
Får vel ikke kontakt med verkstedet før mandag, så det får vente til da.
Det rare er at alle lys ser ut til å virke, så feilmeldingen er strengt tatt ikke korrekt.
Men ryggekameraet har sluttet å virke ser det ut til.
Oppdatering: Bilen klarte seg helt fint gjennom helgen uten at 12V-batteriet gikk tomt for strøm. Brukte den litt på lørdag, men ellers sto den i garasjen med tilkoplet lader. LED-lyset drar vel ikke allverdens med strøm, men uansett kan det jo tyde på at 12V-batteriet lades kontinuerlig fra hovedbatteriet.
Leverte bilen hos Bavaria mandag morgen. De har funnet ut at en styreenhet må byttes, og har bestilt ny.
#13
Får vel ikke kontakt med verkstedet før mandag, så det får vente til da.
Det rare er at alle lys ser ut til å virke, så feilmeldingen er strengt tatt ikke korrekt.
Men ryggekameraet har sluttet å virke ser det ut til.
#14
Noen som har vært borti denne feilmeldingen?
Nærlyset lyser nå hele tiden, selv om bilen er slått av og lysbryteren står på 0
Risikerer jeg nå at 12V batteriet blir tappet for strøm?
[ You are not allowed to view this attachment ]
#15
BMW i3 / Sv: Dårlige bremser i kaldt og fuktig vær?
torsdag 23. november 2017, klokken 08:45
Sitat fra: PionerThink på onsdag 22. november 2017, klokken 09:25
Hadde en litt rar opplevelse med bremsene til morran i dag når jeg hadde min faste "bremserengjøring" ;)
Var litt i egne tanker og satte gearvelgeren i N og startet oppbremsingen før fartshumpen litt senere enn normalt. Da opplevde jeg at bremsene tok veldig dårlig, og jeg måtte øke trykket betraktelig som igjen fikk det til å føles som om pedalen gikk "ett nivå" lengre inn. Er litt slapsete føre i dag, og rundt null men ikke glatt der jeg bremset.

Dette tror jeg ikke er spesielt for i3. Har opplevd det samme flere ganger med en rekke forskjellige biler (bl.a. Mazda 5, Toyota Avensis, BMW X1, men så langt ikke på i3en). De gangene det har skjedd har det alltid vært fuktig vær og rett over null grader og på første turen om morgenen. Første gang man bremser er det nesten ingen bremseeffekt i det hele tatt. Det er definitivt ikke glatt føre eller ABS som er problemet. Antakelig er det fuktighet eller salt som ligger på skivene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA