Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dank

#1
Model 3 / Sv: Hjemmelaget bagasjeboks
onsdag 10. januar 2024, klokken 03:07
Sitat fra: derwaechter på tirsdag 09. januar 2024, klokken 23:23Kan jeg spørre hva slags "krokløse stropper" du brukte.

Sliter nemlig med å finne ut hva det er :)


Slike spennbånd fra biltema ?
#2
Model S 2023 - / Sv: Vibrasjon ved svak akselerasjon
tirsdag 02. januar 2024, klokken 15:16
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 02. januar 2024, klokken 14:28Så bra, men forslag og svar på ditt innlegg er gjort som fjerndiagnose ut fra sannsynlighet i forhold til din beskrivelse, og gitt i beste mening. Å kalle det for en "feil påstand" er lite treffende. Sett heller pris på at noen engasjerte seg.

Nå må du roe deg ned litt og ikke være så hårsår eller overreagere. Ingen har kalt dine innlegg for feil påstand.

Trådstarteren har en raven performance og jeg vil faktisk tro at flat spotting kan være årsaken hvis drivaksler og annet HW rundt frontmotoren er sjekket/byttet.

Men når det gjelder innlegget jeg siterte (fra Thomas-no), så har Tesla sagt i sin service bullentin sb-23-00-006 at software oppdatering er løsningen for Plaid bilene. Det er viktig å gjøre ham oppmerksom på at påstand som er nevnt her i denne tråden, ikke gjelder problemet på hans Plaid. Dumt hvis han skulle finne på å booke service eller kjøpe nye dekk før han har testet den nye SW.
#3
Model S 2023 - / Sv: Vibrasjon ved svak akselerasjon
tirsdag 02. januar 2024, klokken 14:17
Sitat fra: Thomas-no på mandag 24. april 2023, klokken 14:16Jeg har Model S Plaid, men samme problem. Vibrasjoner fram, men som blir borte etter 5-10 minutters kjøring.
Jeg har i tillegg vibrasjoner i ratt hvis bilen er kald og kupevifte på høy, virker som disse er fra vifte eller varmepumpe. Har ikke meldt det inn enda, da jeg har lest om flere som rapporterer at det ikke er noen løsning enda.

Jeg skal bare melde at vibrasjon rundt 50-60 km/h ved starten av kjøringen er blitt borte på min Plaid nå etter den siste oppdateringen (2023.44.30.5.1).

Dette problemet på Palladium-bilene har altså ikke noe med flat-spotting å gjøre, slik som flere raven/pre-refresh eiere har påstått.

Noen i det amerikanske forumet(TMC) mente at oppdateringen ikke hjalp på Long Range, så dere som har LR fra 2022/2023, får komme med inputs her hvis dere opplever forbedring da.
#4
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 13. november 2023, klokken 14:43
Sitat fra: alex503 på mandag 13. november 2023, klokken 11:31Nå er det 1 år siden jeg fikk levert bilen min. Kjøpte med Autopark og Autosummon, men det har aldri vært tilgjengelig i denne bilen.

Gjennomsnittlig levetid på en vanlig bil er 15-18 år, da er faktisk 1 år ganske mye av den levetiden. Hvor lenge kan vi godta at et produkt er "midlertidig utligjengelig"?

Det er sikkert mange som kommer til å svare at autopark og autosummon ikke fungerer skikkelig uansett, men det er vel strengt tatt ikke poenget akkurat nå.

Jeg har EAP på min palladium model S. Autopark var ofte tilgjengelig i 2023.32.X (fungerte ikke perfekt, men funksjonen var der), men så forsvant den eller ikke sett noe til etter oppdatering til 2023.38 for noen dager siden.
#5
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
tirsdag 26. september 2023, klokken 10:25
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 26. september 2023, klokken 07:06
Sitat fra: Dank på mandag 25. september 2023, klokken 11:51Den nye model 3 og Palladium bilene (refreshed Model X og S) selges nå uten et eget krav om kjøpere skal vise at de kunne takle disse knappene ut i trafikken. Det er heller inngått noe NDA med kjøpere, der Tesla fraskriver seg ansvar for situasjoner som kan oppstå, f.eks. i rundkjøringer.

Hva i alle dager? Det høres jo helt merkelig ut at en produsent fraskriver seg ansvar for fjerning av blinkelyshendel.

sorry, det var en skrivefeil, jeg mente "ikke inngått". rettet nå...
#6
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
mandag 25. september 2023, klokken 11:51
Sitat fra: OlaM på torsdag 07. september 2023, klokken 20:21En S3XY button bak hver ratteike fikser blinklysproblemet lett.

Ja, jeg tror det blir en bra fiks, OlaM. Jeg har sittet litt på gjerdet når det gjelder SEXY button. Det går rykter om at de gutta bak SEXY button jobber med en hendel som kan ettermonteres. Spent å se hvordan den fungerer og når det kommer for salg.

Når det gjelder disse berømte blinklysknappene......

Den nye model 3 og Palladium bilene (refreshed Model X og S) selges nå uten et eget krav om kjøpere skal vise at de kunne takle disse knappene ut i trafikken. Det er heller ikke inngått noe NDA med kjøpere, der Tesla fraskriver seg ansvar for situasjoner som kan oppstå, f.eks. i rundkjøringer.

Entusiaster og tech-interesserte vil alltid kunne finne en (god) løsning selv om de må betale selv for det, enten i form av tid til øving eller penger til innkjøp av 3. parts ekstrautstyr.

Men offentlige veier er ment for alle. Pr i dag, så kan alle med gyldig førerkort for personbiler kjøre disse bilene lovlig. Utifra det vi hører i diverse fora og sosiale medier, så virker ikke det som disse knappene egner seg for folk flest . Man kan jo selvfølgelig si at kjøpere ser jo designet og burde kjenne sin egen begrensning før en kjøper bilen... men det kanskje er nettopp derfor vi har disse etatene å passe på for oss...

Hvis noen synes design med blinklysknappene på rattet er tricky/farlig for en gjennomsnittlig fører, har noen vurdert å varsle SVV, evt anonymt ?
Anonym varslingskanal hos SVV

Ikke at jeg tror SVV vil oppnå noe med Tesla, men kanskje staten heller opphever krav om å blinke ut i rundkjøringer ? Så da kan vi alle med god samvittighet la være å bruke disse knappene når vi skal ut av en rundkjøring.
#7
Model X 2023 - / Sv: Oppgradering av bremser
søndag 17. september 2023, klokken 12:39
Sitat fra: geear på lørdag 16. september 2023, klokken 14:43Men bremsene dine skal uansett klare å låse hjulene så ABS kicker inn, da hjelper det ikke på en engangsbrems å oppgradere. Det er som regel for å øke tåleevnen for høy temp osv., det kan du og gjøre med nye klosser og bremsevæske...

Takk for innspill, geear ! Det stemmer akkurat som du har beskrevet her.

Vi kjørte fra Oslo til Bergen via Hemsedal i sommer. Bremsene var bra i starten da vi kjørte fra Hemsedal, men virket som de ble svakere og svakere etterhvert som vi kjørte videre i en noe "inspirert" stil ... Det var faktisk litt skummelt på vei ned mot Flåm ...

Ja, jeg har en eldre Plaid dra 2022. og forslaget ditt om nye klosser+bremsevæske er sannsynlig det beste valget for meg. Jeg skulle ønske det finnes en OEM oppgr.pakke med større skiver+bedre klosser uten å måtte gå opp i størrelse på felg. Det finnes sikkert gode 3.parts løsninger, men så er det med garanti/reklamasjon da.... jeg får vente litt til neste bremseservice(om noen måneder) og se hva Tesla har å tilby da.   



#8
Model X 2023 - / Sv: Oppgradering av bremser
lørdag 16. september 2023, klokken 13:59
Hei,

jeg var innom SC på torsdag den uken og spurte om prisen for denne oppgraderingen. Det kunne de ikke svare på siden de heller ikke hadde info om det.

Dette begynner å ligne på det minnebrikke/emmc-problemet de hadde på de gamle MCUene, hvor de først påsto at det ikke var et problem emmc, og senere tilbød de ulike "oppgraderinger" som koster fra 20 000, deretter 5 800 og så til slutt gratis for kun bytte av minnebrikken.

Jeg har selv opplevd et par skumle situsajoner på veien pga svake bremser, og har vurdert å kjøpe track pack. Ja, 200k for track pack er mye penger, men sikkerheten er kanskje verdt det.

Hvis den nye pakken med røde kalipere og klosser ikke koster altfor mye nå, så tror jeg at jeg muligens kommer til å slå til. Jeg trenger ikke toppfart eller de fancy felgene i track pack, så denne oppgraderingen er noe som passer meg perfekt, evt. kun bytte til nye klosser hvis det er en opsjon for det til noen tusenlapper.

Ellers kan man jo også håpe at Tesla tilbyr nye klosser gratis en gang i fremtid, slik det har skjedd med emmc, men det spørs om man ønsker å gamble på det med sikkerhet som innsats.
#9
Tesla SW og AP / Sv: Apple snarveier nå fra Tesla!
mandag 21. august 2023, klokken 22:23
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 21. august 2023, klokken 02:22Hvordan setter man opp dette i Snarveier appen?
Du må laste Tesla app versjon 4.24.0 eller nyere, så vil det dukke diverse tesla operasjoner i Snarveier Appen.

Deretter er det bare å sette snarvei på samme måte som for andre apper...
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prisen på nytt 90Kwh-batteri...
fredag 09. juni 2023, klokken 14:59
Sitat fra: geear på fredag 09. juni 2023, klokken 12:34Han har jo fått tilbud om to alternativer, så her er det vel ingen som kan hevde at Tesla ikke tilbyr reservedeler?

Sorry, min feil, jeg trodde han ble tilbudt et refurb. 90kwh til kr. 136 000.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prisen på nytt 90Kwh-batteri...
fredag 09. juni 2023, klokken 12:28
jeg har ikke noe mening om det er verdt å bruke såpass mye penger for et refurbished 90 kwh batteri på en 2014 Model S 85, men reglene om reservedeler i EU sier at man skal kunne få kjøpt reservedeler i 10 år etter at produktet er sluttsolgt :
EU stiller strengere krav til produsentene

Det spørs om dette gjelder bildeler og om det har en tilbakevirkende kraft for biler som er produsert tidligere. Noen andre her som vet ?


Hvis ja, så da må Tesla kunne hoste opp en løsning slik at du får en erstatning som tilsvarer delen du har i bilen i dag. Altså et 90kwh batteri cappet til 85. Men så er det prisen da... hva kan Tesla ta betalt for kontra kr.236' for et refurb. 90 kwh batteri.

Hvor holder du til her i landet ? Kunne det være en ide å høre om et 3. part verksted kan skaffe deg et brukt batteri og sette det inn ?
#12
Model S 2023 - / Sv: Vibrasjon ved svak akselerasjon
fredag 02. juni 2023, klokken 15:32
Sitat fra: Mobileum på torsdag 01. juni 2023, klokken 10:39Trodde dette var velkjent, og noe som forekommer på alle tyngre biler. Dekkene får en annen form når bilen er parkert med varme dekk, men retter seg etter noen minutter med kjøring. Har hatt dette fenomenet på flere biler.

ps. Dette blir kalt "flat-spotting", og skjer spesielt på dekk som er beregnet for høye hastigheter.

ja, mulig dette skyldes av flat-spotting, men synes det er litt merkelig at når jeg kjører hjemmefra, så slutter denne vibrasjonen alltid på samme sted, uansett utetemperatur, sommer- eller vinterdekk, regn/snø/tørr asfalt...

Altså temperatur og underlag har ingenting å si for bilen min, kun hvor langt den er kjørt.

Jeg får vente til over sommeren, og hvis problemet fortsatt er der, så prøver jeg å booke en service for det.
#13
Model S 2023 - / Sv: Vibrasjon ved svak akselerasjon
tirsdag 02. mai 2023, klokken 00:50
Sitat fra: TeslaK på mandag 01. mai 2023, klokken 07:29I hvilke hastigheter merkes vibrasjonen best? Hos meg er det rundt 70 km/h, gjerne i oppoverbakke.

Vibrasjonen merkes best rundt 50 km/h på Palladium biler i starten av hver kjøretur når bilen har stått parkert en stund, dvs. > 1 time. Som Thomas-no sier, så forsvinner den helt etter noen minutter.

For bilen din, kan det høres ut som denne service bulletin er løsning for deg :
SB-19-39-001

Mer info kan du f.eks. lese om her :
https://insideevs.com/news/508319/tesla-acceleration-shudder-service-bulletin/

Noen har påstått at denne "Raven"/halfshaft vibrasjonen er mindre merkbar når bilen er senket til low.
Siden bilen din fortsatt er under garanti, er ikke det enkleste å ta kontakt med SC og be dem sjekke nærmere ? Eller har de sagt at de ikke har funnet noe feil/dette er helt normalt ?
#14
Lading av Tesla / Sv: 12% degradering på batteri etter 240k km
torsdag 27. april 2023, klokken 13:03
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. april 2023, klokken 12:48En kan dessverre ikke se på km, for det estimatet har Tesla korrigert underveis.
Det stemmer nok. Jeg husker siste turen(Oslo-Valdres) med den gamle model s, så endte vi opp med mindre batteri kapasitet enn da bilen var ny.
#15
Lading av Tesla / 12% degradering på batteri etter 240k km
torsdag 27. april 2023, klokken 12:41
Tesla påstår selv at det kun er 12% degradering av batteri på Model S/X etter ca. 240 000 km.
Se side 39 i denne ppt presentasjon =>
2022-tesla-impact-report.pdf

Dette stemmer bra med vår gamle 2014 mod. RWD Model S som har et 85kwh batteri. Vi hadde ca. 14 km mindre på estimert rekkevidde etter 8 år med 150 000 km på telleren når bilen er 80% ladet.

Samme kan vi ikke si om vår 1.gen i3, her tapte vi langt mer i % ila de første 5 årene... huske dessverre ikke hvor mye men nok til at vi merket det godt til daglig og for lite til å kunne få et nytt batteri på garanti...

Begge bilene er solgt nå, men hadde vært interessant om å samlgne degradering mellom de 2 nå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA