Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - En til svensk

Sider: [1] 2
1
Kjøpe elbil? / Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« på: tirsdag 20. februar 2018, klokken 08:38 »
Veldig bra oversikt!
Skremmende at NEDC-tallene fremdeles får lov å brukes ved markedsføring når det er en så missvisende kjøresyklus.
En kommentar til tabellen bare. Når du bruker "\" i "NEDC\EPA" så leser man det som at EPA står over NEDC, altså "EPA delt på NEDC", mens du egentlig mener "NEDC delt på EPA", altså "NEDC/EPA".
(Strengt tatt viser kolonnen "NEDC/EPA - 1", siden du har trukket fra 100% og bare viser økningen, så du kunne evt. legge til et plustegn før tallene for å tydliggjøre at det er økningen som vises.)

2
Hyundai Ioniq / Sv: Ladekabel sitter fast :(
« på: onsdag 12. juli 2017, klokken 11:24 »
Ja det er selvfølgelig en poeng med at den låser igjen, men problemet som vi beskrever her er altså at den ikke kan fås løs selv om vi låser opp bilen igjen.

3
Hyundai Ioniq / Sv: Ladekabel sitter fast :(
« på: onsdag 12. juli 2017, klokken 10:34 »
(Finnes det allerede en tråd om dette? Jeg fant ikke noe ved å søke.)

For meg har det skjedd tre ganger på fire måneder. Eventuelt har jeg klart å finne et system i når det skjer:
- Bilen er fulladet (f.eks. over natt) og indikerer ikke lenger lading når jeg låser opp.
- Jeg lar ladekabelen sitte kvar mens jeg f.eks. lyfter inn noe i bagasje eller baksetet.
- Når jeg siden skal prøve å ta loss kontakten sitter den fast. Prøver jeg å starte bilen sier den fra at jeg ikke kan starte før jeg losnet kontakten.

De første to gangene det skjedde klarte jeg å koble loss ved å låse bilen på nytt og gå vekk fra den et minutt.
Det fungerte derimot ikke denne gang. Jeg prøvde da i stedet å bruke nødsnoret, og det virket. (Tror jeg måtte rykke litt hardere enn jeg først trott. Men ikke gi meg skyld hvis du ødelegger noe.)

Nå er mitt system for å prøve å unngå dette helt enkelt å prøve å koble loss kabelen direkte etter at jeg låst opp bilen. Det jeg tror skjer er at den først låser opp men siden låser igjen etter liten tid når den oppdager at jeg ikke koblet loss. Eventuelt kanskje jeg lukket og låste noen gang i løpet av lastingen. Dette er uansett noe som burde kunne løses ved software-oppdatering.

Noen mer som har erfaringer med dette? (Evt. link til annen tråd hvis jeg gått glipp av den.)
Jeg skal sjekke i ettermiddag hvilken software-versjon jeg har.

4
Hyundai Ioniq / Ikke vindusviskere bak
« på: fredag 31. mars 2017, klokken 23:41 »
Har nå hatt Ioniq et par uker og gjort en interessant observasjon:
Det finnes ikke vindusviskere bak!
(Ja ja, dumme svensk som ikke ser det med en gang... =D)

Første dag med mye regn i dag og det var ikke noe problem, men er det noen som har mer erfaring med Ioniq og denne mangel? Har det gitt noe problem med skitt/damm/veistøv/frost/is/vann som gitt dårlig sikt?

Ellers lurer jeg på hvis det er vanlig nå for tiden at biler lages uten?
Det bør også nevnes at jeg aldri hatt bil før og ikke er spesielt innsatt i biler som ikke er elbiler, men det kanskje er vanlig på biler med denne type skråtak bak?

(Mest overrasket. Ellers kjempefornøyd. =D)

5
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
« på: torsdag 02. mars 2017, klokken 17:37 »
Hadde du bestilt den bilen?? Eller tik du over en som ble avbestilt?

Hadde bestilling inne hos hos Nils Sørhaug,men en kompis sa at Bauge Auto hadde overtatt Hyudai.I den anledning hadde Bauge fått noen eksemplarer inn fra importør,og hadde en igjen.Den var altså ikke en avbestilling.Så da sa jeg fra meg den hos Sørhaug for 1 time siden.
Sørhaug sa at de sliter med å levere.Det er ventet 10 stk. inn til landet nå snart,og tror han sa 200 med neste båt.....alt for lite i forhold til etterspørsel.

Jeg bestilte i midten av januar fra Aaby auto og fikk forventet leveranse 31. mars.
Følget med i den andre tråden om "Båter på vei" og gjettet at bilen da var på Morning Lynn som var innom Wallhamn i Sverige slutten av forrige uken. Ringte forhandler i dag og han sa det var kun 10 biler med siste båt og at de nå kommet til Drammen 28. februar, men han dobbelsjekket og så at vår bil heldigvis var blant de 10, så da får jeg sannsynligvis hente uke 12.
Han sa også at det kommer 300 med neste båt i slutten av mars, og et par hundre i båten etter også. (Nå når jeg leser at du skriver 200 så kanskje jeg husket feil.)

6
Hyundai Ioniq / Sv: Ionic på finn.no
« på: fredag 20. januar 2017, klokken 14:30 »
Jeg ville ikke kjøpt til den prisen, men han kan jo prøve.  :)
Jeg ringte rundt alle Hyundai-forhandlere innenfor noen mil fra Oslo forrige uken og fant ut at Aaby auto hadde flere på vei inn som ikke var solgt ennå. Teknikkpakke og skinn på alle hvis jeg ikke husker feil. Noen som skulle komme i begynnelsen av mars og noen i mars-april.
Vi fikk bestilt en med beregnet levering i mars. Betydelig bedre enn juni-juli som alle andre forhandlere oppga.
Kanskje de er solgt nå, men tenkte i hvert fall tipse hvis det er noen annen som er på jakt.

7
Hyundai Ioniq / Sv: IONIQ er også best på ladehastighet
« på: fredag 20. januar 2017, klokken 14:21 »
Jeg spurte Fortum kundeservice i går om når de vil tilby tilsvarende effekter. Jeg fikk bare svaret at de ikke har noen planer om det akkurat nå men at de følger med på markeden.

Når de først skal oppgradere ladestasjonene håper jeg de går for 350kW med en gang. Kommer vel ikke biler som støtter det før tidligst 2019, men da er det greit å ha superlading på plass.
http://www.dinside.no/motor/kan-lade-bilen-100-ganger-raskere-enn-i-garasjen/65382435

Jeg er ikke enig.
- 350 kW krever vel mye dyrere infrastruktur. Jeg tror ikke mange vil betale så mye ekstra per kWh at det vil bli verdt det. Det gjenstår selvfølgelig å se en kalkyl med alternativer, men jeg tipper at det er mye bedre med 3 stk 100 kW siden det også kutter køene for alle.
- Det vil være langt færre biler som har støtte for >100 kW enn f.eks. 70-100 kW, siden 70 kW allerede er på markedet nå.
- Med 350 kW er man også nødt til å passe på å vente i/ved bilen hele tiden siden ladetiden blir så kort at man ikke rekker å gjøre noe annet, men også for å ikke lage kø for andre.*
- Større batterier minker også behovet for hurtiglading, så ironisk nok blir faktisk bilene som har mulighet til rask hurtiglading også de som trenger det minst.

Derimot kan jo 350 kW være et bra salgsargument for å få over mange fossilbilister siden de på begynnelsen ikke må endre sine vaner. Når man innser at man kan kombinere pauser som f.eks. lunsj/is/pølse med hurtiglading tror jeg også de sjelden vil bruke effekter over 100 kW. (Det er selvfølgelig avhengig av prisen. Ingen takker jo nei til raskere lading hvis det er til samme pris.)

* Det er sikkert også mulig at det blir gebyrer tilsvarende Teslas "idle fee" hvis man blokkerer en så attraktiv/dyr lader når man ladet ferdig.

8
Hyundai Ioniq / Sv: IONIQ er også best på ladehastighet
« på: torsdag 19. januar 2017, klokken 17:54 »
Jeg er mest imponert at den ikke går under 60 kW før den står på ca 79%.
Dessverre er vel dette eneste hurtigladeren i Norge med denne effekten.
Må vel være samme som det er skrevet om her: http://www.tu.no/artikler/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt/276035
Alle andre er 50 kW hva jeg skjønner.
Dessuten er denne Arctic Roads, hvilket betyr at man må betale smått sinnsyke 220 kr per gang man vil lade der (via app, eller 240 kr med SMS). Morsomt test med andre ord, men dessverre helt ubrukbart for majoriteten av alle som er interessert i å hurtiglade på langreise.

Jeg spurte Fortum kundeservice i går om når de vil tilby tilsvarende effekter. Jeg fikk bare svaret at de ikke har noen planer om det akkurat nå men at de følger med på markeden.
Er det noen som har hørt noe mer om det?

9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
« på: fredag 18. november 2016, klokken 18:13 »
Kanskje det skjer noe likevel. Dette ble skrevet i dag.
http://pushevs.com/2016/11/18/nissan-confirms-redesigned-leaf-coming-soon/

10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
« på: mandag 31. oktober 2016, klokken 12:46 »
30 kWh-modellen har 28,5 kWh tilgjengelig, i følge launch-presentasjonen.

Aha, ja det er mulig. Nå ble jeg usikker. Jeg bare brukte tallene fra http://elbil.no/elbil/nissan-leaf/

11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
« på: mandag 31. oktober 2016, klokken 09:47 »
Helt enig med tomrh. Dessuten sier ryktet at Nissan nå skal begynne å oppgi tilgjengelig kapasitet (jeg tror Renault allerede gjør det), så 40 kWh er en øking på 12,8 kWh.
30 kWh-modellen har 27,2 kWh tilgjengelig.
24 kWh-modellen har 21,6 kWh tilgjengelig.

En 40 kWh Leaf blir sikkert 50-100kkr billigere enn en Ampera-e. Jeg ville også stole mer på Nissan med alle erfaringer de har med Leaf enn Chevrolet, som jeg heller ikke (høyst personlig) har lyst å støtte når de tidligere gjort alt for å stoppe elbiler. Siden kommer også spørsmålet om Opel/Chevrolet klarer å levere nok antall biler.
Uansett er det en spennende utvikling at flere merker og modeller kommer med god rekkevidde i 2017-2018!

12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
« på: onsdag 26. oktober 2016, klokken 13:29 »
Den messa som det prater om i USA noe som veit når den faktisk er?

Jeg tror det er LA Auto Show det snakkes om. Det er en av de større messene i USA. 18-27 november står det på nettsiden, http://www.laautoshow.com/ .
Noen spekulerer at Nissan har valgt å ikke lansere oppdatert 40 kWh i Paris i oktober for å gi mer fokus på oppgradert Renault Zoe (de henger jo sammen gjennom Renault-Nissan Alliance).
Nissan får også mer oppmerksamhet i amerikansk media ved å lansere oppdatert versjon på messen der. Renault selges ikke i USA hva jeg forstår.

13
Leaf 2010-2017 / Sv: Visia oppgradering til 30kw ?
« på: mandag 17. oktober 2016, klokken 15:32 »
Snakket med forhandler, Visia fins ikke og vil ikke komme til 30kwh

Kan være dumt av en forhandlere å si noe så bestemt om fremtiden. =)
Visia er nå tilgjengelig med 30 kWh til 224 990 kr i følge https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/pris-spesifikasjoner.html
Som mange andre tror jeg også at 24 kWh vil erstattes helt av 30 kWh og at 40 kWh vil bli presentert i november.

14
Lading / Sv: Hvor får man kjøpt rimelig ChaDeMo-ladekabel?
« på: tirsdag 04. oktober 2016, klokken 18:41 »
CHAdeMO er for hurtiglading. Hurtigladere har alltid kabel med fast
montert kontakt. Det du mener er en kabel med kontakter fra Type 2 (som de nye ladestasjonene har) til Type 1 (som bl.a. Leaf og E-NV200 har). Slike selges av bland annet elbilhjelpen: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper
og Nofuel:
http://www.nofuel.no/Produkt/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-32a-5m#product
men også mange andre butikker.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

15
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor mye får man med seg i en Leaf...?
« på: tirsdag 09. august 2016, klokken 14:09 »
Vi ble veldig overrasket hva man kan få plass med i en Leaf. Vi har transportert et par store møbler, f.eks.:
- Hemnes-kommode! Montert mål er 160x50x95 cm (BxDxH). Fikk ta av en av sidene i tillegg til topp-platen, men det gikk inn (bilde vedlagt). Montert ser det ut sånn her: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60245368/
- Stuva-garderobe. Montert mål er 60x50x192 cm (BxDxH). http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S29876651/

Sider: [1] 2