Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Orbit

Sider: [1] 2 3 ... 202
1
Mulig jeg har lest og forstått forskriften forskjellig, men de reglene gjelder vel ikke industrikontakter som allerede er beregnet for kontinuerlig høy belastning, i motsetning til schuko som ikke er det.
Uten å ha lest NEK, så virker det som kravene til jordfeilvern type B samt overspenningsvern (i tillegg til sikring mot overlast) gjelder alle kontakttyper ved nyinstallasjon/bruksendring, også CEE-kontakter. Så blir spørsmålet om det å lade med elbil på eksisterende kurs som ikke er satt opp for dette alltid regnes som bruksendring, uavhengig av kontakttype. Selv om kontakten i seg selv tåler høy belastning, så er slike kontakter ofte tiltenkt utstyr med lav samtidighetsfaktor. Elbillading skal dimensjoneres med samtidighetsfaktor 1, dvs at selv om kursen tåler det, kan det bli marginalt for foranliggende hovedsikring/overbelastningsvern dersom kursen opprinnelig var tiltenkt lite bruk.

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf

Men sporadisk lading er ikke brudd på forskrifter. Så av og til er greit.
Enig, men siden det her var snakk om lading på jobb, så regner jeg med at det er snakk om mer enn et par ganger i året, og derfor ikke kommer under unntaket for sporadisk lading. Men jeg burde uansett ha tatt med unntaksbestemmelsen.

2
Orbit: Fikk ikke opprettet konto da jeg ikke hadde svensk nummer...
Ser lenken min gikk til den svenske butikken. Det hjelper nok med denne:
https://www.elfadistrelec.no/no/keramisk-kondensator-1nf-diameter-5mm-3kv-hitano-ke3f102m-l516b/p/16580369

3
Elfa kan i alle fall levere i minsteantall på 25 stk (og med kort leveringstid til Norge).

4
Dersom CEE-stikket i sin tid ble satt opp for lading av elbil (etter datidens regler), kan det brukes til lading (selv om det ikke oppfyller dagens krav).

Dersom der er et "generelt" CEE-stikk, er lading av elbil å regne som en bruksendring. Da må opplegget oppgraderes så det oppfyller dagens krav, dvs overspenningsvern på installasjonen og jordfeilvern med deteksjon av både både AC- og DC-feil på denne kursen (jordfeilvern type B).

5
AUDI e-tron Sportback / Sv: Hvordan får jeg sett forbruket?
« på: Torsdag 04. Mars 2021, klokken 16:30 »
Akkurat hvor på skjermen det dukker opp varierer med hvilken "virtual cockpit" som er aktiv. Generelt, så bruker du piltasene på venstre side av rattet til å bla sideveis til du har valgt "bil"-menyen på toppen av skjermen bak rattet. Så ruller du med hjulet på samme side av rattet for å velge mellom klokke/rekkevidde/kort-/langtidsforbruk. For å nulle forbrukstellerne, trykker du inn og holder inne rullehjulet ett sekund eller to.

6
BMW i3 / Sv: Bytte hjul, eller ikke
« på: Torsdag 04. Mars 2021, klokken 15:10 »
Standardfelgene (427) er 5" med 155 på begge aksler også for sommer. Så teknisk sett skal det være greit. Det er mulig bilen kjører litt bedre med 155/175. Har selv det på sommerdekk, og det sitter bedre enn 155/155 vinterdekk. Men tipper andre faktorer som dekktype, 19"/20" felg påvirker dette mer enn 155 vs 175 bak. Du reduserer i alle fall forbruket litt med 155 bak.

7
BMW i3 / Sv: Priser på brukte i3
« på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 21:52 »
Mangler vel noe på "alt utstyr", f.eks. ACC, komfortaksess og soltak? Ser det også står metallic-lakk i annonsen, men hvitfargen til i3 er ikke dette. Vet ikke hva markedsprisen er, men du må nok regne med i alle fall 20-30000 under en tilsvarende "fully charged"-variant (ukvalifisert gjett).

8
Audi e-tron / Sv: Plass bagasjerom
« på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 15:32 »
90 cm diameter kan bli litt trangt. Du må i alle fall legge bordet opp-ned (som uansett er bra for stabilitet), men så spørs det litt hvor mye plass beina tar i forhold til bordplaten.

9
BMW i3 / Sv: ACC erfaringer
« på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 09:36 »
Køassistenten utgår på i3/i3s produsert fra mars 2021 (pga strengere EU-krav til denne funksjonen, som ikke lar seg oppfylle med systemet i bilen). Det samme skjer på 2-serie, X1 og X2.

Funksjonen står fremdeles i den norske konfiguratoren, men det blir angivelig kun ACC fremover. Har aldri brukt køassistent selv da......

10
Elbiler i media / Sv: Elbiler slått ut av sprengkulda.
« på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 09:03 »
Korte ledninger hjelper mye på å få lavt spenningsfall. Samlet spenningsfall over 2x 30 cm 4 mm2 med 200 A er 1 V. Skulle du hatt like lavt spenningsfall på vanlige startkabler på ca 2x 3 m, måtte disse vært 40 mm2. Vanlige startkabler er 16mm2, og har mer enn det doble spenningsfallet ved samme strøm som disse korte og "tynne".

Det er riktignok ~200 W varme som avsettes i relativt korte kabler. Men dette bare varer noen få sekunder, er det ikke nok til å bli skikkelig varmt.

(Men liker mindre at den Jula-boksen kan stilles til å gi ut 19V. Det kan være nok til å sende mye elektronikk til blårøykens evige jaktmarker)

11
Dersom noen fra Elbilforeningen leser denne tråden:
  • Vattenfall sin registreringsløsning forutsetter at en bare har én brikke fra Elbilforeningen. Selv om det nok ennå er normalen, bør dere generelt få samarbeidspartnere med på løsninger hvor en kan får registrert inn flere brikker på samme kundeforhold. Det lar seg oftest løse med en (unødvendig) runde innom kundeservice hos de forskjellige leverandørene.
  • Lenken til Bee på Elbilforeningens samleside er feil. (Og heller ikke de har løsning for å registrere flere brikker)

12
Elbiler i media / Sv: Elbiler slått ut av sprengkulda.
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 20:51 »
Det er også kommet superkondensatorbaserte hjelpestartere, som bør være ideelle til elbiler. Starteren lades på noen minutter fra en donorbil eller annen strømkilde, men en kan også lade den fra eget "dødt" batteri så lenge dette er over ~5V (dvs hjelp til selvhjelp!).

Etter opplading, kan den levere 300-800A (litt avhengig av modell) i ~10 sekunder på 13-14V. Det er normalt nok til å starte en forbrenningsmotor, og på en elbil er det mer enn nok til å få igang bilens egen lading fra fremdriftsbatteriet (spesielt siden startstrømmen er mye mindre på elbil, men det trengs litt strøm for å få opp spenningen på 12V-batteriet så lenge dette også er koblet til).

Eksempler (holder en knapp på den første, uten å ha prøvd noen av dem):
https://www.gadgetplus.com/products/autowit-supercap2-jump-starter
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/starthjelp-premium-2000037609

13
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 09:42 »
Undermeny med batterivarming er tilbake i versjon 1.4.8. (Fikk ikke testet på 1.4.7)

Flott! Har noen av dere tipset/ønsket muligheten for å kunne aktivere begge 5kw elementene samtidig fra samme skjerm?
Ja, samt spurt om det finnes noen kodingsmulighet for å få opp en knapp i MMI. Avventer svar på det.
Har også fått svar på dette. OBD11-app tilbyr bare det som ligger inne av funksjonalitet fra Audi, dvs testfunksjoner som er lagt inn av dem i de forskjellige "control units". Voltas har ikke kjennskap til hvordan dette styres, men det er ikke utelukket at det er mulig med "long coding".

14
Ohmia sitt tilsvar:
Ohmia Charging svarar slik:

– Som departementet ønsker vi at alle skal ha moglegheit til å lade elbilen heime til ein fornuftig og rettferdig kostnad. Vi kan ikkje sjå at presiseringa vil ha noko betydning for vår forretningsmodell, kor elbilistane kjøper abonnement på talet på kilometer dei køyrer. Kostnadane på sjølve anlegga tek vi i heilskap på vår kappe, seier adm.dir. Eirik Grøstad.

Samtidig sier deres egen tekniske sjef (dvs skyter selv selv i foten med)
Det er infrastrukturen som vi leverer [..] som er kostnadsdrivende.

Det samme gjentas i et seminar der også Elbilforeningen er med, som gir inntrykk av at også de liker Ohmia sin forretningsmodell. Det var vel ikke helt heldig håndert av foreningen?
https://www.youtube.com/watch?v=gOZ3LyraAmk&t=1465

15
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 17:24 »
Flott! Har noen av dere tipset/ønsket muligheten for å kunne aktivere begge 5kw elementene samtidig fra samme skjerm?
Ja, samt spurt om det finnes noen kodingsmulighet for å få opp en knapp i MMI. Avventer svar på det.

Og et lite målepunkt, som kanskje ikke er så relevant. Startet lynlading med +4 C i batteriet (uten forvarming, klima avslått), og det ble da ikke brukt PTC for batterivarming. Ladingen startet på 65 kW v/46% SOC, og passerte 100 kW etter 12 minutter. Da var batteriet på +10 C, dvs kun fra ladetap. Da jeg slo på parkeringsklimatirisering på slutten av ladingen koblet begge PTC'er inn, og trakk 8-9 kW samlet. Det slo ut som differanse mellom effekt vist av ladestolpe og bil (som uten parkeringsvarme var nesten identisk).

Sider: [1] 2 3 ... 202