Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Orbit

Sider: [1] 2 3 ... 186
1
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
« på: I dag kl. 00:07 »
Nedlastning av kart fra nettsidene er nå uten Java! Det er direkte nedlasting av zip-fil, som så pakkes ut til USB-pinne. Så nå går nedlastning mye fortere. Men det er fremdeles ikke noe oppdatert kart på nettsidene, dvs fremdeles det samme som ble lagt ut i mars 2020.

2
F.eks. Grønne mil har 3 meter spiralkablel, om enn ikke de rimeligste. Power forhandler de samme, som kanskje kan spare inn frakt (gratis levering til nærmeste Powerbutikk). Dersom du ikke bryr deg om ekstra tyngde på en 22 kW-kabel, så kommer Elbilgrossisten sitt alternativ greit ut på pris, selv sammelignet med tynnere kabler. Finnes sikkert mange flere.... men da har du i alle fall noen alternativer.

3
BMW i3 / Sv: Ladekabelen låses ikke fast lenger.
« på: I går kl. 15:03 »
5-taggers bit er "Security torx", med navning TS15, TS20 etc (som er en ekstra komplikasjon i forhold til vanlig T15 etc med hull). Men den er å få kjøpt, ofte som en del av større sett. I følge BMWs delekatalog, er dette eneste sted (på tvers av alle biler) de bruker denne skruen.

4
Audi e-tron / Sv: Ryggelys på etron
« på: ſøndag 22. November 2020, klokken 13:00 »
Jeg fikk spenning mellom pinne 8 (ryggelys) og 3, men hadde da lagt inn motstander som beskrevet over for å få bilen til å tro det er fungerende lyspærer på alle de obligatoriske tilkoblingene. Testet ikke tåkelyspinnen, og hadde heller ikke lastmotstand på denne.

Dersom du ikke kobler opp lastmotstander selv, får du spenning ut på ryggelyset ved å sette et slikt adapter før du kobler på LED-lampen. Da tror bilen det er en henger der,

5
Audi e-tron / Sv: Ryggelys på etron
« på: Lørdag 21. November 2020, klokken 23:30 »
Laget meg en dummy med en 13-polet plugg, 1 kOhm mellom hver av bak-/bremse-/blinklys (pinne 2,4,5,6,7) og jord (pinne 3) og en standard 20 mA lysdiode med seriemotstand på ryggelys (pinne 8 ). 1 kOhm var nok til at bilen aksepterte alle tilhengerlysene som OK, så tyder på den også kan bruke tilhenger med LED-lys uten adapter. (Slike adaptere bruker ofte 150 Ohm mellom lys og jord for å simulere strømtrekk til en vanlig glødelampe)

Går ikkje bilen då i "tilhengermodus"? (Påvirkar baklukeautomatikk, filskiftvarsling,mm)
Jo. Det eneste som kan overstyres er fjæringen som kan tas ut av tilhengermodus, regner med det er tiltenkt dersom en f.eks. har sykkelstativ bak på kula. "Hjelpestripene" på skjermen blir også borte ved rygging, men det kan ofte være en fordel da de blender mye dersom det ellers er et mørkt bilde på skjermen.

Kan nevne at det hjelper bittelitt å sette på tåkelyset bak. Og vi lo.. ;)
Sjekket også dette, og ser det bare er tåkebaklys på venstre side (førersiden), selv om det ser ut til å være et oppsett med reflektor også på høyre side. Er dette slik også på andre biler, eller er mitt høyre tåkebaklys defekt (har ingen feilmeldinger)?

Skal se om jeg finner en passende lite LED "arbeidslys" som kan settes i enden av 13-pinspluggen. Blir nok ikke å kjøre med dette på, men heller ha det liggende i beredskap til å koble på den dagen det må rygges et sted hvor det er veldig trangt og mørkt. Dersom jeg først har det i bilen, blir det helt sikker ikke bruk for det likevel...... eller omvendt.

6
Audi e-tron / Sv: Ryggelys på etron
« på: Lørdag 21. November 2020, klokken 10:24 »
Noen som har undersøkt om det er utskiftbar pære eller er det loddet på LED?
Hele baklykta inkl ryggelys og skiltlys er en lukket enhet. Så små muligheter til å få til noe sterkere lys "orginalt". Høyere kameraforsterkning i mørke (på bekostning av mer kornete bilde) kan kanskje være mulig, men da med omkoding på noe vis (serviceaksjon eller ODB).

Har selv halvveis planer om å prøve å lage en LED-lampe som går på ryggelys i 13-pins tilhengerkontakt, men må da mest sannsynlig også ha noe lurium som også trekker litt strøm på tilkoblingen for baklys, så bilen ser det er noe tilkoblet. (Det finnes tilsvarende lampe for gammel 7-pins, men da med lys tilkoblet strøm for tåkelys. 7-pin har ikke egen pinne for ryggelys. Denne kan brukes på e-tron med 13/7-pin adapter, men da blir det to fuktutsatte koblinger og en lampe som stikker langt ut).

7
BMW i3 / Sv: Ingen Black Friday tilbud fra BMW i år?
« på: Fredag 20. November 2020, klokken 10:50 »
Den tyske butikken skal slippe tilbudene 24/11, typisk 30% rabatt. I Tyskland er det også mulig å få rabattert serviceavtale, men dette har ikke vært normalen her tidligere.
 [ You are not allowed to view attachments ]  

8
Volkswagen VW / Sv: Hvilke ladeoperatører støttes i We Charge?
« på: Tirsdag 17. November 2020, klokken 10:27 »
De tar kr 3.20 ekstra per lading, ikke kWh ("fakturagebyr").
https://www.volkswagen.no/no/tilkoblings-og-mobilitetstjeneste/tilkobling/we-charge.html

Vet at VW også lanserer "We Charge", har registrert meg i appen, men ser ikke ut som jeg kommer videre uten å være i besittelse av en ID.3 som jeg eier.
....
Ideelt sett burde det vært en tjeneste som funket med Ionity, Fortum, Grønn Kontakt, BKK, E-On/Clever, Oslo Kommune (er jo teknisk sett via Fortum, men funker f.eks. ikke å starte via Fortum-appen), Lade i Norge, m.fl. Avinor burde vel også inn på lista, men har via bekjentskaper inntrykk av at de er et stykke unna å tilby tredjeparts-API for lading.
Du trenger ikke eie en VW-bil for tilgang. "We Charge Free"-abonnementet krever ikke registrering av bil. De viser stasjoner fra Ionity, Fortum, Grønn Kontakt, E-On/Clever, Oslo Kommune (med noen hull i kartet, men som sannsynligvis fungerer i praksis), og Defa Cloudcharge (Lade i Norge). Angivelig skal RFID-kortet de leverer kunne starte lading på alle disse (bestilles i app). Prisstrukturen er operatørens egen pris pluss 3,20 NOK per lading, utenom Iontiy som koster 8,40 kr/kWh.

Finner ikke BKK, unntatt de gamle stasjonene de arvet fra Arctic Roads!

9
BMW i3 / Sv: Tomt batteri over natten
« på: Mandag 16. November 2020, klokken 19:18 »
Neste gang det skjer, gå inn i servicemenyen og les av batteritemperatur. Dersom den er vesentlig over utetemperaturen (sjekk noen ganger først så ser du hvordan det er når bilen oppfører seg normalt), er det batterivarmingen koblet seg inn og har tømt det meste. Da vet du i så fall hva som skjer, men det er likevel et mysterium hvorfor det skjer.

10
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
« på: Mandag 16. November 2020, klokken 19:12 »
Jeg manglet ladestasjoner rett etter oppdateringen, men etter å ha lastet ned ConnectedDrive oppdatering direkte i bilen (Gå til "Connected Drive" -> Option-knapp -> "Oppdatere BMW-tjenester", vent på at den går fra "overfører data" til "fullført", tar godt under ett minutt), og deretter et døgn senere, så dukket det opp.

Det er bare pre-faceliftbiler med "Next"-kart som splitter i øst/vest, da de eldste bilene med minste navigasjonssystem ikke har lagringsplass til hele Europa. Prosessen tar ca 30 min, hvor tenningen må være på. Du kan godt gjøre dette mens du kjører.

11
Stilte inn uret på 11/23.
Du trenger ikke parkeringsskive på disse plassene med sonekode 3051-3054. Siden du alltid må betale, sjekkes gyldig parkering kun mot betalingen, ikke om du evt har parkeringsskive.

Men på de få plassene som faktisk krever parkeringsskive/-klokke, må du i Oslo ha en som viser tiden i 24-timersformat. Ser ut som du har et parkeringsur med kun 12 timer. Kommer du ut for feil parkeingsvakt, vil de gi deg bot da de ikke kan sikkert bestemme om du har stått der i to eller 14 timer. Plasser som krever parkeringsskive har et blått symbol, som på eksempelet nedenfor.

12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sperret ladestasjon
« på: Lørdag 14. November 2020, klokken 17:18 »
Skiltingen må (desverre) fremdeles følges. Jeg har spurt en parkeringsvakt på et tilsvarende sted i Oslo, og ble fortalt at en kunne risikere gul lapp. (Og en får bot dersom det ikke er tilkoblet kabel når stolpen virker).

13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladebrikker til besvær.
« på: Lørdag 14. November 2020, klokken 14:44 »
Det er synd at ikke bilprodusentene, i hvertfall de europeiske, har laget en brikke de leverer med bilen, hvor de gjør avtale med alle ladeoperatører som ønsker å få disse bilene som kunde. VW, Audi og noen fler gjorde jo noe som likner ved å gjøre avtale med Ionity. Men i og med at de eier Ionity, så har de jo ikke noe ønske om å gjøre tilsvarende avtale med andre ladeoperatører. Veldig synd, for en slik avtale kunne jo gjort det nesten like lett å kjøre elbil på tvers av landegrensene som det er med Tesla.

Kanskje en produsent som ikke er med i Ionity kunne få til noe slikt.
De har avtaler med ganske mange flere enn Ionity, men ikke alle. I Norge er det f.eks. Grønn kontakt, BKK og DEFA Cloudcharge, men ikke Fortum. På tvers av Europa, er nå ca 10000 CCS-ladere tilgjengelig med Audi sitt ladekort, og mer en 150.000 AC destinasjonsladere. Du kan se på kart her, det begynner å bli ganske bra dekning: https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/map

14
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
« på: Lørdag 14. November 2020, klokken 14:32 »
Kart Europe West Next 2021-1 er nå tilgjengelig (dvs versjon for pre-faceliftbiler).

15
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: Fredag 13. November 2020, klokken 14:27 »
Kommer nok branding når de har fått trykt opp passende klistremerker. Og da som Recharge som du nevner, som har overtatt alle ladestasjonene til Fortum. Fortum fortsetter som en operatør som tilbyr lading på disse laderne (som de selv ikke lenger eier), på linje med Plugsurfing, Shell Recharge og EasyPark.

Sider: [1] 2 3 ... 186