Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Orbit

Sider: [1] 2 3 ... 126
1
BMW i3 / Sv: 7,4 kw ombordlader
« på: I dag kl. 07:06 »
94Ah fully charged har 11 kW lader for 3-fas TN (16A), som også fungerer som 32A 1-fas lader, både på TN og IT-nett.

2
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: I går kl. 22:32 »
Tenkte meg ikke nok om før jeg svarte der nei.....de som har fått biler med bare forberedelse har hel bakfanger.

3
e-tron Sportback / e-tron Sportback: Bilder og videoer
« på: I går kl. 22:24 »
Noen bilder fra pågående IAA i Frankfurt, selv om slippdato vel ikke er før 19. november.
https://www.engadget.com/2019/09/10/audi-teases-etron-sportback/


4
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: I går kl. 21:55 »
Det er nok aerodynamikken som trekker ned; dvs litt tap for utskjæringen i bakfanger, enda mer dersom kroken står i. Du får nesten tilsvarende tap i rekkevidde ved f.eks. å ta med rails. Men som TM sier, dette blir dråper i forhold til andre faktorer. Kjørte f.eks.samme tur i dag som sist søndag med en 55. Forrige søndag i nær vindstille, brukte 41% av batteri, mens det i dag var 15-20 km/t medvind, og trengte bare 32% batteri for samme strekket.

5
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: I går kl. 12:15 »
Her er alle orginaldimensjoner: https://elbilforum.no/index.php?topic=45750.0

6
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: I går kl. 09:41 »
I den tyske konfiguratoren kan du kombinere alle felgstørrelser og utstyr - samt få opp rekkevidde(-estimat) på en konkret kombinasjon (under "Ihr Audi e-tron").

Dersom den regner riktig, er forskjellene i rekkevidde som følger når du bare endrer felg:
Basisutstyr 19" - 409 km
Basisutstyr 20" - 385 km
Basisutstyr 21" - 369 km

Mye utstyr 19" - 393 km
Mye utstyr 20" - 372 km
Mye utstyr 21" - 361 km

Så felgdimensjoner betyr mye, men mindre dersom bilen allerede er tungt lastet med utstyr. 21" stjeler 40 km rekkevidde (ift 19") på en ellers enkelt utstyrt bil, men "bare" 32 km på en bil med det meste.

(PS: 19" er med 8.5Jx19" sommerfelg. Audi sin 19" vinterfelg er 8.0Jx19", og skal i teorien gi enda litt lenger rekkevidde)

7
BMW i3 / Sv: IFTTT - "IF This Then That" og BMW Connected
« på: Lørdag 14. ſeptember 2019, klokken 11:23 »
Og da har BMW avsluttet integrasjon/samarbeid med IFTTT  :-[
https://labs.bmw.com/services/ifttt.html

8
BMW i3 / Sv: Bytte til 120Ah batteripakke
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 23:25 »
Her er en tysker som har bygd om 60 Ah til 120 Ah. Bilen er ikke forsterket for å tåle ekstra vekt ...... :o

https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=71&t=51220

9
Jaguar i-Pace / Sv: Fikk ikke ladet på Fortums Lynlader Losgata Trondheim
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 20:58 »
Fortum har 220kW i Bodø, og det er vel eneste så langt nord for Trondheim (og litt på siden av veien til Vesterålen).

10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« på: Onsdag 11. ſeptember 2019, klokken 13:21 »
På Abetterroutplanner ser dette helt greit ut (med Fortum) med ett unntak. På strekket mellom Falkenberg og Malmö anbefales et ladestopp på E.ON OKQ8 Hallandsåsen. Personlig ville jeg tro at vi kommer oss til Fortum sin i Malmö, men jeg ønsker ikke å sjangse.
E.on er samkjørt med Circle-K. Du skal kunne logge inn med same konto på eondrive.eon.se og starte lading (sannsynligvis også samme ladebrikker). E.on har også lader på Falkenberg, så foreslår du prøver E.on der i stedet for Fortum, så vet du om E.on på Hallandsåsen vil fungere for deg før du er uten alternativer.

Har tatt samme tur selv med i3 94Ah for noen år siden, og antall ladere har jo bare blitt bedre siden da.

11
Med full uttelling (50 kW) blir feks prisen per kWh 4,40 kr hos Grønn Kontakt, men bare 3,30 kr hos Fortum.

Med full uttelling på 150kW-ladere blir forskjellen enda større: 3,40 kr/kWh hos GK, mot 1,40 kr /kWh hos Circle K/BKK/Fortum (...på majoriteten av deres lynladere som har 3,50 kr/min, noen få hos Fortum har 5 kr/min = 2 kr/kWh ved 150kW lading).

12
Audi e-tron / Sv: Klimaanlegg
« på: Onsdag 11. ſeptember 2019, klokken 09:00 »
2-sonersanlegget gir nok helt fin temperatur også bak, så lenge alle ønsker det samme. Det mangler riktignok luftdyser i B-stolpen, så det kan bli litt hett i hodehøyde bak på en varm sommerdag.

4-sonersanlegget gir også mulighet for å slå av baksetet når det ikke er det noen der (fra kontrollpanelet foran). Det er også mulig å slå på barnesikring så all betjening skjer forfra, for å unngå problemer som daktari opplever. Kjører selv av og til med hund i baggasjerommet, og da er det også greit på sommeren å kunne sette på ekstra kald luft bak dersom ingen er i baksetet.

13
Model X / Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
« på: Tirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 16:56 »
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.
Continental EcoContact 6 235/55 R19 105V har også rullemotstand A, men mer støy (72db). De skal være bedre på vått (A) enn Eagle F1 (C), men lav støy er jo også ønskelig.

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kjøre fra Oslo til Trondheim?
« på: Tirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 07:30 »
Første ruten du fikk som eksempel er noe optimistisk, kalkulert med 25 grader ute, tørt og vindstille, samt ankomst ladere med 2%. Selv med mye erfaring er det et ambisiøst skjema å følge! Her et alternativ med mer typisk høstvær.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=89bf95c1-e698-47fb-8e31-39ed34584a3c

Det blir en del flere stopp, men følg med på de første etappene om du ligger foran eller bak skjema, og bruk ladepausene til å velge neste stopp (med alternativer). Ha i mente at erfaring fra tidligere etapper kan bomme litt dersom det er kaldt og vind over fjellet.

God tur!

15
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 21:32 »
Henter frem mitt ubesvarte spørsmål fra en annen tråd. Er det noen med vanlige viskere som har mulighet til å sammenligne?
Er festet på vindusviskere spesielt for Audi på biler med spylerdyser integrert i viskerarm foran/bak? Festet på viskeren ser slik ut (foran til venstre, bakvisker til høyre):
 [ You are not allowed to view attachments ]

Det jeg finner av informasjon på f.eks. Bosch AeroTwin har ikke noen fester som ligner helt, og ser det hos noen nettbutikker er merket at disse er kun for biler uten integrerte spylerdyser. Spylerdysene sitter helt inntil festet på armen. Må viskerblader kjøpes hos Audi, evt bare bytte selve gummien?

Sider: [1] 2 3 ... 126