Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Orbit

Sider: [1] 2 3 ... 136
1
Audi e-tron / Sv: Garasjeportåpner
« på: I går kl. 20:58 »
Har motsatt erfaring. Den orginale fjernkontrollen til porten (Aporto) virker ikke mer enn 10-15 meter unna, mens bilen når minst dobbelt så langt.

2
Nå er det ikke betaling for å stå parkert på vanlige, offentlige parkeringsplasser for elbiler og hydrogenbiler, men det er betaling for lading, og ladeplikt.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/
Du har rett, betalingen er for lading, men siden det prises per tid, og det er samme app som ellers brukes til å betale for parkering i Oslo, kortsluttet jeg til å si det var parkeringsbetaling.

Det understrekes forsåvidt lengre ned i teksten:

"Du må betale på ladeplasser hele døgnet. Parkering på kommunal ladeplass koster 10 kroner per time på dagtid kl 09:00-20:00 mandag til søndag. Utenom dette tidsrommet koster det 5 kroner per time."

Men ser ut som også kommunen bommet med samme kortslutning  8) (min utheving ovenfor)

Er det bare 16A-stasjoner, eller er de lure nok til å sette opp 32A-stasjoner? Det er fullstendig håpløst å f.eks. kun kunne stå i tre timer og lade på 16A. Da får man jo knapt ladet i det hele tatt.
100% enig, og hva med 3-fas? De har laget sonekoder for >3.7kW (3051/3053), men så langt er det ikke noen slike plasser som jeg har klart å finne.

3
Dersom dette er betalt med kredittkort, kontakter du kortutsteder med informasjon om at du har kontaktet PS, men ikke fått tilbake pengene. Så er kortutsteder pålagt å ordne opp i dette.

Er det betalt med debetkort stiller du litt svakere ovenfor banken, og de er ikke nødt til å stille opp. Men en oppegående bank vil nok likevel hjelpe.

4
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity - priser i 2020
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 13:22 »
Ett års abonnement ("Transit"-tariff) er inkludert på 55, vil tro også på 50. Etter første året koster dette kr 189 per måned. Selve ladeprisen skal også endres til 3,20 kr/kWh "fra ca 2020".

Per i dag får du samme faste ladepris ved å bruke Ionity eller Plugsurfing sin betalingsløsning. Det påløper ingen faste kostnader. Dersom de ligger på samme pris som Audi også når fastprisen forsvinner, er det ulønnsomt å la Audi ta seg av betalingen. Eneste fordel med Audi er at du slipper å forholde deg til så mange tilbydere, men får "alt" på samme faktura.

Abonnementet her er Audi sitt opplegg, men vil tippe PlugSurfing/Shell (tidligere New Motion)/etc vil ca ca samme kWh-prising når det kommer.

5
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: fredag 15. november 2019, klokken 11:43 »
Veldig merkelig at alle sliter med Audi appen. Vi har 2 audier med hybrid og har lite/ingen problemer med appen.
Bruker den 2 ganger om dagen pr.bil i snitt. Mulig ett e-tron spesifikt problem?
Lader du de bilene ofte? Arbeidshypotesen for feilen er at e-tron bruker opp "kvoten" på antall statussjekker som tillates (15) mellom hver kjøretur; delvis pga at bilene selv sender mange oppdateringer ved lading, og delvis fordi brukerne bruker app mer enn "vanlig" til parkeringsklimatisering og generelt følge med på lading etc. I tillegg kommer at app også gjør statussjekker av seg selv når den kjører i bakgrunnen.

6
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: fredag 15. november 2019, klokken 08:56 »
Og nå er det ikke bare app som har problemer, de klarer tydeligvis ikke å ta unna alle feilmeldingene heller!!  >:(>:(>:(>:(
Sitat
Audi Connect NO (digitalsupport.no@audi.de)
Mottakerens postboks er full og kan ikke motta meldinger nå. Prøv å sende denne meldingen på nytt senere, eller kontakt mottakeren direkte.

7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lade i Oslo på helgetur under nytt regime?
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 22:10 »
Det meste er med her.

I tillegg er det muligheter på kommunale AC-stolper utenfor Ring 1, som du nå finner i Fortum sin app. Der kan du stå 20:00 - 08:00, samt maksimalt tre timer i tiden enten før eller etter dette = 15 timer maksimalt. Det må betales for parkeringen, døgnet rundt.

De fleste kommersielle parkeringhusene har også ladepunkter.

8
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 16:12 »
Det bør ikke være en kvote basert på antall, men heller på status på 12V-batteriet. Ut fra størrelsen vil jeg tippe dette er et 60Ah-batteri. Selv i3 med 20Ah 12V-batteri har ingen problemer med å levere telematikk ut fra bilen "uendelig" lenge.

9
BMW i3 / Sv: Apple CarPlay i fullskjerm på i3
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 12:56 »
Jeg har ikke LCI iDrive selv, men har du prøvd option-knappen når CarPlay er oppe? Den gir i alle fall mulighet til å slå av/på splitscreen på iDrive for dens egen skjermbilder.

10
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 11:48 »
Jeg har i alle fall begynt å logge all bruk av app, og om det fungerer eller ikke. Så langt ligger jeg på en feilrate på >50%, selv med kundesupport sin anbefaling om å avslutte app'en hver gang den er brukt (som hjelper noe, men langt fra nok). Vi er også flere brukere av bilen, og har også flere enheter med app; noe som er et scenario som Audi sitt system legger opp til i markedsføringen - men som svikter totalt med begrensningen på max 15 handshake med bilen mellom hver kjøretur.

Ironisk nok ber app om tilgang til kalender på mobilen, for at den skal kunne gi varsler i forhold til reisetid og desitnasjon for det man har av avtaler. Denne funksjonaliteten fungerer selvfølgelig ikke når app'en ikke kan kjøre i bakgrunnen.

Dersom jeg har tolket info fra Audi korrekt, så brukes en handshake til å sende oppdatering fra bilen for hver 5% bilen lades. Så f.eks å lade 20-80%, bruker 12 av kvoten på 15, og sjekker du i tillegg ladestatus et par ganger fra app underveis, så er bilen etterpå utilgjengelig frem til neste kjøretur.

11
Lading / Sv: Kva ledning trengst for å lade på Schneider EVlink
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 08:51 »
Dersom du har bil med 6.6kW ombordlader (opsjon), bør du heller kjøpe en 32A-versjon av kabelen, for å ha mulighet for høyere ladeeffekt.

12
Jaguar i-Pace / Sv: Forsikring på Ipace
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 07:18 »
Og hva er prisen i Enter?
(...)
En god ting med DnB forsikringen er at en parkeringsskade ikke gir bonustap og leiebil er inkludert.
Jeg har ikke en gang i-Pace, så det blir bare relevant å sammenligne vilkår, ikke pris. Enter dekker også parkeringsskade uten bonustap, og inkl leiebil.

13
Oslo og Akershus elbilforening / Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 23:43 »
Oppdatering 1: Fortum sin app varsler nå om at det også må betales separat for parkeringen ved bruk av de kommunale plassene  :+1:

Oppdatering 2: Det trengtes bare litt førvintertemperaturer (og noen flere elbiler) før ladebehovet ble så stort at det nå er fullt belegg på ladepunktene mange steder i byen. Oslo kommune oppfyller derfor ikke parkeringsforskriftens pålegg om alltid tilgjengelig ladepunkt, eller utbygging av minst 6% av alle parkeringplasser med lademulighet.  :-1:

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 22:35 »
Spekulativt: Det kan være kladden alltid starter på 10A, og manuelt må skrus opp til høyere strømstyrker. Jeg har selv en Charge Amps Ray, og den husker siste innstilte strømstyrke dersom den er 10A eller lavere. Dersom kabelen er stilt inn på 11-16A, vil den gå tilbake til 10A ved neste gangs bruk. Dette er for at en bevisst skal gjøre en vurdering hver gang på om dette er forsvarlig. Kan det være kladden din har samme funksjon? Sjekket bruksanvsiningen?

(Jeg har også samme kladd som deg som orginallader til i3, men den som BMW leverer er allerede begrenset fra fabrikk til 10A/8A, avhengig av årsmodell).

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 20:06 »
Er bilen stilt inn på maksimal under Innstillinger -> Lading -> Strømstyrke ladekabel

Sider: [1] 2 3 ... 136