Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rollep

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
torsdag 09. november 2023, klokken 14:27
Sitat fra: Egil S på mandag 06. november 2023, klokken 21:04Blir det veldig dyr strøm her i NO2 i vinter kan det nok lønne seg for meg å lade ute, kan derfor være jeg kan spare inn mer, kan jo fort bli over 1kr/kWh pluss nettleie å hjemmelagde i vinter, da er 2,25kr hos Ionity attraktivt.
Mulig det kan bli attraktivt hvis man ikke bryr seg om økt batteri degradering ;)
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 07. november 2023, klokken 21:52
#3
Elbiler i media / Sv: Elbilforeningen: Vi hater dette rattet!
lørdag 28. oktober 2023, klokken 03:01
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 26. oktober 2023, klokken 21:34
Sitat fra: elektro på torsdag 26. oktober 2023, klokken 18:48Jeg spør; Hvordan i huleste kan noen kjøpe denne bilen? Og burde den vært forbudt?

Det er vel bare fint hvis litt færre kjøper Tesla og de andre produsentene får en sjanse til å selge noen biler?

Litt rart om den blir forbudt pga manglende blinklysspak, for da blir en del andre biler også forbudt.
Andre biler som f.eks. Ferrari har knapp på begge sider av rattet, det blir noe helt annet enn dette tullet Tesla har funnet på.

Ellers må jeg bare si at jeg lo godt når jeg leste alle innlegg om hvordan problemet enkelt kunne løses ved at bilen blinker automatisk i henhold til ruten i navigatoren ::)
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
mandag 04. september 2023, klokken 16:26
Sitat fra: Dede på mandag 04. september 2023, klokken 14:17Både bosted, km kjøring pr år, biltype og vekt etc finnes allerede i forsikringsinfo - så de kan lage den modellen de ønsker mht å lage tilpassede avgifer - og så kan heller de som kjører lange utenlandsturer ta bryet med å sende inn noe dokumentasjon om de vil ha veiavgift tilbake (stemple ut og inn på grensen?). Trenger ikke være vanskeligere enn det?
Det stemmer ikke. Det som finnes i forsikringsinfo er den årlige kjørelengden man har betalt for, den reelle kjørelengden er i de fleste tilfeller langt lavere.

Selv har jeg for tiden ca. 15 000 km til gode. Det kommer av at jeg normalt kjører mest i utlandet, og den slags ble det jo fint lite av under pandemien.

Hvis man i det hele tatt kommer å få trekke fra utenlandskjøringen blir det håpløse tilstander hver gang man skal passere grensa, er jo ille nok slik det er nå. Da kan man tenke seg hvordan det blir når omtrent alle skal stoppe for å stemple ut eller inn. Alle husker vel hvordan det så ut under tiden med vaksinepass.
#5
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. august 2023, klokken 13:27
Sitat fra: Rollep på tirsdag 22. august 2023, klokken 12:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. august 2023, klokken 15:12Ionity Lura er et eksempel på at Ionity har malt seg inn i et hjørne. Først og fremst har masse taxi-sjåfører og andre folk alt for fordelaktige abonnementer, inngått for lenge siden. Dermed så ønsker ikke Ionity å montere opp flere ladere, siden de bare vil tape enda mer penger på Lura. Ser og at de ofte har en eller to stolper ute av drift.

Nærmeste Tesla-lader er på Forus, men er jo 4km unna.
Stasjonen på Lura er dessverre feilplassert. Stasjonene bør bygges rimelig langt unna byer og større tettsteder for å unngå problemet med taxi-sjåfører og andre som bruker stasjonene som hjemmelader. Heldigvis har de fleste stasjonene en fornuftigere plassering, både i Norge og i utlandet.


Tja...nei. Synes Tesla har løst det bra - lønner seg økonomisk å lade hjemme samtidig som de kjører "ja takk, begge deler" og "alle skal få" med ladere både ved tettsteder og lekkende steder.
Det er fordi Tesla nå har langt flere stasjoner og ikke minst mange ganger flere ladere per lokasjon.

I begynnelsen bygget vel ikke Tesla alt for nærme tettsteder. Gjerne for å unngå at folk med gratis lading brukte stasjonene som hjemmelader.
#6
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. august 2023, klokken 15:12Ionity Lura er et eksempel på at Ionity har malt seg inn i et hjørne. Først og fremst har masse taxi-sjåfører og andre folk alt for fordelaktige abonnementer, inngått for lenge siden. Dermed så ønsker ikke Ionity å montere opp flere ladere, siden de bare vil tape enda mer penger på Lura. Ser og at de ofte har en eller to stolper ute av drift.

Nærmeste Tesla-lader er på Forus, men er jo 4km unna.
Stasjonen på Lura er dessverre feilplassert. Stasjonene bør bygges rimelig langt unna byer og større tettsteder for å unngå problemet med taxi-sjåfører og andre som bruker stasjonene som hjemmelader. Heldigvis har de fleste stasjonene en fornuftigere plassering, både i Norge og i utlandet.
#7
Sitat fra: geear på mandag 21. august 2023, klokken 13:07
Sitat fra: Rollep på mandag 21. august 2023, klokken 10:03
Sitat fra: geear på mandag 21. august 2023, klokken 09:35Det er masse ladepunkter på parkeringen til Kvadrat, sånn omtrent 300 meter fra Ionity. Mellom Kvaddå, Bikebros og Biltema.
Det er jeg helt klar over, men jeg nekter å betale ågerprisene Mer opererer med.
Men gå ut fra Kvadrat midt i handleturen, og kjøre bort til Circle K for å lete etter ladeplass, for å spare noen kronestykker, det gidder du?  :o  Eller var det for å slippe å henge med rundt en bedre halvdel i klesbutikker?  :laugh:
Jeg går selvsagt ikke ut fra Kvadrat midt under handleturen, din knall ;D

Nei, jeg kjørte innom Circle K på veien hjem for å se om situasjonen hadde forandret seg eller fremdeles var som vanlig.

Poenget mitt er uansett ikke pris, men unødvendig kødannelse som ødelegger ideen med Ionity.

Blir ikke mye til "fast charging while travel over long distances" når drosjenæringen okkuperer ladestasjonene ;)
#8
Sitat fra: geear på mandag 21. august 2023, klokken 09:35Det er masse ladepunkter på parkeringen til Kvadrat, sånn omtrent 300 meter fra Ionity. Mellom Kvaddå, Bikebros og Biltema.
Det er jeg helt klar over, men jeg nekter å betale ågerprisene Mer opererer med.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 20. august 2023, klokken 15:38
Sitat fra: arthur på lørdag 19. august 2023, klokken 09:40Når den siste optimist har blitt pessimist så skal man kjøpe, og når den siste pessimist har blitt optimist så skal man selge! Amatørene, de fleste av oss, gjør det motsatte!

Så ja, tiden begynner å bli riktig for å KJØPE en nesten ny elbil til en svært redusert pris, ikke minst hvis man har tanker om å beholde bilen lenge! :+1:
Hvis man har planer om å beholde en dyr elbil etter den er 5 år gammel bør man definitivt satse på et bilmerke som lar en tegne utvidet garanti, ellers kan det bli en meget dyr opplevelse etter hvert.
#10
Ionity Lura kan med fordel endre navn til Sandnes drosjeholdeplass.

Hadde en handletur til Kvadrat, Sandnes i forrige uke og tenkte det var like greit å svinge innom Ionity og lade min i3.

Det droppet jeg i første omgang ettersom 4 av 6 ladere var opptatt av drosjebiler imens 2 drosjebiler sto i kø.

Etter en time på kjøpesentret prøvde jeg igjen. Da var 5 av 6 ladere opptatt av drosjebiler. Den vanlige bilen som sto der var i ferd med å kjøre ut, så da fikk jeg ladet allikevel.

Ser ut som drosjebilene henger der helt til de får en tur. SOC eller køer virker å ha null betydning for disse sjåførene.
#11
Sitat fra: elektro på fredag 11. august 2023, klokken 22:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. juli 2023, klokken 07:13
Sitat fra: Gazer75 på mandag 24. juli 2023, klokken 05:22Kjem ikkje på nokon andre enn Tesla i farten som har venstre bak.
Polestar 2 bl.a.

Og Volvo... ;)

Porsche Taycan har som standard på venstre side foran, som er fint, for da kan den bare rygge inn, så blir det en Tesla. :D Både Porsche Taycan og Audi Q8 kan foe øvrig leveres med Type2 på begge sider, foran.

Tenker det er beste å sette kontaktene midt på innerst. Så må noen rygge inn, men alle får ladet greit uten å gå rundt hele bilen hver gang. Med mindre plassene er svært grunne. Eller man ønsker å bruke innerste del til lagring. Da vil jeg si midt på veggen på venstre side.
Porsche Taycan har som standard Type 2 foran til venstre og Type 2 / CCS foran til høyre. Det gjør at man er veldig fleksibel med tanke på parkering og plassering av ladebokser.

CCS foran til høyre passer veldig godt når man lader på Tesla SC, bare å kjøre inn.

Ellers enig i at ladeboks plassert midt på innerst er beste plassering i fellesgarasjer.
#12
Elbiler i media / Sv: Ladesjokk i Danmark i sommer?
torsdag 10. august 2023, klokken 16:12
Sitat fra: hanche på onsdag 09. august 2023, klokken 17:07
Sitat fra: Rollep på onsdag 09. august 2023, klokken 12:56[...] «Færdselsloven» som sier «Ved parkering af udenlandsk indregistreret bil kan anvendes parkeringsskive, der opfylder kravene i hjemlandet»
Det var nyttig informasjon. Sist jeg plasserte et parkeringsur i bilen min, satte jeg den etter danske regler fordi de norske reglene ikke sier hvor i frontruten den skal være, annet enn at den skal være lett synlig (tror jeg det var, det er lenge siden jeg leste reglene). Men nå kan jeg plassere den der jeg måtte finne det for godt.
Etter opplevelsen i Danmark har jeg nå fjernet min fast monterte skive og kommer heller å bruke en grei skive jeg fant hos Clas Ohlson. Den kan jeg ta ut av hanskerommet og bruke ved behov.

https://www.clasohlson.com/no/Parkeringsskive-/p/Pr407254001
#13
Sitat fra: geear på onsdag 09. august 2023, klokken 18:05Ser ut som det er nok trøbbel på supercharger i USA uten andre merker involvert:

https://vm.tiktok.com/ZGJgsnLLs/

😂🙈
Herlige tilstander😂😁
#14
Elbiler i media / Sv: Ladesjokk i Danmark i sommer?
onsdag 09. august 2023, klokken 12:56
Etter å ha sent inn klage fikk jeg i dag melding om at parkeringsboten var annullert :+1:

Det hjalp nok at jeg skrev klagen på en høflig måte og vedla både bilder og et sitat fra «Færdselsloven» som sier «Ved parkering af udenlandsk indregistreret bil kan anvendes parkeringsskive, der opfylder kravene i hjemlandet»

Eller var jeg kanskje bare heldig og fikk en saksbehandler som var langt mindre firkantet enn deres parkeringsvakter.

Uansett så ble jeg nå mer positiv til landet og kommer nok ta overnattinger i Danmark også i fremtiden :) 
#15
Elbiler i media / Sv: Elbil i vann
tirsdag 08. august 2023, klokken 15:19
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. august 2023, klokken 13:56
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 08. august 2023, klokken 13:41https://www.nrk.no/rogaland/flere-hundre-skademeldinger-etter-ekstremvaeret-_hans_-1.16508308

Bilen til denne uheldige Tesla eieren er uansett hentet ut, selv om det var mye vann.
Alarmen hadde blitt aktivert på bilen, derfor den stod å blinket med lysene.

Selv om bilen vaskes, rengjøres og alt ser ok ut - og den kjører ok der og da - så ville jeg ikke tatt imot den - og måtte jeg hadde jeg solgt den fort.

Hvilke senskader som kan dukke opp her er nemlig det store spørsmålet...
Og dersom det skjer senskader så vil man jo alltid stå der og krangle med Tesla om hva feilen kan skyldes og hvem som skal dekke kostnadene.
Får vel neppe solgt en bil med så store potensielle problemer.

Og hvis du ikke oppgir det ved salg regnes det vel som skjulte problemer, da har du det gående hvis noe skjer etter hvert.
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA