Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eivind S

#1
Audi e-tron / Sv: Data SIM er full av SMSer. Hvordan slette?
søndag 24. oktober 2021, klokken 16:13
Fant det ut til slutt (tydeligvis dårlig til å lete):
Hjem, meldinger, symbol øverst til venstre (konvolutt over snakkeboble), velg Sim-kort som konto, så innboks, penn, merk alle meldinger og slett. Og velg mobilen som konto igjen etterpå.

Det så ut Ice ved en feil hadde satt data-SIMen som en tvilling-SIM en gang i september og dermed duplisert smsene til hoved-SIM. Så ut som det var i orden igjen.
#2
Sitat fra: Radial på torsdag 21. oktober 2021, klokken 12:34
Det trådstarter egentlig ønsker svar på, er om 3-fase laderen kobler en åpen delta løsning når den tilkobles 3-fase IT-anlegg.

Forøvrig vil 16A TN med 3 faser gi 11kW.
Derimot gir 16A TN med 1-fase bare 3,6kW.

Neida, spørsmålet var ikke for IT, men for TN. TN nett med lave antall A i hovedsikringen er vanlig i hyttefelt. Det kan også være utfordrende i nye boligfelt også hvis det er lite tilgjengelig strøm.

Så ë-C4 med 7,2 kW onbordlader vil gi:
16A TN med 3-faser gir 3,6kW
Hadde Citroën brukt samme 7,2kW onbordlader som VW eller Mercedes hadde:
16A TN med 3-faser gitt 7,2kW

"Er det kun TN den støtter på 3-fase? Ikke IT?"
Etter det jeg vet er det kun Tesla med Model 3 og Y som støtter ekte 3-faselading på IT nett. Det er flere modeller (ukjent om det gjelder ë-C4 med 11 kW opsjon) som uoffisielt støtter åpen delta på IT nett. Det gir litt bedre fasefordeling og opp til 15% raskere lading. Personlig synes jeg det er for lite til å forsvare å lade på en usupportet måte
#3
Audi e-tron / Sv: Data SIM er full av SMSer. Hvordan slette?
torsdag 21. oktober 2021, klokken 15:13
Takk, skal prøve å grave i menyene
#4
Audi e-tron / Data SIM er full av SMSer. Hvordan slette?
torsdag 21. oktober 2021, klokken 13:39
Jeg har installert en data-SIM-kort i e-tron for å få trafikkoppdateringer på kartet osv. Det har fungert bra frem til nå. Men nå får jeg en feilmelding som sier at SIM-kortet er fullt av SMSer.
Det gis mulighet for å slette sendte SMSer og leste SMSer. Men dette er uleste SMSer (sannsynligvis fra operatøren) og jeg har ikke set noe mulighet til å lese disse SMSene. SMSene på telefonene (koblet til via blåtann) er enkle å lese.

Er det noen som vet om hvordan man kan få slettet uleste SMSer på data-SIMen i bilen?
Alternativ å lese de SMSene? Og så få slettet leste meldinger etterpå.

Eneste alternativ jeg vet om nå er å finne en telefon med riktig SIM størrelse og så slette SMSene der. Det er jo svært tungvint...
#5
Etter at et familiemedlem kjøpte ë-C4 uten 11 kW opsjonen, så kan jeg også bekrefte at 7,2kW ombordladeren bare støtter enfaselading. Så har man TN hjemme og kanskje ikke mulighet til å legge opp 32A enfase (eller 3 fase for den del), så anbefales 11 kW opsjonen.

Generelt så er det mye mer fleksibelt å ha en onbordlader som både støtter enfase og kan utnytte 3 fase hvis det er tilgjengelig. Så litt skuffet over Citroën her.
De burde ha gått for samme 7,2kW onbordladerløsning som VW og Mercedes benytter. Da ville den støttet 7,2 kW på 3 fase TN 16A i stedet for begredelige 3,6kW som i dag.
#6
Takk for svar fra bjaolsen. Det var det ene spørsmålet jeg lurte på.

Nå er jeg ikke noe elektriker, så jeg er på skikkelig tynn is og det er bare å påpeke mitt Dunning–Kruger nivå :D
Jeg har to ladeoppsett. Et 32A enfase på IT nett og så en 32A på 3 fase TN (hus og hytte).
Det jeg ser på TN ladeboksen når f.eks. Mercedes EQC eller e-Golf FL lader, er at 2 av 3 faser lader med 16A og 230V.
Slik jeg forstår det da er fase 1 trukket ut fra L1 og N (og ikke L1 mot L2 siden det ville gitt 400V) og fase 2 er fra L2 mot N.
Ladeboksen er da ikke koblet i deltaoppsett. Så det er ingen åpen delta på TN nett.

Poenget var i alle fall om en 7,2 kW lader klarte å utnytte 2 faser på et 3 fase 16A TN 11 kW ladeoppsett (som er ganske vanlig på TN nett har jeg sett) slik at man fikk ut 7,2 kW i stedet for magre 3,6 KW.
EQC (etter en SW oppdatering) og e-Golf klarer dette fint, men etter det jeg vet klarer ikke Kia/Hyundai/Nissan dette. Så var interessert i hva PSA hadde gjort.
#7
Er det noen som har testet standard 7,4 kW lader på en 3 fase 16A 400V anlegg? Klarer den å trekke fra 2 faser som en god del andre biler klarer (typisk de tyske)? Eller klarer den bare å trekke fra 1-fase slik at det blir 3,6 kW på en 11 kW lader?
Og tilsvarende på 11 kW ladeopsjonen. Klarer den trekke 7,4 kw fra en 1-faselade 32A?
#8
EQC / Sv: Styring av ladetidspunkt
torsdag 28. januar 2021, klokken 12:27
Takk for svar.
Det var litt skuffende må jeg si... Etter det jeg vet er dette ganske vanlig funksjonalitet.
#9
EQC / Styring av ladetidspunkt
onsdag 27. januar 2021, klokken 21:55
Er det mulig å styre tidspunktet for AC lading på EQC? Prøvde å bruke avreisetidspunkt, men det fungerte ikke.

Dette var enkelt å få til både på e-Golf og e-tron, men på EQC så står det at i brukermanualen: "Lading starter alltid uten forsinkelse, uavhengig av neste avreisetid"
#10
EQC / Sv: Batteri EQC
onsdag 23. september 2020, klokken 11:47
Manualen er alltid det beste stedet å starte. Det er forskjellige batterikjemi, forskjell på toppbuffer,/bunnbuffer og forskjeller i BMS, så det er litt skummelt å trekke konklusjoner generelt og si at det gjelder alle elbiler. Så like er de ikke.
Så vi må gå ut i fra at fabrikken gir gode retningslinjer i manualen.

Legg merke til at det i manualen står at bilen ikke skal stå tom for lenge heller. Så både for fullt eller for tomt er uheldig. Mener også det sto litt råd hvis bilen skulle stå ubrukt over mange måneder også.

Det jeg synes går igjen angående å ta best mulig vare på batteriet etter å ha lest diverse manualer og artikler om saken er:

  • Bilen bør ikke lades over 80% hvis det ikke er behov for det
  • Kanskje viktigere at bilen bør ikke stå oppladet til 100% over tid
  • Bilen bør ikke stå tom eller tilnærmet tom over tid
  • Saktelading er bedre enn hurtiglading

Men les manualen ;)

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. september 2020, klokken 17:12
En kan begynne med manualen, som blant annet påpeker at hyppig lading til 100% elder batteriet raskere.
Så den som har fortalt deg at det ikke er skadelig har ikke engang lest bilens dokumentasjon...

Ut over dokumentasjon fra Mercedes kan en også ta utgangpunkt i generell forskning på batterier av denne typen. Fullading anbefales ikke. Faktisk bør en vel godt ned på 80-tallet før degradering flater ut.
#11
EQC / Sv: Feil på EQC
onsdag 23. september 2020, klokken 11:37
Forhåpentligvis er dette noe verkstedene lærer seg raskt slik at det gjøres riktig hver gang.
OTA oppdateringer er absolutt en fordel (det er noen ulemper også, men det er en annen diskusjon), men uten at plattformen er laget for dette fra bunnen av tviler jeg på at det kommer. Ut over Tesla er er vel Jaguar på vei med OTA og VW når de får SW på ID familien på plass skal støtte OTA.
Mercedes har jeg ikke hørt noe om OTA ennå.

Sitat fra: jevel på mandag 21. september 2020, klokken 16:55
Sett flere som forteller at de har måttet innom flere ganger for samme oppdatering, ja.

Spørs om at det er litt opplæring som må til i serviceleddet også.

Men hadde vært optimalt om dette også kunne kjøres OTA.
#12
Har du tatt med EQCen til forhandler og fått de siste SW oppdateringene på ladeboksen?
Vi måtte innom to runder med oppdateringer før vi fikk svigerfars EQC til å lade på 32A IT enfase i stedet for 16A.
Det kan være verdt å prøve dette selv om den ene boksen virker.
#13
EQC / Sv: Feil på EQC
mandag 21. september 2020, klokken 15:02
Svigerfars EQC har hatt problemer med å lade på 32A 1-fase IT nett. Den ladet bare i halv hastighet (egentlig litt over halvparten). Så på ladeoppsettet vi har hjemme (32A 1-fase IT, to ladebokser i lastbalansert oppsett) klarte bilen bare å lade med 16,5A i stedet for 32A. VW e-Golf og Audi e-tron klare begge å lade fint med 32A/ 7kW på samme oppsett, så jeg var rimelig sikker på at det var bilen og ikke ladeoppsettet.

Problemet ble løst i dag.

Det var andre runde med SW oppdateringer. Det er mulig at forrige oppdatering ikke var fullstendig for det var snakk om at nå var oppdateringer lagt inn på begge laderne. Om det betyr at det er to uavhengige ladere med hver sin SW eller om det hadde kommet enda en oppdatering vet jeg ikke.
#14
EQC / Sv: Akustisk bilvarselsystem (AVAS)
fredag 28. august 2020, klokken 09:57
I og med at dette er et krav til bilen. Er dere sikker på at en slik endring av bilen faktisk er lovlig?
Kan fort komme i trøbbel med forsikringsselskapet hvis det oppdages slike endringer på bilen hvis det skjer en ulykke.
For min del så er akustisk varsling noe som savnes. Har hatt alt for mange ganger at personer på parkeringsplasser og på vei med lav hastighet som ikke hører bilen.
#15
e-2008 / Sv: Peugeot e-2008, hva velger du?
onsdag 05. februar 2020, klokken 10:15
Sitat fra: Pelle21 på mandag 03. februar 2020, klokken 11:21
Sitat fra: Pavel Kolotilov på onsdag 29. januar 2020, klokken 09:29
Her er nye 2008 manualen.

http://public.servicebox.peugeot.com/APddb/modeles/2008.p2/eGuide_p24_ed01-19_dag/pdfs/9999_9999_288_en-GB.pdf



Og her er manualen på norsk: http://public.servicebox.peugeot.com/APddb/modeles/2008.p2/eGuide_p24_ed01-19/pdfs/9999_9999_288_nb-NO.pdf

Dette var veldig snodig: "(Under lading) Ikke bli i eller i nærheten av bilen. Ladingen vil avbrytes dersom førerdøren åpnes mens ladingen pågår."

Det er jo rimelig håpløst hvis ladingen avbrytes når førerdøra åpnes... Har ikke hørt om andre elbiler som har en slik begrensing.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA