Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lynvingen

#1
Porsche / Sv: Reservasjonsnummer?
torsdag 05. september 2019, klokken 10:26
Er det egentlig noe poeng med reservasjon om man ønsker å vente på Taycan 4S som kommer våren 2020?
#2
TAYCAN / Sv: Rykter og fakta om Mission E
onsdag 27. mars 2019, klokken 11:03
Er det bekreftet noe ift 4 eller 5 seter?
#3
Porsche / Sv: Reservasjonsnummer?
fredag 08. mars 2019, klokken 10:54
Det er vel ingen grunn til å dundre hverandre i hodet med argumenter for hvem som er best av Tesla og Porsche. Det er antagelig lik mange meninger om det som reservasjoner. Poenget er at de fleste ønsker en form for formell bekreftelse når man betaler et depositum på en bil. Jeg stod forøvrig også i kø på Jaguar I-Pace, og mottok da både reservasjonnummer og hyggelig "velkomstpakke". Det krever så lite.

Takk for link @Spinner!
#4
Porsche / Reservasjonsnummer?
tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:12
Betalte inn depositum for noen måneder siden, fikk da en form for e-post kvittering tilbake umiddelbart, men siden har det vært stille. Får man ingen melding/brev med et reservasjonsnummer?

Skjønner at noen helt sikkert trekker seg og at man da rykker fremover i køen, men en indikasjon på hvordan man ligger ann hadde vært bra. Har noen av dere andre fått dette?
#5
Kjøpe elbil? / 2016 modell - Golf eller Leaf?
torsdag 15. februar 2018, klokken 01:31
Jeg kjører i dag en 2012 C-Zero, men ønsker nå å oppgradere den til en bil med lengre rekkevidde og komfort.

Har landet på at en 2016-modell er passende ift at jeg ønsker en relativt ny bil med begrenset km og slitasje.

Hva teller for/mot med 2016-versjonene av Leaf vs Golf?

Må vel ut med noen ti-tusen ekstra for en Golf.
Leaf har etter som jeg skjønner 30kw pakke mot Golf sin 19kw?
Hvor stor forskjell er det på disse i reell kjørelengde?

Hva ville du valgt?

#6
Ja, ikke så gira på adapter.
Jeg holder til på Kolbotn, rett utenfor Oslo.
#7
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / DAB i C-Zero
tirsdag 27. juni 2017, klokken 11:54
Det næmer seg dommedag for FM og siste åndedrag for radioen som sitter standard i min 2012 modell C-Zero.

Hvor komplisert er det å vippe ut den som sitter der og erstatte med en DAB/CD man får kjøpt på f.eks Elkjøp? I min ungdom byttet jeg endel cd-spillere, da var det spesialnøkkel på hver side av spilleren for å vippe av klippsene slik at den løsnet. Deretter kun å plugge i antenne, lyd, strøm og monetere på ny..rimelig greit. På den som sitter standard i Citroen ser det ut som det er fire små hull i hvert hjørne, må den skrus ut? finnes det noen manual for dette?

Alternativt, er det noen som kjenner prisen på å få oppgradert til DAB hos citroen-forhandler?
#8
Et spørsmål som antagelig er opplagt, men jeg spør allikevel...

Kollektivfeltet fra øst/vest er begrenset til elbiler med 2+ mellom 0700-0900 og på ettermiddagen, men hvordan er det utenom disse tidene? lovlig med elbil eller ikke?
#9
Sitat fra: phaugneland på fredag 04. mars 2016, klokken 09:29
Her er videre oppfølging av saken:

Krever samkjøringsregel for elbil

Leder i samferdsel- og miljøkomiteen i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg (H) krever nå at Statens vegvesen innfører samkjøringsregel for elbiler på Mosseveien inn til Oslo i rushtrafikken.

http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3746-krever-samkjoringsregel-for-elbil

Tror vi må se langt etter dette, problemene med kø-dannelser på mosseveien har jo vært langt mindre enn antatt og med det forsvinner også fokus blant vanlige bilister og opinionen generelt.
#10
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 09. mars 2016, klokken 17:12
De som måtte falle for fristelsen til å snike i kollektivfeltet skal vite at det kan føre til at kollektivfeltet blir helt stengt for elbiler. Ved evalueringen av samkjøringsordningen så kommer håndhevelsemulighetene til å bli et tema. Dersom håndhevelsen viser seg å være ressurskrevende pga. mye sniking kan det i seg selv være et argument for å velge den enkle løsningen: Utelukke alle elbiler

Sniking i kollektivfeltet er i tillegg til faren for bot altså en kortsiktig og lite smart handling.

Dette er såvidt jeg kan se et ikke-eksiterende problem, stenging av kollektivfeltet har fått såvidt mye oppmerksomhet i lokal og nasjonal presse at man må være tilnærmet huleboer for å ha gått glipp av informasjonen. Og, etter å ha kjørt elbil i to år må jeg innrømme at jeg kan telle på en hånd de gangene fossilbiler har sneket i kollektivfelt. Situasjonen nå endrer ikke på dette.
#11
Sitat fra: tomrh på mandag 21. mars 2016, klokken 10:57
Tror du tar helt feil der, Lynvingen. De fleste industrielle land erkjenner at elbil er en viktig løsning for å få ned forurensning. Klimaproblemene som eskalerer gjør dette bare mer og mer aktuelt. Norge er et pionermarked der både maktapparat, infrastrukturplanleggere, bilprodusenter og bilkjøpere kan observere, evaluere og legge erfaringer til grunn for sin egen overgang fra fossil til el, og det kjempes blant bilprodusentene om å ha teknologien klar på forhånd. For alle er bevisst på at dette kommer, markedet vil plutselig ta av på verdensbasis.

Du bekrefter jo det jeg sier, "markedet vil plutselig ta av",...det har med andre ord ikke gjort det enda. Vi skal jo bare et år tilbake i tid da produksjonen av trillinger ble stanset pga lav etterspørsel. Da er man ved kjernen av spørsmålet, å putte flere batterier i eksisterende modeller som ikke selger er neppe hovedfokus for produsentene. Enhver produksjonbedrift er avhengig av balanse mellom kontantstrøm i dag, mens man samtidig planlegger for fremtiden. Når det da foreligger et modellutvalg som ikke selger, så venter man antagelig til etterspøreselen er der før man videreutvikler sortimentet. Om markedet mot formodning skulle ta av, så krever det lite utvikling og re-investering å øke batterikapasiteten i de bilene som eksisterer i dag.
#12
Nå må ikke folk glemme at EL er et nisjeprodukt for Norge, det selges knapt nok elbiler i resten av verden. At de store internasjonale produsentene skulle ta hensyn til rekkevidde-behov her i nisselandet er i beste fall en floskel.

Om man har en bil som nesten ikke selger, så er vel ikke første innfall å bruke enda mer penger på utvikling.
#13
Alt det andre / Sv: Hydrogenbil
onsdag 24. februar 2016, klokken 10:15
Sitat fra: TB på tirsdag 23. februar 2016, klokken 20:36
http://e24.no/bil/naa-er-det-mulig-aa-kjoepe-hydrogenbil-i-norge/23554840

Jada, nok av eksempler på avisartikler om at de er i salg, men det er bare vås. Ingen på Hyundai vet noe om denne bilen eller om den i det hele tatt blir til salgs i Norge, har tatt en ringerunde til de andre merkene også...ingenting! Eneste var vel Mercedes som kanskje, dersom atte, hvis, muligens fikk inn en modell sånn etterhvert.
#14
Alt det andre / Hydrogenbil
tirsdag 23. februar 2016, klokken 15:40
Ingen på finn.no, ingen til salgs hos kommersielle aktører per. feb 2016.
I salgsstatistikken står det at 8 stykk er solgt i 2015 (importerte?).

Spm. 1: hvem skal bruke pumpene Reitan setter opp?
Spm. 2: hvem må man ligge med for å få kjøpt en Hydrogenbil?

#15
"Vest for Oslo forsøkte Statens Vegvesen å stenge kollektivfeltet for elbiler, og trosset rådene fra Elbilforeningen og flere politiske partier. Men etter hardt press måtte Vegvesenet gi seg og åpnet for samkjøring. Både Venstre, Høyre og Fremskrittspartiet engasjerte seg i saken."


...mon tro hvor disse politikerne bor?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA