Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bidda

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX Tips og triks
søndag 16. mars 2025, klokken 14:50
Her hvordan jeg fant lekkasjen, med tapetesten:
https://youtu.be/_P9m9Ry-uis?si=YQUXfkPhEo7dy5fA
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX Tips og triks
mandag 10. mars 2025, klokken 17:35
Bytta luftfjærmodul i dag:
https://youtu.be/ibCy_Gxpn5I
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX Tips og triks
torsdag 06. mars 2025, klokken 10:39
Her er film av hvordan jeg byttet ladeporten (døra):
https://youtu.be/9wnltQ6aNI0
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe eldre Modell X?
tirsdag 11. februar 2025, klokken 21:05
Står en overhalt på Finn
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX Tips og triks
onsdag 05. februar 2025, klokken 18:43
Her er film av hvordan jeg tetter og forsegler dørmotoren:
https://youtu.be/5ZxD0iKNfGE?si=dKC1nY6kuS2q_kjh
#6
Opplever at deler er OK priser på men at timepris er høy = fordel om en skrur selv :-)
#7
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX Tips og triks
søndag 12. januar 2025, klokken 13:35
Skifte ledningsnett i fordører:
https://youtu.be/yAtLeC-3jro
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX Tips og triks
onsdag 25. desember 2024, klokken 22:01
Tips til sjekk ved kjøp av brukt X, registrerte gjentagende hendelser på FB sida over mange år:
(få tidligere eier til å ta ut all historikk hos Tesla, ny eier får ikke ut dette uten mye styr)

Tesla X 2016-17-18 er rimelig like. -19. og -20 er forbedret. Km betyr mindre om historikken viser at viktige punkter er utbedret. Eu/PKK godkjent nylig og MCU2 er pluss. Skrur du selv er bilen overkommelig, deler ikke så dyre (rimeligere enn Audi/BMW/MB) og alternativer finnes. Alle store og tunge biler koster å vedlikeholde uansett merke. Har du satt av 60-100'kr er det tut og kjør, knall familiebil, elsket av småbarnsfamilier pga. bakdørene og god plass. Merk at de som ikke har utfordringer med X'n , ikke skriver noe.

Leser du innlegg på FB'siden noen år bakover, finner du ut at "normale" feil før 200-250'km er:
-Jordingspunkter, gir feil på lys og feil som gjør at bilen ikke vil "starte"
-12V batteri. holder 5-8 år, kan byttes selv (husk riktig polstørrelse)
-Drivaksler, vibrering, kjørestil på eier avgjør mye
-Styreledd og tannstang, ofte i-shaft ledd ned mot tannstang tørker ut, kan smøres. Tannstang utslitt ved mye stilleståenderatting på fastunderlag, Tesla selger ikke indre ledd, andre gjør det, ledd ofte 2'er feil på EU
-Øvre og nedre bærearmer foran og bak, særlig bak nede høyre og øvre foran (knirk)
-AC lekkasje særlig bakre (6/7seter), rør ved batteri H side sprekker
-Luftfjæring/kompressor, fukt i systemet eller utslitte tettinger etter mange km (NAF: bør holde 150'km)
-Dyre dekk, skjevslitasje ofte 4-hjulskontroll, gjelder alle store tunge biler
-3 og 4 veis ventiler kjøling batteri, lekkasje, hender også pumpe
-Varme kupe (PTC) og sikring, viktig å bytte filtre for luft
-Sittepute førerstol sprekker, mulig å bytte bare puta
-Dørmotorer og ledningsnett foran, fukt i motorkontakt = katapultdør, kan forebygges
-Vindusviskermotor og vindusheis er ikke registrert veldig ofte
-Lekkasje bakre dører, ellers lite feil på bakdører, noen motorer og sensorer
-Spoiler med bremselys, korrosjon under, 2'er feil PKK på lys om defekt
-Panser underside front, lakkblemmer/korrosjon, gjelder 16-17, lite på dører
-Ryggekamera, fukt i kamera, forstyrrer også MCU (datamaskinen), går i sort
-Ledningsnett i ratt og trykknapper, forsiktig bruk gjelder/lette trykk
-Skjevslitte bremseklosser foran, bremseservice nødvendig pga lite brukt
-Parkbrems bak setter seg (-16 og noen -17) egne klippere, korrosjon
-Ladeluke, sensorfeil, mer sjelden er at ombordlader feiler
-Fukt i baklys, dråper innenfor glasset, gjelder mange andre bilmerker også
-Grøftelys, innstillingsskue sitter fast, 2'er feil på PKK, kan fikses uten å bytte lykt
...det er vel de største feil/kostnader 
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX Tips og triks
onsdag 25. desember 2024, klokken 21:52
Skifte HEPA-filter. Bemerk at Tesla selger med plastramma, ca 3400kr, løse uoriginale  rundt 1500kr:
https://youtu.be/1FQsCkORWQ8?si=78OtOz0ZN-i7zmBO
#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX Tips og triks
onsdag 25. desember 2024, klokken 21:47
Skifte kupefilter (bak hanskerommet:
https://youtu.be/ENlidr60rHs?si=bgmQvoA6UkcKIFno
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX Tips og triks
onsdag 25. desember 2024, klokken 21:38
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX Tips og triks
onsdag 25. desember 2024, klokken 21:37
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Dør åpner seg med full kraft
onsdag 30. oktober 2024, klokken 20:21
Status hos meg: Har nå "reparert" totalt 22 dører og klart å redde mange. De som ikke lot seg "roe ned" var:
1) veldig korrodert kontakt, så dette klart når kontakten til motor ble tatt av, hadde også permanent feil
2) en har jeg byttet motor på men det gjorde ikke noe utslag på virkemåten, så heller ikke mye irr så antakelig feil i ledningsnett i bunnen av nettet, der fukt kommer til (er en skjøt der). Under tips og triks finner dere filmer.
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Dør åpner seg med full kraft
onsdag 30. oktober 2024, klokken 20:08
Sitat fra: Luring på fredag 25. oktober 2024, klokken 07:00Eg har skiftet denne (med ein brukt fra hogger), men dør går opp med full kraft fortsatt slik det begynte med den forrige motoren.
Kvar er det korriderer på ledningssnettet (dette ser heilt fint ut).
Motoren fungerer iallefall fint og ingen korrosjon så langt eg såg iallefall.

Kan være at du har brudd i mellom dør og a-stolpen.
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: Dør åpner seg med full kraft
torsdag 24. oktober 2024, klokken 10:36
Har laget en film som viser hvordan jeg har utført dette. Hvis du ikke vil gjøre selv så ta kontakt så kan gjøre det for deg (brede (a) lesjo.net), om du har permanent feil må du nok bytte ledningsnett for da er irringa gått for langt.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA