Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eha

#1
Sitat fra: El-sker på fredag 01. mars 2019, klokken 11:35
Dersom vi som har bestilt EAP, vil vi da også få oppgradert til hardware 3.0 gratis, dette var vel forbeholdt de som bestilte FSD?
Kan noen som ringer dem og har bestilt EAP, spørre om oppgradering til FSD nå innebærer HW-oppgradering, eller om dette allerede er i bilen selv om man bestilte uten FSD opprinnelig?
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bagasjeromsnett for 6-seter
tirsdag 07. november 2017, klokken 15:31
Sitat fra: Øggen på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 16:03
Sitat fra: satheesh.net på søndag 31. juli 2016, klokken 08:20
Tesla jobber med ulike løsninger for sikring av bagasje. De anordningene på hver side bak er til fremtidig bruk av f.eks. slikt utstyr. Men ikke hold pusten...

Har ikkje holdt pusten, men begynne å bli vanskelig å holde ut likevel..........

De anordningene på hver sin side bak (som kun finnes på biler produsert før ca. oktober 2016), var til en hattehylle som raskt ble discontinued...  ::)
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tilhengerfeste Model X
fredag 13. oktober 2017, klokken 12:16
Sitat fra: gr på fredag 13. oktober 2017, klokken 12:13
Sitat fra: eha på fredag 13. oktober 2017, klokken 10:47
Takk for din mening. I fremtiden kan du kanskje bidra konstruktivt til denne tråden, og da foreslår jeg at du leser gjennom tråden slik at vi slipper repeterende "jeg synes at" og andre former for syting som vi har sett mange ganger før. Det forkludrer innholdet og gjør det vanskeligere for andre å finne informasjon.
Åhoi, og her har jeg gått rundt og trodd at jeg havnet inn på et diskusjonsforum og en tråd hvor man diskuterte tilhengerfeste til Model X.   8)

Ja, men du ignorerer at det allerede har vært diskutert  :police:  Innrøm det!  ;D
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tilhengerfeste Model X
fredag 13. oktober 2017, klokken 10:47
Sitat fra: gr på onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:46
Sitat fra: Tore_tang på onsdag 11. oktober 2017, klokken 16:37
Okei, jeg synes det er utrolig knotete, spesielt med sykkelstativet (som er 90% av bruken) som henger tett på fangeren. Har en kompis med en ny XC 90 (nei jeg ville ikke byttet) hvor hengerfestet er svingbart og kontakten står i siden på hengerfestet- det er jo mye mer brukervennlig.
Jeg syns det er ganske utrolig at Tesla ikke har klart å få på plass en slik løsning. Det kunne de bare kjøpt fra en eller annen produsent og boltet fast.. Det har vært semi-automatisk variant på markedet i sikkert 15 år nå, og fungerer veldig bra.

Takk for din mening. I fremtiden kan du kanskje bidra konstruktivt til denne tråden, og da foreslår jeg at du leser gjennom tråden slik at vi slipper repeterende "jeg synes at" og andre former for syting som vi har sett mange ganger før. Det forkludrer innholdet og gjør det vanskeligere for andre å finne informasjon.
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tilhengerfeste Model X
onsdag 11. oktober 2017, klokken 13:22
Føler du det er nødvendig? Jeg lærte iallfall å føle meg frem ganske greit etter et par til-/frakoblinger. Har lært meg hvilken vei "sporet" stikker osv. :)
#6
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
onsdag 04. oktober 2017, klokken 15:34
OT: Når du først er der nede, husk å ta med deg litt blått, kraftig lerretsstoff, såkalt Serge de Nîmes, eller bare denim på folkemunne  :P
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hilse på andre Teslaer?
lørdag 23. september 2017, klokken 20:06
Sitat fra: lunitiks på lørdag 23. september 2017, klokken 16:04
Hilser alltid på alle, uansett bil.

Noen ganger hilser de tilbake.

Jeg kan se at dette er greit hvis man bor et sted hvor man møter en bil et par ganger i timen, ja :)
#8
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
torsdag 24. august 2017, klokken 23:28
:blank:
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dekk og felger
torsdag 24. august 2017, klokken 22:47
En liten kommentar til: Høy aksellast bak skyldes nok ikke tilhengerfestet. Som du ser er maks kuletrykk kun 90 kg, det samme som min og alle andre Model X jeg har sett.
#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dekk og felger
torsdag 24. august 2017, klokken 22:45
Sitat fra: JFa på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:21
EK 42487
Lastindeks foran og bak er oppgitt til 102 / 106, men avhenger av hjuldimensjon det er tatt utgangspunkt i, den høye aksellasten bak antar jeg skyldes tilhengerfestet.
Eneste tallet på 19" Cyclone som kan minne om vekt, er "787 1  PWK"

LI 102 = 850 kg per hjul (1700 kg per aksel)
LI 106 = 950 kg per hjul (1900 kg per aksel)

Normalt er det slik at LI skal avledes av maks tillatt aksellast, gitt at bilen ikke er konstruert for hastighet høyere enn en gitt verdi (tror det er 200 og noe km/t), hvorpå LI da skal være høyere. Derfor synes jeg det er rart at du har maks aksellast bak på 2052 kg. Min X 90D har 1800 kg bak og 1470 kg foran (samme som din foran, altså). Min bil har også LI 102 og 106 foran/bak.

Dersom du kjører med dekk som er merket M+S / Mud & Snow, altså norske vinterdekk, så kan disse ha en hastighetsindeks som er lavere enn vognkortet angir. De kan også ha LI som er lavere enn vognkortet angir. LI skal da avledes av aksellast.

Siden du har 1470 kg aksellast foran, må hvert hjul tåle minst 1470/2 = 735 kg. Lastindeksen blir da 98.

Men så kommer altså det merkelige, nemlig at du har aksellast bak på 2052 kg. Dette skulle ha gitt en LI på 109, og ikke 106 slik du har, eller kanskje til og med enda mer på sommerdekk. På min egen bil med aksellast 1800 kg, blir LI bak 104 i stedet for 106 (gjelder bare M+S). Det er atskillig enklere å finne dekk med LI 104 enn 106, for ikke å snakke om 109(!).

Så enten har jeg misforstått noe grunnleggende her, eller så er det noe muffins med vognkortet ditt...
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dekk og felger
tirsdag 22. august 2017, klokken 09:01
LI svarer ikke til STRO-normen som går på aksellast, men til regelverk som tilsier høyere LI pga. høy hastighet. For vinterhjul kan du følge STRO-normen til punkt og prikke, dvs. avlede LI fra aksellast og ignorere LI i vognkort så lenge du bruker dekk av typen M+S med begrenset makshastighet.

Hva er reg nr, så kan jeg sjekke vognkortet ditt.
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model x er bare for korte mennesker
torsdag 10. august 2017, klokken 09:04
Den kan også justeres på biler som ble levert før, takket være softwareoppdatering.
#13
Lyngdal er under et enormt press. Jeg har vært der flere ganger og aldri opplevd at alle virker. I dag var jeg der (på en mandag i fellesferien), og 4 av 8 stalls var nede for telling samtidig som det pøste på med teslaer konstant. For et kaos. Heldigvis var CHAdeMO-laderen ledig.
#14
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 09. juni 2017, klokken 19:05
Jeg tjener også ca. 1 million (pluss minus 1 million).
#15
Det interessante her er at Tesla mener dette sannsynligvis er nok for å oppnå FSD. Og dersom det mot formodning ikke skulle være det, så er det enkelt å oppgradere. Nvidia vil på sin side selvsagt hevde at man skal kjøpe en enda kraftigere (og dyrere) løsning av dem.

Det er likevel bortimot umulig å stille dette opp mot hverandre, rett og slett fordi det er så mange andre faktorer som er avgjørende her. Jeg tenker da spesielt på at Tesla for det første utvikler mye egen programvare, men ikke minst at de også etter hvert har en stor flåte av biler. Store tall kan være nøkkelen som gjør at man ikke trenger like mye regnekraft i hver bil. Tesla vil kunne bruke erfaring fra et stort antall biler til å trene sitt nevrale nettverk og laste ned denne erfaringen som programvareoppdateringer for hver bil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA