Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bjorngb

#1
Sitat fra: kamikaze på onsdag 17. april 2024, klokken 23:13
Sitat fra: bjorngb på mandag 15. april 2024, klokken 06:55Adaptiv/dynamisk cruisekontroll har sluttet å virke. Kan sette på cc, mem da ikke adaptiv/dynamisk. Noen som har vært borti det og vet om fiks eller kost for fiks? Får feilmelding når jeg prøver å aktivere den - uten at melding er så informativ. Lurer på om det er samme melding som når det er dugg/is foran kamera.

Om setebeltevarsleren fungerer?
Jeg opplevde samme feil og hos meg var det brudd i en kabel som gikk til sensoren som registrerer om noen sitter i stolen.
Det gjorde også at auto release av håndbrekket ikke virket så det måtte alltid slås av manuellt.
Mulig vinneren kan kåres nå. Jeg kam ikke huske at håndbrekk har autoreleaset tidligere - men setebeltevarsler for førersete sluttet å virke for en stund siden. Meget mulig det skjedde på samme tidspunkt som ACC sluttet å virke.

Var det rett og slett brudd i denne kabelen til setebeltesensor som førte til ACC sluttet å virke?
#2
Takk for presisering @Orbit. Men det er altså tørt og rent. Noen andre ideer om hvor feilen kan ligge?

Litt tvilende til å bruke verksted. Ved forrige feil (garanti) brukte merkeverkstedet 2,5 år på å finne feilen.
#3
Sitat fra: Klykken på onsdag 17. april 2024, klokken 08:33Lite detaljert bilde pga oppløsning, men er det ikke en "ring" som blokkerer halve linsa?
Tja - det er en film med hull i på innsiden av vindu. Dette er pr design - og ACC har fungert i 7 år med denne ringen. Så tror ikke det er problemet. Men ja - bilde er tatt på skrått nedenfra - men ringen er ikke i veien når kamera ser "rett frem".
#4
:+1:
Det var trafikkfilm jeg mente ja...

Fikk vasket nå, men fremdeles feilmelding. Ruten er ren og uten dugg-is.
#5
Sitat fra: Orbit på mandag 15. april 2024, klokken 08:08ACC på i3 er kun basert på kameraet i frontruten. I overgangsvær frost/varme som nå kan det være dugg på innsiden som gir feil, evt belegg på utsiden av ruten.

For utsiden kan du vaske over sensorområdet i frontruten med salmiakkvann for å få bort trafikkfilm. (Pass på å ikke søle på lakken, da dette tar bort det du måtte ha igjen av voks.)

Innvendig kommer du ikke til, men kjør et kvarters++ tid med full defrost for å varme opp ruten, gjerne med åpent vindu (evt takluke) så du får fukt ut av bilen. Evt. parker i solen.

Er godt kjent med problematikken rundt dugg/is. Derfor skrev jeg at meldingen er lik denne problemstillingen. Dette problemet har vart en stund - og jeg er sikker på det ikke er pga dugg/is. Ruten ser ren ut - men jeg skal ta en runde med salmiakk for å fjerne evt grafikkfiler.
#6
Adaptiv/dynamisk cruisekontroll har sluttet å virke. Kan sette på cc, mem da ikke adaptiv/dynamisk. Noen som har vært borti det og vet om fiks eller kost for fiks? Får feilmelding når jeg prøver å aktivere den - uten at melding er så informativ. Lurer på om det er samme melding som når det er dugg/is foran kamera.
#7
Mitt forsøk på kommunikasjon med Skoda kundeservice:
Kundeservice:
The case has been escalated to our technical team and their answer to your question about disabling the welcome screen at startup is that it is not possible. The reasons for this are:

1) one of the four IAA (Identification, Authentication, Authorization) steps is confirmation of the message on the mentioned screen and

2) GDPR rules.

Mitt svar:
Thank you,

Today my smartphone, smartwatch, earphones, AirTags and other electric BMW car collect data and my position. I have given permission for them to do this. But I do NOT have to press 'OK' every time I use my phone, watch, earphones, AirTag and BMW. Have you guys and girls at Skoda never experienced this? I can recommend it.

I have a good understanding of GDPR, but I can not understand why I as a data subject have to give Skoda as data processor every time I use my car.

In addition, Skoda as a data processor process data even if I as a data subject have not pressed 'OK' when using the vehicle. So if the reason for me to have to press 'OK' every time I use the vehicle, I would assume by not pressing 'OK', I do not give consent for Skoda to process my data, and you are in violation of GDPR.

Can you confirm Skoda process data even if I do not press 'OK' when operating the vehicle? If that is the case, and you clearly need me as data subject to consent before you process my personal data, are you in breach of GDPR when I do not press 'OK'?

Please escalate this not to the technical team, but the legal team, as interpreting GDPR is a legal matter, not a technical one.
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 05. oktober 2023, klokken 18:08
Sitat fra: Svk på onsdag 04. oktober 2023, klokken 20:44Kjøp Tesla/Byd.
Her virker OTA og infotainment systemet fungerer.
Verdens 2 største EV produsenter
.
Begge scorer bra i ncap
Begge har stort sett billige deler.
Billig service
Er mulig å se noe i ryggekamera
Jeg hadde mest lyst på Tesla, men med store føtter fant jeg ikke en god sittestilling i modell Y  :(
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 05. oktober 2023, klokken 18:00
Mitt forsøk på kommunikasjon med Skoda kundeservice:
Kundeservice:
The case has been escalated to our technical team and their answer to your question about disabling the welcome screen at startup is that it is not possible. The reasons for this are:

1) one of the four IAA (Identification, Authentication, Authorization) steps is confirmation of the message on the mentioned screen and

2) GDPR rules.

Mitt svar:
Thank you,

Today my smartphone, smartwatch, earphones, AirTags and other electric BMW car collect data and my position. I have given permission for them to do this. But I do NOT have to press 'OK' every time I use my phone, watch, earphones, AirTag and BMW. Have you guys and girls at Skoda never experienced this? I can recommend it.

I have a good understanding of GDPR, but I can not understand why I as a data subject have to give Skoda as data processor every time I use my car.

In addition, Skoda as a data processor process data even if I as a data subject have not pressed 'OK' when using the vehicle. So if the reason for me to have to press 'OK' every time I use the vehicle, I would assume by not pressing 'OK', I do not give consent for Skoda to process my data, and you are in violation of GDPR.

Can you confirm Skoda process data even if I do not press 'OK' when operating the vehicle? If that is the case, and you clearly need me as data subject to consent before you process my personal data, are you in breach of GDPR when I do not press 'OK'?

Please escalate this not to the technical team, but the legal team, as interpreting GDPR is a legal matter, not a technical one.

#10
BMW i3 / Sv: GPS Sporing skrur seg av...
onsdag 04. oktober 2023, klokken 14:45
Sitat fra: Klykken på onsdag 04. oktober 2023, klokken 08:13
Sitat fra: bjorngb på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:51Jeg har ikke gitt opp dette - siden det var rapportert til BMW forhandler 1 år før garantien gikk ut. Hentet bilen på verkstedet i går. De har tatt ut datalogger og sendt til Tyskalnd og Sverige tror jeg. Jeg har ikke tenkt å gi meg.
Kjør på! :D
Dette har irritert meg siden 2014, så håper du når frem og finner ei løsning  :+1:  :+1:
Jeg tror ikke de kommer til at det er en SW-oppdatering - men kanskje det er det?? Jeg tror kanskje de må bytte noe deler. Har du tatt dette opp med forhandler før garantien gikk ut? Hvis ikke tror jeg de vil sno seg unna. Jeg er påpasselig med å få dokumentert alt skriftlig fra verksted.
#11
Sitat fra: Klykken på onsdag 04. oktober 2023, klokken 08:11
Sitat fra: bjorngb på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:40Når det er sagt - en prøvekjøring i forkant av kjøp avdekker ikke alle de små irritasjonsmomentene en irriterer seg over når en lever med bil en stund...
Hvilke irritasjonsmomenter sikter du til med din Enyaq?

Siden denne tråden var ment som "innspill" til kundeservice har jeg heller listet opp i-lands-irritasjons-momentene mine i en egen tråd
#12
Skoda ENYAQ / Hva irriterer deg med Enyaq?
onsdag 04. oktober 2023, klokken 14:36
Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne:
Infotainment brukergrensesnitt:
  • Må trykke "OK" hver gang bilen skrus på hvis infotainment skal brukes. Dette kan unngås ved å legge radiostasjoner som favoritter, og bruke dedikerte knapper på rattet for å bytte - og kjøre med "sort" skjerm. Dette er hvisnok standard på alle Skoda - og vil føre til at jeg aldri kjøper en annen Skoda
  • Menyene er designet for en mye mindre skjerm, og avstand mellom valgene er blåst opp for å "utnytte" skjermflaten
Brukergrensesnitt bil
  • Kan ikke sette standard kjøremodus
  • Må trykke ut av menyer som kjøremodus, klime etc, at de ikke forsvinner etter f.eks 5 eller 10 sek
  • Knapper for klima, dekktrykk, kjøremodus er "vilkårlig plassert". Eks knapp for å resette/sette korrekt dekktrykk er plassert nærmest fører. Hvor ofte brukes denne knappen - kontra kjøremodus eller klima? Knappene har ikke noen følbar identifikasjon (må kikke ned for å se hvor rett knapp er)
Diverse
  • Irriterende inngripen fra bil for å holde fil
  • Når bilen kjører låses dørene. En knapp må trykkes for at utenforstående skal kunne åpne dører - hver gang. Kan ikke skrus av. Vi bor ikke i Mellom-Amerika...
  • HUD ikke integrert med Apple CarPlay - navigasjonshjelpemiddel vises ikke i HUD som ved bruk av "onboard" navigasjon
  • Klimaanlegg må "åpnes" hver gang/tur noen i baksete vil justere klima i baksetet

Legger til litt av det som har irritert meg som andre nevner: ikke mulig å låse opp vil fra app OG at hastighetskontroll på cruisekontrollen ja. Et par steder i distriktet setter bilen opp farten til 90km/t hvor jeg VET at det aldri har vært 90 tidligere. Disse burde vært i opprinnelig post.

De fleste av disse tingene er småting - bortsett fra det første punktet for min del. Jeg lever uten bruk av flere av funksjonene, eller må leve med dem - som å knote i meny under kjøring for at pasasjerer skal kunne justere klima - og at jeg blir minnet på å låse opp dørene hver gang noen ikke kommer inn i bilen...

Hvis det er noen som kan hjelpe å løse noe av dette setter jeg pris på det.  Hva irriterer du deg over på din Enyaq?
#13
BMW i3 / Sv: GPS Sporing skrur seg av...
tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:51
Jeg har ikke gitt opp dette - siden det var rapportert til BMW forhandler 1 år før garantien gikk ut. Hentet bilen på verkstedet i går. De har tatt ut datalogger og sendt til Tyskalnd og Sverige tror jeg. Jeg har ikke tenkt å gi meg.
#14
1. Nå nærmer bilen min seg 7 år. Synes batteriet holder seg godt, men hvordan finne ut om det er noe som burde fikses (garantien var vel 7 år/100kkm - 70% kapasitet). Hvordan finner jeg hvor mange % av opprinnelig kapasitet er tilgjengelig?

2. DCC har sluttet å virke. Får melding om dette når jeg prøver å aktivere den, men bare om å oppsøke verksted. Er det noen her som har tips om hva det kan være (så jeg slipper å oppsøke verksted)?
#15
Elbilen i Samfunnet / Kundeservice - standardfraser til å bli syk av
tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:40
I god ånd leverer Skoda kundeservice fraser som "We extend our heartfelt thanks for choosing Skoda as your trusted automotive partner and for your ongoing support. Thank you for reaching out to us and for your continued trust in the Skoda brand.".

Jeg kan ikke annet enn å begynne mitt svar til dem som følger: "Dear Skoda customer service team, Thank you for your confirmation of Skodas promise to deliver poor user experience, and poor road safety. I sincerely apologize for giving the impression of trusting the Skoda brand and purchasing a Skoda vehicle."  ;D

Når det er sagt - en prøvekjøring i forkant av kjøp avdekker ikke alle de små irritasjonsmomentene en irriterer seg over når en lever med bil en stund...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA