Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - erlendboe

#1
Model 3 / Sv: Ny pris på Model 3?
onsdag 06. februar 2019, klokken 10:03
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. februar 2019, klokken 09:15
men samtidig usikker på om ikke kostnad ved tradisjonell markedsføring kan bli dyrere enn dette per bil? Jaja - bra bilene selger seg selv.

Husker fremdeles godt hvor overrasket jeg var for 20 år siden, når jeg leste at reklame-kostnadene per solgte bil var over 1000 gbp for Honda i UK,
#2
Model 3 / Sv: AP3?
lørdag 26. januar 2019, klokken 15:03
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. januar 2019, klokken 13:21
A8 sitt system er helt ubrukelig i praksis for veldig mange da det er begrenset til maks 60km/t. Når jeg er på langtur er det ihvertfall sjelden jgeg kjører under 60 over lengre strekninger, så dette systemet ville jeg praktisk talt aldri få brukt.
Tesla sitt fungerer ihvertfall i landeveishastighet.

Er enig i at systemet til Audi har mange begrensinger( se for eksempel https://www.deingenieur.nl/artikel/even-in-a-traffic-jam-autonomous-driving-remains-difficult) men slik som jeg forstår det vil det være level2 når du kjører over 60.
Selv har jeg ingen erfaring med dette systemet, men ser at det kunne være svært nyttig for meg hver sommer når det er køkjøring på motorveien før gotthard-tunellen. I fjor var vi over 1 time i en slik kø...
#3
Model 3 / Sv: AP3?
lørdag 26. januar 2019, klokken 10:22
Sitat fra: Lygren på fredag 25. januar 2019, klokken 22:46
"Regulatorisk" er jo bare svada slik jeg ser det, det er bare noe de sier siden de ikke har klart å levere software / hardware innen rimelig tid... 

Mulig VW klarer å få til noe, men tviler der også,

Enig at det bare er svada.
I Tyskland er  level 3 tillat, og Audi A8 har det.
Jeg vet ikke hva loven sier i Norge, men her i Sveits og i USA blir A8 levert uten level 3, av retslige grunner.

Så da tror jeg at jeg kan driste meg til to påstander:
- lovgivingen er ikke et hinder i europas største land for at Tesla viderutvikler systemet sitt og endelig innfrir en del av lovnadene som de kom med for ett par år siden..
- Audi A8 har det mest avanserte selvkjørings systemet som DU kan bruke i dag
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Barnevogn i frunk?
lørdag 12. januar 2019, klokken 12:34
Vi har Pockit+ (http://gb-online.com/en-en/strollers/pockit-plus/).
Den går som håndbagasje på alle fly.
Sitat
This buggy is 3-in-1 travel system ready: simply use the optional adapters to click on a matching gb or CYBEX infant car seat or the new Cot To Go.
.... when folded, the Pockit+ fits in your handbag, under a train seat or even in the overhead compartment of a plane.
.....the ultra compact (32 x 20 x 38 cm) fold.
....The super lightweight design (approx. 5.6 kg)
#5
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. januar 2019, klokken 09:58
Lovgivningen i USA er vel avhengig av hvilken stat man er i. Level 3 er vel langt unna FSD (mål), og ikke det som damen fra Tesla skriver om. Audi level 3 er vel og begrenset til 60km/t så ikke mye mere enn en kø-assistent.


Poenget mitt var at Audi kan levere Level 3 i Tyskland men ikke i USA på grunn av lovgivingen, så da er det som Tesla sier direkte feil eller i beste fall misvisende.
(FSD inkluderer Level 3, og ikke engang Level 3 er tillatt I de fleste statene i USA)
#6
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. januar 2019, klokken 08:38
Nå tenkte jeg mere på biten med "legal aspects" og "far away".

Nå tviler jeg vel på at man kan sette seg i en A8 i Tyskland i passasjersetet uten andre i bilen og be om å bli kjørt til Berlin...

Systemet til Audi er Level 3, og Audi sier at det ikke er tilgjengelig i USA på grunn av lovgivningen- på dette området er lovgivingen Tyskland kommet lenger enn i de fleste andre land.

Forøvrig forventes det at Porsche Taycan også får det samme systemet som Audi A8.
#7
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. januar 2019, klokken 06:48
Det hun skriver om FSD tillatelse er riktig

Nei det er det definitivt ikke.
Autonom kjøring er lovlig i Tyskland, men ikke i USA!
Audi A8 har det allerede, men ikke for USA
#8
Ionity har en ny partner i Italia.
Dette er en ekslusiv-avtale for alle motorvei-rasteplasser (altså alle rasteplasser som er tilgjengelig uten å forlate motorveien- som du sikkert vet er så godt som alle motorveier i Italia bomveier, og derfor er det best å ikke forlate veien..)

https://www.eni.com/en_IT/media/2018/10/eni-and-ionity-sign-framework-agreement-to-install-high-power-chargers-for-electric-cars-at-eni-service-stations#


Lurer du på hvor de nye 30 ladeplassene kommer? Med google finner du fort ut hvor ENI har stasjonene sine!
#9
Ionity bygger raskere ut enn Tesla!

https://www.goingelectric.de/forum/oeffentliche-ladeinfrastruktur/ionity-schnellladenetz-t27645-1280.html

Her sier Naheris:
Sitat
Damit überholt die Geschwindigkeit des Ionity-Ausbaus gemessen an Standorten den des SuC-Netzes im gleichen Alter nun das zweite Mal.
(Standort == ladeplass)
#10
Sitat fra: daktari på søndag 21. oktober 2018, klokken 11:08
Jeg tenkte mer p.t., ikke en estimert fremskrivning.
Er ikke standorten oversatt til ladeplasser? Ionity setter opp 6 ladere på ladeplassen Kjerlingland, mens Tesla utvider med 10-12 ladere på Nebbenes. Utvidelser vil jo telle som 0 i de grafene, men det er antall ladere som er viktigst.

Tror nok at det er for tidlig til å gjøre noen sammenligning av aktuelle ladepunkter.

Hvis du vil vite mer om den aktuelle Ionity tilstanden, finner du en oversikt her:

https://ionity.evapi.de/#/

Standort == ladeplass
Ladepunkt == lader
#11
Sitat fra: daktari på lørdag 20. oktober 2018, klokken 10:36
Hadde vært stilig hvis noen lagde en grafikk med utbyggingsraten til Tesla vs Ionity og de andre.

https://www.goingelectric.de/forum/oeffentliche-ladeinfrastruktur/ionity-schnellladenetz-t27645-1280.html

Her sier Naheris:
Sitat
Damit überholt die Geschwindigkeit des Ionity-Ausbaus gemessen an Standorten den des SuC-Netzes im gleichen Alter nun das zweite Mal.
#12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 10. september 2018, klokken 21:11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. september 2018, klokken 19:15
Antar oppdateringen i 2021 også er en refresh av ekstreriøret. Med oppdatering til 2170-celler og f.eks 120 kWh, og utbytte av bakre drivenhet til 2 stk Model 3 motorer og torque vectoring, så er nok S/X fortsatt konkurransedyktig.

Tror at det kommer til å være enda viktigere at man kan lade raskere.
Regner med at det kommer en ny type supercharger (med CSS?) snart.
Batteriet i model 3 kan motta en charge rate på 2.2 c.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/what-was-your-maximum-charge-rate-at-a-supercharger.117048/page-3
#13
Lading av Tesla / Sv: Optimal lade%
tirsdag 01. mai 2018, klokken 12:41
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. mai 2018, klokken 09:48
Det er vel i forhold til i hvilket område syklusene sliter mest/minst. Det mest gunstige området i forhold til degradering som følge av tid*temperatur ligger nok et godt stykke lavere.

I følge Battery University, http://batteryuniversity.com/learn/article/bu_808b_what_causes_li_ion_to_die og
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Minimerer man degradering som følge av tid ved å holde spenningen til 3.92 V (ca 70%)

Sitat
Figure 5: A cell voltage of 3.92V appears neutral; lower voltages add to SEI, higher to EO.
Sitat
In terms of longevity, the optimal charge voltage is 3.92V/cell. Battery experts believe that this threshold eliminates all voltage-related stresses; going lower may not gain further benefits but induce other symptoms

#14
Lading av Tesla / Sv: Optimal lade%
tirsdag 01. mai 2018, klokken 09:27
I følge battery University, http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
vil det beste for deg være å holde ladestanden mellom 65-75%.
Da får du det beste resultatet som de har målt i sine tester.
Sitat
The smallest capacity loss is attained by charging Li-ion to 75 Perzent and discharging to 65 percent.
#15
Sitat fra: mariowing på søndag 29. april 2018, klokken 00:01
Jeg tror ikke dette egentlig er Ionity sine ladere (med unntak av den ene i Tyskland), men ladere tilknyttet Beenergised som virker å være en plattform for drift og betaling av ladere. Nå synes jeg bare det er positivt hvis Ionity ikke på død og liv må bygge sin egen betalingsløsning, håper vi får se langt mer av slike samarbeid som PlugSurfing og Chargemap fremover.

100% enig.
Har sett at mange ladere har en kode som sier hvem som egentlig driver dem. F.eks her i Sveits har jeg sett at mange drives av Amag, som er VW/Audi/Skoda/Seat/Porsche importøren
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA