Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pallesnekkern

#1
Til sammenlikning kan det nevnes at ett atomkraftverk produserer typisk 5-10 Twh per år, så løsningen trenger ikke være så komplisert.

Et større problem er hvordan vi i framtiden skal erstatte de 2300 Twh som Norge eksporterer i olje og gass.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 16. juli 2021, klokken 14:04
Og den største delen av profitten får de ikke av det direkte strømsalget, men av at prisene går i taket også for all den strømmen som ikke eksporteres. Og den regningen er det vi som betaler.  Analyser om at prisen bare ville stige 1-2 øre p.g.a eksportkablene er verdiløse. Vi har blitt lurt.

En annen konsekvens er at eksporten også tapper ned magasinene, som igjen også fører til høyere pris.

Argumentet til strømselskapene er at det skal sikre stabil tilgang på strøm når vi har for lite.  I vinter så vi at pristoppene likevel ble høye da overføringskapasiteten fra utlandet til østlandet ikke er dimensjonert riktig. Det er tydelig at eksport har vært motivet, og import er nedprioritert.
#3
Da har jeg vært i Karasjok og Kautokeino, og fant ingen spor av Tesla ladere der enda, ihvertfall ikke i nærheten av der laderene vises i kartet.  Noe graving i Karasjok rundt der det er planlagt ladere, men ingen spor av Tesla utstyr.

Nå er Ishavsveien på plass med mange ladere, så Finnmark er bra dekket nå, ihvertfall hvis du har rekkevidde som en Model 3 LR.

#4
Elbilen i Samfunnet / Billigste bil med hengerfeste
torsdag 29. april 2021, klokken 13:35
Her er en oversikt over de billigste (maks 450K) bilene på markedet med hengerfeste som har et bruksområde som holder for de fleste.

Jeg setter grensa på hengervekt 750 kg, ettersom det stor sett er nok til å kjøre ved eller hente planker osv.  300kg hengervekt egner seg bare til litt søppelkjøring.

Prisene er grunnpris pluss kostnad for hengerfeste, V.Hjul og registreringskostnader


   
       
       
       
       
       
       
BilKonfigHengervektRealistist minprisUtstyrKommentar
VW ID4City1000kg385.000Est 25K for V.HjulMulig rabatt?
Tesla Model 3SR+1000kg395.000Hvit+V.Hjul-
Skoda EnyaqIV 601200kg421.000Blå + V.HjulMulig rabatt?
PoleStar 2SR1500kg423.000V.Hjul-
Audi Q4 e-tron 351000kg440.000Est 29K V.Hjul-

Satser på å oppdatere liste etterhvert som nye biler kommer. 

Hvem andre burde være med?



edit : Oppdatert ID4 til 1000kg hengervekt på 2wd varianten
#5
Ettersom Tesla går all-in på Lithium-Nikkel batterier og planlegger å x1000 produksjonsøkning på 10 år, så regner jeg med at de har gjort sin research og kommet fram til at solid-state har noen ulemper som er vanskelig og overkomme. Solid-state sliter med levetid blant annet.

Selv om solid-state skulle komme, så kan det hende at tradisjonelle batterier til $50 per Kw/t fortsatt vil være det mest konkurransedyktige.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
torsdag 28. januar 2021, klokken 12:12
Ser ut som Tesla Norge har beregnet en dollarkurs på 10 på Plaid-modellene.  Ingen grunn til å reservere nå ihvertfall.



#7
Litt av grunnen til at prisen på Y ikke er satt ned enda, er at de ønsket å pushe ut så mange model3 som mulig i 2020.  Tipper priskuttet er rett rundt hjørnet.

#8
Tesla / Sv: Hva vil Tesla aksjen være verd 31.12-21?
tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:19
Tesla skal vokse friskt i mange år framover for å forsvare dagens prising. Så mye som den nå er priset på framtidig vekst, så kommer det snart en periode med noe mer pesimisme / realisme. Kanskje det skjer i 2021.

Helt håpløs å spå, men jeg tipper $400 dollar 31.12.21
#9
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
torsdag 19. desember 2019, klokken 10:41
Det er vel angrerett på et slikt onlinekjøp eller?
#10
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
fredag 08. november 2019, klokken 21:34
Husk at model 3 ikke har varmepumpe. Det øker forbruket litt mer enn andre elbiler i moderat kalde temperaturer. (-10 til +10)

Varmeapparatet kan trekke opptil 6kW/t
- Det tilsvarer 120Wh/km ekstra i 50km/t. Dette gir høyt forbruk i starten.

Regn med 180-240Wh/km i disse dager. Mer ved bykjøring (over 300). Helt normalt.

Til sammenlikning har en dieselbil som bruker 0,6L/mil et forbruk på ca 650Wh/km.
#11
BMW i3 / Sv: Kø pilotassistent '18 94Ah
mandag 30. september 2019, klokken 21:26
Funker bare på de motorveiene som BMW synes er motorveier.  Funksjonaliteten er så begrenset at det å ta penger for denne er ran.  Burde fått betalt som betatester.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 23. august 2019, klokken 00:40
Kan være så enkelt som å se på hvor fort SOC stiger i forhold til hvor mye strøm som dyttes inn. Kan kanskje måle ladetap (varmgang) på den måten. Eller det kan være en enkel algoritme som ser på antall superladinger til høy SOC. Eller hvor ofte bilen generelt har blitt ladet til høy SOC.

Disse batteriene liker seg best ved litt høy temperatur når de hurtiglader, mens for best levetid så bør batteriet være ganske kaldt ved lading (og heller lade litt saktere).  Vanskelig å finne riktig balanse her, og Tesla har nok vært litt for optimistiske med ladekurven til disse batteriene. Det var nok ikke allverden av data tilgjengelig når disse pakkene ble satt i produksjon.
#13
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
torsdag 16. mai 2019, klokken 14:40
Ingen som har tenkt på det mest effektive tiltaket?  Finne en dekk og felgkombinasjon som tillater å bruke 205 eller 215 dekk.

Ellers så råder jeg alle til å være litt kritiske til støymålinger og synsing rundt forbedringer.  Jeg opplever om dagen mye lavere støynivå om ettermiddagen enn om morgenen. Dette er trolig pga temperatur i dekk og asfalt. (dette påvirker mer enn noen dempeplater i bagasjerommet).  Jeg tok også en langtur i Sverige for noen uker siden, med litt varmt vær var dekkstøyen MYE lavere enn jeg opplever til daglig.

#14
Tok en lengre tur på gode svenske landeveier i går.  Når asfalten er fin og dekkene får litt varme i seg, så reduseres dekkstøyen kraftig. Positiv opplevelse. Dette er en fin bil å kjøre på langtur i Europa med. Det er veier ødelagt av piggdekk som er problemet
#15
Enkle batterispørsmål / Sv: Batterilevetid på Nissan vs VW
tirsdag 23. april 2019, klokken 11:23
Dette har mest med temperaturkontroll i batteripakken å gjøre, og her er Nissan dårligst i klassen.  I Norge har det ikke vært et kjempestort problem på grunn av kaldt klima (som gjør underverker for levetiden av batteriene), men alle erfaringer hittil peker i retning av at Nissan har høyere kapasitetstap enn andre merker.

Nissan mangler aktiv kjølig av batteriene (det gjør forøvrig også VW), og det virker også som de har pakket batteriene på en slik måte at temperaturen stiger mye under kjøring (spesielt motorveikjøring), og at det er vanskelig å få temperaturen ned igjen, derav redusert ladehastighet ved gjentatte hurtigladinger. 

Feks vil temperaturen i pakka til en BMW i3 aldri overstige ca 32 grader, selv ved gjentatte hurtigladinger og motorveikjøring, mens i en Leaf er du fort oppi 50 grader etter første hurtiglading ved kjøring på motorvei.

Akkurat hvordan tempen i batteriet til VW er har jeg ikke detaljkunnskap om, men de er nok vesentlig bedre enn Nissan. Bmw er trolig best i klassen, mens alle de andre (Tesla, Kia osv) også har rimelig god kontroll på dette.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA