Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - MrBeery

Sider: [1] 2 3 ... 9
1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 27. Februar 2020, klokken 08:46 »
Alle modeller har betydelig leveringstid i USA for tiden, så de er nok fortsatt produksjonsbegrenset.

2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 15. Januar 2020, klokken 10:26 »
Du burde ha plassert aksjene i investeringskonto. Da slipper du å forholde deg til realisasjonsproblematikk relatert til skatt/fradrag på skatt.
Aksjesparekonto gjelder desverre kun europeiske aksjer.
Ikke aksjesparekonto, investeringskonto. F.eks. Zero via Nordnet. Ingen beskatning før man tar ut et større beløp enn det man har satt inn på kontoen.

3
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 07:54 »
Hadde håpet at det i praksis var "Performance-versjon ota". Jeg har målt 0-100 på 4,4 før siste 5 % oppdatering så dette må være svært konservativt.

Her lukter det forresten q4-boost  :laugh:

4
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
« på: Onsdag 18. Desember 2019, klokken 22:51 »
Siden det leveres etter kjøretøyet er betalt så er det vel 25 % moms på toppen. 20-25k kan vel stemme bra.

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Lørdag 14. Desember 2019, klokken 00:32 »
Venter tålmodig på FUD crew for litt mer negativt sentiment. Det må da være noe de kan kverne på?
Akkurat nå er det veldig lite de har å komme med, og siden Elon holder seg til det han kan og holder Twitterinnfallene på et minimumm er det ikke utsikt for noe å ta tak i på den fronten.

Derimot er det vel store forventninger i forhold til batteriteknologi. Kommer Tesla med noe substansielt nytt der er de så stor aktør nå at det vil kunne booste essensielt på kursen.

Det er også overaskende lite effekt av den synkende tax credit i USA, jeg ville trodd den hadde svekket salget mer enn det har.
Blir spennende å se hva som skjer når f. eks ID 3 og Mach E starter salget med full credit mot Tesla med null credit.
Nå ser det vel ut til at ID3 ikke kommer til å bli solgt i USA.

Når det gjelder batteri så er jeg overrasket (eller kanskje jeg ikke er det) over at ingen analytikere snakker om dette. Ser man på pris og rekkevidde på cybertruck er det opplagt at det skjer drastiske ting med batteri i nær fremtid. Jeg regner med at over de neste par årene vil Telsa være i stand til å produsere bilene de gjør i dag til en betraktelig lavere pris.

6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 13. Desember 2019, klokken 08:34 »
Markedsverdien av Tesla er nå på det høyeste den har vært, ca. 2 % høyere enn da aksjen var over 380 $, så det blir litt feil å si at det ikke er all time high.

7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 24. Oktober 2019, klokken 13:02 »
Si ikke det. For det første kan det komme flere "nedturer" som de vil bruke alt de kan, og for det andre klamrer deg seg fortsatt til halmstrået om at de totale inntektene er ned YoY.
Så absolutt, derav 'jeg tror'. Jeg håper faktisk de lever videre så vi kan fortsette å få servert de villeste konspirasjonsteoriene som ikke engang månelandingsfornekterne er i stand til å utarbeide.

8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 24. Oktober 2019, klokken 12:45 »
Jeg tror dette kan være dagen vi sier RIP TESLAQ. Dere har gitt oss mer å le av enn NRK Humor.

9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 23:01 »
Ser bra ut foreløpig, opp over 12 % after hours...

10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 21:34 »
22:00

11
Model 3 / Sv: Advarer mot «fantombremsing» på Tesla
« på: Mandag 14. Oktober 2019, klokken 14:07 »
Dette er faktisk et vanlig problem i bransjen. BMW i3 og Audi Etron lider også av fantombremsing. Har en god del erfaring med i3 og den er svært lite glad i lastebiler, reflekterende skilt og tunneller.

12
Model S / Sv: Musk tvitrer "Model S on Nürburgring next week"
« på: Torsdag 19. ſeptember 2019, klokken 20:41 »
Tviler på det. Hele yttre skallet på Taycan er aluminium. Det er også brukt mye aluminium på resten av bilen. Kun stål der det kreves...
https://www.businessinsider.com/how-porsche-makes-2020-taycan-first-all-electric-car-2019-9?r=US&IR=T
Det stemmer nok ikke at det er mer alu i Taycan. Model S og X er ganske unike mtp. at det er brukt så mye aluminum, i chassis og paneler. Det er svært unormalt, særlig på høyere volum.

13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 31. Mai 2019, klokken 13:14 »
Så gikk altså ikke billigere Kina-produksjon til økte marginer likevel, men overføres kundene i form av billigere biler:

https://www.dn.no/utenriks/tesla/kina/elon-musk/kinesisk-tesla-blir-60000-kr-billigere/2-1-613425

Sikkert fordi etterspørselen er umettelig...

Tipper dette er med på å sende aksjen videre nedover.
Hva vet du om det? Dette er vel ikke "enten eller". Hvor mye større marging tror du de har uten importavgifter og lokal produksjon?

14
Tesla SW og AP / Sv: 2019.16
« på: Onsdag 29. Mai 2019, klokken 17:34 »

Det er ingenting å bli overasket over, da systemet kun er beregnet på motorvei.
Å teste om det fungerer også andre veier er og blir foreløpig eksperimentell bruk. Da bør man være forberedt på å bli overasket ;-)
Vet ikke om det er mitt innlegg du refererte til. Jeg snakket om veiene i Trøndelag generelt. Mangel av merking gjelder også motorvei. Men uansett med god merking funker ikke autopilot når det går fra 1-2/2-1 felt da den bare legger seg midt mellom. Helt kaos.

Har forresten Tesla sagt at autopilot kun skal brukes på motorvei?

15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 29. Mai 2019, klokken 15:01 »
Utrolig fascinerende egentlig. Man kan jo lure på hvorfor det er blitt slik at alt negativt om Tesla blåses opp og spres. Er jo åpenbart ikke bare et norsk fenomen heller, så frustrasjon relatert til elbil fordeler i norge kan ikke være hovedårsaken.
Kan vel enkelt og greit forklares med noe Musk har sagt : "Whatever societies incentivize tends to be what happens. It's economics 101"

Media er stort sett optimalisert og får betalt for antall "klikk"/visninger. Negative nyheter, særlig om Tesla, er svært poppis. Dette har nok også en selvforsterkende effekt og utløser reaksjoner fra begge leirer (short/long). Det er interessant å se på for eksempel nyheter på facebook. Når man optimaliserer kun på antall klikk spiller kvalitet og sannhet ingen rolle lenger. Det er sensasjonalisme som selger og det er mye enklere å skape med negative "nyheter".

Sider: [1] 2 3 ... 9