Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sarepta

#1
BMW i4 / Sv: i4 M50 - En familiebil?
onsdag 22. juni 2022, klokken 20:53
Svaret er nok at dette ikke er en bil man kjøper for få plass til familien. Har byttet ut i-Pace med i4. Jaguaren har vesentlig mer plass og er nok et bedre kompromiss mellom sportslighet og familie enn i4. TMY antakelig enda bedre, hvis man holder ut plastikkseter og støy. Men på alt annet er i4 bedre, ja den soleklart beste i sin prisklasse.
#2
BMW i4 / Sv: När levereras de första kundebilarna i Norge?
tirsdag 01. februar 2022, klokken 11:46
Bestilte 4.juni.
#3
BMW i4 / Sv: När levereras de första kundebilarna i Norge?
tirsdag 01. februar 2022, klokken 07:45
Jeg har fått bekreftet produksjon uke 10 og levering uke 12-13. Tror omtrent det samme gjelder de fleste som bestilte tidlig i juni 2021.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Skattepliktig storkunderabatt
torsdag 24. juni 2021, klokken 16:22
Ser ikke noe i linken som tyder på at fagforeningsrabatt er skattepliktig. Man kan være medlem av en fagforening uten å være ansatt noe sted og medlemskap er ikke knyttet til et ansettelsesforhold. Fagforeningen kan uansett ikke håndtere dette, heller ikke mot arbeidsgiver. Innkrevingen måtte ev. skje ved at bilforhandleren oppgir rabatten direkte til skattemyndighetene. Det kan bilforhandleren ikke pålegges. Og om han ble det, så ville rabattene ganske sikkert bli gitt på en annen måte. En siste mulighet er at det er overlatt til den enkelte å vurdere om man har fått en rabatt som er skattepliktig eller en som ikke er det. Et veldig lite vanntett system, for å si det forsiktig.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Skattepliktig storkunderabatt
onsdag 23. juni 2021, klokken 15:50
Jeg får rabatt både via arbeidgiver og via fagforening. Da er det bare å velge fagforeningsrabatten, siden den ikke kan beskattes.
#6
i-Pace / Sv: Serivce priser
fredag 16. oktober 2020, klokken 08:08
Sitat fra: Norwegian Wood på fredag 16. oktober 2020, klokken 07:31
Jeg fikk opplyst at bilen skal ha service hvert annet år og at første service er gratis. Min ble levert i mai 2019, har nylig rundet 30K og Jaguar Remote app sier at jeg skal ha service om 4.000 km. Hva prisen er vet jeg ikke.

I-PACE S
MY2020


Ja, gratis første 100 000 km. Første service etter to år eller 34 000 km.
#7
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:22
80 kwt batteri og 600 km wltp. Det er nok for godt til å være sant.
#8
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
onsdag 18. september 2019, klokken 17:37
Sitat fra: gr på onsdag 18. september 2019, klokken 13:59
Syns du leter etter feil og oppkonstruerer problemer her. Han tester en hel haug med biler i 90 km/t, og ser en åpenbar trend opp mot WLTP. Hvorfor er det så ille å sammenligne i-Pace på samme vis?

At han startet å kjøre med i-Pacen mens den fortsatt ladet med 600 watt blir for dumt å bruke som argumentasjon mot Bjørn. Det virket like mye som om det var standbytrekket fra skjermer og annet i bilen som var oppe og gikk. Mener du oppriktig talt at den skulle stått og ladet 5000/600 = 8,33 timer etter den har nådd 100% for å fylles opp? I så fall er det en minst like tåpelig og åpenbar feil fra Jaguar. Er den på 100 % eller er den ikke på 100 %?

Han tok feil, ja, og gikk glipp av noen kwh etter 100%, men enig i at Jaguar må ta noe av ansvaret for det. Jeg får stort sett 3-4 kwh et par timer etter at 100% er nådd. For øvrig stemmer 415 kilometer rekkevidde i 90 km/t godt med mine egne erfaringer, dvs. ca 90% av WLTP (med 20") under gode forhold. Helt ok, nøyaktig det samme som mine erfaringer med i3 og m3 og helt i tråd med fysikkens lover brukt på wltp-syklusen.  Hvorfor Mercedes leverer mer enn lovet i følge Mercedes-Bjørn, er ikke så godt å si for oss som ikke har prøvd den, men Jaguar har ikke bløffet. Bilen har sine svakheter i høye hastigheter. Det er derfor den passer bedre i Norge enn i noe annet land.
#9
Sitat fra: JorgenM på lørdag 20. juli 2019, klokken 14:02
Kjørte fra Åre til Namsos idag. Fikk ikke hurtiglader i Åre til å virke. GPS foreslo lading på Steinkjer, men rekkevidden gikk sakte ned så ved ankomst hjem hadde vi fortsatt 72 km igjen. Derfor lurer jeg på om GPS IKKE tar hensyn til høydeforskjell? (ca 300 meter forskjell start - mål). Uansett svært godt fornøyd med forbruket. 20" og 20-25 varmegrader.

GOM tar ikke hensyn til rute i GPS. Det er rett og slett for dårlig. I vår 3 år gamle i3 estimeres rekkevidde ut fra fartsgrenser, topografi og vær når destinasjonen er valgt i GPS. Jaguaren er en veldig fin bil bortsett fra hurtiglading og software.
#10
Sitat fra: JPM på mandag 08. juli 2019, klokken 10:41

Jeg elsker bilen, men er skuffet over det jeg opplever som rekkevidden under "vanlig" kjøring.

Det virker ikke som om du har mye erfaring med el-biler. Bilen leverer den lovede rekkevidden under WLTP-forhold. Ingen grunn til å være skuffet over det. Kjører du raskere, med mer last, på våte veier, i kaldere vær, i motbakke osv., faller rekkevidden, til dels drastisk. Slik er det med alle el-biler. Alle burde ha visst det før de kjøpte bilen.
#11
i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
søndag 09. juni 2019, klokken 17:58
Sitat fra: Jaro på søndag 09. juni 2019, klokken 17:45
Sitat fra: Tellus på fredag 07. juni 2019, klokken 11:47
Batteriprosenten rapport fra I-Pace er IKKE lineær.

100% - 90% er gedigen sammenlignet med 90%-80%, 80% - 70% osv.
Sannsynligvis er også 10% til stopp også svært stor.

Jeg har f.eks. målt 100% til 99% til rundt 3 kWh flere ganger.

Neste gang dere lader helt fullt så noter forbruk og kjørte km når batteriprosenten når 90%. Dere vil da se godt over 10kWh  :)

Fra 90% til 80% vil dere måle godt under 10 kWh.
Jeg har erfart det samme som du viser til. I alle fall at 80-100% er rundt 20kwh.  Er dette noe Jaguar har publisert noe om?

Samme her, 90-100 % = 11 kwt. I tillegg stusser jeg på at vanlig hurtiglading noen ganger gir 30 kwt ved 96-97 %.
#12
i-Pace / Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
onsdag 05. juni 2019, klokken 16:36
Sitat fra: chargedup på onsdag 05. juni 2019, klokken 15:27
Nå skal det sies at Audi er i en helt særegen klasse med minimal struping i forhold til alle andre. De fleste produsentene har ladekurver som begynner å strupe rundt 50% (selv de bilene med maks 50kW lading, som ikke er med i tabellen gjør dette), mens Audi går det faktisk an å hurtiglade til 95%, mens de andre da har hastighet som begynner å ligne stikkontakt.

Jaguar har lovet noe de ikke leverer pr nå.

Edit: så på EQC graf i regnestykket, dersom noen så det.

Ved lading på 150 kw-lader i Sverige i går sank effekten fra 83 kw ved 50 % til 28 kw da jeg stoppet på 96 %. Jeg tror sant å si at 96 % i realiteten er 90 %, men uansett overrasket (denne gangen positivt) over effekten på høy SOC.
#13
i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
tirsdag 04. juni 2019, klokken 17:25
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 04. juni 2019, klokken 16:45
Det er vel først og fremst noe galt med bilen.
Jaguar leverer pr idag kun ved sjeldne unntak den lovede hastigheten på 100kw(og da over svært kort tid og kun på et visst SOC) og de leverer ikke under noen omstendigheter den lovede ladetiden på 0-80% SOC på 40 minutter.
Så pr idag bør man holde seg borte fra I-Pace om man kjører mye langt og hurtiglader mye. Det virker heller ikke som om Jaguar har tenkt å gjøre noe med problemet. Dvs de ser ikke på det som et problem.

Enig, bortsett muligens fra de siste to setningene. Det kan tenkes at Jaguar innser og ønsker å gjøre noe problemet, men at de ikke fikser det. Desto større er problemet. Med mine behov, kunne jeg ikke tenke meg å bytte Jaguar med Audi, Mercedes eller Tesla, men det finnes mange med andre preferanser enn meg. Og uansett har vi betalt for noe som vi så langt ikke har fått. Jeg har tålmodighet, men Jaguars taushetsstrategi tærer på.
#14
i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
tirsdag 04. juni 2019, klokken 16:21
Sitat fra: Norwegian Wood på tirsdag 04. juni 2019, klokken 10:02
Prisene på Ionity nettverket kan nå ses på Audis hjemmeside. Etter en introduksjon på NOK 80 per lading blir fordelsprisen 3,20 per kwt (30 øre under Fortum pris på 3,50 per kwt). "Fordelsprisen" krever imidlertid medlemsavgift på NOK 2268 per år. For å spare inn medlemsprisen, sammenlignet med Fortum, må du lade 7500 kwt i året (NOK 0,3 x 7500 = NOK 2250)- det tilsvarer 50kwt lading per gang 150 ganger i året!  Hva engangsbesøk vil koste for at medlemsskap skal være en fordel kan en jo bare gjette på, blir nok en heftig kwt pris for lading uten medlemsskap, hvis det er mulig. I Frankrike er "fordelsprisen" 0,65 Euro per kwt. Med en slik prisstruktur blir det nok mest 50 kwt lading med Ipacen og moderat behov for hurtig lading på 100kwt.

Land Cruiser 2007
Ipace S MY 2020

Takk for info. Prøvde Ionity på Gol i helgen. Kom med 40% på batteriet, makset på 60 kw og ga snitt 45 kw opp til 80 pst. Så prøvde jeg Fortum i Kristinehamn i Sverige i dag. Snitt 63 kw fra 20 til 90 pst. Enten er det noe med bilen, Ionity, Gol,  eller alle tre.
#15
BMW i3 / Sv: Har alle solgt BMW'n sin ?
torsdag 23. mai 2019, klokken 21:00
Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. mai 2019, klokken 18:24
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 23. mai 2019, klokken 18:17
Det har vært bra trøkk i denne avdelingen over flere år men når er det nesten ikke nye innlegg.

Har alle solgt i3'n sin ?
Vi har solgt vår, men kjøpt ny. Mange er vel på FB. Nå er jo i3 en gammel modell, rimelig debugget og det meste er kjent. Lite å preike om :)

Sant nok. Har kjøpt i-pace, men umulig å selge i3´en. Genial bil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA