Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thorbjørn Hellehaven

#1
Sitat fra: Otkristo på lørdag 06. mai 2023, klokken 11:13
Sitat fra: Andrewas på fredag 05. mai 2023, klokken 15:42På vei sørover og vestover. Noen som vet hvordan det går med Arendal? Stopper forbi og ser om ingen poster oppdatering før jeg passerer.
Konsesjonssøknad hos NVE ligger fortsatt i behandlingskø.
Anlegget ser ganske ferdig ut.
Ser mest ut som det bare gjenstår "avduking" og "snorklipping".

Du kan ikke vise dette vedlegget.
#2
Sitat fra: Norse_Hansen på fredag 10. mars 2023, klokken 19:00
En liten oppdatering fra Arendal...

De har fått fundamentene i bakken for alle laderene.
[ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#3
Citroën (PSA) / Sv: Citröen AMI
onsdag 02. november 2022, klokken 22:52
Sitat fra: Måkemannen på fredag 28. februar 2020, klokken 22:42
5,5 kWt og 7 mil? Det må da være NEDC?

Rekkevidden er oppgitt i henhold til WMTC, World Motorcycle Test Cycle.

Sitat fra: CitroënUK46 MILE RANGE (WMTC)
https://business.citroen.co.uk/ami

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Motorcycle_Test_Cycle
#4
Citroën (PSA) / Sv: Citröen AMI
onsdag 02. november 2022, klokken 22:40
Sitat fra: kaiat på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 09:57
I følge instruksjonsboka kan ikke Ami lades i temperaturer under -5C. Den har også en beskyttelsemodus der effekten reduseres ved batteritemperatur under +5C. Mulig at det er dette BOS snakker om?
-5 °C  er jo alt for høy grense. Den må jo kunne lades selv om det er vinter.
Jeg vet ikke hvor mye lite effekt det er mellom +5 og -5  °C, så det er litt vanskelig å si noe konkret videre her.

Om det så skulle ta 10-12 timer å lade fult når det er på det kaldeste på vinteren, så synes jeg det er "greit nok".
Total stopp så fort batteriet er under -5  °C er veldig ugreit.


#5
Citroën (PSA) / Sv: Citröen AMI
fredag 30. september 2022, klokken 18:45
Sitat fra: RJK på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:43
Med AM 147 eller AM uten koder, er vektbegrensningen fjernet. Ungdommer under 18 må derfor ta både AM 146 og 147 for havne på AM uten koder, og dermed for å slippe vektgrensen.

Det holder med AM147, for å kjøre AMI.
Dersom man ikke har behov for å kjøre tohjulsmoped også, så er det ikke behov for AM146 også.

https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-16
https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-1
#6
Citroën (PSA) / Sv: Citröen AMI
fredag 30. september 2022, klokken 18:29
Sitat fra: kaiat på onsdag 13. juli 2022, klokken 09:21
For de som syns at denne kan være aktuell for 16-åringen i huset - vær obs på at en må være 18 år for å kjøre denne i Norge. 16-åringer kan kjøre 3- eller 4-hjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterier), men AMI har en egenvekt på 425 kg uten batteri ifølge Wikipedia.

Om ungdommen er over 18, er det vel like greitt med bil.
For de som har førerkort klasse T stemmer dette delvis. Man må være over 18 år, eller utvide førerett ved å gjennomføre sikkerhetskurs på veg for som er inkludert i opplæringen for AM147.
https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-18

Dersom man har AM147 så er det ikke vektbegrensning mellom 16-18 år. Derimot har AM145 og AM146 uansett begrensning på 150 kg.
https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-16

Jeg synes lovteksten er litt rotete skrevet, så jeg måtte lese mange ganger, for å se hva som gjelder for hva.
#7
Sitat fra: geear på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:04
.....
Evje, Rysstad og Hovden. Ca. åtte mil mellom hver. Bygland kunne vært fjernet.
.....
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 28. september 2021, klokken 12:43
Savner også en lader på andre siden av fjellet, for eksempel ved Sinnes.
.....
Jeg er veldig enig i at: Evje, Rysstad og Hovden hadde gitt passe spredning.
Enig i at det mangler noe i Sirdal.

Sinnes er en mulighet, eller enda lengre opp, for å gi mindre omvei mellom Setesdal og Lysebotn. Og det er fortsatt grei avstand fra Ålgård, hvor det kanskje kommer noe 2022Q3. Spesielt hvis man tenker på å dele opp [42] ved f.eks. Tonstad hvor det er fin avstand til Vikeså og Lyngdal, men litt kort til øvre sirdal, og kanskje litt langt til Evje.
#8
Tesla / Sv: Sentry Mode i fellesgarasje - sur nabo
mandag 28. oktober 2019, klokken 14:13
Sitat fra: hanzhE på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:05
Hei, jeg fikk her om dagen en sur henvendelse fra en nabo som var særdeles misfornøyd med Sentry Mode. Vedkommende insisterte på at dette skulle deaktiveres og truet med politianmeldelse, kalte det overvåkning.

Jeg finner ingenting konkret om denne problemstillingen på datatilsynets nettside, og de kunne ikke gi et konkret svar da jeg kontaktet de pr. telefon tidligere i dag heller.

Bilen står parkert i fellesgarasje, med plass til 16 biler, 8 på hver side. Jeg er temmelig sikker på at det er vedkommende som parkerer nærmest meg som har kontaktet meg.

Informasjonen jeg finner rundt temaet er mildt sagt sparsommelig. Det står enkelte plasser Sentry Mode er lovlig, men samtidig er det ikke lov å ta opptak av naboens private område. Er det noen som har noe erfaring eller kjennskap til dette?
https://www.tek.no/artikler/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge/466616
Her er i alle fall noe.

Sent fra min LM-G810 via Tapatalk

#9
Model 3 / Sv: Øvelseskjøring i Model 3
mandag 30. september 2019, klokken 01:17
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. april 2019, klokken 13:07
Kommentaren om falsk trygget var tiltenkt "gammeldags" parkeringsbrems som kun virker på bakhjulene uten bremselys og gjerne svak bremseeffekt.
Om TM3 har aktiv ABS når man bruker "nødbrems" har jeg ikke testet skikkelig, men det virket ikke slik på grusen da jeg prøvde i alle fall
En annen ting i forhold til falsk trygghet, er at håndbrekk kan gjøre at føreren mister kontroll over bilen. Jeg husker at førelæreren min brukte det den gang jeg var på glattkjøringsbanen, hvis han synes at vi hadde "for god" kontroll. Litt lett bruk av håndbrekk, og vi var sjanseløse. Privat øvekjøring er for mengdetrening, det er alt for mange som setter rett ut i trafikken, uten at ferdighetene er på plass. Man må ta seg tid til å ble kjent med bilen først.
#10
Model 3 / Sv: Åpne bagasjelokket med sykler på hengerfestet
torsdag 26. september 2019, klokken 11:32
Jeg har sykkelstativ med vippefunksjon fra Biltema.
Løsne to skruer, og vippe bakover.
Har plass til 3 sykler, kan utvides med en ekstra til 4.
13-pin plugg, med lang gummihylse, som gir betydlig redusert bakkeklaring.
#11
Model 3 / Sv: Hvilket utstyr burde Model 3 hatt?
lørdag 07. september 2019, klokken 18:33
+ hette på DC-del av ladeport
+ ekstra alternativ type2 på høyre side. (har sett en annen som har det
+ skvettlapper
+ valgmulighet for type gulvmatter ved bestilling.
+ valgmulighet for UMC som klare 16A 3-fase (11kW)
+ annet valg enn pianoblank midtkonsoll
+ QI Trådløs lader (som de har i amerikanske shop)
+ noen "tomme" knapper , hvor man kan legge menyvalg man vil gjøre oftere enn Tesla har tenkt

I forbindelse med levering, var det en mail "velkommen til Tesla-familien".
Det hadde vært kjempeflott om det var mulig å gi andre teslabrukere midlertidig/permanent tilgang til bilen, med forskjellige nivå:
- full kontroll fra app
- får bare se posisjon, etter egen kjøretur, eller med godkjenning fra superbruker
- tidsbegrenset tilgang. etter godkjenning av superbruker
(full kan fungere ved salg også, mens man venter på at Tesla overfører bilen til ny eier.)
#12
Model 3 / Sv: mye forskjellige varianter av hengervekt ?
torsdag 05. september 2019, klokken 21:51
Sitat fra: S4e på torsdag 05. september 2019, klokken 16:39
Må innrømme at den båthengern jeg kjøpte gir ca 50 kg over totalvekt. Men håper på tilgivelse når faktisk vekt (henger pluss båt) er under 910 kg... Det blir litt tullete spør du meg at det hadde vært ok om jeg nedregistrerte totalvekt på nøyaktig samme henger.
Hvis det er din båthenger, og du ikke har behov for tillatt nyttelast/totalvekt som står i vognkortet.
Ta en tur innom trafikkstasjonen og be om nedregistrering av tilhenger til noe som passer med førerkortet ditt, og kombinasjonen bil+tilhenger
Det skal vist ikke koste mange hundrelapper å gjøre det.
#13
Model 3 / Sv: Kalkulere faktisk kostnad av gratis superlading
mandag 22. juli 2019, klokken 15:47
Avhengig av om du i det hele tatt rekker å bruke opp saldo med lading, så kan du se på hva de tar betalt hvis man ikke hadde hatt gratis lading.
Hvis det uansett er lading man ikke rekker å bruke, ser jeg ikke at det kan beregnes en faktisk kostnad.

Km og forsikring er kanskje heller noe som man kan snakke om kostnad, men deg ikke er nok til at man må opp et nivå på forsikring, så er jo det også noe man kan overse.
#14
Model 3 / Sv: Sykkelstativ uten hengerfeste ?
mandag 22. juli 2019, klokken 15:26
Sitat fra: davelarue på fredag 19. juli 2019, klokken 17:41
Noen som har prøvd en sånn på M3?
https://www.thule.com/nb-no/no/bike-rack/trunk-bike-racks
Har brukt Thule RaceWay 3 (men på eGolf). Der fungerte den bra for transport, men det er en upraktisk løsning, ved at luka blir så tung at man kan glemme å bruke den med sykler på, og tung med bare stativet.
En av grunnene til at jeg gleder meg til SR+, 23.8 :-)
#15
Model 3 / Sv: Model 3 SR+ forventet levering?
mandag 22. juli 2019, klokken 15:13
Bestilte 11.05
FI og VIN 17.7 (totalt 3 FI 17.7/18.7, men samme VIN)
Oppsatt levering 23.8

Model 3 Standard Range Plus bakhjulsdrift
Midnight Silver Metallic lakk
18-tommers Aero-felger
Alt svart Premium-interiør
18'' Nokian-vinterdekk (piggfri) med Aero-felger
Tilhengerfeste

(4-års service på eGolf 12.8 før, kjedelig å få den utgiften på tampen..)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA