Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - knut.aulie

Sider: [1] 2 3 ... 410
1
Tesla / Sv: Gigafactory 4 kommer i Berlin! Model 3 vant tysk pris!
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 07:09 »
Blir artig for tyskerbil tilhengerne når Tesla blir produsert i Tyskland.
Hvor ofte har jeg ikke hørt følgende: "Det er jo ingen som lager premium biler som Tyskerne. Derfor holder vi oss unna amerikanskproduserte biler som Tesla."
Vent litt, sa du at Tesla skal produseres i Tyskland?
Men da ...
Dette kommer nok ikke til å bite på dem. Både BMW og Mercedes produseres på fabrikker i USA, uten at det gjør noe utslag for argumentasjonen ....

2
Audi e-tron / Sv: Etron 55 Kampanje
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 10:32 »
Men...det er et men her. Bilene kan ikke bestilles med hengerfeste. Det må eventuelt ettermonteres, og de antyder opp mot 1 års leveringstid på hengerfeste. Bilene tipper jeg får kort leveringstid.
Her må da snart tredjepartleverandører se muligheten.

Det er da virkelig ikke «rocket sience» å hverken lage eller montere et hengerfeste.

3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 09:56 »
Skal ikke høyere enn $371 før Motorwatt er nærmest.
Har ikke så mye peiling når det gjelder verdisetting av aksjer. Min antagelse begrunner seg på et tall på en kvittering (som lå strategisk plassert ved tastaturet) på indrefilet til kveldens grillparty....
Mye som tyder på at TSLA er indrefilet akkurat nå

4
Kjøpe elbil? / Sv: Langtur med Polestar 2 vs Tesla Model 3
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 09:49 »
Langtur...= Diesel, spesielt på vinteren.
Kjørte 5500 km i sommer på langtur (riktignok med superlading), den turen hadde gått like fint på vinteren og hadde vært utenkelig for meg med diesel. Diesel er jo foresten et elendig vinterdrivstoff, det vet alle som har prøvd å starte en diesel i kulda....

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 09:44 »
Tror amerikanerne har store forventninger til pickup. Det er jo den biltypen sammen med SUV som selger mest.

Tror at om cybertruck blir priset fornuftig og har apell til en stor kjøpegruppe så kan vi få en ytterligere økning i kursen etter 21.11

6
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: mandag 11. november 2019, klokken 17:17 »
Frem til Tesla rent faktisk har full nivå 4 eller høyere selvkjøring, så er det sjåføren og ikke bilen som er ansvarlig for kjøreadferd!

Når den får full selvkjøring så er det ekstremt høy sjanse for at den kommer til å følge trafikkreglene langt bedre enn de fleste sjåfører.....

7
Elbiler i media / Sv: Færre enn 1 av 3 vurderer elbil som sin neste bil
« på: mandag 11. november 2019, klokken 16:55 »
Nei, jeg tror det kommer forslag om avgifter fra 2021.

Ja, vi har vel aldri opplevd at en regjering har gått fra et så kalt løfte ;D

.....

Jeg er 99% sikker på at det blir moms i en eller annen form fra 1 januar 2021.
I dag er det en merkedag (ikke hver dag vi er helt enige)

8
Elbiler i media / Sv: Færre enn 1 av 3 vurderer elbil som sin neste bil
« på: søndag 10. november 2019, klokken 14:45 »
Men det viktigste er nok innstramming av incentiver og signaler om innføring av avgifter fra 2021.

Du mener vel fra januar 2022 og noe som, eventuelt, blir vedtatt i slutten av 2021 av den nye regjering som vil tiltre etter valget i september 2021?
Nei, jeg tror det kommer forslag om avgifter fra 2021.

Det har vært foreslått tidligere også på tvers av Granavolden erklæring, men ble nedstemt. Nå tror jeg lysten på avgifter vil bli for stor. Men det blir nok i form av en «luksus» avgift.

9
Elbiler i media / Sv: Færre enn 1 av 3 vurderer elbil som sin neste bil
« på: søndag 10. november 2019, klokken 11:09 »
Det er vel generelt dårlig bilsalg på denne tiden og det ventes veldig mange nye modeller og produsenter i 2020.

Men det viktigste er nok innstramming av incentiver og signaler om innføring av avgifter fra 2021.

Dieselbiler har fått en liten økning i popularitet, og det sier vel ganske mye om trenden akkurat nå.

10
Det jeg vet om som er forskjell er bremser, større hjul og noen cm senk + spoileren (som faktisk kan ha litt å si i over 200 km/t) Muligens er 19’ Hankook dekk ift Michelin på 20’ det kan også ha litt å si.

Kan jo være andre små toleranser som gjør at du opplever din bil som ustabil, eller kanskje vi bare vurderer ting litt forskjellig.

11
Med Model 3-en kunne jeg holde 170-180 km/t gjennom nesten halve Tyskland på vei til og fra Italien i sommer. Ved høyere hastigheter, 200+, begynte det å føles utrygt og ukomfortabelt. Man kjenner det ved at bilen begynner å føles retningsustabil, og det er mye vibrasjoner og støy.
Off topik «her er det nok litt forskjell på preformance og LR. Jeg var oppe i 250 med min preformance og den var dønn stabil. Har nok med senkning og 20’ hjul å gjøre. Lydnivået stiger naturlig nok med farten...»

12
. I Tyskland derimot, så går de ulike feltene alltid i perfekte hastigheter i forhold til hverandre når trafikken ikke står nesten stille. Jeg fikk forøvrig stiftet bekjentskap med et artig, men glupt fenomen under slik køkjøring, en Rettungsgasse.  :laugh:
Vet ikke helt om jeg er enig med deg i at tyskerne alltid kjører så perfekt, de kjører heller veldig aggressivt og forventer at saktegående skal flytte seg ved å holde høy fart og bremse sent........ Det liker sikkert noen, men perfekt er ikke et dekkende utrykk.

«Rettungsgasse» er redningsfil som opprettes når det er trafikk i alle felter og utrykkningskjøretøy trenger å komme frem mellom kjørefeltene, dette er en ypperlig oppfinnelse som jeg så fungerte flere ganger. Krever dog litt mer veibredde enn vi stort sett har i Norge, men da er det supert!

13
Ford / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: fredag 08. november 2019, klokken 22:03 »
Jeg får assosiasjoner til BMW i3.
Hvor fikk du de fra?

14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: fredag 08. november 2019, klokken 18:15 »
Min forståelse er at det er to forskjellige pickups.
Hvor har du fått den forståelsen? Første gang jeg har hørt dette.

Det blir nok flere nivåer med batteri osv med start på 50k $ (litt som 35k $ Model 3) og så mye dyrere for 200 kWh batteri og funksjoner. Jeg har så langt forstått dette som samme karrosseri.

Det som har kommet frem i det siste er spekulasjoner om å bruke skateboardet fra pickup til evt minibuss. Det’ ville vært spennende og i tråd med Rivian sin avtale med Amazon og kunne potensielt påvirket kursen også!

15
Ford / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: fredag 08. november 2019, klokken 18:07 »
Da ver det kommet noen spionbilder.
 https://insideevs.com/news/381083/ford-mustang-inspired-mach-e-bev/
Ble litt skuffet. Synes den så smal og høy ut forfra. Får vente og se hvordan det blir uten kamofolie.
Her kan en jo bli litt i stuss.

Det jeg ser er bakenden til en I-pace og Teslafront med gammeldags nosecone.

Så ikke veldig spenstig ut. Men klok av skade venter jeg til endelig lansering. Trodde Porsche hadde ruinert Taycan når de viste den i delvis camo, men endelig bil ble temmelig fin. Får håpe Ford følger samme linje.

Sider: [1] 2 3 ... 410