Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Vidar1979

Sider: [1] 2 3 ... 9
1
Audi e-tron / Sv: Verdi
« på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 09:09 »
Du tenker Teslaene holder bruktverdien bedre enn Audi? Eller motsatt? Den største utfordringen vår som eiere er vel at Møller øser ut rabatter på e-tron.

Ad Tesla ser det ut som at ca 3 år gamle biler, hvertfall S, går for ørlite over halvparten av nypris de ble solgt for. (Nypris var høyere da enn nå ).
Solgte en godt og vel 3 år (38 måneder og 75k km) i Desember for 63% av nypris. 

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: Fredag 04. Desember 2020, klokken 09:17 »
Jeg har solgt meg ned i bilparken, solgte min 2017 TMS og har kjøpt en 14 år gammel bensinbil.

Føler jeg kom greit ut av det med 254 000 kroner i verditap fordelt på 76k kilometer og skulle jeg kjørt videre ville jeg snart ha kommet til et punkt hvor jeg må betale for reparasjoner.

Blir elbil igjen men det er overraskende behagelig å ha en bil uten månedlige avdrag.

Red. Rettet opp verditapet med å legge til vinterhjul og autopilot.

3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« på: Torsdag 19. November 2020, klokken 12:07 »
Ionity Aspøya har status 'now building'.

Og Alvdal åpnet vel i går.
Tar Ionity over Grønn Kontakt på Aspøya eller blir det en 3. ladeleverandør der?

Kjører hyppig forbi der på vei til/fra hytta og det er jevnt lav belastning både på Tesla og GK.

4
Skoda ENYAQ / Sv: Bestilt Enyaq?
« på: Mandag 16. November 2020, klokken 09:32 »
Så man betaler altså 60 000 kroner mer for ca samme utgave med et par funksjoner ekstra for å kunne få den konfigurert med hengerfeste.

Tenker du på iV 50 vs iV60? iV 60 har større batteri, så du får mer enn bare en del ekstrautstyr på kjøpet. Det blir 50 km ekstra rekkevidde og høyere motoreffekt.
Tenker på de to modellene. Det at 6kWt differanse på batteristørrelsen skal utgjøre 50kW differanse på ladehastighet stusser jeg også på.


5
Skoda ENYAQ / Sv: Bestilt Enyaq?
« på: Fredag 13. November 2020, klokken 00:17 »
Så man betaler altså 60 000 kroner mer for ca samme utgave med et par funksjoner ekstra for å kunne få den konfigurert med hengerfeste.


6
Skoda ENYAQ / Sv: Bestilt Enyaq?
« på: Torsdag 12. November 2020, klokken 16:18 »
Er det ikke meningen at man skal kunne bestille med hengerfeste til basisutgaven?

7
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Mandag 19. Oktober 2020, klokken 10:11 »
Noen som har testet "billigdekket" maxxis-arctictrekker på Tesla? Fikk bra resultater i test for et par år siden:

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/test-av-piggfrie-dekk-2014/maxxis-arctictrekker/

Jeg har bestemt meg for å teste disse. Til under halve prisen av premium-merkene og 3.plass i NAF test er jeg ganske sikker på at disse er helt topp :+1:
Ja, da får jeg bare oppdatere her. Maxxis dekka er fantastiske på min RWD P85. Klatrer opp hvor det enn skal være. Men
selvfølgelig, jeg kom fra Sottozero :P ;)
Flere som har testet Arctictrekker? Ser jeg har bare 4-5mm igjen på mine CVC6 så må nok ha nye dekk i løpet av vintersesongen.

9
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Tirsdag 11. August 2020, klokken 09:39 »
Hun jeg har barn med har en bensinbil med garanti som har gått 60 000km på 2 registerkjeder og strategien til forhandler er å holde den i gang til garantien går ut.

Dyrt med bil er det uansett men det med at Tesla skal være spesielt vanskelig eller dårlig har jeg vondt for å forstå.

10
Tesla Owners Club / Sv: TOCN tilbud på Tesla's CCS adapter
« på: Onsdag 05. August 2020, klokken 13:28 »
Du kan si hva du vil, men tocn er den mest rotete klubben jeg har vært borti, vet egentlig ikke om mitt signatur medlemskap der har gitt meg noe noengang, annet enn at jeg har vært med å støttet ladere som jeg aldri har brukt.

Sikkert heldig du, siden ingen av de andre klubbene du har vært borti, har gjort feil.

Siden du er så erfaren på hvordan det skal gjøres, kan du pm meg ditt navn og nr, så skal jeg få overbakt det til nominasjonskomiteen slik at du kan stille på valg til styret på neste valg.

Merk med "enorme mengder gratisarbeid med bare kjeft til belønning", så kommer det rett fram!
Jeg fikk faktisk refundert medlemskapsutgiften så jeg skal ikke klage men nimrooz er etter min mening så spot on man kan komme.

11
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hvor trykker skoen, eller strømmen?
« på: Fredag 31. Juli 2020, klokken 07:32 »
Vet du om det blir byttet til TN om en trafo må oppgraderes, eller "har de lov" å beholde IT/TT-nett på disse, selv når de bytter innmat?  Kan de bygge ut nye boligfelt med IT/TT-nett fordi de velger å koble seg til trafo med dette?

Bytting til TN i et eksisterende IT-felt skjer nok i praksis aldri, fordi det også krever ombygging av de eksisterende husenes system (det må f.eks legges ny inntakskabel, mener jeg. I hvert fall om man skal ha 3-fas inn, fordi det med TN kreves 5 ledere, og 3-fas IT typisk har 4). Det er altså ikke bare å bytte trafo, siden systemene er grunnleggende forskjellige. Utbygging av nye felt er vel i praksis alltid TN, og da må ny(e) trafo(er) opp, selv om det finnes eksisterende IT-trafoer med ledig kapasitet.

OK! Takker for svar, det høres jo forsåvidt greit ut.

Tenkte ikke så mye på lederne, men det er jo selvsagt den største forskjellen. De koster sikkert mere til TN, og der skulle "vi" spare inn, siden det fort blir mange meter med kabler, og dermed store besparelser.

Nå i ettertid så viser det seg, igjen, at å velge den billigste teknologien fremfor den beste teknologien, fort blir dyrere i lengden. Ihvertfall om en må gjøre det om igjen, eller gjøre det dobbelt opp.

;)
Nå har man TN-C frem til første fordeling (altså kombinert jord og nøytralleder) så det med 5 ledere til husene medfører ikke riktighet.

12
Elbil utenom Tesla kunne de ha skrevet i artikkelen.

13
Model S / Sv: kjøp av Tesla via Finn
« på: Torsdag 23. Juli 2020, klokken 15:57 »
Når du kan bevege deg opp mot 450.000 i budsjett så er veldig mange med 4-hjulsdrift (stort sett alle fra 2015 har det). Største poenget / problemet med høy kilometerstand er at garantien går ut på alt utenom batteri/drivverk på 100.000km / 5 år.

Men for å hoppe til mitt forslag så er det en med helt nytt batteri og 4 nye dørhåndtak (som er et svakt punkt) og med takbøyler og vinterhjul og vinterpakke og 4G og HIFI til 449.900. Ja, garantien er gått ut på dato, men kan ikke få alt for den prisen. Hvis du skal kjøpe til maks 450.000 synes jeg dette var et meget godt valg:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175963353
Jeg vil anta at man får kjøpt en 2 år nyere S75D med samme eller lavere kilometerstand til den prisen. 450k er ca det jeg hadde vært villig til å selge min for.

14
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: e-golf Selges
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 13:23 »
Enda en som har "glemt" å opplyse om at bilen er bruktimportert.
Hva har det å si på en 6 år gammel bil?

15
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Overdimensjonert jordfeilbryter type B
« på: Fredag 19. Juni 2020, klokken 14:06 »
63A er ikke noe problem men spørsmålet er om du bare vil ha enfas til elbilladeren din (du har valgt 2-pol bryter) og om du faktisk vil ha Chint.


Sider: [1] 2 3 ... 9