Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - daktari

Sider: [1] 2 3 ... 166
1
Audi e-tron / Sv: Leasing kontra Kjøp?
« på: I går kl. 21:05 »
Jeg trodde det var slik at for vanlige biler slapp forhandler mva. på leasingbilen. Dermed lønner ICE leasing seg mye mer enn BEV-leasing.

2
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
« på: I går kl. 13:58 »
https://www.dn.no/biltesten/biltest/polestar/elbil/polestar-2-en-oppsiktsvekkende-solid-debut/2-1-691676

Ligger der, men bak betalingsmur. Om noen føler kallet er det bare å screenshotte og legge den ut 😉
DN synes bilen var fantasisk sporty og ganske komfy, men mye støy. Prøvde Ohlins-varianten. Får ett poeng mer enn Model 3 i 10-punkts-sjekken.

3
Finnes noe liknende for Android 9?

4
Legg også merke til hvordan de prøver å ødelegge den gode plassen i midtkonsollen med tidens mest meningsløse gearbox-etterligning...

5
Kortreist eller bortreist?
https://www.tu.no/artikler/kortreist-el-mazda/477123

For en tabbe. Men jeg trodde i og for seg at Mazda kom til å droppe elbiler totalt, så den passer i det store bildet - dette har de lite tro på.

6
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 23:46 »
Da jeg prøvekjørte en etron 55 demobil med 21" dekk, fikk jeg etter en runde på landevei et forbruk på 22 kWh/100 km. Noe som stemmer godt overens med WLTP tallene som gir en rekkevidde på 376 km. Jeg er derfor ikke bekymret for rekkevidden på etron 50. Ut fra tegningene av batteriepakkene for etron 50 og 55, ser det ut som at vekten bør skalere ganske godt til kapasiteten. Det betyr i så fall ca. 175 kg spart på batteripakken. Vi kan også regne med noen kg spart når de setter inn en noe mindre motor bak. Så totalt rundt 180 kg lavere vekt. Lavere vekt skal gi betydelige besparelser, spesielt ved lavere hastighet.

Det er også verdt å merke seg at en bil som har høyt forbruk vil ha en god del overskuddsvarme fra motorene, som man om vinteren får nytt av til oppvarming av kupe og batteri. Derfor vi man ikke merke like stor forskjell på rekkevidden som det man får i mindre og mer effektive biler som for eksempel e-golf. Derfor tror jeg man skal ganske ekstreme forhold om man ikke skal klare over 200 km om vinteren. 200 km rekkevidde tilsvarer et forbruk på over 31 kWh/100km.
nå er vel erfaringene fra Tesla at 75 bruker bare litt mindre enn 100, selv om vekten er betydelig forskjell. Få eiere merker også forskjell på Tom og full bil. Så vi får se, jeg tror annen programmering av motorer kan bety mest, dvs. mindre 4x4 og mer kun bruk av 1 motor.

7
Audi e-tron / Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
« på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:47 »
Problemet er jo spontane  turer som f.eks. "oj vi mangler fløte".

8
Jaguar i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
« på: mandag 21. oktober 2019, klokken 11:15 »
@ardevd, orker du lage en for e-tron også?

9
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: søndag 20. oktober 2019, klokken 16:19 »
Vet ikke om jeg forstod helt kommentarene til dette med kansellerings-mulighet. Det er vel bare Tesla som gir angremulighet ved bilkjøp, men det betyr ikke at det er umulig å forhandle seg til en slags angrerett og få dette i kontrakten. Vet om folk som har fått inn i kontrakten på EQC at de kunne trekke seg kostnadsfritt fram til etter bilen kunne prøvekjøres, og da er det god nok grunn at man ikke likte bilen. Vet ikke om Audi forhandlere tør å gjøre det med e-tron 50, og bryter man da en kontrakt må man normalt betale relativt mye for tapt fortjeneste.
Du har helt rett, og da må teksten over ikke stå i kontrakten man signerer på. Man bør også ha en tydelig formulering på at man kan kansellere uten kostnad eller betingelser. Så spørs det om selger godtar det.

10
Audi e-tron / Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
« på: søndag 20. oktober 2019, klokken 14:11 »
Problemet med selvkjøringen til Audi er at man må holde på rattet hele tiden uansett, så den er ikke så mye verdt. jeg ville vel valgt rattvarme heller enn selvkjøring på e-tron nå, og fått et tre-eket ratt i stedet. Adaptiv cruise er derimot bra og den måtte jeg hatt.

11
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: søndag 20. oktober 2019, klokken 14:06 »
...., men det er kanskje mulig å forhandle seg til kansellerings-rett fram til endelige spesifikasjoner er offentliggjort.

Hvordan tolkes dette (bilde)?
Der har man avtalt seg vekk fra enhver reklamasjon som skyldes andre tekniske spesifikasjoner enn man forventet.

Det med NEDC er overgangsperiode vi er i nå pga. Co2-avgiftene i Norge, dvs vi skulle brukt wltp men bilselgerne overtalte regjeringen til å utsette overgangen litt.

12
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: lørdag 19. oktober 2019, klokken 11:14 »
Noen som har forsøkt å regne ut hva verdien av Tesla sine gratis 400 kW er med BKK og GK sine nye priser?

13
Jaguar i-Pace / Sv: Hjertesukk - Lading til maks SoC
« på: fredag 18. oktober 2019, klokken 13:15 »
I youtube-video fra våren 2018 var det vist hvordan dette fungerte i bilens GUI, men dette er altså fjernet igjen midlertidig. Et rart valg.

14
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
« på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 07:58 »
Volvoen er ikke så liten. Hvis målene jeg fant på nettet er riktige, er den 12 mm bredere enn Tiguan (begge målt uten speil), og bare 61 mm kortere og 5 mm lavere.
Den er vel omtrent akkurat like stor som en Audi Q3. Helt klart en liten crossover (eller SUV om du vil), men ikke minibil.
Riktig. Volvo XC40 er 59 mm kortere enn en Audi Q3. Q3-en er altså kun 2 mm kortere enn en VW Tiguan. Fra en XC40 og ned til en Audi Q2 skiller det derimot hele 234 mm. Så selv om XC40 er noe kortere enn Q3 og Tiguan, er den som du sier ikke noen minibil.
Gode nyheter! Men en klasse mindre enn Model Y? 

15
XC40-EV / Sv: 16. oktober er datoen bilen skal vises først gang. Antatt pris?
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 23:30 »
Fler detaljer, pris 699.000 i Sverige for XC40 P8 AWD recharge som det fulle navnet er. Det kommer antagelig både P5 og P3 etterhvert.
https://teknikensvarld.se/volvo-xc40-recharge-allt-om-elbilen-med-over-40-mils-rackvidd/

Sider: [1] 2 3 ... 166