Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - emurof

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 22:36
Sitat fra: daktari på I går kl. 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...

Jada, akkurat som i 2014, 2019, osv. Det er tider da veksten midlertidig tar en "pause", som har skjedd mange ganger før. De snakket jo nettopp om dette både under denne kvartalspresentasjonen og forrige. Veksten kommer i bølger.

Satt du her i 2019 og erklærte at Tesla var død som vekstselskap fordi de hadde en periode med lavere eller ingen vekst?
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 22:35
Sitat fra: dundun på I går kl. 14:54
Sitat fra: emurof på tirsdag 23. april 2024, klokken 17:43Bare så synd at de har syltynne marginer og ikke er teknologiselskaper som Tesla er. Tesla er et energi-og programvareselskap i bunn. Bilene er bare en variant av et produkt som brukes for å bære Teslas programvare og tjenester.

Litt som Apple ikke bare er en mobilprodusent, mens Nokia var det, selv om Nokia jo også hadde andre produkter. Men de hadde ikke programvare- og teknologifokuset i bunn som Apple (og nå Tesla) hadde.

Tja. Hvor stor del av Teslas inntekter kommer fra andre inntektsstrømmer enn bilsalg?

Programvare og tjenester er en integrert og udelelig del av bilen.

For eksempel er standard Autopilot inkludert i prisen. Man måtte tidligere betale separat, men så ble den permanent innlemmet i bilen (og prisen økt).
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 22:33
Sitat fra: daktari på I går kl. 08:40Noterte meg halvert overskudd (e.skatt) fra Q1 året før, profitten totalt er nå ca 5% av omsetningen. Tjener fortsatt penger, men kontantbeholdning sank med doble av netto-profitten.

De investerer tungt i flere ting nå, både AI og ny produksjonsmetode.

SitatSå skriver de at de har installert produksjonskapasitet på 125.000 cybertrucks, men vi vet se har levert ca 4000 på 1,5 kvartal, og de skryter av 1000 produserte CT i én uke j april. Er det 125.000 eller 52.000? Kan man egentlig stole på det de skriver?

Det tar tid å øke produksjonstakten. Det går ikke magisk fra 0 til 1 million over natten.

SitatFor "Model 2" skriver de at de nå endrer strategi og ikke utvikler nye plattform fra bunn. Den skal baseres på eksisterende plattform (3/Y?) med tilpasninger og produseres på samme linje. Det kan funke. Blir som MEB og BMW CLAR. Men antagelig kompromisser og de varsler selv lavere profitt.

Det blir interessant å se hva som skjer her. Kanskje blir bilen litt dyrere, f.eks. $30k. Det er fortsatt en lavere pris, og en fysisk mindre bil vil være populært både i Kina og Europa. Over tid vil også prisen her gå ned.

SitatMen, det betyr at Reuter sine kilder hadde rett: de kuttet ut en helt ny plattform og endret strategi. Det som var utydelig var det nye at de allikevel skal komme med nye modeller. Om de lykkes med det på så kort tid hvis de endret plan i fjor høst, (1 år utvikling, ingen testing?) gjenstår å se.

Nei, Reuters hadde ikke rett. De påstod at billigmodellen ble droppet helt, og at de kun kom til å jobbe med robotaxi. Som vi nå vet, så jobber de fortsatt med en eller flere billigere modeller, så de kuttet ikke alt annet for robotaxi. Vi vet ikke hva prisen vil være her, men det får vi bare se.

De valgte jo å ikke gå for "full Unboxed" fordi det ville ta kortere tid å få i gang produksjonen. Dette fordi de i større grad vil bruke etablerte produksjonsmetoder. Blant annet metoder de brukte på Cybertruck. Så det blir tilsynelatende en slags hybrid av tradisjonelt (Model 3/Y), nyvinning (Cybertruck) og fremtidig (Unboxed).

De sa at de blant annet kunne kutte kostnader ved å gjenbruke eksisterende produksjonslinjer. Husk på at Model Y har (eller i det minste hadde) mye høyere marginer enn Model 3 fordi de tok i bruk nye teknikker under produksjonen. De satte sammen alt de hadde lært og optimaliserte. Det samme vil de gjøre nå, men sannsynligvis med enda større nyvinninger.

Uansett, dette var Reuters påstand:

"Tesla has canceled the long-promised inexpensive car that investors have been counting on to drive its growth into a mass-market automaker, according to three sources familiar with the matter and company messages seen by Reuters."

De påstod altså at Tesla hadde kansellert billigvarianten, noe de ikke hadde. De endret bare på måten de valgte å gjøre det på. Det Tesla kansellerte var selve produksjonsmåten for billigmodellen, ikke selve billigmodellen.

Og:

"Tesla to focus on self-driving taxis instead"

Nei, de vil bygge både robotaxi og billigere modeller.

Reuters løy, eller tok rett og slett feil. Det er ikke første gang.
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 23. april 2024, klokken 23:10
Kvartalsresutatet er klart. Tallene er en ting, men de sier nå at de vil akselerere utviklingen av en kompaktmodell, og bare bruke "Unboxed"-metoden delvis. Det skal fremskyndes fra andre halvdel av 2025. Med andre ord kan vi se "Model 2" allerede om ett år?

Det blir spennende å se hva de sier under kvartalspresentasjonen.

Og ja, Reuters løy visst som Elon påstod.

https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/IR/TSLA-Q1-2024-Update.pdf

"We have updated our future vehicle line-up to accelerate the launch of new models ahead of our previously communicated start of production in the second half of 2025.

These new vehicles, including more affordable models, will utilize aspects of the next generation platform as well as
aspects of our current platforms, and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle
line-up.

This update may result in achieving less cost reduction than previously expected but enables us to prudently grow our
vehicle volumes in a more capex efficient manner during uncertain times. This would help us fully utilize our current
expected maximum capacity of close to three million vehicles, enabling more than 50% growth over 2023 production
before investing in new manufacturing lines."
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 23. april 2024, klokken 23:09
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 23. april 2024, klokken 18:32
SitatNokia: Men de hadde ikke programvare- og teknologifokuset i bunn som Apple (og nå Tesla) hadde

Litt inkompetanse her?

Nokia har vært i forkant av kommersielle 5G-distribusjoner over hele verden, og har samarbeidet med telekommunikasjonsoperatører for å rulle ut 5G-nettverk i ulike markeder. Selskapet har sikret en rekke kontrakter for å levere utstyr og tjenester for 5G-distribusjoner, inkludert forsøk, pilotprosjekter og fullskala nettverksutbygginger. Nokias 5G-løsninger er designet for å levere høyhastighetstilkobling, ultralav ventetid og massiv kapasitet for å støtte et bredt spekter av brukstilfeller og applikasjoner.

9 april 2024:

Nokia has a total of 56945 patents globally, out of which 26281 have been granted. Of these 56945 patents, more than 59% patents are active. Europe is where Nokia has filed the maximum number of patents, followed by United States of America and China.
Nei, vi ser hvordan det gikk med Nokia, som hang igjen i den gamle mobilverdenen. De fulgte ikke med inn i fremtiden som Apple skapte.

Eller påstår du at Nokia gjorde det bra etter at iPhone kom?
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 23. april 2024, klokken 17:47
Sitat fra: dundun på tirsdag 23. april 2024, klokken 12:26Tesla har aldri laget noe teknisk veldig interessant, de har bare vært virkelig gode på å sette sammen eksisterende teknologier på en måte ingen andre har gjort før og å forbedre dem. Det er ingenting teknisk revolusjonerende i bilene deres, bare god iterasjon og smarte valg av teknologi (f.eks å bygge på consumer-linux i stedet for bil-plattformer).

Høres ut som måten enkelte beskriver Apple på.

SitatFull selvkjøring er noe helt annet, og et ekstremt vanskelig teknisk problem det på ingen måte er gitt at Tesla løser på en verdifull måte før andre.

Og alle andre forsøk på å starte ny bilproduksjon de siste 100 år før Tesla hadde feilet. Tesla har oppnådd det "umulige" mange ganger.

Husker for eksempel denne:

https://seekingalpha.com/article/2501685-why-projections-for-tesla-to-sell-500000-cars-in-2020-are-absurd

SitatEneste fordelen de har er at de har kjørt skikkelig mange kilometer med nevralnettene sine aktivert, men jeg er ikke overbevist at det er nok til å ha en trygg ledelse på konkurrentene - både bilfabrikanter og uavhengige.

Nei, data er selvsagt en enorm fordel, men på ingen måte den eneste. Ingen andre klarer programvare på samme måte som Tesla, for eksempel.

SitatJeg er ikke engang sikker på at problemet er løsbart på en måte som er spiselig for lovgivere. "Skal Teslas betatesting få ta liv?" er et spørsmål det er vanskelig å svare ja på selv om et nei antakeligvis fører til enda mer skade.

Det har vel ikke vært et eneste dødsfall med FSD så langt. Men når det er sagt, er det fortsatt føreren som er ansvarlig.

SitatJeg ville ikke kjøpt aksjer basert på at Tesla løser full selvkjøring. Da måtte det være å kjøpe dem basert på at mange tror Tesla skal det til, altså ren spekulasjon.

Eventuelt ser man noe ikke alle andre ser, som de som investerte i Tesla for noen år siden. Du vet, da "alle" var enige om at Tesla aldri kom til å gå med overskudd, ville gå konkurs, osv.
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 23. april 2024, klokken 17:43
Sitat fra: OlaM på mandag 22. april 2024, klokken 22:53
Sitat fra: emurof på mandag 22. april 2024, klokken 21:39
Sitat fra: OlaM på mandag 22. april 2024, klokken 13:11Robotaxi er et luftslott. Men det er disse luftslottene som priser aksjen til 34x P/E. Uten Elon og uten "den draumen me ber på" så er det bare en vanlig bilprodusent, og de er ikke verdt så altfor mye. Ford har 11x. Ned to tredjedeler i pris vil tilsvare den lille toppen før pandemien (da med en helt annen E under brøkstreken naturligvis). Det kan være fornuftig.
Ja, og fabrikken i Kina ville aldri bli bygget, Model Y var bare en bløff og ingen kom til å kjøpe den uansett siden den bare var en oppblåst Model 3, Tesla ville aldri i verden klare å tjene penger, det var fysisk umulig å lage en halv millioner biler innen 2020, Tesla konkurs hvert øyeblikk nå i mange år, osv.

Du er veldig sikker i din sak, og det til tross for fremskrittene FSD har gjort på ganske kort tid etter at v12 kom ut.

Og selv uten FSD og robotaxi så er Tesla ikke bare en vanlig bilprodusent nei. Du glemmer at de også har andre produkter og tjenester.

Luftslott fylt med stråmenn.  :laugh:

Ja, luftslott og stråmenn som Model 3, Y, Cybertruck, fabrikk i Kina, med mer. Bare luftslott og stråmenn i Tesla!
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 23. april 2024, klokken 17:43
Sitat fra: What-a-watt på mandag 22. april 2024, klokken 21:46
SitatOg selv uten FSD og robotaxi så er Tesla ikke bare en vanlig bilprodusent nei. Du glemmer at de også har andre produkter og tjenester.

Finnes vel knapt en bilprodusent som ikke har andre produkter utenom bilproduksjon. Fly, skip, militært, landbruk, anlegg, motorsykler, båtmotorer, finans, eiendom. osv.
Bare så synd at de har syltynne marginer og ikke er teknologiselskaper som Tesla er. Tesla er et energi-og programvareselskap i bunn. Bilene er bare en variant av et produkt som brukes for å bære Teslas programvare og tjenester.

Litt som Apple ikke bare er en mobilprodusent, mens Nokia var det, selv om Nokia jo også hadde andre produkter. Men de hadde ikke programvare- og teknologifokuset i bunn som Apple (og nå Tesla) hadde.
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. april 2024, klokken 21:42
Sitat fra: SurSnasen på mandag 22. april 2024, klokken 19:46Cybertruck er PR-bilen over alle PR-biler, og er milevis unna noe cashmaking-volum.
CT bruker visstnok mye ny teknologi som så kan tas med videre til den nye produksjonsmetoden som skal ligge til grunn for neste generasjon biler (derunder robotaxi).

Og selv om CT er en PR-bil på den måten at den skaper mye oppmerksomhet, så må vi ikke glemme at markedet for pickups er stort i USA. Det er mye penger å tjene der. CT vil etter hvert nå volumproduksjon og gi pene profittmarginer.

Ikke undervurder CT som kun en PR-bil når den faktisk retter seg mot et svært lukurativt marked.
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. april 2024, klokken 21:39
Sitat fra: OlaM på mandag 22. april 2024, klokken 13:11Robotaxi er et luftslott. Men det er disse luftslottene som priser aksjen til 34x P/E. Uten Elon og uten "den draumen me ber på" så er det bare en vanlig bilprodusent, og de er ikke verdt så altfor mye. Ford har 11x. Ned to tredjedeler i pris vil tilsvare den lille toppen før pandemien (da med en helt annen E under brøkstreken naturligvis). Det kan være fornuftig.
Ja, og fabrikken i Kina ville aldri bli bygget, Model Y var bare en bløff og ingen kom til å kjøpe den uansett siden den bare var en oppblåst Model 3, Tesla ville aldri i verden klare å tjene penger, det var fysisk umulig å lage en halv millioner biler innen 2020, Tesla konkurs hvert øyeblikk nå i mange år, osv.

Du er veldig sikker i din sak, og det til tross for fremskrittene FSD har gjort på ganske kort tid etter at v12 kom ut.

Og selv uten FSD og robotaxi så er Tesla ikke bare en vanlig bilprodusent nei. Du glemmer at de også har andre produkter og tjenester.
#11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. april 2024, klokken 07:21
Det blir interessant å se om billigbilen ("Model 2") faktisk er død. Jeg klarer ikke helt å se at det ville være en god ide å droppe den og jobbe kun mot robotaxi. Ikke bare vil det ta lang tid fra det eventuelt er ferdig og til det er utbredt nok til å utgjøre en forskjell, og man i tillegg vil trenge å få med seg myndighetene i alle aktuelle land med på laget, men Teslas egen infrastruktur er ikke lagt opp for robotaxi.

De vil måtte investere mye tid og penger i å sette opp infrastruktur med trådløs lading, slik at selvkjørende biler kan lade seg selv. Når vi ser på hvor mange år det tok å sette opp superlader-nettverket så kan vi neppe ha illusjonen av at det går raskt.

Og det kan være man må bygge enda flere trådløse ladestasjoner enda tettere sammen.

Er teknologien deres for trådløs lading engang ferdig til bruk? Vil den være det i tide?

Så selv om FSD var ferdig i morgen kan jeg ikke se annet enn at robotaxi i seg selv vil kunne ta mange år, både på grunn av lovgivning og regulering, men også infrastruktur.

De vil trenge en ny bestselgende bil i mellomtiden, ikke minst for å finansiere forberedelsene mot robotaxi.

Så da får vi se om det er hold i ryktene rundt Model 2. Og vi få se om Teslas handlinger faktisk gjenspeiler den påståtte satsningen på robotaxi.

(Men alt dette blir jo nytteløst å diskutere hvis Elon Musk rage-quitter Tesla dersom han ikke får kompensasjonen sin tilbake.)
#12
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 21. april 2024, klokken 20:14
Sitat fra: JorEl på søndag 21. april 2024, klokken 08:35emoruf -når selv store institusjonelle investorer begynner å få tro på FSD og/eller robotaxi, så er det noe i gjære her...

Høres bra ut. Men aksjeprisen har vel bare pekt nedover siden Musk, nok en gang har lovet Robotaxi?
Kursutviklingen er vel for det meste et resultat av synkende salg, lavere marginer, osv. Om noe, så hadde aksjen kanskje vært enda lavere hvis ikke institusjonelle investorer hadde begynt å prise inn FSD/robotaxi.

SitatRobotaxi 8/8 skal bli kjekt. Nå har Musk satset mer av sitt eget og Tesla sitt omdømme, så håper de lykkes. Men tror dere at Robotaxi-koden/sw blir den samme som FSDbeta sin?
Vet jo at min S med FSD og HW3, klarer mye forskjellig i trafikken. Men jeg hjelper jo FSD-bilen min nokså mye. Har tro på Robotaxi om løypene blir kjørt på forhånd, mange ganger, og de gjøres enkle. Kan det være at Musk, vil sette ca 50 TM3 og Y til å kjøre i tunellene til Boring-kompaniet?
Hvilke strekk skal Robotaxiene kjøres på? Noen som vil gjette eller har kvalifiserte meninger?
FSD er programvaren som brukes i robotaxi. Robotaxi er jo bil+FSD.

Vi har ikke FSD her i Norge enda, men det kan være det ikke er så langt unna nå. Jeg er veldig spent på hvordan det vil fungere her.
#13
Tesla SW og AP / Sv: FSD-videoer
lørdag 20. april 2024, klokken 22:48
Merkelig hvordan det er veldig viktig å forsvare og forklare feil når det gjelder Waymo og slikt, mens når FSD gjør noe feil så er det ikke måte på hvor ille det er. Jaja.
#14
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 20. april 2024, klokken 22:45
Hvis vi vender litt tilbake til FSD så er det ingen tvil om at utviklingen har gått veldig raskt med v12. Den brukte under ett år på å bli bedre enn forrige variant klarte på flere år.

Jeg vet fortsatt ikke om de vil løse FSD eller når det eventuelt skjer, men man må erkjenne at fremgangen er formidabel med v12. Man kan også merke seg at Musk har vært mye mer forsiktig med å love for mye i det siste.

En annen ting er at analytikere også har begynt å snakke om FSD/robotaxi, og ta det med i verdisettingene sine. Tidligere var ikke dette priset inn i noen særlig grad, men det virker som det er i ferd med å bli i det minste delvis priset inn nå.

Når selv store institusjonelle investorer begynner å få tro på FSD og/eller robotaxi, så er det noe i gjære her...
#15
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 20. april 2024, klokken 22:37
Sitat fra: JorEl på onsdag 10. april 2024, klokken 08:27Har ikke Tesla hatt et litt "religiøst forhold" til aksjeprisen? Det har jo vært en begivenhet, hver gang vi nærmer oss kvartalslutt.
Her skjønner jeg ikke hva du mener. Tesla var tidligere mer avhengig av å kunne hente inn penger fra markedet, og da var det også viktig å møte visse mål kvartalvis (noe Musk syntes var noe herk, og som var en av grunnene til at han ønsket å ta Tesla av børs). Men religiøst? Alle selskaper holder jo på slik.

SitatVet ingenting om T-ansatte får en viss sum i aksjer, eller et visst antall, eller opsoner...men høy pris er fint for de som har, lav pris er fint for de som vil kjøpe/få
Ja, for de som blir tildelt opsjoner er lav kurs veldig bra. Så egentlig er det en fordel å holde kursen nede så lenge man ikke trenger en høy kurs for å f.eks. hente inn midler fra markedet.

SitatAksjeprisen har vel også vært et mysterium. De som "kan regne" forstår ikke hvorfor aksjeprisen er så høy, når Tesla sin inntjening ikke kan forsvare dette. Men de som løfter blikket over flere horisonter og vektlegger andre variabler, sier Tesla skal dominere verden. (Full Self Delusion :P Liten slenger for å holde oss til saken ::)  :) )
Tesla sin inntjening har mer enn forsvart det. Tesla vokste inn i verdisettingen av selskapet. Og de som spådde at Tesla kom til å gjøre det bra og rettferdiggjøre aksjekursen hadde jo rett.

SitatDet har vært mye kaos rundt Tesla, spesielt når Musk sa "it`s blowing in Shortville". Tryggere og roligere nå, men Musk kan finne på mye forskjellig. Håpet er at han skal prioritere Tesla, og ikke sin egen agenda. Ikke lett å vite om han han elsker SpaceX eller X, høyere enn Tesla ::) Jeg tror han lett "preiker ned prisen på Tesla" og lager kaos med vilje, om han vil kjøpe aksjer.
Jeg så en video som snakket om at verdiene Musk har i SpaceX snart tar igjen, eller er høyere, enn verdiene han har i Tesla. Kanskje han bestemmer seg for å gi blaffen i Tesla og bare gå "all in" i SpaceX.

Men dette er jo litt avsporing i forhold til tema - FSD.


Sitat fra: JorEl på onsdag 10. april 2024, klokken 12:54Trump har min respekt for ikke å ha startet noen krig.
Nåja, ikke bare fortsatte han krige in Afghanistan, men han bombet også Syria, drepte en iransk general, ønsker å angripe Mexico, osv. Og utrolig nok sendte han våpen til Ukraina, samt at han naturligvis ga Israel 100% støtte i alt. Trump er definitivt en krigshauk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA