Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - emurof

Sider: [1] 2 3 ... 143
1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 20. Juli 2021, klokken 23:30 »
Det er bare synsing fra din side. Det er åpenbart langt større etterspørsel etter Teslas biler enn du og andre trodde var mulig. Og da har de ikke engang sluppet Cybertruck eller den kommende $25k-bilen.

Både utslippsjuks, kartellvirsksomhet og annet er visst helt greit for enkelte så lenge det er noen andre enn Tesla som står bak. Men så snart det er den aller minste ting å plukke for Tesla for så slås det på stortromma og det erklæres katastrofe, at Tesla er den verste i verden, og det er ikke måte på hvor onde Tesla er.

Uansett, jeg håper ingen tar råd fra deg om investeringer, med tanke på hvordan du går frem når du skal vurdere verdien på et selskap...

(Jorden kaller) Det er ikke bare Tesla som jobber med lansering av nye elbiler vet du.... ($25K bilen som du venter på fra Tesla er allerede ute: https://electrek.co/2021/07/19/xpeng-shares-aggressive-pricing-for-new-p5-sedan-undercutting-tesla-model-3-by-14k/ )

Det er fint det, men hva har det med saken å gjøre? Prisen som oppgis her på Xpeng P5 er forresten etter subsidier, mens prisen på Model 3 tilsynelatende er uten subsidier. Dessuten selger visst Xpeng med tap foreløpig, i motsetning til Tesla som har gode marginer på sine biler. I tillegg har den billigste varianten av P5 ikke hardware for autonomi. Så det sammenlignes tilsynelatende på feil grunnlag.

Men poenget var at etterspørselen etter Teslas biler er helt enorm, og langt over det du og andre "naysayers" hadde trodd, og det vil bare bli enda større når andre varianter, som Cybertruck eller $25k-modellen lanseres.

Sitat
Ang. samarbeidet har det blitt diskutert side opp og ned men du greier ikke få med deg hva det gjelder. Ingen som forsvarer utslippsjuks. Saken gjelder andre ting - for n'te gang - alle utslippskrav ble møtt. De fikk bøter med begrunnelse om at utslippene kunne vært høyere - i teorien - og glemmer glatt at hvis forbrukere hadde ønsket det kunne de enkelt valgt Prius eller lignende.

Så du forsvarer og bortforklarer kartellvirksomhet og juks med giftige utslipp. Som sagt.

Sitat
Ja lett å sitte i sin høye hest !I DAG! og si stygge ting om miljøutslipp siden elbiler har blitt stuerent, men når de første Teslaene kom kjøpte folk pga helt andre ting enn miljøhensyn. På den tiden brydde folk flest ekstremt lite om miljøutslipp ved kjøp av ny bil (derfor ekstra komisk av EU å gå så langt tilbake i tid for å gi bøter på så tynt grunnlag). Uansett, er egentlig en fillesak der Ellemelle misforsto og mistolket og som ikke trengs å bruke mer tid på.

Mer forsvar og bortforklaring av miljøsvineri, kartellvirksomhet og annet.

Sitat
Dere klager fælt på hvordan Tesla blir fremvist i media - ganske utrolig, det er de som får aller mest spalteplass. Hvorfor tror du de ikke trenger å bruke penger på reklame da?? Å få spalteplass er  10-100 ganger mye mer verdt enn å reklamere. Men hører bare klaging fra Teslafan på dette, lærte ikke dere allerede på skolen at all pr er god pr  :laugh: Men uansett, syns det er mye mer positiv om Tesla enn motsatt. En liten negativ (fille)sak om Tesla så skal dere ta det opp i mange år etterpå og gjenta til det kjedsomme.

Så fordi media skriver mye om Tesla, selv om det oftest er negativt, så har det ingen betydning at det spres mye negative løgner om Tesla i media?

Wow.

Og nei, det er ikke "vi" som tar opp gamle negative historier. Det er "dere" som pleier å grave dem opp.

2
Min bestemt oppfatning er at 4680 er veien til laver kostnader (og konkurransefortrinn), og at målet ikke først og fremst er modeller med lengre rekkevidde.

De nye cellene med tilhørende kjemi osv. gir både lavere pris og bedre rekkevidde.

Det betyr ikke at Model Y fra Berlin vil få noe særlig annerledes pris eller rekkevidde med det første. For det første koster det jo en del å sette i gang produksjon, og for det andre kan det godt være etterspørselen er så stor at Tesla velger å sikre seg høyere marginer på bilene når de først kan.

3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 20. Juli 2021, klokken 19:56 »
Tesla kjøper reklame i sosiale medier via vervekampanjene.

@emurof, Kan ikke du forklare oss hvorfor de ikke har 20% markedsandel men allikevel har biler på lager og kontinuerlig subsidiert lånerente?

Kjære vene. Kanskje sette deg litt inn i dette før du begynner å snakke om det? Tesla har et ekstremt lavt antall biler på lager til enhver tid sammenlignet med andre produsenter. Det er alltid biler som er under produksjon, i transitt, under klargjøring, osv. Husk at f.eks. i både Q4 og Q1 så leverte de flere biler enn de produserte.

4
Model Y / Sv: Sier du ja til TMY fra Shanghai?
« på: Mandag 19. Juli 2021, klokken 12:26 »
Yepp, fikk bekreftelse på mail også om at bilen min ikke blir matchet før Berlin utgaven blir tilgjengelig. Og det var samme damen 😉

Hvilket nummer ringte du da?

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 19. Juli 2021, klokken 12:11 »
Og hadde ikke Tesla vært så populære i media så hadde de hatt en aksje som var priset som de andre nevnte bilselskapene.

Tesla er jo ikke populære i media. De blir konstant og konsekvent rakket ned på, særlig av amerikanske medier.

Tesla driver nemlig ikke reklamekampanjer der de kjøper reklameplass i tradisjonelle medier...

Og hvis det kun er media som har gjort at Tesla er priset som den er, hvordan kan det ha seg at mange profesjonelle analytikere har kursmål som selv ligger over det prisen er i dag?

6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 19. Juli 2021, klokken 12:07 »
Legger merke til at de samme som alltid kun har negativt å skrive om Tesla virker svært ivrige etter å forsvare utslippsjuks og ulovlig kartellvirksomhet fra enkelte fossilbilprodusenter.

Så snodig.

7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 19. Juli 2021, klokken 12:04 »
Her er fra linken til Ellemellle:

"De fem bilprodusentene Daimler, BMW, Volkswagen, Audi og Porsche hadde teknologien for å redusere skadelige utslipp utover det som lovlig var pålagt i henhold til EUs utslippsstandarder," skrev EUs utøvende gren i en uttalelse. “Men de unngikk å konkurrere om å bruke denne teknologiens fulle potensial til å rengjøre bedre enn det som er lovpålagt. Så dagens avgjørelse handler om hvordan legitimt teknisk samarbeid gikk galt. Og vi tolererer det ikke når selskaper samarbeider. ”

Saken er den at de nevnte firmaer hadde startet et samarbeid for å bedre utnytte AdBlue for rensing av dieselmotorer. EUs regelverk er rigid ved at det ikke er tillatt for produsenter å samarbeide, og brudd på denne bestemmelsen blir bøtlagt. Altså svært lite med forurensing å gjøre.

Se der ja. Der kommer forsvareren frem. Tesla skal rakkes ned på og angripes, mens VW og andre skal forsvares med nebb og klør. Her forsvares det at flere fossilbilprodusenter samarbeidet om å holde viktig utslippsrelatert teknologi unna markedet.

Fantastisk.

Både utslippsjuks, kartellvirsksomhet og annet er visst helt greit for enkelte så lenge det er noen andre enn Tesla som står bak. Men så snart det er den aller minste ting å plukke for Tesla for så slås det på stortromma og det erklæres katastrofe, at Tesla er den verste i verden, og det er ikke måte på hvor onde Tesla er.

8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 19. Juli 2021, klokken 12:02 »
Bare å ta en titt på elbil-sider og lese brukerkommentarene så skjønner man at Tesla-aksjen er til de grader overpriset. Spekuleringen på enhver "dårlig" nyhet er jo helt bak mål og spinnes til å høres noe genialt/til fordel for Tesla. Og det fins ikke en kritisk røst men kollektiv hyllest åkke som.

Er dette en spøk? "Selskapet er priset feil fordi noen skrev noe jeg ikke liker på et forum"??

Ellers har du åpenbart ikke faktisk lest noen kommentarer, for påstanden din har ingen rot i virkeligheten.

Uansett, jeg håper ingen tar råd fra deg om investeringer, med tanke på hvordan du går frem når du skal vurdere verdien på et selskap...

Så hva er alt dette grøtet egentlig? Myndighetne sier at bilprodusentene kunne kutte utslippene mer. F.eks. de sier at utslippene skal ned med 10 % og bilprodusentene innfrir dette - så kommer de altså mange år etter også sier de nei, dere kunne ha gjort mer og gir mrd-bøter? Veldig motstridende og diffuse detaljer her. Derfor heller jeg mot Motorwatt sin tolkning.  At det var samarbeid.

Altså ulovlig kartellvirksomhet. Men det er jo ikke Tesla, så da må det forsvares og/eller bortforklares. Ingen agenda her, liksom!

9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 19. Juli 2021, klokken 12:02 »
Aksjeverdien på Tesla har ingen rot i virkeligheten - men så lenge det finnes en tro der ute som fortsetter å holde kursen oppe så kan det jo være en svært god investering.

Hva baserer du deg på når du påstår at aksjeverdien ikke har noen rot i virkeligheten? Har du fått med deg tallene Tesla leverer, og forventes å levere fremover?

Hva med f.eks. at 20% markedsandel (av alle solgte biler eller bare elbiler?) uansett er totalt urealistisk.

Det er bare synsing fra din side. Det er åpenbart langt større etterspørsel etter Teslas biler enn du og andre trodde var mulig. Og da har de ikke engang sluppet Cybertruck eller den kommende $25k-bilen.

Sitat
Samt at i beste fall burde da verdsetting av TSLA være verdt 20% av samtlige bilprodusenters samlede verdisetting, korrigert for overskudd og tilleggsintekter.

Nei, det er ikke slik det fungerer. Tesla er ikke en vanlig bilprodusent. For eksempel står de selv for salg og service av bilene, i motsetning til andre produsenter som går via forhandlere. Tesla er også et vekstselskap, i motsetning til de andre.

De er jo forbannet irriterense at de ruger på ny tech og tjener godt på gammel, og samtidig har overgang til PHEV og EV gått altfor sent. Men der har du kapitalismen. Telenor gjorde jo dette med ISDN vs ADSL i sin tid også.

Ja, den kapitalismen. Da er det jo greit med ulovlig utslippsjuks og ulovlig kartellvirksomhet da! Så lenge det ikke er Tesla da, for da må Tesla hates og rakkes ned på. Det er bare galt hvis Tesla gjør det.

10
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
« på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 19:30 »
Jeg må nesten spørre om dette med vinterhjul igjen. Det var kanskje ikke mulig å bestille dette? Hva koster dette?

En annen ting, hvordan vet jeg om jeg om jeg får med Autopilot - Den til 29.000? Jeg tror ikke jeg hadde der valget da jeg reserverte i 2019... hmm.

Vinterhjul kommer sikkert som valg nærmere levering.

Standard Autopilot (med AutoSteer og Traffic-Aware Cruise Control) følger med alle biler. Det er Enhanced Autopilot med ekstra funksjonalitet (som Summon og automatisk filskift) du eventuelt betaler ekstra for.

11
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
« på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 19:29 »
Kan det være at Tesla ønsker at de som har eksisterende bestillinger inne til den gamle og lavere prisen får biler fra Kina fordi Model Y fra Berlin kommer til å koste dem mer å produsere i starten?

Så blir de nye batteriene tilbudt de som har bestilt til dagens høyere pris.

12
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
« på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 13:53 »
Jeg har fått samme mail, men sliter med skepsis til "kina-biler". Muligens helt uten grunn.

Bilene produsert i Kina er visst mye bedre på "panel gaps" og slike kosmetiske ting, i det minste.

13
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
« på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 13:29 »
I morgen kan MIC Model Y bestilles på tesla.com.
Rykter kommer fra Tyskland.
https://driveteslacanada.ca/model-y/tesla-set-to-open-orders-for-mic-model-y-in-germany-tomorrow-delivery-in-q3/

Pussig. Hvorfor åpne for bestilling? Hvorfor ikke levere biler til de som har bestilt for flere år siden? Skal de fortsette å stå i kø til Berlin er klar? Men det sto jo aldri noe om hvor bilen skulle produseres når de åpnet for bestillinger. Merkelige greier

Gjorde de ikke akkurat det samme da Model 3 kom hit da? Jeg ser ikke problemet. Jeg regner med at de som allerede hadde bestilt også kan få disse bilene, og ikke må vente til fabrikken i Tyskland står klar.

Dessuten vil de jo starte produksjon i Tyskland ikke så lenge etter at leveringen av Kina-TMY starter, og dermed vil de kunne levere fra fabrikken i Kina samtidig som de gradvis øker produksjonstakten i Tyskland.

14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 12:44 »
Kan virke som at de har funnet en måte å lage de mye billigere.

Eller så har de rett og slett mer investorpenger å brenne enn de forskjellige små ladetilbyderne. Det er ennå helt uklart hva denne åpningen vil bestå av. Det kan godt hende det blir en minimumsløsning kun for å tilfredstille myndighetskrav der de har mottatt støtte.

Hvis jeg var i Teslas ledelse og tenkte på markedsposisjonen min så ville jeg ikke gitt tilgang til andre biler der det ikke var eksplisitt krevet eller myndighetene hadde juridisk dekning for det, f.eks. tidligere mottatt støtte der dette ikke var et krav. Men det er, for å si det mildt, ikke godt å vite om Teslas ledelse ser ting på samme måte.

Tesla har vel sagt at de går i null på ladestasjonene sine. Og i starten ble de finansiert gjennom salg av biler. Hver solgte Model S og X var med på å finansiere utbygging av ladenettverket.

Så nei, det handler ikke om investorpenger å brenne av. Da hadde de gått med underskudd på ladingen, noe de sier de ikke gjør.

15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 12:43 »
Grunnen til at Tesla har så bra ladenettverk er jo rett og slett fordi de ikke prøver å tjene penger på det. Tvert i mot taper de penger på det. Eller sagt på en annen måte så sponset bilsalget ladenettverket. Det er derfor de heller ikke kan åpne nettverket med dagens priser.

Som sagt, Tesla har vel sagt at de går i null. Og det er riktig at de brukte inntekter fra Model S og X til å investere i ladenettverket i starten.

Sider: [1] 2 3 ... 143