Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - emurof

Sider: [1] 2 3 ... 114
1
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
« på: I dag kl. 12:30 »
Dessverre, det ergodt overvåka der og ville ikke gå nærmere (klok av skade, har gjort det før og det tok ikke lang tips før vakthold dukket opp)

Er det så farlig om vakthold dukker opp da? Hva kan de gjøre, liksom? :D

2
Etter den nye loven som trer i kraft over nyttår så skal det såvidt jeg kan se ikke være nødvendig å drive lobbyvirksomhet for å lade raskere. Loven stiller nemlig som krav at man reelt kan få ladet bilen nok til å faktisk bruke den. Jeg husker imidlertid ikke om loven snakker om "normal bruk" (altså generelt krav) eller "reelt behov" (krav avhengig av hva hver enkelt har behov for).

Et boligselskap kan med andre ord ikke sette opp "symbolladere" som i realiteten ikke leverer nok strøm til at folk kan lade bilene sine der til daglig bruk.

3
Er det noen som kjenner til Ohmia Charging? Vurderer å flytte til en borettslag som har dette i fellesgarasjen. Det koster 5000,- for etablering. Det vi si strekke fram kabel og montere boks på P-plassen. I tillegg kommer en månedskostnad for lading. På hjemmesiden til Ohmia står det noen eksempler. Hvis du har en e-tron og kjører 100mil i måneden koster det 649,- Altså kr 6.50 pr mil. Jeg synes at det er dyrt. Det koster cirka det samme å kjøre diesel-bil.

Det er dyrt. Styr unna.

4
Tesla / Sv: Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?
« på: Fredag 20. November 2020, klokken 19:32 »
Jeg så bittelitt på dette da rallyet gikk for noen uker siden. Min superenkle inngang var å se på kapasitet fra Gigafactory og Freemont og gjorde noen antakelser på samme (fullutnyttelse) av kapasitet i de fabrikkene i som lå i pipeline. Videre så skal utviklingskostnader stå relativt stille mens direkte enhetskostnadene skal noe ned. Dette vil gjøre veldig veldig mye med inntjeningen. Med mye velvilje kom jeg da til en pris som lå 20% under prisen på det tidspunktet, så tipper 350. Med mer moderate antakelser så ender den noe lavere. Kan være elementer som jeg ikke ser naturligvis, men så lenge Tesla har guidet på antall fabrikker de skal bygge de neste årene så er det et tak på omsettning. Kostnaden kan komme mye ned, men råvarene koster lenger uansett.

Du glemmer kanskje at Tesla ikke bare lager biler?

Hva mener du Tesla har guidet? Hvor mange biler tror du de vil produsere i 2021, f.eks.?

5
Som elektriker er det ikke mange slike IEC standarder man har et forhold til
men 61009 er jo en standard Easee påroper seg at de er i henhold til. og slik jeg har skjønt det en av standardene som det vises til i 61851 som du nevner her.

Hvem jobber du for, og driver du og feilinformerer kunder og andre om Easee-ladere?

6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 20. November 2020, klokken 19:20 »
For å snakke litt om kortsiktig prising, kan det være at Tesla bommer på 500.000 leveringer i Q4? Ser flere på forumet her har nevnt lignende ting som dette:

"Jeg bestilte P 16.10, og sist jeg snakket med de for ett par-tre uker siden, så sa de at det neppe ble november, men  mest sannsynlig litt ut i desember. Visstnok pga forsinkelse pga en eller annen "lockdown". Fikk VIN 5YJ3E7EC8MF829XXX oppgitt per mail."

Lockdown? Har noen hørt om det?

7
Tesla / Sv: Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?
« på: Fredag 20. November 2020, klokken 19:09 »
Og analytikere har jo så og si aldri rett.

Ikke meteorologer heller, men vi ser på værmeldingen fordi de har mer rett enn meg og deg.

Det stemmer ikke. Jeg, en amatørinvestor som ingen hører på, har hatt mer rett enn disse profesjonelle analytikerne som hele tiden skråler i media. Analytikerne har trodd Tesla bare er en bilprodusent, og de har ikke sett hva Tesla klarer å oppnå, og har i motsetning til meg ikke trodd de ville klare å oppnå det.

Analytikerne har rett og slett tatt feil om Tesla. Hvis du har hørt på dem har du tapt veldig mye penger. De skjønner nemlig ikke selskapet.

Heldigvis begynner det nå å demre for noen av dem. Morgan Stanley kom jo med nytt og høyere kursmål nylig. Når flere analytikere våkner opp, så vil Tesla ikke lenger være på billigsalg.

Analytikere tar generelt veldig feil om det meste. De er stort sett synsere med en agenda.

(Jeg klarer naturligvis ikke å gjette selve aksjekursen på kort sikt, men for meg fremstår det som bombesikkert at Tesla vil bli en gigant innenfor flere enorme markeder. Dermed er jeg også bombesikker på at dette vil gå opp for markedet generelt etter hvert. Jeg er derfor sikker på at aksjekursen vil gå kraftig opp over tid. Å investere i Tesla vil være som å plukke penger på gata om noen år. Husk: Vi har med Elon Musk å gjøre. Enhver som har veddet på at han skal feile, har tapt.)

8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 20. November 2020, klokken 19:07 »

9
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
« på: Torsdag 19. November 2020, klokken 16:01 »
Har noen tatt imot bil i så langt november? Når startet de utleveringer dette kvartalet egentlig?

10
Hvorfor så høyt påslag? Skal styret liksom bruke det som en inntektskilde?

11
Før man ordner i stand med å kreve en ekstraordinær generalforsamling, så er det greit å høre med litt naboer, lodde litt stemning og gjerne drive litt lobbyvirksomhet, slik at dere ikke plutselig står der med et braktap.

Fra nyttår har man krav på å etablere lading, og sameiet/borettslaget skal felles betale infrastrukturen. Det er altså ikke noe poeng i å drive med lobbyvirksomhet. Med mindre det er noe helt spesielt så kan ikke de andre nekte å oppgradere anlegget.

Mer info:

https://elbilforum.no/index.php?topic=53150.0

12
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
« på: Tirsdag 17. November 2020, klokken 20:35 »
Det er jo absolutt en fare for det til sommeren når alle skal nordover. Spesielt med en prismodell helt uten tidskomponent. Da kan du stå med en Leaf og lade fra 80-100% på lynladeren uten noe insentiv for å flytte seg.

Det må da gå an å "straffe" de som tar opp uforholdsmessig mye tid på laderen? Tesla klarer det jo, så hvorfor skulle ikke andre kunne gjøre noe lignende?

13
Edit: Slik jeg leser dette så mener departmenetet indirekte at alle "leie ladeløsninger" er i strid med eierseksjonsloven §29.

Kan du utdype hvor du ser dette?

Jeg lurer på hva som vil skje med Ohmia, og ikke minst de som allerede har inngått avtale med Ohmia allerede. Vil de kunne kreve å si opp avtalen med Ohmia og kjøpe tilbake anlegget fra dem?

14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 17. November 2020, klokken 20:25 »
Det jeg tror, er at S&P500 inkluderingen er allerede inne i TSLA prisen på rundt $420. Nå spørs det vel hva som skjer hvis noen store institusjoner som enda ikke er inne i TSLA skal kjøpe seg inn ...

S&P500 kan umulig være priset inn siden alle indeksfondene naturligvis ikke kan kjøpe seg inn før Tesla er med i indeksen.

Men det kan godt være at det er en del som har kjøpt og sitter på aksjene i påvente av dette.

15
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Onsdag 11. November 2020, klokken 20:52 »
FSD er nok veldig oppskrytt. Man skulle tro FSD var overlegent med sitt datafangstgrunnlag. Men er på linje med f.eks. GM Supercruise.

Eh nei, Super Cruise er ikke i nærheten engang.
Ikke?
Sitat
Testet 17 «autopiloter» – Tesla slått av annen amerikaner
...
...
...
Testet vinner var Cadillac med Super Cruise. Systemet vant tre av fem kategorier og slo dermed Teslas Autopilot, til tross for at GM-teknologien bare har to år på nakken.
https://www.tu.no/artikler/testet-17-autopiloter-tesla-slatt-av-annen-amerikaner/502252

Helt riktig, SC er ikke i nærheten av AP engang. Grunnen til at SC "vinner" er at akkurat denne testen er håpløst lagt opp, og de legger vekt på alt annet enn hva bilen faktisk klarer teknisk. Det er for eksempel plusspoeng for SC og minuspoeng for AP fordi SC kun fungerer på et svært begrenset antall forhåndsdefinerte veier, mens AP kan brukes hvor som helst.

Sider: [1] 2 3 ... 114