Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - emurof

Sider: [1] 2 3 ... 103
1
Hei, jeg bor i et borettslag som ønsker å installere opplegg for lading. Det er ca 15 parkeringsplasser og 50-60 leiligheter. Plassene leies ut til beboere(langtidsleie) og hører derfor ikke til noen av leilighetene. Borettslaget har bestemt at de tar kostnaden med det som er frem til laderne. Spørsmålet er hvordan man kan løse det i forhold til innkjøp av laderne?
Det er hentet inn pris på blant annet Easee system (ca 20 000,- per stk) og om feks. 10 av de som leier plass ønsker lader innenfor en kort periode så vil jo det bli en forholdsvis stor kostnad for borettslaget å ta den investeringen. Det vil også bli en del oppussing av blokken i nærmeste fremtid som vil koste litt, noe som gjør den investeringen litt vanskelig.

Samtidig så vil det kanskje føles urettferdig for noen som leier å måtte betale for hele laderen selv, om man ender opp med å flytte etter kort tid? Jeg har fått beskjed om at man kan ta med seg laderen den dagen man flytter, men det er jo ikke sikkert alle har mulighet eller lyst til det. Borettslaget har en stor overvekt av studenter og noen eldre som ikke har noen interesse for parkeringsanlegget så feks. noen økning av fellesutgifter for å dekke opp dette er uaktuelt.

Er det noen som har noen forslag/synspunkter på dette? :)

Dette blir selvsagt synsing fra min side, men selvsagt skal ikke enkeltbeboere måtte betale for utstyr til felles anlegg. Hvis man ikke eier plassen, så må borettslaget betale alt som har med plassen å gjøre.

Men det som kan gjøres er jo for eksempel at plasser med lading blir litt dyrere å leie enn andre plasser, og at borettslaget tar et lite påslag på strømprisen i tillegg.

Over tid vil uansett alle plassene med all sannsynlighet ha lading.

2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 24. Juli 2020, klokken 17:38 »
Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea mener aksjen er frisk priset og peker på at elbilprodusenten «egentlig» ikke tjener penger.
Sent torsdag kveld slapp elbilprodusenten Tesla frem sine kvartalsregnskap, som viste et overskudd på 104 millioner dollar i årets andre kvartal.
Det er bare én hake. Hele Tesla-overskuddet skyldes «uvanlig mye» miljøstøtte, ifølge investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.

https://e24.no/teknologi/i/mRXL0g/hele-tesla-overskuddet-skyldes-uvanlig-mye-miljoestoette

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest. Man velger altså å se bort ifra en inntektskilde for å kunne "bevise" at "Tesla egentlig ikke tjener penger"? Hvordan har disse noksagtene fortsatt jobb? De er jo fullstendig inkompetente.

Denne "miljøstøtten" er ikke "støtte", men miljøkreditter som Tesla selger til andre selskaper som et hvilket som helst annet produkt (men med sinnssyke marginer selvsagt), og som de har kontrakt på over ca. to år med et selskap, samt at de vel kan selge til andre også.

Å se bort ifra dette når man skal vurdere selskapet blir som å lukke øyne, holde for ørene, og skrike at virkeligheten ikke er virkelig og at man ikke trenger å forholde seg til den. Virkeligheten er at Tesla selger disse kredittene, og legger selvsagt opp strategien sin etter det. Hadde de ikke solgt dem så hadde de gjort ting annerledes og ikke basert seg på inntekter fra disse.

Helt håpløse, disse "ekspertene". De har holdt på slik i mange år, og folk som har hørt på virkelighetsfornektingen deres har tapt mye penger på Tesla.

3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 24. Juli 2020, klokken 17:34 »
Interessant sitat fra Musk :

Sitat
Like I think just we want to be like slightly profitable and maximize growth and make the cars as affordable as possible, and that's what we're trying to achieve.

Tesla skal også hente inn mer penger. Offisielt for å ha aksjer tilgjengelige for indeksfond etter inkludering i S&P500.

Har du en kilde på at de skal hente inn mer penger? Jeg har lest spekulasjon om at det kan være nødvendig for å få nok aksjer i markedet for S&P 500, men kan ikke huske å ha sett noe offiselt fra Tesla.

4
Model 3 / Sv: Skal selge - pris?
« på: Torsdag 23. Juli 2020, klokken 15:24 »
Nå rører du det til igjen og gjemmer deg bak formalia. Fortell meg hva problemet er med at vi, i en tråd med tittelen "Skal selge - pris" i TM3 forum hvor vedkommende har fått svar på sitt spørsmål og sannsynligvis har solgt bilen, i en naturlig forlengning diskuterer TM3 prising og det som kan påvirke denne fremover? Jeg mener du hausser prisene på bilen og gir selgere urealistiske forventninger.

Det finnes allerede en tråd om generell pris på bruktmarkedet og utvikling der, og en tråd om TMY vil påvirke salget.

Jeg hausser ikke prisen på bilene når jeg faktisk snakker om situasjonen som den er i dag og ikke driver og fabulerer om hva som skjer om flere måneder. Jeg har faktisk solgt Model 3 selv i dette markedet, og vet godt hva biler ligger på og ikke minst hva jeg selv fikk for min.

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 23. Juli 2020, klokken 15:11 »
Ser noen prøver å argumentere for aksjekursen med at de driver med mye annet enn biler. Dette innlegget på Twitter er vel med og bekrefter det "alle" vet; at det er masse nye "investorer" som er hovedårsaken til den store stigningen:

Disse "nye investorene" vet ofte mer om selskapet enn "proffene". Igjen, se denne videoen:

https://twitter.com/SquawkCNBC/status/1286272271552741380

6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 23. Juli 2020, klokken 15:10 »
Jeg mener at denne gjestekommentar gjør samme feilen som veldig mange andre, de ser på Tesla som en bilfabrikk ikke noe annet, dette mener jeg blir veldig snevert.

Jeg anbefaler alle å se denne videoen. Der forklares det hvordan "amatørene" ser det store bildet og er i stand til å se hvor Tesla faktisk er på vei og til og med klarer å beregne mer nøyaktig hvor mange biler Tesla leverer, og hva slags kvartalsresultater de får. På den annen side sitter "proffene" med regnearkene sine og ser ikke skogen for bare trær.

https://twitter.com/SquawkCNBC/status/1286272271552741380

7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 23. Juli 2020, klokken 10:05 »
Dette er en gjestekommentar, og jeg synes da han beskriver ganske godt hvorfor han mener aksjen er friskt priset. Faktisk så synes jeg du bommer mye mer med din kommentar enn hva vedkommende gjør. Du kommer med benvnelser som amatør, svada og kunnskapsløshet. Men du har da ingening annet å komme med?

Jeg peker jo på både faktafeil og ubegrunnet påstand, samt at de åpenbart ikke forstår Tesla som selskap. Ut over det er det lite av substans i teksten.

Jeg skal gjerne innrømme at jeg er ganske krass i min omtale av denne tulleteksten, men jeg begynner faktisk å bli litt lei av forståsegpåere som skal synse så mye negativt om Tesla uten at de tydeligvis vet hva de snakker om.

Det kan for eksempel være slik at Tesla faktisk er OK priset i dag, og at de faktisk har vært kraftig underpriset tidligere. At dagens nivå på aksjen bedre gjenspeiler fremtidsutsiktene, og en økt tro i markedet på at Tesla vil klare å oppnå det de har som mål. Mens det tidligere har vært mye utfordringer i forbindelse med oppramping av produksjon og slikt, har de nå fått ganske god kontroll på dette, og videre oppramping vil sannsynligvis skje med mindre problemer, og i raskere tempo. Se bare på hvor raskt fabrikken i Kina kom i gang.

Så igjen, det kan godt være at $1000+ er en mer riktig prising av Tesla enn under dette, siden de har vist at de har evne til å gjennomføre det de har bestemt seg for, og siden det er langt mindre usikkerhet rundt selskapets fremtid og om de i det hele tatt ville klare å overleve. Nå virker det mer sannsynlig at Tesla vil bli bare mer og mer dominerende.

8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 23. Juli 2020, klokken 00:39 »
Enig i at denne typen produkter virker litt mystisk og det er etter min mening utrolig ikke lager en krystallklar punktliste som beskriver akkurat hvordan disse bull derivatene fungerer. For eksempel hvilket klokkeslett de "resetter" kursen hvert døgn, og hvordan evt pre og after market påvirker kursen. Prøvde å lete det opp men det virker helt håpløst å få noen oversikt, det linkes til noen ufullstendige og generelle dokumenter på svensk. Vilkårene er jo helt bananas kompliserte. Følte meg ikke en gang helt sikker på om jeg kunne tape mer enn innskuddet.

Det blir litt klarere hvis man eksperimenterer med små summer til å begynne med. Bull&Bear blir rebalansert kl. 20 hver dag, altså når handelen i produktet i Sverige stanser for kvelden.

Premarket og after-hours påvirker definitivt disse produktene. Det virker til og med som de vet før PM-handel starter hvor handelen vil ligge. Kanskje de har tilgang til noe register der ordre som ikke er gjort synlige i markedet ligger inne.

9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 23. Juli 2020, klokken 00:37 »
Ref Bull/bear-produkter og Tesla. Jeg har handlet aksjer i mange år og mener jeg har en god forståelse av dette. Men disse bull/bear-produktene er litt mystiske. Man spekulerer  på oppgang eller nedgang i et underliggende produkt (Tesla, f.eks.) Men det jeg ikke skjønner er: Man kjøper f.eks. 1 stk av Bull Tesla Nordnet X3 til 2000kr.

La oss si at Tesla øker i verdi. Hvordan tar man profitten? Ved å selge det produktet man kjøpte på markedsplassen? Hva gjør denne gearingen da?

Det har vært noen som har snakket om det allerede, men 3x betyr jo at en bevegelse i underliggende papir (Tesla) gir 3x utslag i Bull/Bear-produktet. Så du kan f.eks. få 3x større gevinst eller 3x større tap enn det Tesla-aksjen gir.

Jeg har eksperimentert med både Bull/Bear og Mini Futures, og Bull/Bear egner seg kun til trading på en enkelt dag siden den rebalanseres hver dag kl. 20 (ved stengetid i Sverige). Hvis du skal sitte over flere dager eller lengre tid så bør du ta i bruk Mini Futures. Der er dessvere Long Mini Futures (at man tror at Tesla skal gå oppover) på lav giring nå pga. mye oppgang i aksjen. Giringen vil f.eks. starte på 3x, men vil så synke gradvis etter hvert som aksjen går oppover. Så nå er høyeste giring på Long Mini Future rundt 1,5.

Såvidt jeg har skjønt så kan man kun tape det investerte beløpet med Bull/Bear, mens man med Mini Futures kan miste mer enn man har investert (selv om det vel også er begrenset slik at det ikke er uendelig nedside, da det har en Stop Loss).

Når det gjelder å ta profitt så vil jo "market maker" legge ut både kjøpsordre og salgsordre slik at du kan både kjøpe og selge av MM i åpningstiden (ofte 09-20). Du er ikke avhengig av at andre handler i produktet.

10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 23. Juli 2020, klokken 00:36 »
Næss: Tesla-boom fra Robinhood
Fossilbiler må snart bli historie og Tesla må oppnå super lønnsomhet for å unngå at aksjekursen ender opp som en av de største boblene i nyere tid.

HAR VEKST: Tesla-aksjen har steget 258 prosent så langt i år. Her fra havnen i Southampton i mai der importerte teslaer venter på sine nye eiere.

Ligger på pluss++

https://finansavisen.no/nyheter/markedskommentarer/2020/07/19/7548703/naess-tesla-boom-fra-robinhood

Mye rart fra Finansavisen her. De har visst ikke skjønt noe som helst.

De påstår for eksempel at noen har "neglisjert fundamentale sammenhenger", men går nærmere inn på hva de mener med det. Det eneste de nevner er at "selskapet ikke tjener penger", noe som ikke stemmer.

Det kan godt være at Tesla er friskt priset, men jeg synes ikke amatøren i Finansavisen klarer å gjøre rede for hvorfor. Mest svada og kunnskapsløshet om hva Tesla driver med.

11
Model 3 / Sv: Skal selge - pris?
« på: Mandag 20. Juli 2020, klokken 16:18 »
TS har solgt på et tidspunk der TMY er opp til et år unna, så det er ikke relevant for denne tråden i det hele tatt. Det finnes en egen tråd der man diskuterer TMYs påvirkning på bruktprisen på TM3. Jeg er enig i at bruktpriser på TM3 vil gå ned når TMY kommer, men det blir neppe noen problemstilling før godt etter nyttår.
Vel, fint at du vet hva alle andre tenker, og "opp til et år" er kun spekulasjoner. Plutselig er leveringene i gang i mars, om åtte måneder, da betyr det bekreftede bestillinger om 4-5 måneder, og da selger folk unna. JEG vurderer iallfall å selge Model X nå av flere grunner, og en av de er at Model Y kommer og nok også vil dra ned prisen på X, i tillegg til at jeg forventer en facelift på X i løpet av noen måneder. Men skjønner ikke hvorfor du tar deg så nær av bruktprisene? Foreløpig har prisfallet på Model 3 vært veldig lavt, så det er ingen grunn til å klage.

Sikkert, men hva har alt dette med denne tråden å gjøre? Poenget er at å begynne å snakke om Model Ys påvirkning på bruktpriser på det tidspunktet TS solgte er ganske tåpelig.

Tar meg nær av bruktprisene? Jeg har nylig solgt Model 3 selv i dagens marked og reagerer på påstander som blir lagt frem her. Man risikerer å lure folk som ønsker å selge bilen sin og kanskje snubler over denne tråden. Ingen grunn til å narre folk til å selge for billig heller.

12
Model 3 / Sv: Skal selge - pris?
« på: Mandag 20. Juli 2020, klokken 16:17 »
Åja, så bruktprisene på Model 3 gikk ikke opp etter prisøkningen på ny bil fra Tesla?

Jeg tror de aller færreste følger med på slikt. Dessuten blir det ren spekulasjon, og noen kjøper brukt fordi de trenger bilen raskt.

Ja, den gikk opp. Nå går den snart ned. Folk tar høyde for fremtiden i dagens betalingsvillighet. Tror du jeg gidder å betale 530' når jeg kan få samme bilen for 500' i morgen?

Uenig, de fleste følger godt med. Har inntrykket av at det gjøres mer research ved kjøp av bil enn ved kjøp av hus...

Poenget her er at vi snakker om TS' salg av sin bil. Den ble solgt for kort tid siden. Og nei, folk flest sitter neppe og teller på dollarkurs og slikt.

Sitat
Sitat
Denne var enten en SR+ eller grovt underpriset (eller det var en eller annen feil som ble opplyst om i annonsen, men som du ikke leste). Jeg har ingen tro på at en vanlig LR AWD med 30K kjørelengde gikk så lavt. Søker jeg på Finn.no nå så er laveste pris for en bil med minst 30K kjørelengde en til 460.000 som har kjørt 43.000 km. Det betyr naturligvis ikke at han nødvendigvis får 460, men at 439 skal være førende for en bil med 30K kjørelengde er helt virkelighetsfjernt.

Flott det, benekte ja... Her har du bilen med VIN nr slik at du selv kan sjekke at det var en 4wd: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185024212

Denne bilen ble solgt. I motsetning til bilen du viser til. Den blir ikke solgt.

Vel, den var fortsatt grovt underpriset. Veldig flaks for de som kjøpte den, dumt gjort av selger.

Sitat
Sitat
Du bør søke på prisene på det som faktisk ligger der ute.

Takk det samme, har lagt ved link. Den eneste som er markert "solgt". Vet du om de dyre bilene faktisk blir solgt?

Jeg har solgt Model 3 selv nylig, så jeg har praktisk erfaring med dagens marked. På grunn av prisøkningen på nybil tapte jeg knapt noe på salget.

Selvsagt kan man selge omtrent på timen hvis man tar altfor lite for bilen. Men det jeg gjorde var å prise den rundt tilsvarende biler og så ventet jeg ganske kort tid egentlig før jeg fikk prisen jeg ønsket.

Sitat
Sitat
Jeg skjønner ikke hva alt dette har med tråden å gjøre. TS' bil hadde gått litt over 11.000 km.
Du kan ikke nødvendigvis styre hva som diskuteres her. Denne tråden lever sitt eget liv, og når pris på TM3 diskuteres så er dette godt innafor topic.

Hvis du skal svare på noe jeg skriver så bør du svare med noe relevant og ikke avspore hele diskusjonen.

Sitat
Sitat
Og hva du personlig mener at du ville kjøpt for er heller ikke spesielt relevant, da det faktisk er mange ulike kjøpere der ute med ulike behov og ulike syn på hva de er villige til å gi.
Godt mulig. Vis meg da hva bilene blir solgt for. De fleste blir liggende for de er alt for høyt priset.

Hvis man ikke har hastverk kan man godt ha tålmodighet. Jeg fikk som sagt solgt til annonsert pris, som var på samme nivå som tilsvarende biler som lå ute. Dette etter kort tid og flere som var interessert (selv om det var forsøk på pruting før vedkommende som endte med å kjøpe den tok kontakt).

Sitat
Sitat
Igjen, hvilken relevans har dette for hva situasjonen er for noen som skal selge (eller skulle selge for kort tid siden)?

Igjen, det er ikke du som bestemmer innholdet i denne tråden. Det er godt innafor topic å diskutere dette. Som sagt ovenfor, forventninger om noe i framtiden påvirker prisen i dag. Akkurat slik som for aksjemarkedet.

Igjen, du kan ikke bare ta over en tråd og endre tema totalt. Det finnes allerede en generell tråd om dette. Det er egentlig ikke innafor å diskutere helt andre ting. Det er derfor et forum er delt inn i temaer og tråder.

13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 20. Juli 2020, klokken 16:06 »
Antageligvis, på norske aksjer.

Blir litt action til uken nå da med Q2-rapport. Rally?

kjøpte litt 3x bull, så satser på det blir en bra uke :-)

Bull/Bear bør man da ikke sitte i over flere dager? Er det ikke bedre med Mini Futures da (selv om gearingen nå er veldig lav)?

14
Model 3 / Sv: Skal selge - pris?
« på: ſøndag 19. Juli 2020, klokken 13:50 »
TS har solgt på et tidspunk der TMY er opp til et år unna, så det er ikke relevant for denne tråden i det hele tatt. Det finnes en egen tråd der man diskuterer TMYs påvirkning på bruktprisen på TM3. Jeg er enig i at bruktpriser på TM3 vil gå ned når TMY kommer, men det blir neppe noen problemstilling før godt etter nyttår.

15
Tesla Pickup / Sv: Nikola Badger «Vorbestellungen jetzt möglich»
« på: ſøndag 19. Juli 2020, klokken 12:32 »
Bilen i seg selv eksisterer ikke engang, og vil sannsynligvis aldri eksistere. Ren fantasi fra et svindelselskap der selskapets ansikt utad troller og lyver og motsier seg selv hver eneste dag.

Sider: [1] 2 3 ... 103