Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - emurof

Sider: [1] 2 3 ... 136
1
Tesla / Sv: Skjær i sjøen for Tesla?
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 20:31 »
Dette må da ene og alene skyldes at Tesla ønsker å få registert bilene som solgt før kvartalet er over.

En bil er ikke regnet som solgt før kunden har overtatt bilen, undertegnet papirer og betalt.

2
Tesla / Sv: Skjær i sjøen for Tesla?
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 20:29 »

Er det noen her til lands som ikke har fått bestille bil hos Tesla? Eller som har fått beskjed om at de må vente flere kvartaler før de får sin Model 3?

Ja, det er en del som venter lenge.

Hvor lenge? Du tenker på de som har bestilt Model S, som ennå er mange måneder unna serieklar? Eller Y, hvor fabrikken ikke er ferdig ennå?
Hvor mange som har bestilt Model 3 har fått beskjed om å vente mer enn 3 måneder?

Mange som bestiller Model 3 må vente lenge.

3
Tesla / Sv: Skjær i sjøen for Tesla?
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 20:28 »
Det som er nå er at Tesla er begrenset av produksjon, og Norge får tildelt et begrenset antall biler. Tydeligvis langt færre enn Tesla Norge skulle ønske.

Skjønner ikke helt hvorfor du snakker om fremtiden. Jeg snakker om situasjonen i nåtid.

Hvorfor registrerer Tesla et betydelig antall biler på seg selv hvert kvartal hvis det er begrenset produksjon?

Antallet er lite sammenlignet med hvor mye de ekspanderer og hvor mange biler de selger her i landet. Husk at de tok over utleie ved nyttår, for eksempel.

Disse konspirasjonsteoriene begynner å bli latterlige.

Bilene ved nyttår har de jo allerede solgt til kunder?

Nye biler registrert i mars, selges videre.

Spørsmålet var hvorfor de gjør det.

Din teori holder ikke vann.

Tesla selger opp til flere tusen biler i Norge hvert kvartal. Det er en viss andel som f.eks. ikke møter opp, ikke tar levering eller andre ting.

4
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 20:28 »
Følg med i stedet for å komme med latterlige personangrep da. Jeg snakker om servicesentre i Norge.

I Sverige er det vanlig praksis at selger registrerer bilen på seg før salg, og overfører bilen etter salg.

Men ikke i Norge altså...

Men i Norge utvides det hele tiden med nye servicesentre.

Sitat
Nei, jeg kritiserer VW for en annen praksis enn Tesla. Forskjellen er at Tesla fortsetter å øke salget i rekordfart, mens salget av ID.3 har stupt etter nyttår. Det tilsier at ID.3 ikke var så populær som tallene skulle tilsi, og at VW nettopp har gjort som jeg beskrev.

Du kritiserer VW for noe Tesla gjør...

Helt feil. I motsetning til VW, så fortsetter Tesla å selge bra.

Sitat
Jada, man kan finne feil over alt hvis man leter. Hvis en kunde nekter å ta levering av en eller annen grunn så sitter jo Tesla igjen med en bil, og hvis de ønsker å få solgt bilen så raskt som mulig så kan det være de prøver å levere den til en annen kunde som er villig til å ta bestilling "i siste liten".

Nei de må ikke registrere bilen bare fordi den er på lager. Det gjelder for alle bilforhandlere og ikke bare Tesla.
Hvis du hadde fulgt litt med så er majoriteten av bilene som Tesla registrerte ved årsslutt samme dato og etter løpende skiltnummer serie..
Å anta at over 100 kunder på rad nekter levering samme dag ville vært ganske utrolig.

Over 100 har ikke nektet levering samme dag.

5
Tesla / Sv: Tesla og Bitcoin - en bra strategi?
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 20:24 »
Otroligt märklig strategi, att sitta på en megabeholdning i BC samtidigt som man "snackar ned kursen".
Speciellt med tanke på korreksjonsrisken.
Det har ju kommit flera negativa nyheter efter Tesla annonserade att man överger BC som betalningsmedel pga. miljøpåverkan, så bli inte överraskad om vi får en större nedgång i tiden som kommer.

Säg ett fall på 80 %, det skulle bara vara en helt standard korreksjon, MTP hur mycket det har stigit sista året. Då skulle vi landa på 10000 ca, en nivå vi var på så sent som september i fjol....

Vad skulle Tesla säga då om sin investering???

Det er vel ikke noe å si hvis de tenker på å bare beholde det i mange år. BTC vil gå opp og ned, men hva så?

6
Tesla / Sv: Tesla og Bitcoin - en bra strategi?
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 20:22 »
Det har ikke skjedd plutselig. Prisen

Selv om pris på BTC og ressursbruk henger sammen så ser du at ressursbruken gikk opp mye tidligere, selv om man legger logikken til grunn så er det longshot å si at BTC produsert i fjor er signifikant "renere" enn i år.

Etter at Tesla kjøpte Bitcoin så ble det blant annet kjent at Bitcoin-minere skulle gjenoppta strømproduksjon i et gammelt kullkraftverk.

Sitat
Litt usikker på hva du mener her, sier du at jeg latterliggjør noen pga. asperger fordi jeg stiller spørsmålstegn ved Elons Musks impulskontroll. (har mennesker med asberger dårlig impulskontroll?)
Er det din oppfattelse av at man ikke kan stille sprøsmålstegn eller kritisere handlingene til mennesker med en diagnose som kan (eller ikke kan) forklare handlingen?

Det jeg mener er at det er nedrig å angripe ham for å ha asperger.

7
Tesla / Sv: Tesla og Bitcoin - en bra strategi?
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 20:20 »
IMO har du helt rett. Her var det viktigste å skaffe 100 mill. USD til en svak bunnlinje, og overlate resten til PR-avdelingen.

Tesla hadde over 400 millioner dollar i overskudd uten Bitcoin-salget. Så da faller hele konspirasjonsteorien din sammen igjen.

Og de 400 mill. var vel salg av EV-sertifikater? Så dermed utgjør 100 mill. 20% av overskuddet.

Hva har dette med Bitcoin å gjøre? Poenget er at de allerede hadde et solid overskudd uten Bitcoin, så konspirasjonsteorien om at de måtte selge Bitcoin på grunn av svak bunnlinje faller sammen som trollet sprekker i sola.

Skjønner det kan være vanskelig å svelge at Teslas overskudd i Q1 kun var positiv kun på grunn av salg av EV-sertifikater og Bitcoins, hvorav sertifikatene utgjør 80% og Bitcoins 20%. Så enkelt er det faktisk. IMO en veldig perifer del av kjernevirksomheten til Tesla.

Det er ikke vanskelig å svelge fordi det er feil.

8
Tesla / Sv: Tesla og Bitcoin - en bra strategi?
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 20:19 »
Det er vanskelig å tolke Elon hva han vil gjøre med Bitcoin porteføljen, men det ser ut som han vil bytte dem inn i andre kryptovalutaer - det er slik jeg tolker informasjonen nå.

Hva er det å tolke? De sa at de ikke kommer til å selge mer av Bitcoin-beholdningen sin, og fryse kjøp med Bitcoin til det blir mer miljøvennlig. Frem til de sier noe annet så er det ikke tolkning du kommer med, men egen fantasi.

Sitat
Jeg har aldri oppfattet sjefen sjøl, Elon Musk, som svært opptatt av miljø

Selvsagt har du aldri det. Du tolker alt konsekvent på verst mulige måte og dikter opp scenarier for å stille ham og Tesla i verst mulig lys.

9
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Fredag 14. Mai 2021, klokken 10:04 »
Det er hyping av FSD på twitter igjen nå. Kanskje til Eu i år (særlig), men forbehold er "regulatorisk godkjenning". Spørsmålet er jo da om de har sendt søknad om "regulatorisk godkjenning"?

Fint om du kan komme med noen linker og ikke bare sure oppstøt der det ikke fremkommer hva du egentlig snakker om.

10
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Fredag 14. Mai 2021, klokken 10:02 »
Ikke lovende for nærmeste årene:
https://techcrunch.com/2021/05/07/tesla-refutes-elon-musks-timeline-on-full-self-driving/

Media har som vanlig tatt et sitat ut av konteksten. Tesla har aldri sagt det som påstås i artikkelen. Sitatet er det en utenfra Tesla som kommer med, basert på hans egen mening om hva som må til. Tesla har sagt at de trenger en viss mengde data for å oppnå høyere nivåer, og denne personen synser da om at Tesla ikke vil klare å samle inn nok data i løpet av året.

Igjen, det er ikke et sitat fra Tesla. Det er noen som tolker det Tesla har sagt. Det fremkommer ikke nøyaktig hva Tesla har sagt, og det var nok heller ikke poenget med dette referatet. Det eneste vi vet er at det så ut til å handle om hvor mye data som kreves, og om de vil kunne samle inn så mye data før året er omme.

11
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Fredag 14. Mai 2021, klokken 10:02 »
Egentlig ikke noe nytt. De fleste som har kjørt tesla siste årene vet at det ikke har vært noen vesentlig bedring på lenge, og jeg tipper det tar i alle fall 10 år før vi kan sove i baksetet (gitt et ordentlig gjennombrudd snart, med denne farten er det mer 20-30 år:p)

FSD-betaen er en vesentlig forbedring. Har folk fortsatt ikke skjønt at man ikke kan bedømme status på FSD ut ifra Autopilot i dag?

12
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Fredag 14. Mai 2021, klokken 09:59 »
Jeg har ventet og forventet, at Tesla skulle klare og få til fartskilter med at hver Tesla sender info til "the MotherShip".

Skilter leses jo av bilen "i sanntid".

13
Andre Elbiler / Sv: Nikola Badger «Vorbestellungen jetzt möglich»
« på: Fredag 14. Mai 2021, klokken 09:58 »
NIKOLA var visst ikke død alikevel. Det er en stab med folk
som jobber med saken; og nå fikk jeg et hint om en video fra
«Indiana Rechearch Group». Test Driver'n sier: "The one thing
that for me describes driving this Nikola Tre; its not a job. And for
people who drive a truck shifting gears; 18 speeds, 21 speeds.  ???
With this truck here; there's no work. It's truly a game-changer.  ::)
Oh yes, and by the way, it's very fast!"  :D
https://youtu.be/dpQ0Cm5tBRU

Selskapet med null egen teknologi fokuserer mye på markedsføring. Kanskje de skal bytte beite.

14
Tesla / Sv: Tesla og Bitcoin - en bra strategi?
« på: Fredag 14. Mai 2021, klokken 09:40 »
IMO har du helt rett. Her var det viktigste å skaffe 100 mill. USD til en svak bunnlinje, og overlate resten til PR-avdelingen.

Tesla hadde over 400 millioner dollar i overskudd uten Bitcoin-salget. Så da faller hele konspirasjonsteorien din sammen igjen.

Og de 400 mill. var vel salg av EV-sertifikater? Så dermed utgjør 100 mill. 20% av overskuddet.

Hva har dette med Bitcoin å gjøre? Poenget er at de allerede hadde et solid overskudd uten Bitcoin, så konspirasjonsteorien om at de måtte selge Bitcoin på grunn av svak bunnlinje faller sammen som trollet sprekker i sola.

15
Tesla / Sv: Tesla og Bitcoin - en bra strategi?
« på: Fredag 14. Mai 2021, klokken 09:39 »
Min spekulasjon er at Tesla har benyttet sin markedsmakt til å kjøpe BTC "billig", deretter framsnakke det og innbille sauene at Teslas fremtidige markedsmodell innbefatter BTC, for deretter å lene seg tilbake og se på at sauene kjøper på stadig høyere priser. Til slutt har de solgt posisjonene sine med betydelig profitt. Ren råkapitalisme og helt uten miljøhensyn. For å toppe kransekaka polerer de miljøimaget sitt med å gå ut og oppgi bekymringer for klima som begrunnelse for at de endrer strategi. Kvalmt spør du meg. Tilgi dem ikke for de vet hva de gjør!

Dette var litt a et oppgulp. Vel har de mange sauer, men hvordan de kan bruke "markedsmakt" til å kjøpe billig? Vi snakker en commodity som handles på åpne børser...  Hvor har du det fra at de har solgt seg ut? For oss andre ser det ut som at de som største holderne av BTC også selv er de største taperne på dette "stuntet".

Inget snack om att Tesla styr BC-kursen med sina kommentarer och transaksjoner. Såg du inte vad som hände med kursen när det kom ut att Tesla har köpt? Och nu, när de "överger" BC som betalningsmedel? Först rätt upp, så kollaps.
Och att de har sålt BC har de ju själva gått ut med, de tjänade över 100M USD i Q1 på detta.

Tesla styrer ikke kursen. Bitcoin lå allerede mellom 30-40.000 dollar da Tesla kjøpte. Det hadde gått kraftig opp alt.

Kollaps? Bitcoin ligger nå rundt samme nivå som da Tesla sa de kom til å slutte å ta betalt i det.

Tesla har kun solgt 10% av sin Bitcoin-beholdning.

Var det mer FUD da?

Sider: [1] 2 3 ... 136