Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øystein16

#1
Sitat fra: Egil S på fredag 15. mars 2024, klokken 17:07Får de subsidier i tillegg er det klart de har et enormt konkurransefortrinn.
Norsk MVA-fritak for elbilar er rekna som statstøtte/subsidiering av kinesissk og andre land sin elbilproduksjon. I tilleg kommer økonomisk/praktisk diskriminering av nordmenn etter kor dei bur, kva økonomi dei har, kor dei køyrer, kva plass til bil dei har og andre sosiale/økonimiske faktorar.

Me kjøpte ein ladbar hybrid i 2015, og reknestykket vårt er særdeles gunstig etter snart 9 år. Målt mot bensinbruk veit me kva verdi større batteri/ekstern ladekostnad er verdt i kroner. Bilen har normale brukseigenskaper.

Det perfekte er det gode sin verste fiende.
#2
Lade hjemme / Sv: Would the Amina 1 work for me?
torsdag 18. januar 2024, klokken 13:37
Sitat fra: Rozojc på torsdag 18. januar 2024, klokken 11:35Does this make sense or is he just trying to create more work for him?
It make sense, and smart to. We have an CEE-contact as an alternative to that, which was legal installation some few years ago.

The fuse box make it more flexible for other use when you don´t charge.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 06. desember 2023, klokken 22:07
Erna skreiv på sin blogg den 21.2.2018, Kongens fødselsdag, blant anna følgande om straumprisar:


"Mange hevder at når vi knytter oss tettere til det europeiske kraftsystemet, så går strømprisene opp. Det er en påstand det er god grunn til å være skeptisk til. Utenlandskablene til Tyskland og Storbritannia, som nå er under bygging, vil ifølge NVE kunne gi en økning i norsk kraftpris på 1-2 øre/kWh mot 2030. Endringer som følge av variasjoner i tilsig til vannkraftverkene, kuldeperioder, nettleie og avgifter har vel så mye å si for den samlede strømprisen. Det er også verdt å nevne at når solen skinner og vinden virkelig blåser i Danmark, da kan Norge importere svært billig strøm derfra, som bidrar til å holde strømprisene i Norge lave."

#4
Sitat fra: arthur på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 07:34For egen del ville jeg ha vurdert boikott av Kinabiler for å vise antipati, ikke sympati.
No vart eg lei meg, det er trist at du føler det slik.
#5
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 11. oktober 2023, klokken 02:58Ikke bare er Kineserne moralsk sett helt på bærtur >:( Som støtter Putin i hans Ukraina innovasjon for kineserne jukser trolig også når staten gir de kinesiske bilprodusentene statlig støtte :-1: for en gjeng sier jeg,
MVA-fritaket for elbilar er norsk statsstøtte til kinesisk bilproduksjon.
#6
Sitat fra: Radial på onsdag 22. mars 2023, klokken 06:11
Glad jeg har plass i skapet i garasjen til B-vern når saken lander😂
Andre tok vare på sikringen då elektrikaren fjerna den..., ...i tilfelle...
#7
Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 15. mars 2023, klokken 11:16



Kan noen fortelle enkelt om hvilke komponenter jeg har i mitt sikringsskap i et 400v anlegg, fra inntak og ut til ladekontakten?
Er det ikke et overspenningsvern/ jordfeilbryter der?
Eller må dette vernet svenskene prater om sitte i selve ladeboksen?


Hva kan en quickfix være for oss som har ladebox, og evt må oppdatere litt hvis svenskepålegget blir stående?

Eg kan ikkje svare på fagleg grunnlag, men synes denne linken samsvarar med det eg har har oppfatta tidlegare.

https://www.besen.no/dc-filter-eller-type-b-jordfeilvern/

Me har industrikontakt og dei to aktuelle sikringane i sikringsskapet. B-sikringa var dyr. Det er praktiske grunnar til at me installerte industrikontakt i staden for ladestasjon i si tid. Me har hatt tilsyn - der det i alle fall vart kommentert at det var ein god B-sikring.
#8
Sitat fra: Svk på mandag 13. mars 2023, klokken 09:40
Sitat fra: daktari på søndag 12. mars 2023, klokken 23:15
En vanlig Prius kjører ikke altfor mange meterne før motoren starter, men de bruker rundt 0,5 l bensin på mila også i byen. Det er i byen de har sin styrke, med hyppig regen og bistand fra el til aks. Man klarer vel aldri å akselerere en Prius uten at bensinmotoren starter.

Men en plugin hybrid vil bli mye billigere i drift og vesentlig bedre for lokalmiljøet hvis man lader. De nyeste modellene har nesten et Leaf-batteri å tære på. Da kan man kjøre flere ganger på IKEA uten å slippe ut en partikkel.

Ellers blir det corny å sammenligne verdien av en gammel Corolla og en nyere elbil. De sluttet  vel selge Corolla i Norge 2006 tror jeg, inntil det kom en ny modell nettopp. Så 15 år forbrenner med bruktverdi kanskje 20.000,- er i praksis gratis å eie. Men dertil kjip å kjøre.
0,4-0,45 på sommeren under 50km/t snittfart. og 0,5-0,6 når snittfarten er over 60kmt. kjørte fra vestlandet i sommer til strømstad. under 0.6L pr mil totalt. fullasta bil. 5stk i bilen

Me har brukt ca 0,1 l/mil sidan 2015 med ladbar hybrid. Mange husstandar, delvis i næring, transport med tilhenjgar og last inntill 1,5 tonn. Det er mange faktorar i folk sitt liv - tid og avstand er kanskje det viktigaste når det gjelder transport. Andre familiar klarar seg med billege elbilar i årevis. Har ein billeg bilhald er behovet for argumensjon mindre, så enkelt er det.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 16. februar 2023, klokken 14:18
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:10
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 16. februar 2023, klokken 12:56
Eg ser at at europearane har spart vår familie for ca kr. 300 000 i fossilt drivstoff dei siste 7-8 åra. Det er vel dessutan stort sett europearar/utlendingar som betalar gildet her i landet.
Hvordan kommer du frem til et slikt tall??

Utlendinger betaler ikke «gildet», de betaler for strømmen de kjøper (rundt 10% historisk) resten betaler kundene i Norge!
Grunnen til at de betaler for norsk strøm er at den er billigere enn Peak power i eget land.

Utlendingar betalar for olje, gass og fisk.

Utrekning: 35 000 mil * 0,6 l/mil * 14 kroner (sikkert underestimert).

Den eine bilen er hybrid. Dersom du vil vite verdien av større batteri og straumbruk i den bilen, kan du rekne med eit bruttoforbruk på 0,02 l/mil per husstand den er i bruk og nytte for. Brutto 12 000 mil * 0,1 l. * kr. 14 - ca kr 15-20 000 sidan 2015.

Elles ordinære elbilar. Hybriden trekkjer inntil 1,5 tonn med eldrift, som var viktig for det kjøpet. Tid og avstand er viktige økonomiske parameter. Hybriden dekkjer marginalforbruket. Det er og andre gunstige økonomiske faktorar, men har ikkje tatt dei med i utrekningane.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 16. februar 2023, klokken 12:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. februar 2023, klokken 09:33
Ser at vi har hjulpet Europeerne med ca 1 stk 1000watts-panelovn kontinuerlig på gjennom hele måneden per innbygger i Norge.....altså ca 4-5 millioner kW effekt i nettoeksport. Utgjør sikkert en prosent eller to der nede.
Eg ser at at europearane har spart vår familie for ca kr. 300 000 i fossilt drivstoff dei siste 7-8 åra. Det er vel dessutan stort sett europearar/utlendingar som betalar gildet her i landet.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
torsdag 02. februar 2023, klokken 23:19
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 02. februar 2023, klokken 07:03
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:34
Norge subsiderer ikke, og har heller aldri subsidiert elbiler.
Kverulering. Reduserte skatter og avgifter er indirekte subsidier.
Ja, MVA-fritaket er rekna som subsidiering for elbilindustrien. Som eksempel vil importverdi tilsvarande 400 milliarder kroner medføre subsidiar tilsvarande 100 milliarder. Det er næringslivet som fører regnskap for MVA.
#12
"Frankrike gir inntil 60 000 kr i støtte om du bygger om bilen til eldrift"

Me betalte i si tid ca kr 50 000 ekstra for å kjøpe ferdig ombygd bensinbil med eldrift. Mobil hurtiglader er inkludert i prisen. Me har rekna ut at verdien av eventuelt større batteri pluss straumkostnad er ca kr 15-20 000 sidan 2015. Ein vesentleg del av dei kostnadane er knytta til at ein del av bilane i familien ikkje er ombygd motsatt veg...
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 23. januar 2023, klokken 10:30
Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 08:24
«Slik lagmannsretten ser det, gjelder myndighetsoverføringen til ESA etter ACERforordningen artikkel 8 tekniske og faglige spørsmål på et avgrenset saksområde, med et begrenset omfang. Selv om energiområdet berører sentrale samfunnsmessige og politiske interesser, kan ikke lagmannsretten se at denne konkrete myndighetsoverføringen påvirker disse i særlig grad. Samlet sett mener lagmannsretten at myndighetsoverføringens reelle samfunnsmessige betydning er liten og tilsier at den er lite inngripende »
For ordens skuld bør det vel nemnast at det kun er Noreg og Lichtenstein av landa på det Europeiske fastlandet som er medlem av ESA, i tillegg til Island. Det var og ESA som tok stilling til deler av elbilpolitikken, spesielt det sterke ønsket om subsidiering av europeisk bilindustri. I tillegg har det vore viktig med økonomisk diskriminering av nordmenn etter kvar dei bur, kva bil dei har og kor dei køyrer.

#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler kræsjer oftere enn fossil
mandag 16. januar 2023, klokken 08:48
Sitat fra: arthur på mandag 16. januar 2023, klokken 07:00
Jeg ba google gjøre alle de tingene som ble demonstrert og dette fungerte helt perfekt uten at jeg måtte ta vekk blikket fra veien.
Ei triåring som går i barnehage forstår poenget med at du endrar kva du du tenkjer på når du googlar. 
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 04. januar 2023, klokken 09:12
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 03. januar 2023, klokken 21:09
For noen stemmer det og for noen stemmer det ikke, mønsteret virker klart. De det ikke stemmer for går alltid i disfavør for kunde.
Me har fastpris, og ser at me i sum har brukt ca 500–1000 kWt mindre i 2022 enn dei 2-3 tidlegare åra...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA