Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vegard Winther

#1
Tesla / Sv: Smart Summon - Noen som har fått det til?
tirsdag 21. januar 2020, klokken 12:23
Ja med nøkkelen inni, så får man i alle fall brukt det som et party-triks. Men den praktiske anvendeligheten blir jo borte.

Har sjekka batteriene forresten, så det er ikke der problemet ligger. Desverre.
#2
Tesla / Sv: Smart Summon - Noen som har fått det til?
tirsdag 21. januar 2020, klokken 10:51
Opplever det samme. Ganske frustrerende.

Jeg har forsøkt å bruke satellittbildet til å angi hvor bilen skal kjøre, slik "gr" skrev om, men det fungerer allikevel ikke.

Får beskjed om at nøkkelen er utenfor rekkevidde. Jeg står med nøkkelen i ene hånda bare for å være helt sikker på at signalet ikke er blokkert, og må stå nærmere enn 1 meter for at den skal fungere. Da reagerer den. Men når jeg da bruker Smart Summon, så avbryter den, gang på gang, enten med melding om at nøkkelen er utenfor rekkevidde, eller at Smart Summon ikke fungerer på offentlig vei - til tross for at jeg står på parkeringsplass eller egen gårdsplass - og er mindre enn én meter unna.

Dermed stemmer jo rett og slett ikke det som står i release notes at man må være mindre enn 6 meter unna. Skikkelig skuffende, og skjønner ikke hvorfor det er slik. Er det noen som har oversikt over EU-reglene her. Er det slik at Tesla er pålagt at nøkkelen faktisk må være så nære at bilen registrerer det?
#3
Tusen takk for svar, her var det mye nyttig!  :)
#4
Takk for godt og velskrevet svar, OlaM. Enig i det du sier her. Og den "videotesten" til Ærik eller hva han kaller seg er jo helt ille. Takk for tipset om "fade", det har jeg ikke lekt med. Da blir det mer å teste ut  :)

Ellers, selvfølgelig er lyd individuelt. Og man finner ikke noe anlegg eller innstilling som spiller optimalt for alle musikktyper. Samtidig kan man si at noen lydinnstillinger objektivt sett er bedre enn andre. Derfor jeg spør om tips og innspill her.

Mange bruker en V eller U form på innstillingene. Selv har jeg vanligvis brukt en veldig forsiktig kurve med bassen på 2-3 og resten av kurven tilsvarende ut ifra det. Personlig kan jeg ikke skjønne at folk kan ha bassen rundt 7 osv. I bilen min i alle fall, blir alt annet enn bass da fullstendig overdøvet og trykket fra bassen dunker fysisk på ørene og kroppen så jeg (og andre i bilen) rett og slett finner det plagsomt. Det som skal være tighte doble bassanslag f.eks. blir bare en eneste lang buldring. Ikke min ting.  :)

Prøv å spill "Talk to me" eller "Legend has it" med Run the Jewels og bassen på 7. I dare you.  ;)

Grunnen til at jeg spør, var at jeg leste en annen tråd hvor et par som tydeligvis hadde peiling argumenterte ganske godt for å bruke en fullstendig annen innstilling en den vanlige v-formen.
Dette var på det gamle dolby-anlegget hvor innstillingene gikk til 12, så man må prøve å tilpasse deretter.
Men personlig opplevde jeg at disse to innstillingene ga et veldig godt og på mange måter et mer "riktig" lydbilde, men spesielt det første forslaget gjør at man må nesten skru lyden helt opp på fult om man vil ha det med trøkk. Så har enda ikke funnet ideal-innstillingene mine.

Forslag 1:
bass: -10
midbass:-8
Mid: -6.5
Treble: -9.5
Dolby Surround: Off.

Dette er et såpass radikalt forslag at jeg aldri ville tenkt på å teste ut en slik innstilling. Men prøv det, for morroskyld.

Forslag 2, også for dolby-anlegg med innstillinger til 12:
bass: +1
mid bass: +3
mid: +4.5
mid treble: -1
treble: +2.5

Mindre radikalt men også en innstilling jeg antagelig neppe ville tenkt på selv.

Siden bilene som lages nå har et annet anlegg, så tenkte jeg at noen med litt peil kanskje har testet det litt og funnet en kombo jeg ikke har tenkt på.

Så forslag tas imot med takk.  :)
#5
For dere som har litt peiling på lyd.

Med AP2.5 droppet Tesla Dolby Ultra Hi Fi og utviklet sitt eget "immersive" lydsystem, med bl.a endringer i innstillingene (fra +-12 før til +-8 nå), og tydeligvis enn ny og mindre (?) subwoofer bak (den tak ikke hele høyre "bakkammer" lenger).

Jeg har prøvd meg litt med innstillinger, men finner ingen jeg helt slår meg til ro med. Det jeg merker mest er at bassen er helt latterlig overdrevet og drukner det aller meste når den går over 3, og selv på 1 og 2 avhengig av musikksjanger.

De av dere med litt peil på lyd og med det nye lydsystemet, hvilke innstillinger bruker dere?

(Jeg vet at temaet audioinnstillinger har vært oppe før, men da er det nesten utelukkende med det gamle systemet. Interessert i å høre om det er forandringer og hva folk bruker på det nye.)
#6
Jeg har nå kun standard AP på min 100D som jeg hentet i går. (Utrolig kjipt å miste Auto Lane Change.)

Sjekket MyTesla. Ingen mulighet til oppgradering til FSD der. Er det vanlig?
#7
Så utrolig kjip nedgradering da! Og skikkelig lusent gjort av Tesla, syns jeg.  ;)
#8
Selvsagt. Prøvde det mange ganger.  :)
Er ikke noe alternativ om
enable/disable i Autopilot-menyen heller.
#9
Model S 2013 - 2022 / Standard AP, Lane Change og høy varsling.
mandag 24. juni 2019, klokken 16:06
Hei.
Har nettopp hentet ut ny model S100D/Long Range.
Kjempefornøyd, men overrasket over et par ting sammenlignet med min forrige 90D.

Er det ikke lenger Automatic Lane Change på nye standard autopilot?
Dette var det ikke informert om noe sted, og er litt overrasket. Finner ikke noe info om at dette ligger under FSD..

Hadde egentlig ikke vært noe stort problem, annet enn at varsling-lyden for aktivering og deaktivering av AP synes å være satt til nesten maks volum. Det er så man nesten skvetter hver gang den kobles av eller på. Blir fort ganske irriterende merker jeg, og vil være umulig for barn og kona å sove i bilen når vi skal på langtur med den høye plinginga.

Andre som opplever det samme på ny bil?
#10
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 18. juni 2019, klokken 06:42
Koble opp en raspberry eller lignende. Så laster den opp alle klipp når du kommer hjem.
Finnes noen prosjekter på github med dette.

For en som er helt blank på dette, hva er en raspberry i denne sammenhengen, og hva er github?
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Long range delivery i Norge
onsdag 19. juni 2019, klokken 11:46
Ja, kan tenkes dette er samme sak.
Den siste meldinga der er jo litt merkelig. "...begynne planlegging av utlevering"? Hvordan skal man tolke det?

Når det gjelder forsikring, så er jo det en smal sak. De trenger kun å vite hvilket forsikringsselskap, og selve forsikringen aktiverer du idet du tar over bilen.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Long range delivery i Norge
onsdag 19. juni 2019, klokken 10:38
Jeg skulle ha levering av min nye model S Long Range i går.
Dette var en bil som har stått ved mitt SC i minst et par uker, og som de sa var klar til utlevering umiddelbart.
En time før utlevering fikk jeg imidlertid kontrabeskjed. Det var problemer med registrering. Jeg fikk ikke noen god forklaring, men det virker som det har vært gjort feil i registreringen i Autoreg, og at bilen derfor ikke er typegodkjent, eller noe i den dur. Dette gjelder visstnok flere biler (i følge en tråd på en Teslagruppe på Facebook, er det snakk om i alle fall 70 biler.)

Dette er helt krise for vår del, da vi ble garantert bilen i god tid før vi skal på bilferie til Italia neste uke, og nå står vi uten bil.

Ikke får man tak i noen hos Tesla som kan gi skikkelig informasjon heller. Fullstendig håpløst og totalt uakseptabelt.


#13
Er neppe en prøveversjon. Da skal du i såfall være opplyst om det.
Så har du EAP med summon og park assist, så har du det nok til odel og eie.
#14
Sitat fra: FizCarloz på mandag 17. juni 2019, klokken 14:51

Ja fik bilen i torsdags og allerede været på langtur. Ja det er der. Inkl EAP hvor den kører helt selv (må ha hænder på rattet)


Hva er VIN på denne? 308.... ?
#15
Sitat fra: FizCarloz på mandag 17. juni 2019, klokken 13:28
Sitat fra: Vegard Winther på mandag 17. juni 2019, klokken 12:48
Sitat fra: FizCarloz på mandag 17. juni 2019, klokken 12:14
I tillegg så kommer de nye raven modellene vel ikke med de samme funksjonalitet EAP med Hw2.5 har(Summon etc)? Der må man ytterligere oppgradere med 50K pluss at de ikke har SC gjennom eierforholdet.

Så alt i alt, så går det vel noenlunde opp i opp? Og som det blir nevnt så er vel ikke alle like fokusert på hva bilen inneholder av diverse morsomheter.

I følge de jeg har snakket med på Tesla kommer ingen av inventory-bilene med EAP. Kun den nye standard AP (ACC og Lane Assist). Summon og Park Assist er nå FSD.

Okay, rart at jeg kan summon bilen da? Hvordan forklarer vi det?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du mottatt bil, og det er Summon på den?
Interessant!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA