Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - gauge

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 04. september 2022, klokken 22:30
Bor i NO3 og jeg bandt strømprisen for 12 mnd på 70 øre etter å ha blitt skremt av dagens brå oppgang. Lurt eller ikke? 70 øre er historisk dyrt her.
#2
Model 3 / Sv: Levering av model 3
tirsdag 12. februar 2019, klokken 12:13
Har svært lave skuldre i forhold til dette. På en side må man gi inntrykk av at man forventer god service, kvalitet osv, men likevel blir jeg ikke overrasket om så ikke skjer. Tesla er fremdeles å regne som en start-up og drives vel deretter.
Derimot forventer jeg mye større dynamikk ift produktutvikling, autonomi, software og ting som bilbransjen tradisjonelt ikke er gode på.
#3
Haha, politikerne med AP i spissen klarte altså å vente en drøy måned etter det landsomfattende vedtaket før de snudde. Hvor fort kan bompengene komme nå da? 1 Mars? Det blir vel 50% med det samme.

Med AP tilbake i regjering i 2021 er elbilfordelene så godt som vekk.
"Fattigfolket" rakk altså aldri å dra nytte av fordelene som de var så misunnelig på. En viss logikk burde vel være å fortsette fordelene til alle får råd til en brukt elbil.
Men det viktigste av alt i Norge er tross alt ikke miljøet, men at ingen får fordeler fremfor andre.

#4
e-Golf / Sv: 2015 e golf
torsdag 31. januar 2019, klokken 10:43
Du hører om det er varmepumpe ved å slå på bilen og varmen, hvis det durer under panseret og vifter i radiatoren så er det det.
Har bare kjørt med VP, men det virker fornuftig å ha det, på samme måte som det virker fornuftig å varme opp huset med VP istedetfor panelovn.
#5
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
onsdag 30. januar 2019, klokken 11:25
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. januar 2019, klokken 10:48
Sitat fra: Orbit på onsdag 30. januar 2019, klokken 08:32
Ser det er litt varierende i testene som er lagt ut, med bruk forhåndsvarming av batteriet eller ikke - eller om de i det hele tatt spesifiserer om så er gjort. Dette vil gjøre en stor forskjell på forbruksmålinger på vinter, da det ser ut som e-tron ønsker å holde batteriet på idealtemperatur (som er bra).

Går det ikke an å skru av aktiv batterivarming på den? (dvs. at man bruker strøm fra batteriet for å varme batteriet).

Ekstrautstyret "Batterioppvarmingskontroll" Kommer i facelift utgaven om 3-4 år og koster 4400 kr.. ;D
#6
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
onsdag 30. januar 2019, klokken 09:16
Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 29. januar 2019, klokken 12:14
Rensing av bremseskiver skjer automatiske på en Audi.
Hvis den er på linje med den samme funksjonen som e-Golf, og stålet er av samme kvalitet, skal Møller ha nye bakskiver etter ca. 3-4 år med saltsuppe.
Kandidat til å bli den mest irriterende slitedelen på elbiler fremover. Den "slites" jo ikke engang.
#7
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:19
Har de ikke lært noe av e-Golf da? Der kan jo velg mellom 0 og ganske kraftig regen med spaken. Funker helt fint det. Har 0 på langkjøring og full regen i byen. Burde da gå an å ha en "fri" eller 0 innstilling?

En innstilling for kun bremsing med skiver hadde også gjort seg, for å holde skivene fra å ruste. Håper de kommer med bedre dimensjonert mkeniask bremsesystem for elbiler etterhvert. Trenger ikke alt stålet som står ute å ruster.
#8
e-Golf / Sv: "Dumme" spørsmål
torsdag 29. november 2018, klokken 14:32
E-Stig sjekk at du ikke har noe ladeinstillinger aktivert i menyen. Som at den bare skal lade til 30% og deretter resten like før du har programmert at du skal bruke bilen.
Jeg bruker det aldri, bilen får lade til 100% sålenge det er strøm.

Ellers er det et tips å sette bilen i ECO, da bruker bilen kun varmepumpe til oppvarming(hvis du har den), det sparer en del rekkevidde, spesielt når det er mye saktekjøring.
#9
e-Golf / Sv: VP gir ingen varme
torsdag 29. november 2018, klokken 14:07
Samme skjedde på vår også, den måtte taues.  Bilen stod på en parkeringsplass og var helt nediset, uten sjans til å få tinet den. Kona stakkars fikk leiebil da det var få andre reelle alternativer i vinterkulda.
Det var noe med en sensor på et rør fra varmepumpa tror jeg, de bytta noe deler etter at bilen stod på verksted noen dager. Var grei skuring, kan faktisk virke som varmen funker bedre etterpå også.

Uansett litt teit at VP må virke for å få varme, når bilen også har PTC varmer som det sies over her. Hadde sikkert overlevd om strømforbruket ble høyere en stund, til bilen kunne fått verkstedtime på normal måte.
#10
OK, litt seint å få med bomtakster i Trondheim til 1. Juli, men fra 1.Januar 2019 er vel 50% taksten i bommen sikkert på plass.
#11
Lade hjemme / Sv: Underfordeling i garage
mandag 09. april 2018, klokken 10:57
Hva koster dette famøse B-vernet, og hvor kan jeg få kjøpt det?
#12
e-Golf / Sv: Forsikringspremie eGolf
torsdag 08. mars 2018, klokken 15:17
Sitat fra: Oddaa på onsdag 07. mars 2018, klokken 11:57
Sitat fra: gauge på onsdag 28. februar 2018, klokken 11:03
Fikk i dag regning fra Gjensidige på 4145,00 for et års forsikring 12 000km pr år, parkerer i garasje i villastrøk Trondheim.
Dette virker da litt i overkant for en småklasse elbil?
4377,- her, Gjensidige, 12000 km, 75% bonus, garasje i villastrøk i Trondheim.

Ser ut som Gjensidige er de drøyeste på eGolf. Eller er det fordi vi bor i Trondheim?
Ganske stor forskjell på 3100,- med dårligere opptjening, og 4377,- for en skadefri kunde.  ???
#13
Lade hjemme / Sv: Underfordeling i garage
mandag 05. mars 2018, klokken 10:06
Takker for svar.
Kabelen som er trekt er PFXP:
https://www.elektroimportoren.no/pfxp-1kv-4g10/1056573/Product.html?Event=pathlist

Da blir det iallefall 40A ut uten jordfeil automat, da dette rett nok ikke skal gå direkte til noen forbrukere.

Det høres mye ut med 1x32A trefase,  2x32A enfasekurser og 2x16A enfasekurser på dette her, men det er mulig dette er innafor? Og hvis det er mulig å få ladestasjonene til å måle på inntaket til underfordelingen, så vil dette altså gå bra?

Foreløpig skal jeg uansett bare ha to enfase og en trefase kurs der ute. Alle selvsagt med jordfeilautomater, og den ene kan godt være  10A med dette B vernet, slik at schuko-ladingen uansett blir innafor.

Sitat fra: Griffel på søndag 04. mars 2018, klokken 09:30
Sitat fra: elektrolux på søndag 04. mars 2018, klokken 08:34
Ville satt opp følgende:


2x 32A enfase kurser med B vern til 2 dynamisk justerbare ladestasjoner.

1 x 3 fase jordfeilautomat til stikk for sveiseapparat, kompressor og dreiebenk

Sitat fra: Griffel på søndag 04. mars 2018, klokken 09:30
2 kurser på 16A Jordfeilautomat til ymse.

Koble måletrafo for ladestasjonene på felles faseleder slik at ladestyrken reduseres ved samtidig lading og bruk av strøm til andre formål.
For å komme litt nermere forskriftenes krav.
#14
Lade hjemme / Sv: Underfordeling i garage
fredag 02. mars 2018, klokken 11:55
Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mars 2018, klokken 11:29
Sitat fra: gauge på fredag 02. mars 2018, klokken 09:18
Har trekt en 3x10mm2 kabel(+jord) fra hovedfordeling til garage, 8 meter lengde. Hvilken sikring kan jeg ha på denne kursen? Tenkte å bruke 40A også montere en fordeling i garagen med 1x32A 3 fas til et 32A stikk som evt blir en ladestasjon senere,  2x 16A enfase kurser, og evt en 10A kurs for elbil-stikk med dette B vernet.
Blir det for mye på den underfordelingen?
Har ikke lyst til å spørre en tilfeldig elektriker til råds, fordi det er mange regler og tolkninger, og jeg vil ha så mye juice som mulig ut, innenfor forskriftenes rammer.

Normalt kan du sikre 10mm2 med minst 40A, og om den ligger åpent, gjerne 50A. Men dette må beregnes av elektriker.

Hva som er best å gjøre mhp. fordeling i garasjen avhenger av type elbil(er) du skal lade. En 3x40A kan levere 23A per fase ved synkron belastning, en 3x50A kan levere 29A per fase.

Det er 7meter i åpent strekk og ca 1 meter inni vegg.
Det er snakk om IT nett, altså 220V trefase.
Skal lade 2 elbiler, kun én foreløpig, som bare kan trekke 16A. Å montere en ladestasjon som bare avgir 3,5KW er ikke aktuelt. Helst vil jeg ha ladestasjon som kan levere 3fas, hvis det kommer biler som takler dette i hus.
Jeg vil også ha vanlig 16A i garsjen til kompressor mm.
#15
Sitat fra: Ionisert på onsdag 28. februar 2018, klokken 15:42
Sitat fra: gauge på onsdag 28. februar 2018, klokken 10:57
Har det kommet ekstra lader på Meråker? Hvilket firma og hvor mange uttak for CCS?
Definer ekstra?
Grønn Kontakt kom med lader der i høst...
Ingenting nytt...?

1 CCS fra Fjertum
1 CCS fra G'Kei
Forrige gang så jeg bare laderen ved butikken. Nå så jeg det var kommet en rett ved europaveien. Er vel den som er fra GK og har 1 stk lader da skjønner jeg? Burde vel gått an å satt opp en dobbellader når de først var i gang.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA