Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Magster

#1
G9 / Sv: G9
torsdag 13. juli 2023, klokken 13:09
Noen som vet hvordan det er med service på Xpeng? Interval og pris?
#2
BMW i3 / Sv: Nye dekk til i3 sommer og vinter
tirsdag 27. september 2022, klokken 11:52
Sitat fra: i3/RSiV på mandag 26. september 2022, klokken 18:17
Jeg har nylig fått lagt om til nye Nokian R5 på vinterhjul til vår i3, ser lovende ut i beskrivelsen om dekkene fra Nokian selv.
https://www.nokiantyres.no/vinterdekk/nokian-tyres-hakkapeliitta-r5/

Hva måtte du betale?
#3
Elbiler i media / Sv: NAF vintertest 2022
onsdag 26. januar 2022, klokken 23:45
Sitat fra: daktari på onsdag 26. januar 2022, klokken 21:30
Sitat fra: geear på onsdag 26. januar 2022, klokken 20:47
Sitat fra: daktari på onsdag 26. januar 2022, klokken 20:18
Sitat fra: geear på onsdag 26. januar 2022, klokken 19:40
Siden iX50 aaaakkurat kom over "kanten", så får den et greit resultat, hvis ikke hadde den vel vært nesten 25% bak WLTP. Altså nærmere resultatet til iX40, med 21,4% bak WLTP. I4 M50 er nesten 19% bak WLTP. Syns det er ganske skuffende resultater for BMW i denne testen her. Hadde forventet mer, i forhold til hva i3 og iX3 har levert.
Jeg synes iX40 presterer som forventet utfra batteristørrelsen.

iX50 klarte faktisk 503 km på vinteren i bra kulde, -5 og lavere. Det er jo vesentlig lenger enn X LR 2020 som klarte 419 km på vintertesten.  Selv hvis vi trekker fra endel km gratis nedoverbakke på slutten går iX50 fortsatt 470 km som er en god del lenger. iX har vel 105 netto vs 98 netto på X så forskjellen I rekkevidde er lenger enn batteriet tilsier.

"I forhold til wltp" er veldig lite interessant synes når jeg skal på en kjøretur - det er hvor langt jeg kommer og hvor fort det lades som betyr noe.

Forøvrig hadde vel ingen av topp 3-bilene klart å kjøre helt til Trondheim på denne turen, så testruta er jo litt lur slikt sett.

At 3 og Y går langt er jo som forventet, men 3ern fikk hard konkurranse denne gangen.
Du kan ikke sammenligne disse testene mot hverandre år for år, uten å korrigere for forholdene. Samme år som X LR kjørte 419 så gikk Model 3 LR kun 404 km. 12 mil kortere enn i dag. Riktig nok er det ikke en identisk bil i dag, men er ganske sikker på at det var snillere forhold i dag.
Den 3ern i 2020 var jo før facelift og uten varmepumpe (og med et mindre batteri - 77 vs 82??)- så det er ikke en aktuell benchmark mot forholdene under dagens test.

Bildene viser snøstorm i 2020 :)
#4
BMW i3 / Sv: Ekstraservice?
onsdag 24. mars 2021, klokken 10:35
Ja, grattis! Jeg prøvde etter 2 år og 18.000km, bare å glemme.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til lang pendlervei. 320km per tur
mandag 07. september 2020, klokken 20:03
Kun Model S 100d som funker til dette. 
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Liten elbil med firehjulsdrift. Kommer det?
torsdag 03. september 2020, klokken 11:38
Polestar 2 er jo ganske liten da, ikke i3 størrelse, men alikevel ikke spesielt stor.
#7
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
lørdag 22. august 2020, klokken 22:46
Sitat fra: Barrabas på lørdag 22. august 2020, klokken 18:54
Sitat fra: Magster på lørdag 22. august 2020, klokken 13:39
Men har du hytte på Kvitfjell eller nordover så begynner rekkevidden å bli i grenseland på vinteren, går sikkert helt fint på rv4, men starter du i Oslo sentrum og kjører E6 så er du virkelig nødt til å starte med 100%.

Skal vi virkelig dra inn i tråden tilfeller som treffer en bitte liten andel av befolkningen?.

Det er ikke få som har hytte på fjellet :)
#8
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
lørdag 22. august 2020, klokken 13:39
Men har du hytte på Kvitfjell eller nordover så begynner rekkevidden å bli i grenseland på vinteren, går sikkert helt fint på rv4, men starter du i Oslo sentrum og kjører E6 så er du virkelig nødt til å starte med 100%.
#9
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
onsdag 12. februar 2020, klokken 09:09
model 3, S og til og med kanskje Polestar har da bedre bakseteplass enn XC40?
#10
Elbiler i media / Sv: Rekkeviddetest Motor.no
fredag 31. januar 2020, klokken 10:27
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 31. januar 2020, klokken 08:44
Tesla er best på effektivitet på alt unntatt klimaanlegg ;)

Imponert over Kona, lenger rekkevidde enn 3 med vesentlig mindre batteri. Nye har vell 64kW utnyttbart vs 72kW på 3.

All ære til Kona og Ionic so mer veldig effektive, men er veldig mye i denne testen som er til fordel for Kona vs model 3.

1: Optimal varmepumpe temperatur
2: Veldig lav snitthastighet, hjelper Kona både pga aerodynamikk og flere timer med oppvarming av bilen.
3: Leste også at Kona fortsatte videre, der de andre stoppet i 15 min? Ta denne med en klype salt.
4: Lading er ikke en del av testen, her lader Model 3 ca 3 ganger så raskt.
5: Har ikke noe med denne testen og gjøre, men Kona er en mindre bil, som forklarer noe av forbruket også. 

Som sagt ikke noe negativt å si om Kona bortsett ifra ladehastighet. Hyundai knuser alle untatt kanskje Tesla på effektivitet.
#11
Model Y / Sv: Prisstigning?
torsdag 30. januar 2020, klokken 19:10
Dollar står i 9,21kr nå, er nok en av årsakene, det og nye felger.
#12
Elbiler i media / Sv: Rekkeviddetest Motor.no
torsdag 30. januar 2020, klokken 07:04
Leste at Kona kjørte videre der Model 3 stoppet i 15 min? Det er isåfall nok til å få noen km lenger rekkevidde. :P

Kona og Ionic har alltid vært veldig effektive, men hadde hastigheten vært høyere, hadde model 3 dratt ifra Kona, og skal du enda lenger og må hurtiglade, kan de ikke sammeliknes en gang, model 3 lader ca 3 ganger raskere.
#13
Polestar 2 / Sv: Polestar tar ikke innbytte!
fredag 24. januar 2020, klokken 11:24
Hvis du ikke bryr deg om pris, er det vel sikkert en annen forhandler i nærheten som er villig til å kjøpe bilen? Kan forresten bekrefte at Tesla ikke er noe bedre, de tilbyr ekstremt lav innbyttepris. Bmw i3 som jeg skulle kvitte meg med, Tesla: 80k , nettbil: 105k, 5 dager på Finn (ja litt stress): 135k. 
#14
Polestar 2 / Sv: Polestar tar ikke innbytte!
fredag 24. januar 2020, klokken 10:40
24 timer på Finn og du får solgt til bedre pris tenker jeg :P
#15
Model 3 / Sv: Frontrute skade
onsdag 22. januar 2020, klokken 11:53
Et annet spørsmål om samme tema: Har verdens minste steinsprut, på størrelse med ett sandkorn, men det er rett forran fører. Kan man fylle noe selv slik at møkk ikke samles og den synes mindre?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA