Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elling Berg

#1
i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
tirsdag 29. mai 2018, klokken 12:57
Jeg er helt enig i at muligheten til å lade hurtig er kjempeflott. Viktigheten for folk flest tror jeg er mindre. Kjører man ofte 40-50 mil på en dag er det nok viktig. De få gangene vi kjører så langt så er det deilig å legge en pause. Den behøver oftest å bare være 30 minutter (selv med 50kwlader), om man ikke skal kjøre 30-40 mil til da.

Poenget mitt er bare at veldig mange er nok mer opptatt av dette enn nødvendig. Det er likevel flott at at den lader fort når man først er på bilferie. Det gir frihet. Til hverdags er det uten betydning for de fleste.

Elling
#2
i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
tirsdag 29. mai 2018, klokken 12:33
Jeg tror de fleste som kan lade hjemme ikke bruker hurtiglading i særlig grad og at 50 eller 100kw egentlig ikke er avgjørende. Jeg har en Zoe i dag og Jaguar har betydelig større batteri og derfor enda mindre behov for hurtiglading. Mange tror større batteri bør ha hurtigere lading. Det eneste det betyr er at det blir sjeldnere lading. Selv tipper jeg at det blir brukt en gang eller to i året. Da er det supert at den kan lade fort, men ikke spesielt viktig.

Elling
#3
Audi e-tron / Sv: Felles lader for Porsche og Audi?
lørdag 21. april 2018, klokken 08:58
Det høres fornuftig ut. Noe annet ville vært rart. Leste litt fort og fikk ikke med meg household putlet.

Elling
#4
Audi e-tron / Sv: Felles lader for Porsche og Audi?
fredag 20. april 2018, klokken 22:54
Kan det stemme at man ikke kan lade mer enn 2,3 kw på 230volts anlegg? Kjedelig for dem som ikke har 3-fas. Synes det virker rart.

https://insideevs.com/audi-leaks-out-more-e-tron-details-22-kw-at-home-charging/
#5
i-Pace / Sv: Dimensjoner og sammenligninger
fredag 02. mars 2018, klokken 22:35
For oss var Niro et reelt alternativ. Plassen i kupeen er helt topp, men bagasjerommet for lite. Mener ikke å sammenligne de utover det. 400´for litt større bagasjerom er vel litt stivt  :D
#6
i-Pace / Sv: Prising av tilbehør veldig høy
mandag 26. februar 2018, klokken 10:11
Min selger sa det var Thule som leverer takstativet. Det er nok ikke Amazon man skal sammenligne med. Bilforhandlere ligger rundt pålydende, mens bilxtra etc konkurrerer hardt på pris.

Elling
#7
i-Pace / Sv: Invitasjon til visning av produksjonsbil.
torsdag 15. februar 2018, klokken 20:43
Nå er invitasjon sendt ut i Oslo for visning 26-28. februar.

Elling
#8
i-Pace / Sv: Leveringsdato?
søndag 04. februar 2018, klokken 20:44
For noen uker siden fikk jeg høre at Norge hadde 500 i produksjonen juli og 500 august. Det hørtes veldig konkret ut og stemmer bra med det dere har fått opplyst.

Elling
#9
Kia Niro EV / Sv: Hva tror dere blir prisen?
tirsdag 23. januar 2018, klokken 09:44
Hei. Jeg tror ikke du behøver å tenke på batteriet, mer på om det fungerer for deg i praksis. Jeg har en Zoe som jeg lader en eller to ganger i uken når det begynner å bli lite strøm igjen. Forvarming vet man vel ikke så mye om når det gjelder Niro. Zoe kan forvarmes uten tilkobling så lenge det er godt med strøm igjen.

Elling
#10
i-Pace / Sv: Hjemmeladestasjon til i-Pace EV400
fredag 12. januar 2018, klokken 09:36
Vi har alle forskjellig behov. Det er nok ganske få som har behov for å lade veldig fort hjemme.

Det er viktig å ha et opplegg der du kan styre ladingen, både når det gjelder tidspunkt og effekt. Fra neste år blir nettleien trolig dyrere ved høy belastning og billigere ved jevn belastning (derav de nye målerne som rapporterer forbruk pr time). Det betyr at det er lønnsomt å lade langsomt om natten. Å lade fort når man kommer hjem fra jobb, med varmeovner på og induksjonstoppen i gang for middag blir kostbart.

Vi har hatt 3,6kw i to år og har ikke hatt problem med det så langt, til tross for at bilen har kort rekkevidde. Ny bil med større batteri reduserer behovet ytterligere for oss.

Elling
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 7,4 kw eller 22 kw på hjemmelader
fredag 12. januar 2018, klokken 09:30
Det er viktig å ha et opplegg der du kan styre ladingen, både når det gjelder tidspunkt og effekt. Fra neste år blir nettleien trolig dyrere ved høy belastning og billigere ved jevn belastning (derav de nye målerne som rapporterer forbruk pr time). Det betyr at det er lønnsomt å lade langsomt om natten. Å lade hurtig når man kommer hjem fra jobb, med varmeovner på og induksjonstoppen i gang for middag blir kostbart.

Vi har hatt 3,6kw i to år og har ikke hatt problem med det så langt, til tross for at bilen har kort rekkevidde. Ny bil med større batteri reduserer behovet ytterligere for oss.

Elling
#12
Kia Niro EV / Sv: Niro EV på CES
onsdag 10. januar 2018, klokken 09:43
Sitat fra: THE på onsdag 10. januar 2018, klokken 08:44
Sitat fra: Zuexi på onsdag 10. januar 2018, klokken 08:39
Hva er tanken bak med å vise en såpass konseptbil, fremfor "the real thing" når det er såpass kort tid igjen til lansering og levering?

Kanskje det ikke bare er Tesla som starter utlevering av biler før de egentlig er helt klare med produksjonsversjonen...

Jaguar har heller ikke vist fram produksjonsversjonen av iPace, og der må vel de som har reservert bil bekrefte  bestilling i løpet av januar for å komme i første pulje med utleveringer.

Produksjonsversjonen av Jaguar kan man se på i februar. De fleste detaljene rundt bilen er klare. De kan leses i Jaguardelen av forumet. Man må signere kontrakt hos dem i løpet av februar for å beholde plassen i køen. Nå får hele køen levert bil i Q3, så det er ikke så ille om man bestiller den i mars/ april heller.

Niroen som ble vist nå var på en tech-messe og ikke bilmesse. Tipper det er derfor de er opptatt av å vise fremtidens technologi mer enn hvordan produksjonsbilen blir.

Mvh

Elling
#13
Kia Niro EV / Sv: Niro EV på CES
tirsdag 09. januar 2018, klokken 10:51
Om jeg har forstått det rett så kan folk se den på utstillingen fra i morgen. Kan håpe at noen rapporterer derfra. Hadde vært veldig bra om batteriplassering tillater større bagasjerom. Det er sikkert mye high tech som ikke kommer i produksjonen, men dette er vel en tech-messe.

Elling
#14
Noen skriver at S-versjonen ikke er tilgjengelig. Knut Aulie skriver i en annen tråd at den trolig ikke kommer i år. Jeg snakket med importøren for en uke siden og fikk inntrykk at den vil være tilgjengelig etter initiell produksjon. Da tenker jeg levering rundt oktober.

Hva vet vi rundt levering av første S'er?

Elling
#15
S-versjonen blir ikke levert i starten, men tipper man kan få den ganske fort etter.

Elling
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA