Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - christen

#1
Jeg liker bare aller best at "alt" virker. Ikke minst hater jeg å late som om hovedsikringen er noe annet enn den er. Kanskje mest OCD ::) Men vi kommer oss altså fint rundt dette, det hadde bare vært enda bedre om menyen i bilen også virket som før, så slipper alle bilens brukere å bli opplært på diverse ekstra apper. Men mye mulig du har rett, i så fall synes jeg BMW burde forklare dette et eller annet sted. 16A er liksom ikke mye "redusert" når det er likt Maksimal og det meste bilen kan lade :-X
#2
Vi har Easee ladeboks og kan relativt enkelt regulere i appen - det hadde bare vært ENDA enklere (og bedre om alle metoder funker) om det hadde latt seg regulere i bilens infotainment, som det gjorde før. Så for å presisere spørsmålet: Er det noen som kan vise til eksempler på at BILER kan regulere ladefarta når ladeboksen tilbyr 3-fas 400V?
#3
Vi kan heldigvis stille Easee ladeboksen til f.eks. 10A, men jeg skulle fortsatt helst ønske at innstillingene i bilens infotainment hadde en funksjon, slik de hadde for 1-fas lading av vår gamle i3. Det er mer lettvint for alle brukere av bilen å kunne stille dette i bilen (hvis vi f.eks. trenger mest mulig strøm på 20 minutter), enn å forholde seg til innstillinger dypt inne i en app for ladeboksen. Den nye i3-en lader ved 16A/11kW uansett om vi velger Redusert eller Maksimal. Opplever alle andre det samme?
#4
Har en 2021 i3 som lader 3-fas 16A (dvs. 11kW). På grunn av ny nettleies effekttariff ønsker vi å lade saktere, men opplever at lading skjer ved 11kW uavhengig av om bilen er innstilt til Maksimal eller Redusert. Hvilke erfaringer har andre med regulering av ladefart for 3-fas lading fra ladebokser? Jeg er klar over at mange ladebokser har mulighet for å regulere ladefarta, men hadde ønsket at også bilens innstillinger hadde en funksjon (slik de for øvrig hadde på vår gamle i3 som ladet 1-fas).
#5
Vi har nå byttet til Easee lader. Denne kan lett stilles inn til å lade som man vil (selv om ledetekstene i appen kan antyde at det ikke er "ment" for tweaking fra gang til gang). Jeg stusser imidlertid fortsatt over at bilen lader ved 11kW selv om jeg velger "Redusert" i bilens lademeny.
#6
BMW iX / Utstyrskode 8Y5 KBB steering code
torsdag 26. mai 2022, klokken 12:17
Noen som vet hva dette er: Utstyrskode 8Y5 KBB steering code ?
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Lydforurensing fra elbiler
mandag 24. januar 2022, klokken 09:54
Og på hvilken måte vil da kunstig lyd hjelpe på denne faren?
Jeg mener poenget står seg. Det bør i det minste være mulig å deaktivere lyden manuelt i korte tidsrom, for å unngå å vekke noen når man kunne ha trillet lydløst forbi et åpent soveromsvindu i eget eller naboens hus.

Sitat fra: geear på fredag 01. oktober 2021, klokken 16:58
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. oktober 2021, klokken 09:38
Dette er egentlig banalt enkelt.
Er farten så høy at det er reell fare for personskade lager hjul/friksjon såpass med lyd at det faktisk kan være vanskelig å skille elbil fra en stillegående bensinbil.

Er farten lav er det eneste som oppstår at folk kan skvette. Altså ikke reelt sett farlig og fare for personskade.
Små barn kan komme løpende ut mellom to parkerte biler, som man glir forbi..
#8
Hei, fant dere ut av dette?
Min far har en Berlingo, gått rett over 100.000 og akkurat eldre enn 5 år. Kontakten er tydeligvis korrodert, og forhandler skal ha 250.000 kr for batteribytte, som selvfølgelig betyr at bilen kondemneres.
For det første virker dette å være en svakhet som bør inspiseres på service og byttes også etter 5 år/100.000 km.
For det andre bør det selvfølgelig ikke være nødvendig å bytte hele batteriet fordi en kontakt er ødelagt!
#9
Du kan ha rett, men da hjelper det jo uansett bare de som har en lader som kan stilles. Schneider EVLink kan ikke stilles, men begrenses til 16A. Det vil også etter ditt resonnement ikke hjelpe noe. Grensa på 5kW er nok urealistisk for vår del, men 10kW kunne vært mulig dersom elbilladinga ikke skjer ved 11kW... Jeg har ikke funnet noen andre løsninger enn:
1. Lade 1-fas (kjøpe 1-fas kabel)
2. Bytte ladeboks
3. Bruke Tibber e.l. for å styre dette (lade i intervaller kortere enn fulle klokketimer)
#10
Telefon fra Schneider i dag. De er nå sikre på at laderen har nedre grense på 14A for 3-fas (på grunn av en standard, så kan man spørre seg hvem i alle dager som har funnet på noe så dumt). Det betyr altså at det i praksis ikke vil være mulig å gå under 9,6kW på 3-fas lading fra den laderen, uansett om laderen settes til 16A som max eller man bytter til en 16A/20A kabel. Det er heller ikke noe bilen kan gjøre for å hanskes med dette. De eneste gjenværende mulighetene er å benytte 1-fas kabel (og være begrenset til max 7,4kW) eller dele ladinga opp i økter på f.eks. 45 minutter innenfor hver klokketime. Jeg vet ikke helt hva jeg synes er minst tullete. Siste alternativ er jo å kjøpe ny lader, men det er ikke spesielt fornuftig det heller.
#11
Tanken er sikkert at "folk flest" ikke forstår ampere, kilowatt og sånt... men resultatet er nok at ingen vet råd, om man har doktorgrad eller ikke.
#12
Hjelper ikke særlig mye når det som står der åpenbart er feil. Maksimal er ikke 32A, men 16A (for 3-fas).
#13
Hvis du sikter til bilens innstillinger, så er jeg uenig (eller forstår ikke helt hvor lett det ville være). Hvis jeg forstår rett er Maksimal og Redusert relativt i forhold til veggboks og kabel. Verdien vil være en annen om man kobler til med 1-fas og ikke 3-fas. Det burde imidlertid være en tabell tilgjengelig i manual eller på nett, og forhandler burde kunne svare på dette. Så selv om jeg ikke synes en meny full av verdier for ampere og kilowatt er en fantastisk idé (i medfølelse med de som ikke er like interessert), så behøver det jo ikke akkurat være hemmelig heller. Min følelse er at dette er laderens (eller ladestandardens) feil. Det å lage en standard som har et så høyt minimum forstår jeg ikke poenget med.
#14
Schneider har like godt ombestemt seg, og sa i går at laderen går ned til 10A. Jeg stiller meg tvilende, siden bilen da burde ladet "redusert" uten problemer (ned til 6A, gitt andres erfaring her). Venter på tilsvarende informasjon fra BMW/Bavaria. Tenker jo kanskje det ville være på tide at bil- og ladeboksprodusentene tok denne praten i stedet for oss sluttkunder ;D
#15
I mellomtida har jeg funnet ut litt mer selv også! Eller fått et svært sannsynlig svar fra Schneider:)
Laderen følger visst en standard (EV/EZ), som sier at minimum skal være 14A ved 3-fas. Ikke spør meg om logikken bak et sånt valg. På min arbeidsplass har man møtt på samme problemet når man har lastbalansert flere ladere. Enkelte biler kuttet å lade om man gikk under 14A. Her er lite helt sikkert (ennå), men jeg tviler da på at det vil hjelpe å justere ned laderen eller velge en kabel for lavere strøm. Det kan imidlertid være mulig å velge 1-fas kabel, men da mister man jo muligheten for å lade 11kW om man skulle trenge det unntaksvis.

Så er nok et klassisk tilfelle av manglende/umoden standard og ulike implementasjoner. Skulle BMW løse dette alene, må det vel handle om å kunne velge mellom 1-fas og 3-fas lading i bilens menyer.

Jeg er usikker på om smarte ladebokser kan omgå dette (utenom eventuelt å koble 11kW inn og ut innenfor en klokketime, så totalen i kWh blir liggende innenfor trinnene i tariffen).

Blir spennende å høre om den standarden har en god begrunnelse. Høres jo i første omgang bare sært ut.

Det bakenforliggende om effekttariffer kunne også vært tema for en god debatt. Jeg er enig i prinsippet, som er mye riktigere enn å betale kun statisk fastledd (eller basert på hovedsikring og andre ting man vanskelig kan tilpasse). Jeg mener imidlertid det riktigste vil være nettleie som varierer gjennom døgnet akkurat som energiprisen. Først da får vi de helt riktige incentivene for å styre forbruket vårt. Med dagens oppkoblede målere er jo ikke dette så vanskelig. Så tariffen er et steg i riktig retning, og jeg ønsker derfor å begrense bruk av 11kW lading til de gangene det eventuelt er nødvendig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA