Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - zyp

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Kampanjerente på RWD - yay or nay?
mandag 18. oktober 2021, klokken 11:18
Sitat fra: RJK på søndag 17. oktober 2021, klokken 22:58Så her trenger vi mer kjøtt på beina (dokumentasjon i form av lenke eller skjermbilde), før ihvertfall jeg er med på at de kanskje har lagt ut feil info på sine egne hjemmesider.

Her er det bilen min er registrert med:

#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Øvelse: Brann i e-golf
onsdag 22. mars 2017, klokken 21:00
https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/rapporter/andre-rapporter/fullskala-brannforsok-av-elbil.pdf
SitatDe to elbilene som ble benyttet i dette prosjektet var ombygde, importerte biler, med modellnavn Tata Indica GLX, som vist i Figur 3-1. Bilene ble importert fra India og bensinmotoren ble deretter erstattet med en elmotor og et batteri.

Dette er altså biler som i utgangspunktet ikke var bygget som elbiler, og det spiller nok en rolle i forhold til biler som fra grunnen av var designet med tanke på batterisikkerhet.
#3
Sitat fra: MrTea på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:51
Er alle stasjoner kjempebra?
uansett type leverandør
* Salto
* Grønn kontakt
* Fortum
* Zap charge
* osv..

Nå blander du ladenettverkoperatører og utstyrsprodusenter. Fortum og Grønn Kontakt er operatører, som kjøper inn og drifter utstyr og betalingssystemer. Får du en avtale med dem så vil nok de velge utstyr fra produsenter som de har gode erfaringer med.
#4
Ser det er en del svar her, men ingen som sier hvordan man har regnet dem ut. ;)

Denne typen tall er greiest å regne på ved hjelp av komplekse tall. Strømmen i en fase kan da uttrykkes som I ei θ, hvor I er strømmen i fasen og θ er fasevinkelen.

Når du har strømmen i hver fase uttrykt som et komplekst tall er det bare å legge dem sammen for å finne strømmen i N. For å konvertere den tilbake til et vanlig tall regner du absoluttverdien av det komplekse tallet. Du ender da opp med I_N = | I_L1 ei 0° + I_L2 ei 120° + I_L3 ei 240° |

Wolframalpha er fin til å gjøre selve utregningene. Her er et eksempel med henholdsvis 16A, 8A og 12A, som gir 6.9A i N. Sett gjerne L3 til 0A for å komme frem til de samme 13.9A som ble nevnt tidligere.
#5
e-Golf / Sv: Serviceavtale ved kjøp av ny e-Golf
søndag 05. mars 2017, klokken 15:39
Jeg fikk også denne avtalen med på kjøpet for min bil.
#6
e-Golf / Sv: hurtiglading 2017 e-Golf
søndag 05. mars 2017, klokken 15:14
Jeg erfarte nylig effekten av kaldt batteri på egolf for første gang.

Onsdag i forrige uke kjørte jeg omtrent tom bilen min, og da jeg svingte innom den lokale Fortum-stasjonen så sto det allerede to biler der som jeg ikke orket å vente på, så jeg kjørte bare videre hjem. Jeg har akkurat flytta, så jeg hadde ikke lademulighet ennå, men elektrikeren skulle komme senere i uka og legge opp ny kurs, og jeg skulle bort i noen dager, så jeg tenkte at jeg kunne sikkert bare lade bilen hjemme når jeg kom hjem igjen.

Når jeg kom hjem igjen på lørdagsmorgenen så var ny kurs på plass, men jeg ønsket å bruke bilen umiddelbart, så da kjørte jeg ned til Fortum-stasjonen igjen og plugget i den ene laderen som da var ledig, og da innså jeg hvor dumt av meg det var å ikke ha ladet allerede på onsdag imens batteriet ennå var varmt.

Jeg sto i følge loggen hos Fortum i 15 minutter før jeg gikk lei. Jeg husker ikke nøyaktig hvor mye jeg fikk ladet og det står heller ikke i loggen til Fortum, men jeg konkluderte i alle fall med at der orka jeg ikke stå lengre, så jeg kjørte et par mil til en GK-lader i håp om at batteriet skulle bli varmere på vei dit. Hos GK sto jeg i ytterligere 19 minutter og ladet 6 kWh til, med en snitteffekt på 19.18 kW i følge loggen til GK.

Temperaturen bilen sto parkert i var forøvrig neppe særlig kaldere enn et par minusgrader. Da jeg kjørte Trondheim-Oslo på en dag uka før så merket jeg ingen reduksjon i ladeeffekt i det hele tatt, til tross for at det var nedi -17 gjennom Østerdalen, men da starta jeg heller ikke med et kaldt tomt batteri.
#7
e-Golf / Sv: Kjøre fra Lyngdal til Stathelle
søndag 05. mars 2017, klokken 14:14
Sitat fra: epifant på torsdag 02. mars 2017, klokken 01:21
- Fortum-stasjonen (1 stolpe) ved Kiwi Sørlandsparken har nektet å virke de siste gangene jeg har vært der med e-upen. Riktignok en stund siden nå.

Jeg lada egolfen min her på tirsdag, funka fint.

Var nylig innom de nye GK-laderne på Harebakken også, de funker også fint.
#8
e-Golf / Sv: Hvordan slå av ESP på eGolf?
tirsdag 28. februar 2017, klokken 13:57
Jeg så du fikk svar i en annen tråd, men i fall andre finner denne tråden og lurer på det samme som deg så finnes alternativet under innstillinger for bilen.

Altså: Car -> Meny -> ASR.
#9
e-Golf / Sv: Serviceintervall e-Golf, FAKTA (skriftlig eller lenke)
onsdag 22. februar 2017, klokken 15:16
Jeg har forstått det sånn at det er to år eller 30000km til første og ett år eller 15000km til neste. Serviceavtalen jeg fikk på kjøpet med bilen min skulle dekke to første servicebesøk og sier tre år eller 45000km.
#10
e-Golf / Sv: Små irritasjonsmomenter med e-Golf
tirsdag 21. februar 2017, klokken 17:41
Sitat fra: gr på tirsdag 21. februar 2017, klokken 15:32
Nytt irritasjonsmoment:
Valgt funksjon i infodisplayet går alltid tilbake til telefon etter tenning har vært av og på igjen. Jeg vil helst ha kontinuerlig forbruk eller noe annet interessant der, ikke batteristand og signal på telefonen. Skjer dette hos andre også? Antar det er fordi telefonen kobler seg opp "etterpå" hver gang man har slått på tenninga igjen, men like fullt plagsomt som bare det...

Jeg har ikke det problemet, mitt viser alltid det som sist var valgt.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Skal vi ha alt gratis?
søndag 19. februar 2017, klokken 23:44
Jeg synes det er greit å ta betalt for saktelading, men jeg mener at det er urimelig at det skal være dyrere enn hurtiglading, i og med at sakteladingspunkter er mye billigere både i drift og utbygging.

Hurtiglading ligger normalt i prisområdet 3-4kr/kWh. Hjemmelading koster under 1kr/kWh. Betal-saktelading burde ligge et sted innimellom. For 16A snakker vi da om en timepris på kanskje 5-10kr. Med prismodellen til Grønn Kontakt koster 16A saktelading oppimot 9kr/timen.

Bare det å i det hele tatt måtte aktivere en betalingsløsning for saktelading burde være nok til å holde unna de som ikke faktisk har bruk for det.
#12
Sitat fra: TB på søndag 19. februar 2017, klokken 21:45
Vil denne typen type 2 til type 1 støtte justeringer av effekt? Dvs, der lastbalansering justerer opp/ned?
Ja, pilotsignalet er det samme i type 1 og type 2.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Summelyd fra sikringen under lading
søndag 19. februar 2017, klokken 11:14
Når det går strøm gjennom en leder så dannes det et magnetfelt rundt lederen. Jo mer strøm, jo sterkere blir dette feltet. Siden dette er vekselstrøm så vil også magnetfeltet veksle frem og tilbake. Avhengig av hvordan ting er utformet og hva som ligger rundt så kan dette magnetfeltet skyve ting frem og tilbake så man får en liten vibrasjon, og da kan det høres som en summing. Det er derfor sannsynligvis helt ufarlig.

Man har samme fenomenet i f.eks. datamaskiner, der man av og til kan høre en hvining fra skjermkortet som varierer med belastningen. Grunnen til at det er en hvining og ikke en summing er fordi regulatorene på skjermkortet opererer med høyere frekvenser enn de 50Hz man har på strømnettet.
#14
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Modde ladesladd?
fredag 17. februar 2017, klokken 00:30
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 16. februar 2017, klokken 21:25
De fleste ladekontrollere er styrt av en mikrokontroller som genererer et pulsbreddesignal. Det finnes ingen motstander i verden som kan endre lengden da.

Såfremt ikke mikrokontrolleren leser en motstandsverdi for å bestemme hvilken strøm som skal rapporteres via pilotsignalet. Mainpine-kontrolleren gjør f.eks. dette.

At Mainpine konfigureres via en motstandsverdi betyr jo selvfølgelig ikke at alle andre også gjør det.
#15
Sitat fra: model3citizen på tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:45
Sitat fra: moby666 på søndag 12. februar 2017, klokken 10:39
Ville aldri kjøpt en ny bil uten android auto. Fantastisk system og det blir bare bedre og bedre. Sanntidstrafikk i Google maps er overlegent. Hvis jeg søker på en adresse hjemme eller på jobb og setter meg i bilen etterpå spør systemet om jeg skal kjøre dit. Utrolig kult. Systemet i i3 er veldig gammeldags uten android auto og touch.

Mangelen på touch er bare et problem om man syntes det er smart å strekke på armene og betjene et tilbakemeldingsfritt grensesnitt. Selv kan jeg ikke fordra det, iDrive kan betjenes med mye større nøyaktighet "blindt" og er føles for min del tryggere. i3 har også real-time trafikkinformasjon.

Mellom bilene nevnt hadde jeg ikke vært i tvil et sekund, hadde valgt i3 94Ah.

Her må jeg si meg enig med moby666, jeg bruker selv Android Auto i egolfen min. Selv om Android Auto i utgangspunktet er touchbasert, så integrerer det også med både knappene på rattet og skruknottene ved skjermen, så jeg kan fint bla i lister og zoome i kartet uten å røre touchskjermen. I tillegg så har det talegjenkjenning som faktisk funker, så jeg kan starte navigasjon til et vilkårlig mål uten å røre noe annet enn tale-knappen på rattet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA