Var låsbart og belyst hanskerom med kjølerom faktisk med i 1st Max-versjonen? Eller var det også en feil?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: hELgenen på tirsdag 25. mai 2021, klokken 17:08Sitat fra: H på tirsdag 25. mai 2021, klokken 10:34Sitat fra: hELgenen på mandag 24. mai 2021, klokken 21:33
Jeg fikk med alt.
Kan du utdype? Hva fikk du med? Hvilken modell har du?
1st plain,jekk og kompressor fulgte med
Sitat fra: HelEl på onsdag 09. juni 2021, klokken 09:55Sitat fra: Janpihl på mandag 07. juni 2021, klokken 20:20
Jeg spurte NAF som jeg er medlem av, om det med mangler på bilen.
fikk følgende svar.
Du kjøpte bilen av en forhandler, så dette forholdet reguleres av forbrukerkjøpsloven. Forutsetningen for at du skal kunne kreve noe av Møller, er at det foreligger en kjøpsrettslig mangel ved bilen. Etter forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav c vil det foreligge mangel dersom bilen ikke svarer til opplysninger som forhandler i sin markedsføring eller ellers har gitt om bilen. Dersom bilen er markedsført med spesifikke komponenter og utstyr og det senere viser seg at bilen faktisk ikke har disse spesifikasjonene, vil det altså foreligge uriktige opplysninger som utgjør en mangel. Unntaket er dersom forhandler kan vise at de uriktige opplysningene ble tydelig rettet før kjøp, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet. Jeg forutsetter her, som du skriver, at forhandler ikke på en tydelig måte rettet opplysningene før kjøp.
Hvorvidt du skal reklamere nå eller senere vil bero på om bilen du har kjøpt faktisk har belyste dørhåndtak og låsbart hanskerom med kjølerom. Har du allerede fått beskjed fra Møller om at det er gitt feil opplysninger i markedsføringen, kan du sende dem en skriftlig reklamasjon allerede nå og kreve at bilen leveres med det utstyret som er spesifisert. Er det snakk om en reell feil i opplysningene slik at disse bilene uansett ikke skal ha disse spesifikasjonene, vil du antagelig kunne kreve et prisavslag i stedet.
Noen som har forsøkt seg med en slik reklamasjon?
Sitat fra: Trond.m på søndag 23. mai 2021, klokken 07:32
Man kan åpenbart ikke fjerne utstyr uten å gi et prisavslag. Det holder ikke å skylde på feil i beskrivelsen, siden kunden ikke hadde noen mulighet til å oppdage denne feilen. At Møller svarer det tyder på inkompetanse eller at de satser på at mottakeren ikke gidder å følge det opp.
Sitat fra: Trond.m på mandag 24. mai 2021, klokken 19:54
Hvorfor gir de ikke kompressor ? Merkelig at det skal være helt tilfeldig om man får det med eller ikke. Jekk fikk jeg med, og jeg forstod det slik at kompressor blir levert senere.
Sitat fra: Trond.m på onsdag 12. mai 2021, klokken 09:26
Det kommer vel an på om tekniske data var endret / korrigert da du bestilte.
Sitat fra: Trond.m på mandag 10. mai 2021, klokken 05:57
Jeg er ikke ekte jurist (bare hobbyjurist), men jeg tror nok ikke mangelen med lys / kjøling i hanskerom og lys i dørhåndtak nødvendigvis fører til prisavslag. Importøren kan hevde at prisen tross alt ble satt ned med 10.000 kr, og dette ble til og med gitt tilbakevirkende kraft, noe som er ganske uvanlig. Det er derfor vanskelig for en kjøper å hevde at mangelen ville påvirket beslutningen om å kjøpe bilen.